Τους βασικούς άξονες των αλλαγών στην εκπαίδευση περιέγραψε ο Γ. Παπανδρέου, μιλώντας στους Δελφούς, όπου πραγματοποιείται συνάντηση διαλόγου και εργασίας στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και είπε ότι δεν βλέπει γιατί να μην εισάγεται ένας υποψήφιος στο Πανεπιστήμιο, για παράδειγμα στο Πάντειο και όχι σε μία σχολή ή ένα τμήμα. Για μετατροπή του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης κάνει λόγο ο ΣΥΝ.

Ads

Επισήμανε ότι σήμερα η επιλογή των σπουδών είναι σε ένα βαθμό τυχαία ενώ παρομοίασε τη διαδικασία με αυτήν του σοβιετικού τύπου, χωρίς μάλιστα, όπως είπε, να έχει και τον προγραμματισμό της Σοβιετικής Ένωσης. Παράλληλα, ανέφερε την πρακτική ορισμένων τμημάτων να χωρίζονται μόνο και μόνο για να γίνει κάποιος καθηγητής και όχι με βάση την πραγματικότητα των αναγκών.

Συνέδεσε τον πολίτη με τη δια βίου μάθηση, αναφερόμενος στην κατάρριψη των τειχών μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης για να είναι απρόσκοπτη η γνώση υπό καθεστώς όμως πιστοποίησης των γνώσεων που λαμβάνει ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.

Χρειαζόμαστε «Καλλικράτη» και στην Παιδεία, τόνισε. «Αξιολόγηση, πιστοποίηση και επαγγελματικά δικαιώματα», τόνισε και επέμεινε στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.

Ads

Μίλησε για μεγαλύτερη ελευθερία των ίδιων των ιδρυμάτων που θα φύγουν πλέον από το σημερινό μοντέλο, αφού θεωρείται πολύ σημαντική η όσο γίνεται μεγαλύτερη αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων.

«Ζητώ να φτιάξουμε σύστημα διοίκησης που θα ξεφεύγει από τις λογικές που εμείς βάλαμε», σημείωσε και ανέφερε το παράδειγμα συνδικαλιστικών παρατάξεων φοιτητών να συναλλάσσονται για τα θέματα που θα μπουν στις εξετάσεις. Κι αυτό, σχολίασε, δεν είναι σοβαρό. «Πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο διαχείρισης που θα αναγνωρίζει τη δύναμη της γνώσης».

Δήλωσε ότι «η παιδεία είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Αυτό αισθάνεται ο νέος σήμερα. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων». Ανέφερε ως παράδειγμα ότι είμαστε στην 3η θέση αυτών που μπαίνουν στα πανεπιστήμια, αλλά στην 118η όσον αφορά την αποτελεσματικότητα.

Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι σήμερα, σε καθεστώς παγκόσμιας οικονομίας, κανένας δεν μπορεί να κρυφτεί. Κρίνουμε και κρινόμαστε, είπε. Είναι ψευδαίσθηση ότι μπορεί ένας νέος να προχωρήσει αν «έχει μπάρμπα στην Κορώνη».

«Απαιτείται διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και ουσιαστική συμμετοχή. Να συμμετάσχουν με ανοιχτές διαδικασίες όλοι οι καθηγητές και οι φοιτητές. Αυτό είναι σημαντικό και για την οικονομία μας, διότι θα δημιουργήσουμε επαφές με άλλες οικονομίες και κοινωνίες και θα δοθούν οι δυνατότητες επενδύσεων και στην Ελλάδα», σημείωσε.

Ακόμα, αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της υποδοχής ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, για παράδειγμα με υποτροφίες. Τόνισε όμως ότι «πρέπει να δούμε πόσο μας κοστίζει ο κάθε φοιτητής και βεβαίως να το πληρώσουμε», αλλά ο «ξένος μπορεί να καταθέτει την υποτροφία του, την οποία θα την αξιοποιούμε».

Ιδιαίτερες αναφορές έκανε στη σύνδεση των πανεπιστημίων με την περιφερειακή ανάπτυξη, λέγοντας ότι σήμερα η μόνη σύνδεση είναι μέσω των ενοικιαζόμενων δωματίων, των μπαρ, του γαμπρού ή της νύφης που θα βρούνε τα παιδιά. Δεν υπάρχει ουσιαστικά, δηλαδή, η διασύνδεση με την ανάπτυξη, τη γνώση και την έρευνα. Αναφέρθηκε και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο ψηφιακό σχολείο με τη «διαδραστική λογική», την ψηφιοποίηση της τάξης και το νέο ρόλο του καθηγητή.

Καταλήγοντας, ο κ. Παπανδρέου αναφέρθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για συστηματική διαβούλευση, αξιοποιώντας την παγκόσμια εμπειρία, και κάλεσε σε αυτό το διάλογο, όλους να συμμετάσχουν και ιδιαίτερα τη νέα γενιά.

Σημειώνεται ότι ο διάλογος αρχίζει σήμερα, θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και θα καταλήξει με συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Σε αυτόν, θα συμμετέχουν, μέσω του Διαδικτύου, φοιτητές, καθηγητές αλλά και πολίτες.

Διαβάστε επίσης: ΣΥΝ: Η κυβέρνηση μετατρέπει το Πανεπιστήμιο σε αγοραίο μηχανισμό κατάρτισης