Ματαιώνεται τελικά η μετάταξη των προϊόντων και υπηρεσιών από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ (11%) στον υψηλό (23%) υπό τον φόβο έκρηξης του πληθωρισμού αλλά και μίας υπέρμετρης επιβάρυνσης των ήδη επιβαρημένων νοικοκυριών. Ως εναλλακτικό μέτρο φέρεται να μελετάται η πλήρης ενοποίηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης καθ΄ όλη τη χειμερινή περίοδο, όπως παραδέχτηκε και ο κ. Σαχινίδης. Την ίδια στιγμή, ο υπουργός Οικονομικών δηλώνει πως «η αύξηση του ΦΠΑ θα ήταν αρνητική για την οικονομική δραστηριότητα», αλλά «μας λείπουν ακόμη 800 εκατομμύρια ευρώ εσόδων»…

Ads


Καθώς όμως το μέτρο περιλαμβάνεται στην αυστηρή ατζέντα του Μνημονίου
, η κυβέρνηση θα πρέπει να το αντικαταστήσει με άλλο ή μέτρα ισοδύναμης απόδοσης για την είσπραξη 1 δισ. ευρώ το 2011 και άλλων 600 εκατ. ευρώ το 2012. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο επικαιροποιημένο κείμενο του μνημονίου, που δημοσιοποίησε το υπουργείο Οικονομικών, περιλαμβάνεται ειδική ρήτρα σύμφωνα με την οποία, αντί της μετάταξης του 30% των προϊόντων που υπάγονται σήμερα στο 11%, προβλέπεται η εφαρμογή «μέτρου ισοδύναμης απόδοσης που θα συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ», προκειμένου να εισπραχθεί το 1 δισ. ευρώ που έχει υπολογισθεί.

Έτσι, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει όλα τα πιθανά εναλλακτικά μέτρα για την εξεύρεση των πόρων με το βάρος να πέφτει κυρίως στον περιορισμό των δαπανών μέσω της επιβράδυνσης των μηνιαίων εκταμιεύσεων, του ψαλιδίσματος του ΠΔΕ και των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Το βασικό εναλλακτικό σενάριο που φέρεται να μελετά τώρα το υπουργείο Οικονομικών είναι η πλήρης ενοποίηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης καθ΄ όλη τη χειμερινή περίοδο.

Αυτό θα σημαίνει ότι αντίθετα με τα προηγούμενα χρόνια, σε περίπτωση εφαρμογής του μέτρου από τις 15 Οκτωβρίου ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης δεν θα μειωθεί για να είναι χαμηλή η τιμή του, αλλά θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα μάλιστα με τα Νέα, το μέτρο αναμένεται να να συμπεριληφθεί στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Ads

Σημειώνεται ότι πέρσι και τα προηγούμενα χρόνια το πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 15 Απριλίου επιβαρυνόταν με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης 21 ευρώ το χιλιόλιτρο. Από φέτος όμως, με βάση το μέτρο που εξετάζεται, θα πωλείται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης 412 ευρώ το χιλιόλιτρο, όσο δηλαδή είναι η φορολογία στο πετρέλαιο κίνησης εξασφαλίζοντας σημαντικά ποσά για τα έσοδα του κράτους και εξίσου σημαντική επιβάρυνση για τα νοικοκυριά. Η επιβάρυνση για τους καταναλωτές εκτιμάται σε 39 λεπτά το λίτρο, αναφέρει ο Σκάι.

Επιπλέον, με την εξίσωση της φορολογίας στα πετρελαιοειδή στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμάται ότι θα μπει τέλος στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο και στην παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης για κίνηση.

Η κυβέρνηση μελετά το ενδεχόμενο κατάργησης του χαμηλού συντελεστή φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης για να μην μετατάξει όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες σε συντελεστή ΦΠΑ 23%, παραδέχθηκε ο αρμόδιος υφυπουργός, Φίλιππος Σαχινίδης μέσω τηλεοπτικής εκπομπής. Η κυβέρνηση εξετάζει, σύμφωνα με τον υφυπουργό Οικονομικών, εναλλακτικά σενάρια, για τον ΦΠΑ «προκειμένου να μην σημειωθούν αυξήσεις στις τιμές σε είδη ευρείας κατανάλωσης». Δηλαδή, δεν απέκλεισε ακόμη και αν αυξηθεί ο φόρος στη θέρμανση να αυξηθεί και ο ΦΠΑ, αλλά είτε σε λιγότερα προϊόντα και υπηρεσίες είτε σε μικρότερο βαθμό.

