Ανακύκλωση, συμμετοχή σε δράσεις και αλλαγές στην προσωπική συμπεριφορά για την εξοικονόμηση ενέργειας αποτελούν ορισμένες ενέργειες στις οποίες στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές, στους οποίους παρατηρείται αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία, σύμφωνα με έρευνα του Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (A.LA.R.M.) και του Κέντρου Αειφορίας (CSE) με τίτλο «Πράσινο Marketing: Περιβαλλοντικές Διαστάσεις του Marketing στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης».

Ads

Όπως προκύπτει από τη σχετική έρευνα, η περιβαλλοντική ευαισθησία των Ελλήνων καταναλωτών αυξάνει διαρκώς καθώς ποσοστό 78,5% δηλώνει ευαισθητοποιημένο σε θέματα περιβάλλοντος. Ειδικότερα, ποσοστό 72,3% σκέφτεται συχνά τη βλάβη που προκαλεί στο περιβάλλον, ποσοστό 39,4% εκτιμά ότι ο μέσος πολίτης δεν έχει τη δύναμη να σταματήσει τη μόλυνση του περιβάλλοντος, ποσοστό 84,8% πιστεύει ότι η προσωπική δράση όλων μπορεί να φέρει αλλαγή στην προστασία του περιβάλλοντος, ποσοστό 15,9% πιστεύει ότι το κίνημα για το περιβάλλον είναι απλά μια μόδα ενώ ποσοστό 47,3% όταν αγοράζει προϊόντα προσπαθεί να σκεφτεί πως η χρήση τους θα επηρεάσει άλλους και το περιβάλλον.


Ποσοστό 93,2% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρούν ιδιαιτέρως σημαντική παράμετρο την ανάπτυξη προγραμμάτων εταιρικής υπευθυνότητας και των περιβαλλοντικών δράσεων. Επίσης ποσοστό 78,5% των ερωτηθέντων θεωρούν ηθική υποχρέωση την αποφυγή προϊόντων και επιχειρήσεων που επιβαρύνουν το περιβάλλον ενώ ποσοστό 83,3% νιώθει ότι έχει υποχρέωση να υποστηρίξει την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων.


 


Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν σε ποσοστό 68% να αγοράζουν προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον. Όσον αφορά στις κατηγορίες των προϊόντων που αγοράζουν σε αυτές περιλαμβάνονται προϊόντα από ανακυκλωμένο χαρτί (58,6%), βιολογικά τρόφιμα (57,2%), απορρυπαντικά (56,7%), οικολογικά οικιακά προϊόντα (54,4%) και φυτικά καλλυντικά (30,2%).


Όσον αφορά στα βιολογικά προϊόντα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι καταναλωτές τα αγοράζουν κυρίως από τα σούπερ μάρκετ (ποσοστό 55%) ενώ ο λόγος που τα προτιμούν από τα μη βιολογικά είναι ότι είναι πιο υγιεινά (ποσοστό 80%). Από τα σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές αγοράζουν και τα φιλικά προς το περιβάλλον απορρυπαντικά (ποσοστό 96,3%) κυρίως λόγω των προσωπικών τους ανησυχιών για την προστασία του περιβάλλοντος (ποσοστό 77,8%). Φυτικά καλλυντικά οι καταναλωτές προμηθεύονται κυρίως από τα φαρμακεία (ποσοστό56,3%) τα οποία προτιμούν κυρίως λόγω της πιο φυσικής τους σύνθεσης και των λιγότερων παρενεργειών (ποσοστό 78,4%).


Ads

Σημαντική είναι, σύμφωνα με τη μελέτη, και συμμετοχή των καταναλωτών σε ενέργειες ανακύκλωσης. Το 86,5% των ερωτηθέντων το 2010 δήλωσε ότι ανακυκλώνει διάφορα υλικά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 82,1%.

 Ειδικότερα, ποσοστό 85,4% των καταναλωτών ανακυκλώνει χαρτί, ποσοστό 74,1% ανακυκλώνει πλαστικό, ποσοστό 70,2% γυαλί, ποσοστό 69,6% αλουμίνιο και 49,6% ανακυκλώνει ηλεκτρικές συσκευές.



Ποσοστό 60,3% των καταναλωτών το 2010 απάντησε ότι αντικατέστησε συσκευές του νοικοκυριού με καινούριες χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 56,2%. Ακόμη, ποσοστό 30% των καταναλωτών που πήραν μέρος στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν ανακαινίσει το σπίτι τους ώστε να είναι πιο οικονομικό στην κατανάλωση ενέργειας και πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Τέλος, οι καταναλωτές συμμετέχουν και σε άλλες δράσεις με σκοπό την εξοικονόμηση της ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι για παράδειγμα κλείνει τα φώτα όταν βγει από έναν χώρο/δωμάτιο, προσπαθεί να μειώσει το νερό που καταναλώνει, κλείνει κανονικά τις συσκευές αποφεύγοντας το stand-by, χρησιμοποιεί δημόσια μέσα μετακίνησης, πραγματοποιεί φιλική προς το περιβάλλον οδήγηση και αντικαθιστά την πλαστική σακούλα με βιοδιασπώμενη ή πολλαπλών χρήσεων για τις αγορές του.