Για χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και καθημερινή υποβάθμιση της ποιότητας των μετακινήσεων με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο κάνουν λόγω πολίτες-επιβάτες σε επιστολή τους προς τους αρμόδιους φορείς. Πρόκειται για πολίτες που χρησιμοποιούν συστηματικά τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας για την μετακίνησή τους προς την εργασίας τους. Αρκετοί κατοικούν εκτός του αστικού ιστού και παράλληλα δουλεύουν εντός του λεκανοπεδίου. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν στην επιστολή τους ο Προαστιακός αποτελεί γι’ αυτούς, όχι μέσο μαζικής μεταφοράς αλλά μέσο μαζικής ταλαιπωρίας.

Ads

Η υπογεγραμμένη από τους πολίτες επιστολή κοινοποιείται στο αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, στη διοίκηση των ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε όλους τους αρμόδιους φορείς, τη Βουλή, τον ΠτΔ και τον πρωθυπουργό. Η επιστολή έρχεται μετά τη δημοσιοποίηση έρευνας της VPRC για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 18/10/2010 έως 16/11/2010, με τη συμμετοχή 335 ατόμων, χρηστών του προαστιακού και μελών του διαδικτυακού τόπου www.proastiakos.net και την οποία είχε παρουσιάσει και το tvxs. Σύμφωνα πάντως με την επιστολή τα πράγματα δεν δείχνουν να έχουν αλλάξει προς το καλύτερο.

Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, η συχνότητα των δρομολογίων του Προαστιακού δεν ικανοποιεί το 65% του επιβατικού κοινού, κυρίως στο ντιζελοκίνητο τμήμα όπου οι αναχωρήσεις των τρένων πραγματοποιούνται ανά μία ώρα, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις για όποιον δεν προλάβει το δρομολόγιό του. Επιπλέον, το 42% των επιβατών δηλώνει δυσαρεστημένο από τη συνέπεια στους χρόνους αναχώρησης ενώ το 38% από τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού. Παράλληλα, καταγράφεται απογοήτευση για τη δυνατότητα ανταπόκρισης των δρομολογίων του προαστιακού με εκείνα άλλων μέσων.

Όπως σημειώνεται, τώρα, στην επιστολή, η συχνότητα των δρομολογίων στο τμήμα Αεροδρόμιο – Άνω Λιόσια μειώθηκε, από τέσσερις φορές την ώρα, σε τρεις. Στο τμήμα Κιάτο – Άνω Λιόσια, παρά την ηλεκτροκίνηση, η συχνότητα αδικαιολόγητα παρέμεινε στον ένα συρμό ανά ώρα. Στο τμήμα Άνω Λιόσια – Πειραιάς πραγματοποιούνται δρομολόγια ανά μια ώρα ενώ τα δρομολόγια στο τμήμα Αεροδρόμιο – Άνω Λιόσια πραγματοποιούνται ανά 20’. Επιπλέον συνεχίζεται η διαπίστωση σοβαρών περιστατικών απόκλίσης από το ωρολόγιο πρόγραμμα, καθώς συχνά παρατηρούνται σοβαρές καθυστερήσεις σε σχέση με το πρόγραμμα ενώ υπάρχουν και αναφορές για περιστατικά κατά τα οποία οι συρμοί αναχωρούν από τους σταθμούς νωρίτερα από την καθορισμένη ώρα.

Ads

Σύμφωνα με την έρευνα της VPRC, οι συχνές μηχανολογικές βλάβες και η ελλιπής συντήρηση των τρένων αποτελούν τις κύριες αιτίες καθυστερήσεων στα δρομολόγια του προαστιακού. Το 51% των επιβατών διαπιστώνει ότι μηχανολογικές βλάβες προκύπτουν πολύ συχνά, γεγονός που το 64% αποδίδει στην ανεπαρκή συντήρηση των συρμών. Συγκεκριμένα, το 72% όσων μετακινούνται με ντιζελοκίνητους συρμούς θεωρεί πολύ συχνές τις βλάβες, όταν το ποσοστό στους χρήστες των πιο σύγχρονων, ηλεκτροκίνητων συρμών είναι μόλις 18%.

Επιπλέον, οι επιβάτες σε μεγάλο βαθμό εμφανίζονται «κουρασμένοι» από τις συνθήκες που επικρατούν στο προαστιακό και σε ποσοστό 90%, αναφέρουν ότι τα πολυπόθητα έργα για ηλεκτροκίνηση δεν προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

Η επιστολή των επιβατών αναφέρει ότι «στο τέλος του 2010 και με μεγάλη καθυστέρηση (έπρεπε να έχει παραδοθεί από τον Ιούνιο του 2009), τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο. Παρά ταύτα , αντί να απολαμβάνουμε βελτιωμένες υπηρεσίες, παρατηρείται διαρκής υποβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών, από κάθε άποψη». Οι υπογράφοντες ζητούν τώρα, άμεση δημοσιοποίηση χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομής και την έναρξη λειτουργίας νέων σταθμών (Ζευγολατιό, Ταύρος, Λυκότρυπα, Πύργος Βασιλίσσης) αλλά και άμεση επισκευή όλων των υποδομών με βλάβες στους σταθμούς που όπως επισημαίνουν είναι αρκετές. Επισημαίνουν μάλιστα πως οι πολλές υποδομές που υπολειτουργούν καθιστούν τους σταθμούς απροσπέλαστους για άτομα με κινητικά προβλήματα.

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και το ζήτημα της αύξησης των εισιτηρίων. Στην επιστολή επισημαίνεται ότι με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτροκίνησης επετεύχθη μείωση των λειτουργικών δαπανών για τα καύσιμα κατά μεγάλο ποσοστό. Παρ’ όλα αυτά, οι τιμές των εισιτηρίων και των καρτών πολλαπλών διαδρομών αυξήθηκαν θεαματικά, χωρίς την παράλληλη βελτίωση των υπηρεσιών. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι η ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών στον άξονα Κιάτο – Δουκίσσης Πλακεντίας αυξήθηκε από 900 ευρώ στα 1350. Οι υπογράφοντες ζητούν την ανάκληση των αυξήσεων και τον ορθολογικό σχεδιασμό των καρτών. «Είναι απαράδεκτο, για παράδειγμα, η μηνιαία κάρτα Κόρινθος – Μαγούλα να κοστίζει όσο η μηνιαία κάρτα Κόρινθος – Πειραιάς, και ειδικά όταν το τμήμα Μαγούλα – Πειραιάς το καλύπτει η μηνιαία κάρτα του ΟΑΣΑ» επισημαίνεται στην επιστολή.

«Με άξονα τα παραπάνω δίκαια αιτήματά μας, σας επισημαίνουμε ότι έχετε την υποχρέωση να βελτιώστε τις συνθήκες ασφαλούς και αξιοπρεπούς μεταφοράς του επιβατικού κοινού. Αποδείξτε μας με τις πράξεις σας ότι σκοπός σας είναι η διαμόρφωση μιας πολιτικής σοβαρής, διορατικής, σύγχρονης και βιώσιμης» καταλήγει η επιστολή.