Η πολιτική της κυβέρνησης ΝΔ στην εκπαίδευση έχει ως αποτέλεσμα funds να «καταπίνουν» το ένα μετά το άλλο τα ελληνικά ιδιωτικά σχολεία με γοργούς ρυθμούς. «Η κυβέρνηση μας εξαναγκάζει να πουλήσουμε» λένε οι παραδοσιακοί ιδιοκτήτες γνωστών σχολείων ενώ οι νέοι ιδιοκτήτες επιβάλλουν παράνομη λογοκρισία στους προσωπικούς λογαριασμούς των εκπαιδευτικών.
Η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας) προειδοποιούσε πως η ΝΔ ήδη από το 2011 είχε σχέδιο απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης με στόχο τον προσανατολισμό των οικογενειών στα ιδιωτικά σχολεία. «Σήμερα επιβεβαιωνόμαστε. Η εισαγωγή του ΙΒ στα πρότυπα σχολεία καμπανάκι ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης» λέει στο tvxs ο πρόεδρος της ομοσπονδίας Γιώργος Χριστόπουλος. «Γυρίζουμε ολοταχώς στη δεκαετία του ’50, όπου ο φτωχός είχε τρεις επιλογές. Την ανεργία, την κακοπληρωμένη εργασία και τη μετανάστευση. Θα το επιτρέψουμε;».
Η ΟΙΕΛΕ μας ενημέρωσε ότι το ιστορικό ιδιωτικό σχολείο «Εκπαιδευτήρια ο Πλάτων» είναι το πέμπτο μεγάλο ιδιωτικό σχολείο που εξαγοράζεται από ξένο fund, το βρετανικό International School Partnerships. Πότε ξεκίνησε όλο αυτό;
Η ΟΙΕΛΕ από το 2011 έχει προειδοποιήσει ότι εξυφαίνεται ένα οργανωμένο σχέδιο εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης με τη συνεργασία επιχειρηματικών κύκλων, συγκεκριμένου κομματικού φορέα και πρόθυμων ΜΜΕ. Για πολλούς λόγους το σχέδιο αυτό δεν «περπάτησε» τα πρώτα χρόνια των Μνημονίων, κυρίως επειδή η κοινωνία ήταν σε εγρήγορση και υπήρχε ελπίδα προοδευτικών πολιτικών λύσεων. Τώρα, με τους πολίτες σε λήθαργο, απολύτως απογοητευμένους, η επιχείρηση εκποίησης του δημόσιου αγαθού της Παιδείας μπήκε σε εφαρμογή.
Η Ομοσπονδία είχε γράψει 1,5 χρόνο πριν για το ενδιαφέρον επενδυτικών κεφαλαίων να επενδύσουν στην ιδιωτική εκπαίδευση. Δικαιωθήκαμε. Γιατί, λοιπόν, τώρα; Διότι πλέον υπάρχει νόμος για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Στο νόμο αυτό υπάρχει διάταξη που επιτρέπει την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια μέσω παράλληλων απολυτηρίων, παρακάμπτοντας δηλαδή τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το εγχώριο απολυτήριο. Επομένως, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ιδιωτικών υπερδομών εκπαίδευσης που θα ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και θα καταλήγουν σε ακαδημαϊκό τίτλο, χωρίς κόπο, χωρίς αγωνία για τα παιδιά όσων μπορούν να πληρώσουν! Αν συνεχίσει η υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου, η επιλογή του ιδιωτικού πυλώνα θα καθίσταται σχεδόν αναγκαστική επιλογή, ακόμη και για οικογένειες χωρίς μεγάλη οικονομική ευχέρεια.
Η Παιδεία ακολουθεί κατά πόδας, λοιπόν, το δρόμο της Υγείας προς τον αποχαρακτηρισμό της από δημόσιο αγαθό
Λέτε ότι ο ιδρυτής των Εκπαιδευτηρίων ο Πλάτων διατύπωσε τη φράση «Η κυβέρνηση μας εξαναγκάζει να πουλήσουμε». Θέλετε να μας περιγράψετε με ποιον τρόπο συμβαίνει αυτό;
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς που παραβρέθηκαν στη συνάντηση, ο κ. Παπαδόπουλος εξέφρασε την απογοήτευσή του για την κυβερνητική πολιτική που «τιμωρεί» τον εγχώριο μικρομεσαίο, με στόχο την εξαγορά ελληνικών επιχειρήσεων από ξένους επενδυτές. Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι οι εκπρόσωποι των funds θα βρουν ευήκοα ώτα στην ελληνική κυβέρνηση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Υπουργός Παιδείας, μία μόλις ημέρα μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς των Εκπαιδευτηρίων Δούκα από το fund Cognita, συνάντησε τους εκπροσώπους του στο Υπουργείο Παιδείας. Γνώμη μας είναι ότι θα έπρεπε να είναι πιο επιφυλακτικός και να περιμένει πώς θα εξελιχθεί το φαινόμενο.
