Τον διαδριατικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία στην ΕΕ (TAP) επέλεξε η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της BP σε Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία και Τουρκία. Το γεγονός είχε δρομολογηθεί ουσιαστικά εδώ και κάποιες ημέρες ενώ «κλείδωσε» προχθές όταν έγινε γνωστό ότι απορρίφθηκε η εναλλακτική επιλογή: ο αγωγός Nabucco West. Ικανοποίηση στην Αθήνα. Σαμαράς – Βενιζέλος: Ψήφος εμπιστοσύνης η επιλογή του TAP. Ευχαριστημένη δηλώνει η Κομισιόν

Ads

«Επιλέξαμε τον ισχυρότερο»
 
«Βρεθήκαμε ενώπιον δύο ισχυρών, ανταγωνιστικών μεταξύ τους σχεδίων. Τελικά επιλέξαμε τον ισχυρότερο» επισήμανε ο περιφερειακός διευθυντής της BP Γκόρντον Μπάιρελ. «Τα τελευταία δύο χρόνια, εξετάζαμε διάφορες επιλογές και κάναμε την σωστή επιλογή» σημείωσε ανακοινώνοντας την απόφαση, σύμφωνα με το αζερικό πρακτορείο ειδήσεων Trend. «Με μεγάλη αυτοπεποίθηση ξεκινάμε την εφαρμογή του Νότιου Διαδρόμου», μέρος του οποίου είναι ο ΤΑΡ, κατέληξε
 
Ο γενικός διευθυντής του TAP, Κετίλ Τούνγκλαντ, δήλωσε «πολύ ικανοποιημένος» με την επιλογή, χαρακτηρίζοντάς την «το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου». Ο Διάδρομος, υποστήριξε, «πρόκειται να παίξει μεγάλο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στην διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της δυτικής και της νοτιοανατολικής Ευρώπης».

478 χλμ του TAP θα διασχίζουν τη Βόρειο Ελλάδα

Στην κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
 
O αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη.
 
Ο αγωγός TAP θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, αφού θα έχει πρώτα διασυνδεθεί με τον επί τουρκικού εδάφους αγωγό TANAP, και κάνοντας μια διαδρομή 478 χλμ. στη βόρεια Ελλάδα, θα περνά στη γειτονική Αλβανία.
Από κει θα βυθίζεται μέχρι και τα 810 μέτρα κάτω από τη θάλασσα της Αδριατικής και θα καταλήγει στις ακτές της Ιταλίας.
 
Ο αγωγός, μια επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα θα μεταφέρει από το 2019 ποσότητες αζέρικου αερίου. Σε πρώτη φάση αυτές θα ανέρχονται σε 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα αύξησης ακόμη και στα 20 δισ. κ.μ.
 
Αναφορικά με τις θέσεις εργασίας οι διαχειρίστριες εταιρείες του έργου εκτιμούν ότι αυτές θα ανέλθουν στη φάση της κατασκευής περί τις 2.000, ενώ οι έμμεσες θέσεις θα είναι 10.000.
 
Προχθές, υπεγράφη η συμφωνία για τη φιλοξενούσα χώρα (Ηοst Government Agreement) μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του TAP. Η συμφωνία υπεγράφη από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, τον υφυπουργό Ενέργειας, Μάκη Παπαγεωργίου, και από τον επικεφαλής του TAP, Kjetil Tungland.

Ads

image

Ικανοποίηση στην Αθήνα
 
Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε τη σημερινή μέρα ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ασ.Παπαγεωργίου μιλώντας στη Βουλή, μετά την επίσημη ανακοίνωση για τον ΤΑΡ. «Η σημερινή ημέρα είναι ιδιαίτερη διότι θα ανακοινωθεί, αν δεν έχει ήδη ανακοινωθεί, στο Μπακού η επιλογή του αγωγού ΤΑP. Η εξέλιξη αυτή δείχνει πως όταν λειτουργούμε συστηματικά και οργανωμένα μπορούμε να πετύχουμε σημαντικά πράγματα για τη χώρα» κατέληξε.
 
Παράλληλα, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος αναγνώρισε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε υποστηρίξει την υπόθεση ενώ και ο αντιπρόεδρος της Βουλής Ιωάννης Τραγάκης χαρακτήρισε μεγάλη επιτυχία την επιλογή του ΤΑP.
 
Ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, δήλωσε χθες ότι οι εργασίες κατασκευής θα αρχίσουν πολύ σύντομα, μέσα στο 2014.
 
Πέραν των οικονομικών ωφελειών – πρόσθεσε – οι οποίες είναι πρόδηλες, από τα 800 χιλιόμετρα που θα έχει συνολικά ο TAP, τα 478 θα είναι στο ελληνικό έδαφος, άρα θα έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία, αφού το 60% του συνολικού μήκους θα περνάει από το έδαφός μας.
 
«Η Ελλάδα, λοιπόν», σημείωσε, «καθίσταται όχι στα λόγια, αλλά αυτή τη φορά στα έργα ενεργειακός κόμβος και άξονας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Διότι αυτός ο αγωγός θα διαφοροποιεί για πρώτη φορά τις πηγές προέλευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω αγωγών σε φυσικό αέριο».
 
Απαντώντας αν αυτό θα οδηγεί και σε μία σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό μονοπώλιο, ο κ. Κούρκουλας απάντησε πως δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. «Δεν πρέπει να το δει κανείς ανταγωνιστικά. Γενικώς, το να έχεις διαφορετικές πηγές προέλευσης, είναι πάντα καλό, διότι ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια.