Τις απαντήσεις στα θέματα των Νέων Ελληνικών που έπεσαν στα ΕΠΑΛ, όπου ξεκίνησαν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, δίνει το «Νέο Φροντιστήριο» Καλλιθέας.

Ads

Ακολουθούν οι απαντήσεις:

Α1.

Σύμφωνα με τις τρεις πρώτες παραγράφους του κειμένου, οι άνθρωποι που συμμετέχουν σε εθελοντικές δράσεις χαρακτηρίζονται από υπομονή και ψυχραιμία στο εργασιακό τους περιβάλλον, ενώ προβλήματα που μπορεί να τους απασχολούν είναι προσπελάσιμα μέσω του εθελοντισμού. Επιπλέον, οι εθελοντές χαρακτηρίζονται αισιόδοξοι και ανιδιοτελείς. Τέλος, σε κοινωνικό επίπεδο, υπογραμμίζεται ότι αποκτούν νέες κοινωνικές συναναστροφές με τις οποίες μοιράζονται πολιτικές και κοινωνικές ιδέες και προβληματισμούς, αλλά καλλιεργούν και το ομαδικό πνεύμα.

Ads

A2 α)

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Καθώς η εθελοντική εργασία…ποτέ ότι είχαν.
ΣΧΟΛΙΑ/ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Κοινωνικοποιούνται, έρχονται…επίλυση καθημερινών προβλημάτων.
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ: Γενικότερα, ο εθελοντισμός… στη ζωή μας.

Α2 β)

Ομαδική= συλλογική
Ενισχύεται= ισχυροποιείται, ενδυναμώνεται
Αδράνεια= απραξία, αργία

A3

ΤΙΤΛΟΣ: «ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ: ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΑΛΤΡΟΥΙΣΜΟΥ »

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Είναι αδιαμφισβήτητο πως η αξία του εθελοντισμού είναι ανυπολόγιστη, γιατί υπηρετεί αρχές, αξίες και ιδεώδη που έχουν ανθρωπιστικό και διαχρονικό χαρακτήρα. Σε μία κοινωνία που ταλανίζεται από φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, αλλά και από την αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου, οι εθελοντικές δράσεις αποτελούν απόδειξη φιλαλληλίας κι ενδιαφέροντος για τον συνάνθρωπο. Στα βιώματά μας, όλοι έχουμε παραδείγματα προσφοράς που ποικίλλουν.

Α ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ

Αντιμετώπιση ανθρωπιστικής κρίσης: Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που ευαισθητοποιεί τους πολίτες είναι σαφώς η επίγνωση πως υπάρχουν συνάνθρωποί τους που δεν έχουν ούτε καν τα αναγκαία για την επιβίωσή τους. Μια μορφή του εθελοντισμού κινείται, λοιπόν, προς αυτή την κατεύθυνση με τη δωρεά χρημάτων, τροφίμων, καθώς και φαρμάκων ή ιατροφαρμακευτικού υλικού. Ενώ, συχνή είναι και η εθελοντική εργασία για την ετοιμασία γευμάτων για τους άπορους ή/και τους άστεγους συμπολίτες, όπως κι η εθελοντική εργασία για την αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών που προκύπτουν από κάποια φυσική καταστροφή (σεισμός, πλημμύρες κ.ά.). Ανθρωπιστικά κίνητρα έχει και η εθελοντική αιμοδοσία, όπως και η δωρεά οργάνων, που αποσκοπούν στη σωτηρία της ζωής ενός συνανθρώπου.

Προστασία του περιβάλλοντος: Ζωτικής σημασίας, είναι, επίσης, η εθελοντική δράση σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, καθώς είναι πολλοί εκείνοι οι πολίτες που προσφέρουν τη συνδρομή τους στην πυροπροστασία ή την κατάσβεση πυρκαγιών, αλλά και στην αναδάσωση ή τον καθαρισμό δασών και παραλιών. Ενώ, εμφανές καθίσταται το ενδιαφέρον για το περιβάλλον και μέσα από εθελοντικές προσπάθειες ανακύκλωσης ή προώθησης εναλλακτικών πηγών ενέργειας.

Στο πλαίσιο αυτό τοποθετείται και η σημαντική εθελοντική προσφορά που σχετίζεται με την προστασία, τη διάσωση και την περιποίηση αδέσποτων ζώων.

Κοινωνική προσφορά: Η εθελοντική προσφορά εκτείνεται σαφώς και στην εθελοντική εργασία σε ιδρύματα ή κοινωφελείς συλλόγους όπου βρίσκονται παιδιά (ορφανά, εγκαταλελειμμένα, παιδιά με ειδικές ανάγκες), τοξικομανείς στο στάδιο της απεξάρτησης ή πρόσφατα αποφυλακισμένοι που δεν έχουν ακόμη ενταχθεί πλήρως στο κοινωνικό σύνολο, καθώς και σε χώρους όπου προσφέρεται μέριμνα σε ηλικιωμένους.

Ενώ, στο πλαίσιο της κοινωνικής προσφοράς εντάσσεται και η εθελοντική εργασία για τον καθαρισμό σημείων της πόλης ή οι δράσεις για την προστασία των πεζών και ιδίως εκείνων που ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (αμεα).