Ερωτηθείς πότε θα ξεκινήσει η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, εφ’ όσον το μέτρο τελικά αποφασισθεί, ο κος Σαχινίδης επεσήμανε πως «όποια μέτρα και να πάρουμε θα αφορούν στο επόμενο έτος, το 2011», αλλά δεν διευκρίνισε για το τι θα γίνει τον Οκτώβριο λέγοντας γενικά ότι «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν αλλαγές».

Και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής επιβεβαίωσε πως η κυβέρνηση εξετάζει όλα τα εναλλακτικά σενάρια, ώστε να προστατεύεται το εισόδημα του πολίτη και ώστε να μην υπάρχει μαζική μετάταξη προϊόντων από 11%, σε 23% του ΦΠΑ. «Για να μη συμβεί αυτό, θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια» πρόσθεσε. Σε ερώτηση για το αν το οικονομικό επιτελείο εξετάζει το ενδεχόμενο κατάργησης του φθηνού πετρελαίου θέρμανσης, ο Γ. Πεταλωτής τόνισε ότι «δεν υπάρχει ανακοινωμένο τίποτα».

«Καλά θα κάνει να ξεχάσει η κυβέρνηση τα σχέδιά της για αυξήσεις και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ακρίβεια, ανεργία, κομμένες συντάξεις και μισθοί έχουν γονατίσει τα νοικοκυριά. Δεν πάει άλλο» σχολίασε ο εκπρόσωπος της ΝΔ Πάνος Παναγιωτόπουλος.

«Η αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης, που σχεδιάζει η κυβέρνηση, θα οδηγήσει τα λαϊκά στρώματα σε απόγνωση. Το λαϊκό κίνημα, το εργατικό, το αγροτικό, πρέπει να είναι σε εγρήγορση διεκδικώντας αποφασιστικά κατάργηση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, δηλαδή φθηνό πετρέλαιο για το λαό. Ο λαός δεν πρέπει να δώσει καμία σημασία σε αυτά που διαδίδει η κυβέρνηση για εξαίρεση και μειωμένα τιμολόγια για τους εξαθλιωμένους» αναφέρει η σημερινή σχετική ανακοίνωση του Κομουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.

Απαράδεκτη θεωρεί η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος
ενδεχόμενη ενοποίηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, τονίζοντας πως μια τέτοια κίνηση αποτελεί νέα τεράστια επιβάρυνση, τόσο για τα φτωχά νοικοκυριά όσο και για χιλιάδες πρατήρια που σε μεγάλο βαθμό στηρίζουν την επιβίωσή τους στη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης. Η ΟΒΕ ζητεί συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών για την έγκαιρη, πριν την νέα περίοδο, επίλυση των ζητημάτων του πετρελαίου θέρμανσης ώστε, όπως σημειώνει, να βρεθούν λύσεις που δεν στρέφονται κατά των καταναλωτών και των πρατηριούχων.

«Η αδυναμία της κυβέρνησης, και διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων, να ελέγξουν το λαθρεμπόριο και την παράνομη διακίνηση καυσίμων, σε συνδυασμό με την αποτυχία του “Ήφαιστου” οδηγούν σε αντικοινωνικά μέτρα, όπως αυτό της εξίσωσης των φόρων στα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης», αναφέρει από την πλευρά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων. Η ΠΟΠΕΚ υποστηρίζει ότι η εξίσωση των φόρων, εφόσον υλοποιηθεί, θα έχει επώδυνες επιπτώσεις στην κοινωνία και θα οδηγήσει, στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, σε φαινόμενα που δεν είχαμε δει επί δεκαετίες όπως επίσης ότι θα έχει δυσμενείς συνέπειες για τα πρατήρια καυσίμων, αφού η πλειονότητα των καταναλωτών θα αδυνατεί να καλύψει τις δαπάνες θέρμανσης με αποτέλεσμα να μειωθούν περαιτέρω οι πωλήσεις ή να αυξηθούν τα “φέσια”».

