Το εντελώς νέο Toyota bZ4X δεν είναι απλά το πρώτο ηλεκτρικό SUV της ιαπωνικής εταιρίας, αλλά και το πρώτο μοντέλο της νέας, εξειδικευμένης υπο-μάρκας bZ. Πρόκειται για τη σειρά μοντέλων beyond Zero με τα οποία η Toyota μπαίνει στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το bZ4X είναι ένα αυτοκίνητο συγκρίσιμο σε μέγεθος με το πασίγνωστο και δημοφιλές RAV4, που εντυπωσιάζει με την ανθεκτικότητα της μπαταρίας του.

Ads

Μετά την παρουσίαση του πρωτοτύπου Toyota bZ4X, που είδαμε πριν από λίγους μήνες, ήρθε η ώρα του μοντέλου παραγωγής. To νέο SUV που εξελίχθηκε από κοινού με τη Subaru αποτελεί μια μεγάλη είδηση για την Toyota, που μπαίνει κάπως καθυστερημένα στο χώρο της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες – αλλά μπαίνει με κάποια δεδομένα που προκαλούν αίσθηση.

Μια μπαταρία που αντέχει στο χρόνο
Ανατρέχοντας λοιπόν στα πρώτα στοιχεία που οι Ιάπωνες έδωσαν στη δημοσιότητα σταματάμε όχι τόσο στην καθ’ όλα αξιόλογη αναμενόμενη (αφού τα ακριβή στοιχεία ανά έκδοση θα ανακοινωθούν αργότερα) αυτονομία των 450 χιλιομέτρων, αλλά στο γεγονός ότι η Toyota λανσάρει μια μπαταρία ιόντων λιθίου 71,4 kWh για την οποία υπόσχεται 10 χρόνια λειτουργίας (ή 240.000 χιλιόμετρα – ότι έρθει πρώτο), με διατήρηση του 90% της χωρητικότητάς. Πρόκειται ομολογουμένως για κάτι που κανείς άλλος μέχρι τώρα δεν έχει προσφέρει, καθώς οι κατασκευαστές μιλάνε κατά κανόνα για 8 χρόνια εγγύηση με διατήρηση του 70-80% της χωρητικότητας της μπαταρίας. Εδώ λοιπόν βλέπουμε την Toyota να ταράζει τα νερά, όπως κάποτε έθετε ψηλά τον πήχη στον τομέα της αξιοπιστίας προσφέροντας 6 χρόνια εγγύηση στα μοντέλα της όταν ο ανταγωνισμός προσέφερε δύο ή τρία.

Κρατάμε λοιπόν αυτό το στοιχείο, καθώς η αντοχή της μπαταρίας είναι βέβαιο ότι θα απασχολήσει τους αγοραστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από δω και μπρος. Βλέπετε είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις ότι η μπαταρία σου αντέχει και ότι μπορείς να κρατήσεις το αυτοκίνητό σου για παραπάνω χρόνια και με αξιόλογη πάντα αυτονομία. Προφανώς η Toyota αξιοποίησε για αυτό της το επίτευγμα τα 25 χρόνια εμπειρίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης – και μη βιαστείτε να πείτε ότι δεν κατασκεύαζε 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα η ιαπωνική εταιρία, γιατί και τα υβριδικά της μοντέλα που έχουν κατακλύσει την αγορά, αλλά και μοντέλα κυψελών υδρογόνου, έχουν ενσωματωμένο το στοιχείο της ηλεκτροκίνησης, διαθέτοντας και ηλεκτροκινητήρα (-ες) αλλά και μπαταρία.

Ads

Ευρύχωρο και high tech
Σχεδιασμένο εξ αρχής ως ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας, το νέο μηδενικών ρύπων SUV της Toyota είναι χτισμένο πάνω στη νέα, εξειδικευμένη πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης της εταιρίας: την e-TNGA, όπου TNGA σημαίνει Toyota New Global Architecture. To Toyota bZ4X έχει παρεμφερείς εξωτερικές διαστάσεις με το RAV4, από το οποίο είναι ελαφρώς χαμηλότερο (κατά 85 mm), αλλά πλεονεκτεί στον τομέα των εσωτερικών χώρων διαθέτοντας αυξημένο κατά 160 mm μεταξόνιο, συνδυασμένο με κοντύτερους προβόλους. Αυτό, βέβαια, δεν το εμποδίζει να προσφέρει ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ 452 λίτρων.

