Σήμερα τα ταξίδια είναι αρκετά πιο συνηθισμένα σε σχέση με το παρελθόν, καθώς είναι πιο εύκολο, οικονομικό και ασφαλές να ταξιδέψει κανείς. Καθώς η τεχνολογία προχωρεί και νέες ανάγκες δημιουργούνται το National Geographic παρουσιάζει επτά «εφευρέσεις» που άλλαξαν τον τρόπο που ταξιδεύουμε. Από το σακίδιο πλάτης μέχρι το GPS και το ATM, η κάθε μία ξεχωριστά απλοποίησε και έκανε το ταξίδι μας πιο εύκολο και ασφαλές.
Σακίδιο πλάτης (backpack)
Παρόλο που τα στρατιωτικά «rucksacks», δηλαδή σακίδια, υπάρχουν εδώ και αιώνες («ruck» σημαίνει πλάτη και «sack» σημαίνει τσάντα στα γερμανικά), το σύγχρονο backpack εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1938. Ο Gerry Cunningham, ένας αναρριχητής στο Boulder του Κολοράντο, εισήγαγε ένα μοντέλο που αντικατέστησε το κλασικό σακίδιο από καραβόπανο, νάιλον και ενσωματωμένα φερμουάρ. «Το σακίδιο πλάτης επιτρέπει στο χρήστη να ταξιδεύει πιο άνετα, μεταφέροντας περισσότερα πράγματα κι έχοντας μεγαλύτερη άνεση κινήσεων», δήλωσε ο Jamie Cormack, συνιδρυτής της HipShel Supply Company. «Στη δεκαετία του ’60 και του ’70 υπήρχε πολύ μεγάλη πρόοδος στον τομέα της αναρρίχησης, τόσο στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ανέβαιναν στο βουνό, όσο και στον τρόπο που χρησιμοποιούσαν τον εξοπλισμό, τους ιμάντες ασφαλείας, με κύριο στόχο να είναι όλα ελαφρύτερα και πιο αποτελεσματικά.
Κάρτα-κλειδί ξενοδοχείου
Η προέλευση της ηλεκτρονικής κάρτας-κλειδιού ξενοδοχείων έχει πίσω της μια πιο «σκοτεινή» ιστορία. Το 1974, ο Tor Sørnes, ένας νορβηγός εφευρέτης που εργαζόταν σε εργοστάσιο κλειδαριών και παγοπέδιλων, άκουσε την ιστορία μιας γυναίκας που δέχτηκε επίθεση στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της. Εκείνη την εποχή, τα παραδοσιακά κλειδιά ήταν μεταλλικά και συχνά ανέγραφαν το όνομα, τη διεύθυνση και τον αριθμό του ξενοδοχείου. Ψάχνοντας να βρει έναν ασφαλέστερο μηχανισμό, ο Sørnes δημιούργησε την πρώτη προγραμματιζόμενη κάρτα-κλειδί: VingCard. «Τέτοιες κλειδαριές είναι πολύ σημαντικές για τα ξενοδοχεία, όπου δεν είναι ασυνήθιστο οι θαμώνες να ξεχνούν να αφήσουν το κλειδί στο check out τους ή να χάνουν το κλειδί με κάποιον άλλο τρόπο. Για λόγους ασφαλείας, θα ήταν επιθυμητό να αλλάζει ο συνδυασμός της κλειδαριάς σε ένα νέο κλειδί», γράφει ο Sørnes στην κατάθεσή του για το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ του 1978. Παρόλο αυτά η VingCard παρουσίασε κάποια ελαττώματα στον μαγνήτη, οπότε οι πρώτες κάρτες εκδόθηκαν για πρώτη φορά εκτός Νορβηγίας το 1978 στο ξενοδοχείο Peachtree Plaza στην Ατλάντα, το οποίο ήταν τότε το ψηλότερο ξενοδοχείο στον κόσμο.
GPS
Πριν από το GPS, οι διάφοροι κλάδοι του στρατού βασίζονταν σε διαφορετικούς τρόπους πλοήγησης, ενώ οι πολίτες έκαναν χρήση χάρτη ή πυξίδας για να προσανατολιστούν στα οδικά ταξίδια ή στις πεζοπορίες τους. Το 1973, μια στρατιωτική οδηγία των ΗΠΑ άλλαξε τα δεδομένα σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ειδικότερα, δόθηκε εντολή σε υπαλλήλους της Πολεμικής Αεροπορίας, του Στρατού, του Πολεμικού Ναυτικού και του Τμήματος Μεταφορών να βρουν ένα παγκόσμιο σύστημα πλοήγησης. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα της δημιουργίας του GPS, σύμφωνα με τον Paul Ceruzzi, επιμελητή του Smithsonian Institution και συν-συγγραφέας του «Time and Navigation: The Untold Story of Getting From Here to There». Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, το δορυφορικό σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. «Ο καθένας μπορεί να το χρησιμοποιήσει οπουδήποτε στον κόσμο δωρεάν. Οι Αμερικανοί είναι σήμερα οι επίσημοι «ιδιοκτήτες» του GPS που εξυπηρετεί επί του παρόντος ολόκληρο τον πλανήτη, αλλά η Ευρώπη, η Κίνα και η Ρωσία προσπαθούν να παράγουν τα δικά τους συστήματα.
