Μία μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο με ταινία είναι έτοιμη να πουληθεί για περισσότερο από 1 εκατομμύριο δολάρια σε μια επερχόμενη δημοπρασία στον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη.

Ads

Η κίτρινη μπανάνα που είναι στερεωμένη στον λευκό τοίχο με ασημένια μονωτική ταινία, είναι ένα έργο τέχνης με τον τίτλο “Comedian”, του Ιταλού καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κάτελαν.

Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε πρώτη φορά το 2019 σε μία έκδοση τριών φρούτων στην έκθεση Art Basel Miami Beach και προφανώς προκάλεσε πολλές συζητήσεις.

Ένας άλλος καλλιτέχνης που βρισκόταν στο σημείο πήρε την μπανάνα από τον τοίχο και την έφαγε. Φέρανε μια εφεδρική μπανάνα. Τα πλήθη που αναζητούσαν selfie έγιναν τόσο πυκνά, που ο “Comedian” αποσύρθηκε από την έκθεση, αλλά τρεις εκδόσεις του πωλήθηκαν για 120.000 έως 150.000 δολάρια, σύμφωνα με την γκαλερί Perrotin, όπως αναφέρει το Associated Press.

Ads

Τώρα, το έργο τέχνης έχει εκτιμώμενη αξία μεταξύ 1 και 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων στη δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στις 20 Νοεμβρίου.

 

Οι διάφορες ερμηνείες του έργου

Ο επικεφαλής της σύγχρονης τέχνης του Sotheby’s, Ντέιβιντ Γκάλπεριν, το χαρακτηρίζει βαθυστόχαστο και προκλητικό.

«Αυτό που πραγματικά κάνει ο Κάτελαν είναι να στρέφει έναν καθρέφτη στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης και να θέτει ερωτήματα, προκαλώντας σκέψεις για το πώς αποδίδουμε αξία στα έργα τέχνης, τι ορίζουμε ως έργο τέχνης», δήλωσε ο Γκάλπεριν στο Associated Press.

Οι πλειοδότες δεν θα αγοράσουν τα ίδια φρούτα που εκτέθηκαν στο Μαϊάμι. Ο οίκος Sotheby’s λέει ότι τα φρούτα αντικαθίστανται τακτικά, μαζί με την ταινία.

«Αυτό που αγοράζετε όταν αγοράζετε το έργο “Comedian” του Cattelan δεν είναι η ίδια η μπανάνα, αλλά ένα πιστοποιητικό γνησιότητας που παρέχει στον ιδιοκτήτη την άδεια και την εξουσία να αναπαράγει αυτή τη μπανάνα και την κολλητική ταινία στον τοίχο του ως πρωτότυπο έργο τέχνης του Μαυρίτσιο Κατελάν», δήλωσε ο Γκαλπερίν.

Ο τίτλος του έργου υποδηλώνει ότι ο ίδιος ο Κάτελαν πιθανότατα δεν σκόπευε να το πάρει κανείς στα σοβαρά. Αλλά η Κλόι Κούπερ Τζόουνς, επίκουρη καθηγήτρια στη Σχολή Τεχνών του Πανεπιστημίου Columbia, δήλωσε ότι αξίζει να σκεφτούμε λίγο περισσότερο το πλαίσιο του.

Ο Κάτελαν παρουσίασε για πρώτη φορά το έργο σε μια έκθεση, την οποία επισκέπτονταν εύποροι συλλέκτες τέχνης, όπου το «Comedian» ήταν βέβαιο ότι θα έπαιρνε μεγάλη προσοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η τέχνη αποτελούσε ένα είδος πρόκλησης προς τους συλλέκτες να επενδύσουν σε κάτι παράλογο, είπε.

Αν το “Comedian” είναι απλώς ένα εργαλείο για την κατανόηση του απομονωμένου, καπιταλιστικού, συλλεκτικού κόσμου της τέχνης, είπε η Κούπερ Τζόουνς, «δεν είναι και τόσο ενδιαφέρουσα ιδέα».

Ωστόσο, η ίδια πιστεύει ότι μπορεί να πάει πέρα από την πιθανότητα να κοροϊδεύει τους πλούσιους ανθρώπους.

Ο Κάτελαν θεωρείται συχνά ως «καλλιτέχνης απατεώνας», είπε.

«Αλλά το έργο του βρίσκεται συχνά στη διασταύρωση του είδους του χιούμορ και του βαθιά μακάβριου. Αρκετά συχνά αναζητά τρόπους να μας προκαλέσει, για να μας ζητήσει να κοιτάξουμε μερικά από τα πιο σκοτεινά σημεία της ιστορίας και του εαυτού μας» σημείωσε η Κούπερ Τζόουνς.

Και υπάρχει μια σκοτεινή πλευρά στην μπανάνα, καθώς είναι ένα φρούτο με ιστορία που είναι συνυφασμένη με τον ιμπεριαλισμό, την εργατική εκμετάλλευση και την εταιρική εξουσία, όπως σημειώνει.

«Θα ήταν δύσκολο να βρούμε ένα καλύτερο, απλό σύμβολο του παγκόσμιου εμπορίου και όλων των εκμεταλλεύσεών του από την μπανάνα», αναφέρει στη συνέχεια η Κούπερ Τζόουνς.

Αν το “Comedian” έχει ως στόχο να κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν την ηθική τους συνενοχή στην παραγωγή αντικειμένων που θεωρούν δεδομένα, τότε είναι «τουλάχιστον ένα χρήσιμο εργαλείο σε σχέση με τα ερωτήματα που θα μπορούσε να θέσει», τόνισε κλείνοντας.