Το τι μπορεί κανείς να περιμένει σε επίπεδο τεχνολογίας από ένα εντελώς νέο μοντέλο μπορείτε ενδεχομένως να το φανταστείτε – εμείς επισημαίνουμε την Τρίτη γενιά του πακέτου συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού “Toyota Safety Sense”, με ραντάρ αυξημένης εμβέλειας και αναβαθμισμένο σύστημα πρόληψης συγκρούσεων “Pre-Collision System”.

Το νέο Toyota bZ4X είναι επίσης το πρώτο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρίας που θα προσφέρει σύστημα διεύθυνσης “steer-by-wire”, κάτι που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον μηχανική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και του συστήματος διεύθυνσης, αλλά ηλεκτρική/ηλεκτρονική, ελεγχόμενη από υπολογιστή. Σημαίνει επίσης ένα τιμόνι που η Toyota ονομάζει “One Motion Grip-control” και το οποίο έχει την ικανότητα να «πολλαπλασιάζει» τις κινήσεις του οδηγού, με την πλήρη στροφή των τροχών να επιτυγχάνεται με μια περιστροφή της στεφάνης του τιμονιού κατά μόλις 150 μοίρες. Κάτι που σημαίνει λιγότερο από μια στροφή από τέρμα σε τέρμα!

Ηλεκτροκίνηση και τετρακίνηση
Περνώντας τώρα στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, έχουμε το νέο Toyota bZ4X να είναι διαθέσιμο τόσο σε προσθιοκίνητη όσο και σε τετρακίνητη έκδοση. Στην πρώτη περίπτωση oηλεκτροκινητήρας που κινεί τους εμπρός τροχούς αποδίδει ισχύ 150 kW (204 ίππους) και ροπή 265 Nm, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να πραγματοποιεί τα 0-100 km/h σε 8,4’’.

Στη δεύτερη έχουμε δύο ηλεκτροκινητήρες ισχύος 80 kW ο καθένας (συνολική ισχύς 217,5 hp και συνολική ροπή 336 Nm) τοποθετημένους στον εμπρός και τον πίσω άξονα, με το χρόνο για τα 0-100 km/h να κατεβαίνει στα 7,7 δευτερελεπτα. Οι δύο κινητήρες συνεργάζονται ελεγχόμενοι από το σύστημα XMODE, που επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ των λειτουργιών “snow/mud” (χιόνι/λάσπη), “deep snow and mud” (πολύ χιόνι και λάσπη, με ταχύτητα κίνησης κάτω από 20 km/h) και “Grip Control” για off-road οδήγηση σε πιο απαιτητικές επιφάνειες (κάτω των 10 km/h).

Η τελική ταχύτητα και για τις δύο εκδόσεις του Toyota bZ4X περιορίζεται – για τους γνωστούς λόγους διαφύλαξης της αυτονομίας – στα 160 km/h.

Η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί τόσο σε συσκευή DC ταχείας φόρτισης (CCS2) – και μάλιστα με ισχύ έως 150 kW – ανακτώντας το 80% της ενέργειάς της σε 30 λεπτά της ώρας, όσο και σε φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος 11 kW. Σημειώστε ότι προαιρετικά το νέο Toyota bZ4X μπορεί να εφοδιαστεί με φωτοβολταϊκό πάνελ οροφής, το οποίο μπορεί να προσφέρει δωρεάν ρεύμα για τη φόρτιση της μπαταρίας με την προσδοκώμενη αυτονομία να φτάνει τα 1.800 χιλιόμετρα ετησίως.

Το πανευρωπαϊκό λανσάρισμα του νέου ηλεκτρικού SUV της Toyota έχει προγραμματιστεί για τις 2 Δεκεμβρίου. Τιμές προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί.
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