Μπορεί σε καθημερινή βάση η ειδησεογραφία του αυτοκινήτου να κυριαρχείται από την Tesla, όμως δεν είναι η αμερικανική εταιρία που έχει τις περισσότερες πωλήσεις οχημάτων μηδενικών ρύπων. Η πρωτιά στον τομέα αυτόν ανήκει στην κινεζική εταιρία με το παράξενο όνομα Build Your Dreams (BYD) που πέρυσι πούλησε 248.000 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και που υπήρξε ο πρώτος κατασκευαστής παγκοσμίως που έσπασε το φράγμα των 100.000 μονάδων ετησίως.

Ads

Αυτή λοιπόν η εταιρία, με τη βοήθεια της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ που αναλαμβάνει την αντιπροσώπευσή της (και η οποία είναι επίσης αντιπρόσωπος την Scania, Isuzu κλπ.), έρχεται στη χώρα μας προτείνοντας σε πρώτη φάση ένα μικρό ηλεκτρικό λεωφορείο 8,7 μέτρων. Το timing μόνο τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί, αφού επίκειται η ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων με την αγορά 750 νέας τεχνολογίας οχημάτων, μεταξύ των οποίων θα βρίσκονται απ’ ότι φαίνονται αρκετά φυσικού αερίου αλλά και κάποια ηλεκτρικά.

Στο Ζάππειο, λοιπόν, όπου την Τρίτη το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε η σχετική συνέντευξη τύπου είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά το ηλεκτρικό λεωφορείο της BYD, που στα 8,7 μέτρα του μπορεί να φιλοξενήσει 58 επιβάτες, από τους οποίους οι 22 καθήμενοι. Το κατασκευασμένο από αλουμίνιο (για εξοικονόμηση βάρους) λεωφορείο  διαθέτει ηλεκτροκινητήρες στις πλήμνες των τροχών με ισχύ 180 (2Χ90) kW (250 ίπποι), ροπή 350 Nm άμεσα διαθέσιμη από το ξεκίνημά του (δηλαδή από μηδέν στροφές, με το πάτημα του γκαζιού), ενώ φορτίζοντας για δύο μόνο ώρες τις μπαταρίες του, το αστικό ηλεκτρικό BYD, έχει τη δυνατότητα να καλύψει μέχρι και 200 χιλιόμετρα περίπου χωρίς επαναφόρτιση. Κάτι που σημαίνει ότι με μία νυχτερινή φόρτιση το BYD έχει τη θεωρητική δυνατότητα εκτέλεσης των δρομολογίων μιας ολόκληρης βάρδιας, απαλλάσσοντας έτσι τον συγκοινωνιακό φορέα από την εγκατάσταση έξτρα φορτιστών στις αφετηρίες ή σε άλλα σημεία για την επαναφόρτιση των μπαταριών, κάτι που αυξάνει το κόστος λειτουργίας του στόλου.

Το δικό της ρόλο στη διαμόρφωση της αυτονομίας παίζει η ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση, με ένα μέρος της κινητικής ενέργειας να μετατρέπεται σε ηλεκτρική, η οποία αποθηκεύει στις μπαταρίες συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της ακτίνας λειτουργίας του λεωφορείου.

Ads

image

image

image

image

image

Κατά τ’ άλλα ο εξοπλισμός του ηλεκτρικού BYD περιλαμβάνει κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας, αλλά και δύο εσωτερικές κάμερες για τον έλεγχο των κινήσεων των επιβατών, όλα τα απαραίτητα όργανα, αερανάρτηση με λειτουργία βύθισης/ανύψωσης κ.α.

Ένα βασικό στοιχείο που δείχνει τις δυνατότητες της BYD και ταυτοχρόνως και του μικρού λεωφορείου της που είδαμε από κοντά, είναι το γεγονός ότι η κινεζική εταιρία κατασκευάζει μόνη της μπαταρίες (είναι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές στον κόσμο). Έχει δε αναπτύξει σοβαρή τεχνογνωσία και κατασκευάζει μια παραλλαγή των συνήθων μπαταριών ιόντων λιθίου (Li-ion), τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου  (iron – phosphate) οι οποίες δεν θερμαίνονται, αντέχουν στις μηχανικές καταπονήσεις και δεν χρειάζονται προστασία με τη βοήθεια κάποιας ειδικής κατασκευής, ενώ έχουν επίσης και μεγάλη διάρκεια ζωής.

Και πρέπει να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι η BYD ξεκίνησε τη λειτουργία της ως κατασκευαστής μπαταριών και στη συνέχεια πέρασε στην κατασκευή αυτοκινήτων.
Έχοντας ήδη τριάντα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, η BYD «εισέβαλε» και στην Ευρώπη επενδύοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην ανέγερση τριών εργοστασίων. Στη γκάμα της διαθέτει ήδη 7 ηλεκτρικά λεωφορεία (6 αστικά και 1 τουριστικό) μήκους 8,7 έως 18,0 μέτρων.

Τέλος το κόστος κτήσης ενός τέτοιου λεωφορείου είναι 2-3 φορές μεγαλύτερο από αυτό ενός αντίστοιχου ντίζελ, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αντιπροσωπείας, οι οποίοι τονίζουν όμως ότι σύντομα το ηλεκτρικό λεωφορείο καλύπτει τη διαφορά τιμής και λειτουργεί εντελώς κερδοφόρα πλέον.

image

image