B ZHTOYMENO

Παροχή ανθρωπιστικής παιδείας και στήριξη των αντίστοιχων μαθημάτων.
Ανάδειξη της αναγκαιότητας του εθελοντισμού στη σύγχρονη εποχή.
Προβολή της δράσης των εθελοντικών οργανώσεων.
Δημιουργία περιβαλλοντικών ομάδων. Παρότρυνση για ανάληψη πρωτοβουλιών από τις μαθητικές κοινότητες.
Ημερίδες και ομιλίες για τον ρόλο του εθελοντισμού στην κοινωνία.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Καταληκτικά, είναι αναγκαίο να τονισθεί πως σε περιόδους κρίσης και εξαιρετικά δυσχερών σύγχρονων προβλημάτων, ο εθελοντισμός και κατ’ επέκταση ο ανθρωπισμός συμβάλλουν στην κοινωνική ευημερία και πρόοδο, χωρίς να συνθλίβεται το άτομο. Έτσι, ενισχύεται η συλλογικότητα και περιστέλλονται ο εγωισμός, η εγωπάθεια και φυσικά ο ατομικισμός.

*Ο μαθητής μπορούσε να κάνει και χρήση α’ ενικού ρηματικού προσώπου, καθώς η εκφώνηση ζητά προσωπικές γνώσεις κι εμπειρίες.

Β1.

Στο ποίημα μεταξύ άλλων παρουσιάζεται το ζήτημα των αστέγων που σε κάποια μέρη του δυτικού κόσμου παρουσιάζεται με μεγαλύτερη ένταση: «και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα». Παράλληλα στο ποίημα θίγεται και η εθελοντική δράση κάποιων πολιτών που επιχειρούν να δώσουν μια πρόσκαιρη ανακούφιση στους ανθρώπους που ζουν στον δρόμο: «Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ…κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες». τέλος, το ποίημα διαπραγματεύεται και το ζήτημα της ευρύτερης κοινωνικής ανισότητας και αδικίας που φαίνεται να παραμένει κυρίαρχη παρά τις όποιες μεμονωμένες, με  ανθρωπιστικό  χαρακτήρα δράσεις : «δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης»

2η δραστηριότητα

Β2.α) Στο ποίημα μπορεί να ανιχνευθούν διάφορα σχήματα λόγου. Αρχικά, μπορεί κάποιος να καταγράψει την εικόνα με την οποία ξεκινά το ποίημα: «Στη γωνιά…για τη νύχτα» . Είναι μια οπτική εικόνα που βοηθά τον αναγνώστη να ανασυνθέσει την εικόνα του παγωμένου, αφιλόξενου και δυνητικά επικίνδυνου για την ζωή τους περιβάλλοντος στο οποίο καλούνται να ζήσουν οι άστεγοι της Νέας Υόρκης. Επίσης, στο ποίημα παρατηρούνται και αρκετές μεταφορές, όπως: « για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο» ,με την χρήση της οποίας ο ποιητής επιχειρεί με παραστατικό τρόπο να παρουσιάσει τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι άστεγοι τον χειμώνα. Τέλος, μπορεί κάποιος να καταγράψει και την επανάληψη: μα ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει», μια επανάληψη που με εμφατικό τρόπο τονίζει την αντίληψη του ποιητή ότι μόνο μέσω της ατομικής δράσης δεν μπορούν να αρθούν τα όποια κοινωνικά προβλήματα.

Β2.β) Στο ποίημα παρατηρούμε ότι γίνεται χρήση και των τριών ρηματικών προσώπων. Αρχικά υπάρχει η χρήση του α ενικού προσώπου : «ακούω πως στην Νέα Υόρκη» και με αυτή την επιλογή ο ποιητής επιδιώκει να τονίσει την υποκειμενική διάσταση των λεγομένων του. Eπίσης, σε αρκετά σημεία γίνεται η χρήση του β ενικού προσώπου: «Σαν διαβάσεις τούτο ‘δω, μην κλείσεις το βιβλίο» και με την επιλογή του αυτή ουσιαστικά απευθύνεται στον αναγνώστη του για να τονίσει τον προβληματισμό του. τέλος, παρατηρείται  και η χρήση του γ προσώπου: «δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις», με την χρήση του οποίου ο ποιητής τονίζει την αντικειμενικότητα και την καθολικότητα των απόψεών του. 
3η δραστηριότητα

Β3) Ο ποιητής φαίνεται πεπεισμένος ότι η ατομική δράση κατά της αδικίας και των κοινωνικών ανισοτήτων είναι μια τίμια, αλλά χωρίς προοπτική δράση, καθώς την θεωρεί ανίσχυρη να επιφέρει τις απαραίτητες κοινωνικές αλλαγές. Κατά την άποψή μου μια τέτοια στάση είναι σαφώς μια στάση απαισιόδοξη. Είναι απαισιόδοξη γιατί υπαγορεύει μια αντίληψη ζωής, σύμφωνα με την οποία οι άνθρωποι δεν μπορούν να αλλάξουν με βάση την προσωπική τους δράση και θέληση τα πράγματα. Είναι μια στάση που στερεί από τον άνθρωπο το μόνο πραγματικό συστατικό που τον ξεχωρίζει από τα άλλα έμβρυα όντα, αυτό της ελεύθερης βούλησης. Επίσης, αυτή η οπτική δεν αναγνωρίζει την προσπάθεια, αλλά και την συναισθηματική εμπλοκή  των ατόμων που αυτόβουλα και χωρίς την επίκληση ευρύτερων κοινωνικών αλλαγών θέτουν τον εαυτό τους στην υποστήριξη του άλλου. 

Οι απαντήσεις προέρχονται από το «Νέο Φροντιστήριο» Καλλιθέας, Ελευθερίου Βενιζέλου 98
Τηλ 210-9591664
Email  [email protected]
Site www.neo.edu.gr/kallithea
Επιμέλεια απαντήσεων: Λουκάς Πελώνης, Χρήστος Ραβάνης