Γιατί τους συμφέρει μια μικρή αγορά όπως αυτή της Ελλάδας;
Όπως προανέφερα, το δέλεαρ είναι μεγάλο. Μπορεί η ελληνική αγορά να είναι μικρή, αλλά είναι πολύ μεγάλη η δυνατότητα επέκτασης του ιδιωτικού τομέα της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα από τη στιγμή που φαίνεται πως το δημόσιο σύστημα σταδιακά αποκαθηλώνεται. Αυτή τη στιγμή το 7-8% των μαθητών φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία. Διακηρυγμένος στόχος των ιδιοκτητών είναι το ποσοστό αυτό να ξεπεράσει το 20-25% (αυτό άλλωστε ανάφερε ο Πρόεδρός τους σε συνέντευξή του στη Ναυτεμπορική το 2021). Επίσης, η διασύνδεση της ιδιωτικής τυπικής με την ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση και η πιθανότητα εισροής φοιτητών από άλλες χώρες, δίνει επιπλέον κίνητρα στους επενδυτές.
Η Inspired Education Group επέβαλε τους εκπαιδευτικούς την απαράδεκτη απαγόρευση αναρτήσεων με πολιτικό/θρησκευτικό/οικονομικό περιεχόμενο στα προσωπικά τους social media. Έχει το δικαίωμα; Ο νόμος δεν προστατεύει τον ιδιωτικό βίο των εκπαιδευτικών;
Η αδιανόητη αυτή απαγόρευση δεν καταστρατηγεί απλώς το Σύνταγμα της χώρας (άρθρα 5 και 14), αλλά και διεθνείς κανόνες όπως τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Διεθνές Σύμφωνο Ατομικών και Πολιτικών Δικαιωμάτων και τον Αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη. Φαντάζομαι ότι ο κ. Nsouli (Πρόεδρος και ιδρυτής της Inspired), μαθημένος σε επενδύσεις σε χώρες της Μέσης Ανατολής με περιοριστικά καθεστώτα, όπου οι ατομικές ελευθερίες παραβιάζονται συστηματικά, μπερδεύτηκε… Εμείς του υπενθυμίσαμε τη νομοθεσία, τις εγχώριες και διεθνείς συνθήκες και ελπίζουμε να αποσύρει το κατάπτυστο κείμενο που απέστειλε στους εκπαιδευτικούς των σχολείων που πλέον ελέγχει η Inspired.
Το σημαντικότερο όλων είναι πως επηρεάζει η επιθετική αυτή είσοδος των Funds στην εκπαίδευση τα δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια. Θέλετε να μας περιγράψετε τι έρχεται; Γιατί το ΙΒ στη δημόσια εκπαίδευση σημαίνει αρχή ιδιωτικοποίησης;
Ανέφερα και σε προηγούμενη απάντηση ότι είναι στόχευση της κυβέρνησης καθώς και εγχώριων και ξένων επιχειρηματιών η σταδιακή, εσκεμμένη συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης και η δημιουργία ελκυστικών ιδιωτικών κολοσσών που θα παρέχουν πτυχία στο χέρι. Χωρίς μόχθο, χωρίς «επώδυνες» διαδικασίες, όπως οι ενδοσχολικές εξετάσεις και οι πανελλαδικές που επιβάλλει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Αρκεί να έχεις το χρήμα και θα αγοράζεις γνώσεις, δεξιότητες, τίτλους σπουδών και καλές θέσεις στην αγορά εργασίας. Θεωρώ ότι, όσο αναπτύσσεται η συγκεκριμένη πολιτική, δεν θα υπάρχει μέλλον για το δημόσιο σχολείο και το πανεπιστήμιο, αλλά ακόμη και για το μικρομεσαίο ιδιωτικό σχολείο της γειτονιάς ή τα καλά, μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά σχολεία που δεν θα μπορούν να ακολουθήσουν τους κολοσσούς σε επενδύσεις και παροχές.