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για τον Αύγουστο, τα έσοδα από τον ΦΠΑ παρουσίασαν αύξηση κατά 10,8%.

«Μας λείπουν ακόμη 800 εκατομμύρια ευρώ εσόδων»…

Σε συνέντευξή του στην οικονομική εφημερίδα La Tribune υπό τον τίτλο «Η αύξηση του ΦΠΑ θα ήταν αρνητική για την οικονομική δραστηριότητα», o υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου σημειώνει πως «Μας λείπουν ακόμη 800 εκατομμύρια ευρώ εσόδων για να επιτύχουμε το στόχο της μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 8,1% του ΑΕΠ το 2010. Σκεφτόμαστε ότι θα καταφέρουμε να τα συγκεντρώσουμε έως το τέλος του έτους». Ο κ. Παπακωσταντίνου εκφράζει επίσης την πεποίθησή του, ότι η ύφεση για φέτος θα είναι πιθανώς χαμηλότερη από 4%.

Σχετικά με το αν υπάρχει πιθανότητα επιβολής νέων μέτρων για τη μείωση των δαπανών, ο κ. Παπακωνσταντίνου διευκρινίζει ότι δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα, αλλά μόνο εκείνα που έχουν προβλεφθεί και συμπεριληφθεί στο οικονομικό πρόγραμμα για το 2010 και το 2011. «Θα ήταν πιθανό βέβαια να υπάρξουν ορισμένες διαφοροποιήσεις των μέτρων», προσθέτει. Για παράδειγμα, «είχε προβλεφθεί σε ορισμένα καταναλωτικά προϊόντα μια αύξηση του ΦΠΑ από το 11% στο 23%, όμως εντός του παρόντος οικονομικού κλίματος, μια τέτοια προοπτική θα ήταν αρνητική για την οικονομική δραστηριότητα».

Αναφερόμενος στις κινεζικές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, ο κ. Παπακωνσταντίνου σημειώνει ότι είναι εξαιρετικής σημασίας για την ανάπτυξη του λιμανιού, το οποίο συνιστά μια είσοδο προς την Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, «διατηρούμε ένα δημόσιο έλεγχο σε ένα κομμάτι των υποδομών μας» και άλλωστε, υπογραμμίζει, «οι Έλληνες θα μπορούσαν να ευνοηθούν αρκετά από τις ξένες επενδύσεις».

Σχολιάζοντας, τέλος, το γαλλο-γερμανικό σχέδιο περί αμφισβήτησης της κυριαρχίας ενός κράτους της ευρωζώνης σε περίπτωση χρεοκοπίας, ο Έλληνας υπουργός αναφέρει ότι η περίπτωση χρεοκοπίας ενός μέλους της ευρωζώνης δεν τίθεται, αλλά ακόμη και η ιδέα ότι ένα κράτος ενδέχεται να χρεοκοπήσει, δεν οδηγεί πουθενά.

«Στόχος η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων»

Στο μεταξύ, μιλώντας στο ρ/σ Βήμα FM, ο επικεφαλής του ΣΔΟΕ Γ. Καπελέρης δήλωσε πως η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών ρίχνουν έμφαση στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων. Η υπηρεσία αποκτά δυο σκάφη, προκείμενου να γίνονται περιπολίες τουλάχιστον στον Σαρωνικό, και όπου δει ενδεχόμενα στις θαλάσσιες περιοχές, πράγματι είναι ένα τεράστιο πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε πέραν από τις τεχνολογικές υποδομές μέσα από προγράμματα Ήφαιστος τα οποία υπάρχουν στο υπουργείο Οικονομικών, αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό, γιατί πράγματι όπως γνωρίζετε το λαθρεμπόριο και ειδικότερα το ναυτιλιακό, για το ναυτιλιακό πετρέλαιο κύρια, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα και να εντατικοποιηθούν και προς αυτήν την κατεύθυνση οι έλεγχοι, γιατί οι διαφυγόντες φόροι είναι μεγάλης έκτασης».