Πριν από 30 Χρόνια, η Opel ήταν ο 1ος Κατασκευαστής Αυτοκινήτων που Προσέφερε Τριοδικό Καταλύτη, στον Στάνταρ Εξοπλισμό. Σήμερα, όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα Opel πληρούν τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών ρύπων EURO 6d-TEMP

Ads

Πριν από τριάντα χρόνια, στις 21 Απριλίου, 1989, η Opel ανακοίνωσε ότι θα γινόταν ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής αυτοκινήτων που θα προσέφερε τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των επιβατικών μοντέλων της – από το Corsa και το Kadett, μέχρι το Vectra, το Omega και το Senator. Ενώ παράλληλα προχώρησε ακόμα περισσότερο και προκειμένου να διευκολύνει τους πελάτες να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο με τεχνολογία φιλική προς το περιβάλλον, η εταιρία μείωσε επίσης τις τιμές σε πολλά μοντέλα.

Από το Corsa έως το Senator

Μάρτιος 1988: με 20.451 μονάδες, η Opel έχει τις περισσότερες ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων με τριοδικό καταλύτη στη Γερμανία. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, οι ταξινομήσεις έφτασαν τις 208.000. Ο αριθμός αυτοκινήτων Opel εφοδιασμένων με καταλύτη αυξήθηκε πάλι στις αρχές του 1989 μετά το λανσάρισμα του Vectra, το οποίο η Opel προσέφερε με τριοδικό καταλύτη στάνταρ από την έναρξη των πωλήσεων.

Ads

Εκείνη την εποχή οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο τριοδικός καταλύτης ήταν η καλύτερη λύση προκειμένου να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι εκπομπές ρύπων. Ενώ ο τριοδικός καταλύτης αφαιρούσε περίπου το 90% των ρύπων, η αντίστοιχη δυνατότητα του συμβατικού, οξειδωτικού καταλύτη περιοριζόταν στο 50% περίπου και του κινητήρα φτωχού μείγματος στο 60%. Ο τριοδικός καταλύτης είχε ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στα οξείδια του αζώτου, επιτυγχάνοντας μείωση 90%.

Το μικρότερο αυτοκίνητο της Opel με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα το 1989 ήταν το Corsa, εφοδιασμένο στάνταρ με κινητήρα ψεκασμού1.3L. 44kW (60hp). Μετά ήρθε η σειρά του συμπαγούς 1.3L Kadett, ενώ το μεσαίο Vectra ήταν διαθέσιμο με το βασικό κινητήρα 1.6L 55kW (75hp), και έναν δίλιτρο 85kW (115hp).

Σην ανώτερη-μεσαία κατηγορία, το Omega εφοδιαζόταν στάνταρ με τον κινητήρα 2.0L 115 hp, ενώ το κορυφαίο μοντέλο με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα ήταν το Senator. Η ναυαρχίδα της Opel προσφερόταν με δύο εξακύλινδρους σε σειρά κινητήρες τριών λίτρων που απέδιδαν 156hp και 177 hp αντίστοιχα.

Η ενσωμάτωση του τριοδικού καταλύτη στον στάνταρ εξοπλισμό όλης της γκάμας ήταν η πρόσκαιρη κλιμάκωση μιας περιβαλλοντικής στρατηγικής που η Opel είχε ξεκινήσει πέντε χρόνια νωρίτερα.

image

image

Περιβαλλοντική υπευθυνότητα

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία συζήτηση με θέμα την όξινη βροχή και τον αφανισμό των δασών, με τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου από την κυκλοφορία των οχημάτων και τη βιομηχανία να ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό. Η Opel δέσμευσε τότε πάνω από ένα δις γερμανικά μάρκα (DM), καθώς και εκατοντάδες μηχανικούς στην ανάπτυξη των καταλυτών.

Η Opel επένδυσε 100 εκατομμύρια μάρκα σε νέες διατάξεις δοκιμής και εξοπλισμό για δοκιμές αντοχής και υψηλής ταχύτητας. Οι νέες εγκαταστάσεις περιλάμβαναν ένα 13-όροφο “soak tower”. Σε αυτό το μονωμένο κτίριο, πάνω από 130 αυτοκίνητα μπορούσαν να προετοιμάζονται ταυτόχρονα για έλεγχο εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, πριν από το τεστ εκπομπών ρύπων, κάθε αυτοκίνητο έπρεπε να παραμένει για τουλάχιστον 12 ώρες σε θερμοκρασία 20 – 25 βαθμών Κελσίου.

Αρχικά, οι περισσότεροι καταλυτικοί μετατροπείς στην Ευρώπη ήταν απλά τροποποιήσεις της Αμερικανικής έκδοσης, Αλλά με το λανσάρισμα του Ascona 1.8i στις αρχές του 1985, η Opel έγινε ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής αυτοκινήτων που έφερνε στην αγορά ένα μοντέλο με καταλυτικό μετατροπέα, ειδικά εξελιγμένο σε Ευρωπαϊκές συνθήκες. Το πρώτο όχημα που κατασκευάστηκε παραχωρήθηκε στην αστυνομία της Ρηνανίας/Παλατινάτου.

Καταλυτικός μετατροπέας χωρίς πρόσθετο κόστος

Το επόμενο φθινόπωρο, η Opel παρουσίασε το πρώτο ευρωπαϊκό μικρό αυτοκίνητο με τριοδικό καταλύτη, το Corsa 1.3i. Το 1986, η Opel προσέφερε το νέο Omega χωρίς πρόσθετο κόστος για τον καταλυτικό μετατροπέα. Τα λανσαρίσματα του Senator (1987) και του Vectra (1988) ακολούθησαν την ίδια στρατηγική. Επιπλέον, όλα τα αυτοκίνητα Opel με τριοδικό καταλύτη ήταν εφοδιασμένα με φίλτρα ενεργού άνθρακα για να συγκρατούν τους υδρογονάνθρακες που διαφεύγουν από το ρεζερβουάρ καυσίμου.

Η Opel συνεχίζει σήμερα να παίρνει σοβαρά την ευθύνη της για το περιβάλλον. Όλα τα σημερινά επιβατικά μοντέλα Opel ήδη πληρούν τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6d-TEMP. Και λίγο πριν συντελεστεί η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης, ο κατασκευαστής κάνει τώρα τα δύο επόμενα μεγάλα βήματα στο δρόμο για τη βιώσιμη κινητικότητα: το Grandland X ως plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα και η ηλεκτροκίνητη έκδοση της επόμενης γενιάς Corsa. Η παραγγελιοληψία και για τα δύο αυτοκίνητα της Opel θα ξεκινήσει αργότερα μέσα στη χρονιά. Όλες οι Ευρωπαϊκές σειρές επιβατικών μοντέλων Opel θα περιλαμβάνουν μία ηλεκτροκίνητη έκδοση έως το 2024.