Όμως, κατά την ταπεινή μου εκτίμηση, το σημαντικότερο πρόβλημα που θα προκύψει από τη μετατροπή του εκπαιδευτικού αγαθού σε εμπόρευμα θα είναι η «παραγωγή» χιλιάδων αστοιχείωτων πτυχιούχων σε ειδικότητες κρίσιμες για την οικονομία, την ανάπτυξη, την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών. Φανταστείτε ποιοι θα διοικούν επιχειρήσεις, ποιοι θα κατασκευάζουν δρόμους, γέφυρες, κτήρια, ποιοι θα θεραπεύουν ασθενείς. Επειδή οι κυβερνήσεις της ΝΔ από το 2019 κι έπειτα έχουν αποδείξει ότι δεν θέλουν την διαφάνεια στην ιδιωτική εκπαίδευση, πολύ φοβούμαι ότι οι διαδικασίες που θα οδηγούν σε κτήση απολυτηρίων και πανεπιστημιακών τίτλων από ιδιωτικούς φορείς, ιδίως από τους νέους κολοσσούς, δεν θα υπόκεινται σε κανένα σοβαρό έλεγχο.
Όσο για την εισαγωγή του ΙΒ πιλοτικά σε πέντε πρότυπα σχολεία, θεωρούμε ότι είναι ένα ακόμη βήμα για την κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση την κοινωνική και οικονομική προέλευση των μαθητών. Αν θεωρεί κάποιος ότι η πρόσβαση στα πρότυπα είναι υπόθεση ανοιχτή για όλους, θα πρέπει να το ξανασκεφτεί: το κόστος των (απολύτως παράνομων) φροντιστηρίων για εισαγωγή στα πρότυπα, φθάνει μέχρι και τις 5000 ευρώ για μερικούς μήνες! Ο κ. Πιερρακάκης δήλωσε ότι οι μαθητές που θα θελήσουν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα, δεν θα πληρώσουν δίδακτρα.
Εμείς θεωρούμε ότι τα χρήματα αυτά που θα δαπανήσει η πολιτεία για τα υπέρογκα δίδακτρα του ΙΒ, θα έπρεπε να δαπανηθούν για τις τεράστιες ανάγκες της εκπαίδευσης και, κυρίως, για να πραγματοποιηθεί ένας ριζικός εκσυγχρονισμός του συστήματος. Υπενθυμίσαμε στον κ. Υπουργό την πρόταση της ΟΙΕΛΕ για ένα νέο, αναβαθμισμένο κοινωνικά και εκπαιδευτικά Λύκειο, η οποία δεν απέχει πολύ από την διαθεματική λογική του ΙΒ. Ας το τολμήσει κι ας πάψει να ευνοεί ολιγάριθμές ομάδες μαθητών έναντι άλλων. Όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την ταξική τους προέλευση, δικαιούνται ίσες, ποιοτικές ευκαιρίες στην εκπαίδευση.
Τι θα κάνετε από εδώ και πέρα; Έχετε συντονισμό με ΟΛΜΕ και άλλες συνδικαλιστικές ενώσεις;
Η πρώτη ενέργειά μας σχετικά με τα funds ήταν η επιστολή που απευθύναμε στον κ. Nsouli, ώστε να αποσυρθεί η άθλια ψηφιακή απαγόρευση αναρτήσεων με πολιτικό, θρησκευτικό και οικονομικό περιεχόμενο στα προσωπικά τους (!) social media. Επειδή ο Πρόεδρος της Inspired δεν έχει ακόμη απαντήσει, θα εξετάσουμε, σε συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ ενδεχόμενη νομική ενέργεια εναντίον του και εναντίον των ΔΣ των σχολείων που ελέγχει στην Ελλάδα, εφόσον δεν διευκρινίζουν με σαφήνεια, αν θα εφαρμόσουν την «εντολή Nsouli».
Πραγματοποιήσαμε, επίσης, με τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ σύσκεψη πριν μερικές εβδομάδες, όπου αναφέρθηκε το ζήτημα της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης που είναι πρώτο στη δική μας ατζέντα. Φρονώ, όμως, ότι θα πρέπει να γίνει πρώτο και στην ατζέντα των δύο άλλων Ομοσπονδιών, διότι η εισβολή των funds δεν είναι μόνο ζήτημα του δικού μας χώρου.
Είναι ένα τεράστιο ζήτημα που αφορά το σύνολο του χώρου της εκπαίδευσης. Η πολιτική της εμπορευματοποίησης διαλύει το δημόσιο σχολείο, γιγαντώνει τις ανισότητες, στερεί το αγαθό της εκπαίδευσης από αυτούς που το έχουν πιο πολύ ανάγκη. Τα παιδιά της εργατικής οικογένειας, τα τέκνα των μη προνομιούχων. Γυρίζουμε ολοταχώς στη δεκαετία του ’50, όπου ο φτωχός είχε τρεις επιλογές. Την ανεργία, την κακοπληρωμένη εργασία και τη μετανάστευση. Θα το επιτρέψουμε;
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >