Γνωρίζοντας ότι η κατά WLTP κατανάλωση προκύπτει υπό εργαστηριακές συνθήκες και με βάση μια συγκεκριμένη διαδικασία που στην περίπτωση των plug in hybrid μοντέλων περιλαμβάνει και την πλήρη αξιοποίηση της ενέργειας της μπαταρίας για κίνηση αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, το ερώτημα που προκύπτει είναι αν ένα SUV όπως το Ford Kuga PHEV μπορεί να είναι πραγματικά οικονομικό.

Ads

Tο Ford Kuga PHEV, η επαναφορτιζόμενη (ή εξωτερικής φόρτισης) υβριδική έκδοση του μεσαίου SUV της Ford, βασίζεται για την κίνησή του σε ένα τετρακύλινδρο «ατμοσφαιρικό» βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων που συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που περιλαμβάνει μία γεννήτρια, έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία 14,4 kWh. Η τελευταία επιτρέπει κίνηση σε αποκλειστικά ηλεκτρική λειτουργία, με μηδενικούς ρύπους και μηδενική κατανάλωση βενζίνης, για έως 56 km (WLTP) – γεγονός που με τη σειρά του οδηγεί στην ελαχιστοποίηση της τυποποιημένης κατανάλωσης στα μόλις 1,4 λίτρα/100 χλμ.

Αυτό το σύστημα προσφέρει συνδυασμένη ισχύ 225 ίππων και κινεί τους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου τύπου CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης), επιτρέποντας αξιοπρεπείς επιδόσεις, αφού τα 0-100 km/h επιτυγχάνονται αρκετά γρήγορα, σε 9,2’’. Η μπαταρία χρειάζεται 6 ώρες για να «γεμίσει» – με σύνδεση σε απλή πρίζα. Ο χρόνος αυτός μειώνεται στις 4 ώρες όταν υπάρχει διαθέσιμος φορτιστής 3,7 kW.

Τι εστί Plug In Hybrid
Όπως είναι γνωστό, ένα «επαναφορτιζόμενο» υβριδικό όχημα – ή αν θέλετε Plug In Hybrid Electric Vehicle (PHEV), όπως είναι η επίσημη ονομασία του – διαθέτει δύο συστήματα κίνησης, ένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζινοκινητήρα, αλλά ενίοτε και με ντίζελ – βλ. Mercedes GLC 300de) και ένα ηλεκτρικό με μπαταρία λιθίου. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινεί είτε τους εμπρός είτε τους πίσω τροχούς – υπάρχουν δε περιπτώσεις που κινεί τους ίδιους τροχούς με τον θερμικό κινητήρα, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις εξασφαλίζει την τετρακίνηση, αφού η συνήθης επιλογή είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα, όταν στον εμπρός υπάρχει το συμβατικό σύστημα κίνησης.

Ads

Σημειώστε ότι τα δύο αυτά συστήματα λειτουργούν είτε ταυτοχρόνως συνδυάζοντας την ισχύ και τη ροπή τους με βάση τις απαιτήσεις του οδηγού, είτε και εντελώς ανεξάρτητα. Στην τελευταία περίπτωση, ο οδηγός ενός τέτοιου αυτοκινήτου μπορεί στην πράξη να κινηθεί για περίπου 40 χιλιόμετρα μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα του – κάτι που συνεπάγεται ότι στις καθημερινές του διαδρομές μπορεί να μην καίει καθόλου βενζίνη, εφόσον φορτίζει κάθε βράδυ τη μπαταρία στο σπίτι του.

Στην πράξη, βέβαια, μπορεί κανείς να υπερβεί αυτά τα 40 χιλιόμετρα γιατί οι ανάγκες των μετακινήσεών του είναι μεγαλύτερες (πχ. η πραγματοποίηση ενός ταξιδιού) ή μπορεί ακόμα – γιατί να το κρύψουμε –να αμελήσει να φορτίσει την μπαταρία του οχήματός του. Πάντως, το μεγάλο πλεονέκτημα των plug in hybrid μοντέλων, όπως το Ford Kuga PHEV στο οποίο είναι αφιερωμένο το παρόν κείμενο, είναι ακριβώς αυτό: η δυνατότητα, αν παραστεί ανάγκη, να κινηθούν για όσο τους επιτρέπει το ρεζερβουάρ βενζίνης (ή πετρελαίου) και «φουλάροντας» να συνεχίσουν το δρόμο τους. Ενώ, από την άλλη, στις καθημερινές μετακινήσεις τους, εφόσον αυτές δεν είναι μεγαλύτερες των 40-60 χιλιομέτρων μπορεί να κινούνται αποκλειστικά με μηδενικούς ρύπους – χωρίς δηλαδή να καίνε καθόλου υγρά καύσιμα.

Το Ford Kuga PHEV στην πράξη
Οδηγώντας το Ford Kuga PHEV – ένα τυπικό επαναφορτιζόμενο υβριδικό SUV – την έκδοση του μεσαίου SUV της Ford που θεωρητικά δείχνει το δρόμο προς το μέλλον της αυτοκίνησης, θελήσαμε να δούμε πώς μπορεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο να «συμπεριφέρεται» στην πράξη – και μάλιστα όταν στο τιμόνι βρίσκεται ένας αμελής οδηγός, που ΔΕΝ φορτίζει επί μία βδομάδα τη μπαταρία.

Στις καθημερινές μετακινήσεις, κάθε φορά που ξεκινούσαμε από στάση, ανακαλύπταμε ότι ο βενζινοκινητήρας ήταν σχεδόν μονίμως σβηστός – έπαιρνε μπρος στη συνέχεια, λίγο μετά – παρά το γεγονός ότι στον πίνακα οργάνων βλέπαμε ότι η μπαταρία ήταν άδεια ή στην καλύτερη περίπτωση είχαμε αυτονομία ενός (!) χιλιομέτρου. Γρήγορα συνειδητοποιήσαμε επίσης ότι εν κινήσει, πολύ συχνά ο βενζινοκινητήρας ήταν και πάλι εκτός λειτουργίας (πολύ συχνό φαινόμενο στους κατηφορικούς δρόμους αυτό). Και όπως καταλάβαμε εντέλει, ήταν η ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση στα φρεναρίσματα και στις κατηφόρες που έκανε το θαύμα της, επιτρέποντας στην μπαταρία να έχει πάντα λίγη ενέργεια να προσφέρει. Σημειώστε ότι η ανάκτηση ενέργειας αυξάνεται σημαντικά όταν ο οδηγός γυρίσει τον χαρακτηριστικά περιστροφικό επιλογέα του κιβωτίου στη θέση L, φρενάροντας πιο έντονα το αυτοκίνητο.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι σε τι επιπέδου κατανάλωση μεταφράζονται όλα αυτά. Επιστρέφοντας λοιπόν το αυτοκίνητο της δοκιμής μας στην αντιπροσωπεία, μετά από περίπου 300 χιλιόμετρα κίνησης στο περιβάλλον της πρωτεύουσας διαπιστώσαμε – από τον υπολογιστή ταξιδιού του Kuga – ότι τα 2/3 από αυτά ήταν «ηλεκτρικά», με αποτέλεσμα η μέση κατανάλωση να μειωθεί ανέλπιστα στα μόλις 5,5 λίτρα/100 χλμ.! Η επίδοση αυτή προφανώς απέχει από τα «ιδανικά» 1,4 λίτρα/100 χλμ. των επίσημων προδιαγραφών, όμως το γεγονός ότι το Ford Kuga PHEV κατάφερε να κατεβάσει την κατανάλωση τόσο χαμηλά -και μάλιστα χωρίς φόρτιση – είναι σίγουρα μια επιτυχία. Μια επιτυχία που δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί οποιοδήποτε plug in υβριδικό μοντέλο να επαναλάβει.

Από την άλλη, αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς πόσο καλύτερα μπορεί να γίνουν τα πράγματα αν φορτίζει κάθε βράδυ το Kuga…

Σημειώστε ότι το Ford Kuga PHEV προσφέρει και μια σειρά άλλα οφέλη στον χρήστη ή στην εταιρία που το μισθώνει, όπως η απαλλαγή ετήσιου εταιρικού φόρου, τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, η ελεύθερη είσοδος στον δακτύλιο.
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