Τα παιχνίδια έχουν προ πολλού τελειώσει και το Smart χωρίς να έχει πάψει να είναι μικρό είναι σίγουρα «πιο αυτοκίνητο» από το αρχικό μοντέλο των τελών του 20ου αιώνα που είχε δεχθεί ουκ ολίγες κριτικές. Εξακολουθεί να μην είναι φτηνό, αλλά σίγουρα πείθει πολύ περισσότερο σε σχέση με το πόσο αξίζει τα λεφτά του… Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

 
Το πόσο μεγαλύτερο είναι το Smart fortwo του 2015 σε σχέση με το αρχικό Smart City Coupe του 1998 το καταλαβαίνει κανείς όταν βρεθεί πίσω από κάποιο από τα πάμπολλα μοντέλα πρώτης γενιάς που εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους. Η τεράστια διαφορά στο πλάτος είναι παραπάνω από εμφανής και εκεί είναι που καταλαβαίνεις έστω και μόνο με το μάτι τι έχει μεσολαβήσει όλα αυτά τα χρόνια.

Ξεκινάμε έτσι τη μεταφορά των εντυπώσεών μας από τα δύο μικρά αυτοκίνητα που διαθέτοντας πολλά κοινά μηχανικά μέρη διατίθενται παράλληλα στην ελληνική αγορά: ο λόγος για το αυστηρώς διθέσιο «fortwo» και το τετράπορτο (ή αν θέλετε πεντάπορτο) και οπωσδήποτε τετραθέσιο «forfour», ξεκαθαρίζοντας ευθύς εξ’ αρχής ότι το πιο «σωστό» αυτοκίνητο – με βάση τον προορισμό του φυσικά – είναι το fortwo.

O συλλογισμός απλός και η μεταφορά προσωπικής εμπειρίας δεν θα δυσκολευτεί να συμπέσει με την αίσθηση οποιουδήποτε οδηγού κυκλοφορεί καθημερινά στην πόλη: τα αυτοκίνητα είναι άδεια, μεταφέρουν μόνο τον οδηγό τους και σε ελάχιστες περιπτώσεις έναν ακόμα επιβαίνοντα. Δεν ακυρώνει αυτό τη χρησιμότητα των δύο πίσω θέσεων (γιατί πάντα υπάρχει ένα ενδεχόμενο να χρειαστεί να μπει κάποιος ακόμα στο αυτοκίνητο), ενισχύει όμως απίστευτα το προσόν της ευελιξίας –λόγω μειωμένου μήκους – και σκεφτείτε όχι μόνο σε πόσο μικρό χώρο παρκάρει ένα smart, αλλά και πόσο εύκολα κάνει αναστροφή, ακόμα και σε ένα στενό (υπό προϋποθέσεις) χωρίς μανούβρα! Γιατί πολύ συχνότερα παρκάρουμε και προσπαθούμε να στρίψουμε σε κάποιο στριμωγμένο στενό του κέντρου, απ’ ότι «κουβαλάμε» τρίτον επιβάτη.

Ads

Τι άλλο προσφέρει το Smart? Οικονομία – και δεν στεκόμαστε στο εξαιρετικά απαισιόδοξο trip computer, αλλά στο γεγονός ότι με αρκετά λιγότερο από ένα ρεζερβουάρ (που συνολικά χωρά 28 λίτρα) κινείται κανείς στην πόλη για 400 περίπου χιλιόμετρα. Κάτι που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έχουμε να κάνουμε με καταναλώσεις σαφώς κάτω των 6,0 λίτρων, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο.

Από την άλλη μεριά σαφέστατη είναι η βελτίωση σε ανάρτηση, φρένα και σύστημα διεύθυνσης. Η ευπάθεια στους πλευρικούς, αχίλλειος πτέρνα του παρελθόντος, έχει ελαχιστοποιηθεί, η ευστάθεια είναι αξιοπρεπέστατη, το κράτημα στις στροφές το ίδιο – σε βαθμό μάλιστα που σε κάνει να ξεχνάς ότι οδηγείς αυτοκίνητο με «όλα πίσω», δηλαδή με κινητήρα στο πίσω μέρος και κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησαν και τα φρένα που έδειξαν να ανταποκρίνονται με τον καλύτερο τρόπο σε κάποια δύσκολα φρεναρίσματα σε γλιστερή άσφαλτο. Προφανώς έχει τα όριά της αυτή η οδική συμπεριφορά, όμως πλέον μπορείς κάποιες φορές να κινείσαι με 120-140 km/h σε ανοιχτό δρόμο και να νομίζεις ότι τρέχεις με 80…

Η πολύχρωμη αισθητική μέσα-έξω και η ποιότητα δεν διέφυγε της προσοχής μας, δεν είναι στοιχεία δευτερευούσης σημασίας, είναι σημαντικό να αισθάνεσαι καλά μέσα στο αυτοκίνητο που οδηγείς – και στο smart αισθάνεσαι καλά, εμείς, δε, θα αισθανόμασταν ακόμη καλύτερα αν έλειπαν κάποιες εργονομικές ατέλειες (βλ. καινούρια διπλή ποτηροθήκη στη βάση της κονσόλας, ρύθμιση ζώνη ασφαλείας).

Έχοντας σα σημείο αναφοράς μας το smart fortwo, μη νομίσετε ότι ξεχάσαμε το forfour, που από την πλευρά του δεν παύει να αποτελεί την πιο ευέλικτη πρόταση τετραθέσιου αυτοκίνητου πόλης. Είναι σίγουρα η επιλογή που απευθύνεται σε αυτόν που θέλει να παρακάμψει τις αντίστοιχες «συμβατικές» -και κατά κανόνα προσθιοκίνητες- προτάσεις, ωστόσο κάποιες αδυναμίες του forfour εδώ εμφανίζονται πιο έντονα, όπως η έλλειψη δύναμης του κινητήρα στις χαμηλές στροφές (και αυτό έχει να κάνει με το επιπλέον βάρος (970 έναντι 880 κιλών του fortwo).

Κλείνοντας και με δυο λόγια: δεν είναι η φθηνή επιλογή – ποτέ δεν ήταν – το smart, είναι η «διαφορετική». Είτε ως fortwo είτε ως forfour…

 
ΥΠΕΡ: Σχεδίαση, ποιότητα, ευελιξία, πρακτικότητα, κατανάλωση

ΚΑΤΑ: Εργονομικές ατέλειες, έλλειψη δύναμης στις χαμηλές στροφές
 
Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Κινητήρας 999 cm3
Ισχύς 71 hp / 6000 rpm
0-100 km/h 14,4’’ (15,9’’)*
Ταχύτητα 151 km/h
Κατανάλωση*4,9 / 3,7 / 4,1 l/100 km
(4,8 / 3,8 / 4,2 l/100 km)**

Εκπομπές CO2 93 (97)* g/km
M x Π x Y 2695 X 1663 X 1555 mm
(3395 Χ 1665 Χ 1554 mm)*

Πορτμπαγκάζ 190 (185)* λίτρα
Τιμή*** 13.675** (14.350 €)**

* Σε παρένθεση, στοιχεία για το forfour

** Τυποποιημένη (πόλη/εκτός πόλης/μεικτή)

*** Βασική