IPad
Το iPad έφερε επανάσταση στις πτήσεις, καθώς κατάφερε να αντικαταστήσει την «βιβλιοθήκη αεροσκαφών», ένα τεράστιο σύνολο τεχνικών εγχειριδίων που υπήρχαν παλιά στα πιλοτήρια. «Δεν νομίζω ότι οι επιβάτες θα πίστευαν πόσο χαρτί χρησιμοποιούσαμε σε όλο τον κόσμο», λέει ο Mark Vanhoenacker, ανώτερος αξιωματικός της British Airways. Υπήρχαν ξεχωριστά βιβλία για τις απογειώσεις και εκφορτώσεις, τη διανομή βάρους, τις γραφειοκρατικές εργασίες για κάθε φανταστική περίσταση, συμπεριλαμβανομένης της γέννησης κατά τη διάρκεια της πτήσης. «Για ένα μεγάλο αεροσκάφος, χρειαζόμασταν διαγράμματα για σχεδόν όλο τον εναέριο χώρο και όλα τα μεγάλα αεροδρόμια του πλανήτη. Τώρα οι πληροφορίες έχουν μεταφερθεί στο iPad, γνωστό και ως Portable Electronic Flight Bag. Μπορούμε να έχουμε οποιαδήποτε πληροφορία χρειαστούμε με το πάτημα ενός κουμπιού, ενώ παράλληλα εξοικονομούμε και καύσιμα, καθώς κάθε λίβρα που μπορεί να αφαιρεθεί από ένα αεροπλάνο έχει ως αποτέλεσμα σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων», πρόσθεσε ο Vanhoenacker.
ΑΤΜ
Πριν από την εμφάνιση των ΑΤΜ, τα ταξίδια ήταν αναμφισβήτητα πιο επικίνδυνα, καθώς έπρεπε να κουβαλά πάνω του κανείς μεγάλα χρηματικά ποσά. Ακόμη και στα ταξίδια στο εσωτερικό, οι τουρίστες έπρεπε να ανταλλάσσουν μετρητά για ταξιδιωτικές επιταγές, οι οποίες θεωρούνταν ασφαλέστερες, διότι ήταν ανιχνεύσιμες από τον αριθμό. Οι ξένες μετακινήσεις απαιτήσουν να γίνει αλλαγή των μετρητών σε ξένο νόμισμα με μεγάλη μάλιστα προμήθεια.
Το ATM, το οποίο εξελίχθηκε από τρεις ανεξάρτητες συσκευές – δύο στο Ηνωμένο Βασίλειο και μία στη Σουηδία – τελικά τα άλλαξε όλα αυτά. «Οι τραπεζίτες προσέγγισαν τους μηχανικούς για να βρουν μια λύση», λέει ο καθηγητής Πανεπιστημίου Bangor Bernardo Bátiz-Lazo, ο οποίος συνεργάστηκε με το Cash Box: Η εφεύρεση και η παγκοσμιοποίηση του ΑΤΜ. Οι μηχανές ήταν ένας τρόπος για την επέκταση των τραπεζικών υπηρεσιών στην εργατική τάξη, με σκοπό να αποφεύγεται ταυτόχρονα η συμφόρηση στα υποκαταστήματα. Ωστόσο η δυσπιστία των καταναλωτών και κάποια τεχνικά προβλήματα στην αρχή, δεν έκανα τα ATM ιδιαίτερα «δημοφιλή». Μετά όμως την δημιουργία των πιστωτικών καρτών στα μέσα της δεκαετίας του ’70, τα ATM άρχισαν να χρησιμοποιούνται σχεδόν από όλους διευκολύνοντας τις συναλλαγές.
Βαλίτσα
Η βαλίτσα έφερε επανάσταση στο ταξίδι από την στιγμή κατάθεσης του Διπλώματος Ευρεσιτεχνίας 3,653,474. Πριν από την δημιουργία της βαλίτσας, τα ταξίδια προορίζονταν για τους πλούσιους, οι οποίοι είχαν υπηρέτες για να κουβαλούν τα βαριά μπαούλα τους. Στη συνέχεια, το 1972, ο Bernard D. Sadow κατέγραψε την ιδέα της «Rolling Luggage», δηλαδή της βαλίτσας με ρόδες, η οποία θα μπορούσε να μετακινείται εύκολα. Επιπλέον, ουσιαστικά οποιοδήποτε άτομο, ανεξάρτητα από το μέγεθος, τη δύναμη ή την ηλικία του, μπορεί να τραβήξει εύκολα τις αποσκευές μαζί χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια ή πίεση. Χρειάστηκαν όμως χρόνια για να ξεκινήσει η πώληση της, καθώς οι έμποροι πίστευαν ότι οι άνδρες δεν θα την αγόραζαν.
Αντάπτορες
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών δεν έλαβαν υπόψη τις διεθνείς αγορές κατά την ανάπτυξη των προϊόντων τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφορετικά πρότυπα ηλεκτρικής ενέργειας και πρίζες σε όλο τον κόσμο. Ευτυχώς, η δημιουργία των μετατροπέων μας έκανε να κερδίσουμε αρκετά χρήματα, καθώς στα ταξίδια στο εξωτερικό δεν είναι πλέον απαραίτητο να αγοράζουμε νέες συσκευές. Η Gabriela Ehrlich της Διεθνούς Ηλεκτροτεχνικής Επιτροπής είναι αισιόδοξη για ένα καλύτερο μέλλον. Η παγκόσμια ανάπτυξη σε μικρές συσκευές μπορεί να οδηγήσει σε ένα πρότυπο LVDC (χαμηλής τάσης συνεχούς ρεύματος). «Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανόν σε λίγα χρόνια να μην χρειάζεται καν να χρησιμοποιούμε αντάπτορες.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >