Η – γνωστή για τις επιδόσεις της στον τομέα της παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων που παράγει – Volvo διαθέτει ένα επιτελείο από επιστήμονες και τεχνικούς που ασχολούνται με τα τροχαία ατυχήματα. Πρόκειται για ένα άλλου τύπου… CSI – που μεταφράζεται όμως σε Crash Scene Investigators – την Ομάδα Έρευνας Ατυχημάτων της Volvo Cars, η οποία κλείνει φέτος τα πενήντα.

Ads

Η πληροφορία που συλλέγει κανείς επί τόπου έχει τη δική της αξία, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με ένα τροχαίο ατύχημα, που συνήθως οφείλεται σε ένα συνδυασμό παραγόντων και αιτιών. Και επειδή η οδική ασφάλεια συνδέεται άμεσα με την ενεργητική και παθητική ασφάλεια που προσφέρουν τα αυτοκίνητα, η σουηδική Volvo έχει σε διαρκή ετοιμότητα τους ερευνητές ατυχημάτων της Ομάδας Έρευνας Ατυχημάτων της Volvo Cars, που φέτος γιορτάζει τα 50 της χρόνια.

Στη Volvo Cars είναι γνωστοί ως οι εσωτερικοί ντετέκτιβ της εταιρείας, αλλά και ως η ομάδα CSI της σουηδικής εταιρείας αυτοκινήτων, τίτλος που παραπέμπει στη δημοφιλή τηλεοπτική σειρά. Οι ερευνητές αυτοί είναι που αποκαλύπτοντας τα αίτια ενός ατυχήματος συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση των αυτοκινήτων της Volvo Cars.

«Η σκληρή δουλειά της Ομάδας Έρευνας Ατυχημάτων επιτρέπει στη Volvo Cars να διασφαλίσει ότι ένα τραγικό τροχαίο ατύχημα μπορεί να αποφέρει και κάτι καλό: ακόμη πιο ασφαλή αυτοκίνητα», δηλώνει η Μαλίν Έκχολμ (Malin Ekholm), επικεφαλής του Volvo Cars Safety Centre. «Αναλύοντας με λεπτομέρεια ό,τι συνέβη στη διάρκεια κάθε φάσης ενός ατυχήματος, η ομάδα παρέχει ζωτικές πληροφορίες για το τι μπορεί να βελτιωθεί στα αυτοκίνητά μας».

Ads

Η ομάδα λειτουργεί από το 1970. Οποτεδήποτε συμβεί ατύχημα στο οποίο εμπλέκεται ένα Volvo γύρω από το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας (όπου βρίσκονται και οι κεντρικές εγκαταστάσεις της εταιρίας), οι άνθρωποί της ειδοποιούνται και φτάνουν ταχύτατα επιτόπου είτε είναι μέρα είτε νύχτα. Με την άφιξή τους, αρχίζουν την έρευνα και καταγράφουν την ακολουθία των συμβάντων με τη μεγαλύτερη δυνατή λεπτομέρεια.

Τα ερωτήματα στα οποία αναζητούν απαντήσεις δεν είναι λίγα. Μερικά από αυτά είναι τα παρακάτω:

  1. Πόσο ισχυρή ήταν η σύγκρουση;
  2. Πόσο γρήγορα ενεργοποιήθηκαν τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας;
  3. Πώς είναι οι επιβάτες;
  4. Πώς ήταν ο καιρός την ώρα του ατυχήματος;
  5. Ποια ώρα συνέβη το ατύχημα;
  6. Σε τι κατάσταση βρισκόταν η σήμανση του δρόμου;

Με την επιστροφή στο γραφείο, η δουλειά συνεχίζεται: Η ομάδα λαμβάνει τα στοιχεία της αστυνομίας που είναι δημόσια προσβάσιμα, επικοινωνεί με τον οδηγό και, όταν είναι εφικτό, εξετάζει το αυτοκίνητο. Προσπαθεί επίσης να αντιληφθεί το πώς ο οδηγός βίωσε το ατύχημα, μια διαδικασία στην οποία εμπλέκονται οι ειδικοί συμπεριφορικής επιστήμης του Volvo Cars Safety Centre.

Στο τέλος, η ομάδα θα ζητήσει από τους ανθρώπους που εμπλέκονται στο ατύχημα το ιατρικό τους αρχείο, ώστε να καταγράψει κάθε τραυματισμό που συνέβη. Τα στοιχεία αναλύονται από ειδικούς της βιομηχανικής επιστήμης, σε συνεργασία με φυσικούς, ώστε να εξακριβωθούν οι ακριβείς αιτίες των τραυματισμών.
Και όπως επισημαίνεται στο σχετικό δελτίο τύπου της Volvo: “Όλη η γνώση και τα δεδομένα που συγκεντρώνονται κωδικοποιούνται και αποπροσωποποιούνται. Τα συμπεράσματα της έρευνας κοινοποιούνται στις ομάδες εξέλιξης προϊόντων της Volvo, που τα χρησιμοποιούν για να αναπτύξουν και να εφαρμόσουν νέες τεχνολογίες στα επόμενα αυτοκίνητα.”

Κάθε χρόνο, η ομάδα ερευνά περίπου 30 έως 50 ατυχήματα από κοντά. Ωστόσο, ατυχήματα συμβαίνουν σε όλο τον κόσμο και είναι δύσκολη η επιτόπου έγκαιρη πρόσβαση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, και στο μέγιστο δυνατό βαθμό, οι “ντετέκτιβ” εργάζονται για τη χαρτογράφηση των ατυχημάτων με την υποστήριξη προσωπικού της Volvo και υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης που βρίσκονται κοντά στο σημείο.

Επιπλέον, η ομάδα χρησιμοποιεί άλλες πηγές πληροφόρησης, όπως δημόσιες βάσεις δεδομένων για ατυχήματα σε όλο τον κόσμο, ώστε να εξασφαλίσει ότι πραγματοποιείται κάθε αναγκαία ενέργεια.

«Η Ομάδα Έρευνας Ατυχημάτων είναι κάθε άλλο παρά μοναδική πηγή ερευνητικών δεδομένων για τους ειδικούς μας στην ασφάλεια, αλλά παίζει σημαντικό ρόλο για να εμβαθύνουμε και να κατανοήσουμε τις λεπτομέρειες», προσθέτει η Μαλίν Έκχολμ. «Ατυχήματα εξακολουθούν να συμβαίνουν, αλλά στις μέρες μας οι συνέπειες είναι πιο ήπιες και οι σοβαροί τερματισμοί πιο σπάνιοι από ό,τι στο παρελθόν».

Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