Εγκαινιάστηκε χθες με κάθε επισημότητα ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού ελαφρών οχημάτων με υδρογόνο. Πρόκειται για έναν 100% ελληνικό σταθμό, αφού όχι μόνο βρίσκεται σε ελληνικό έδαφος – και συγκεκριμένα στο χώρο του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» αλλά και δημιουργήθηκε από Έλληνες επιστήμονες, με ελληνική τεχνογνωσία.

Ads

Αν και σε πρακτικό επίπεδο η έναρξη της λειτουργίας του συγκεκριμένου σταθμού μπορεί να πει κανείς ότι δεν αλλάζει κάτι στον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας, σε συμβολικό επίπεδο είναι βέβαιο ότι έχουμε ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στον τομέα της ενέργειας. Και αυτό όχι μόνο γιατί ένας τέτοιος σταθμός μπορεί, με την διαθέσιμη τεχνολογία και τεχνογνωσία, να εξελιχθεί σε σταθμό πού να ανεφοδιάζει και βαρέα οχήματα – με το υδρογόνο να συμπιέζεται σε διπλάσιες πιέσεις από τη σημερινή (μπορεί δηλαδή πίεση να αυξηθεί στα 400 bar από τα τωρινά 200 bar), αλλά και γιατί πίσω από αυτόν βρίσκεται μία spin off εταιρεία του Δημόκριτου. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει επιστημονικό δυναμικό που μπορεί να στηρίξει τα επόμενα βήματα της χώρας μας στον τομέα του υδρογόνου – και μάλιστα καινοτομώντας με έναν πρωτότυπο συμπιεστή μεταλλοϋδριδίου που και αθόρυβος είναι, και τροφοδοτείται από φωτοβολταϊκά, προσφέροντας «πράσινο» υδρογόνο.

Υπενθυμίζουμε ότι παρά την επικράτηση των μπαταριών στα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα στα βαρέα οχήματα μηδενικών ρύπων και δη σε αυτά των διεθνών μεταφορών, η επιλογή του υδρογόνου κερδίζει συνεχώς έδαφος.

Η εκπροσώπηση σε υψηλότατο επίπεδο της κυβέρνησης στα εγκαίνια του σταθμού υδρογόνου δείχνει – και αυτή – τον ανερχόμενο ρόλο του ανεξάντλητου αυτό καυσίμου που μπορεί υπό προϋποθέσεις να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Ads

Ενώ φανερώνει επίσης και την αλλαγή της κυβερνητικής στάσης στο ζήτημα αυτό, αφού μέχρι πριν από ένα περίπου χρόνο δεν γινόταν καν λόγος για υδρογόνο. Και ήταν πέρυσι το καλοκαίρι στο συνέδριο του δικτύου πόλεων «Ήλεκτρον» για τις πράσινες μεταφορές και τη βιώσιμη κινητικότητα, που ο τότε Υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, είχε εξαγγείλει τη δημιουργία των πρώτων σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου στις εισόδους της χώρας και στη συνέχεια εγκατάσταση άλλων στους μεγάλους οδικούς άξονες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας μίλησε για την πρόθεση της Κυβέρνησης να αναπτύξει την τεχνολογία του υδρογόνου στη χώρα μας, σε συνεργασία με ιδιωτικούς επενδυτές, ενώ ο Υφυπουργός μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος είπε μεταξύ άλλων ότι το Υπουργείο Υποδομών προωθεί τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψει την εγκατάσταση σταθμών υδρογόνου – και κατ’ επέκτασιν την υδρογονοκίνηση. Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας μεταφορών Ι. Ξιφαράς ανακοίνωσε ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι η έναρξη της χρήσης υδρογονοκίνητων λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες.

Ωστόσο, σε σχέση με το αν οι μπαταρίες και το υδρογόνο είναι «εχθροί», ο αντιπρόεδρος του Δημόκριτου Θάνος Στούμπος επεσήμανε ότι το υδρογόνο – για την ακρίβεια η ηλεκτροκίνηση με υδρογόνο – δεν είναι ανταγωνιστικό της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες αλλά συμπληρωματική τεχνολογία.

Ο πρόεδρος του Δημόκριτου Γιώργος Νούνεσης από την πλευρά του μίλησε για τη στροφή που κάνει το μεγάλο αυτό ερευνητικό ίδρυμα επενδύοντας σε νεοφυείς επιχειρήσεις προκειμένου να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της ελληνικής τεχνολογίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για τη νέα επένδυση που έλαβε η εταιρεία spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» που βρίσκεται πίσω από τη ανάπτυξη και κατασκευή του σταθμού υδρογόνου, η CYRUS A.E., που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ευρώ και έρχεται να συμπληρώσει προηγούμενη επένδυση στην εταιρεία.

Τέλος, σε βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό του ο CEO του hydrogen Europe Γιώργος Xατζημαρκάκης μίλησε για τον κομβικό ρόλο που αναμένεται να παίξει η Ελλάδα στην πορεία της αντικατάστασης του φυσικού αερίου από το υδρογόνο.
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