Και άνεση υψηλού επιπέδου, και κορυφαίο κράτημα εξασφαλίζει η τεχνολογία eAWS της Audi που αξιοποιεί τις κατακτήσεις τις μικροηλεκτρονικής για να αναβαθμίσει την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας των μηχανικών μερών και είναι διαθέσιμη στους κορυφαίους εκπροσώπους της γκάμας των SUV της εταιρίας.

Ads

Μπορεί η επέλαση της ψηφιακής τεχνολογίας και ενδεχομένως η αναπροσαρμογή των προτεραιοτήτων των οδηγών καταναλωτών να έβαλε στο περιθώριο παραδοσιακές «αξίες» όπως η ανάρτηση, τα φρένα και το σύστημα διεύθυνσης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αυτά έπαψαν να υπάρχουν και να διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ασφάλειας που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Η Audi με την τεχνολογία eAWS που υπόσχεται ανώτερου επιπέδου οδική συμπεριφορά και άνεση μας θυμίζει ότι τα μηχανικά μέρη ενός αυτοκινήτου υπάρχουν και θα υπάρχουν – και σε συνεργασία με την μικροηλεκτρονική.

Η Audi, λοιπόν, έρχεται να προτείνει την τεχνολογία της ηλεκτρομηχανικής σταθεροποίησης κλίσης του αμαξώματος (Electromechanical Roll Stabilization – eAWS), θέλοντας να αποδείξει ότι ακόμα και ένα μεγάλο SUV μπορεί να έχει σπορ χαρακτήρα και να προσφέρει ταυτοχρόνως και κορυφαία άνεση. Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Με τον έλεγχο των αντιστρεπτικών ράβδων – τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα – ο οποίος υλοποιείται με τη βοήθεια του ηλεκτρικού συστήματος 48 Volt του αυτοκινήτου.

Έτσι, τα μοντέλα που είναι εξοπλισμένα με την τεχνολογία eAWS – και συγκεκριμένα τα κορυφαία μοντέλα της SUV γκάμας της Audi: Q7, SQ7, SQ8 και RS Q8 – αποδεικνύονται εξαιρετικά πολιτισμένα κατά την κίνηση στην ευθεία, ενώ στις στροφές και τις απότομες αλλαγές φορτίου καταφέρνουν να γέρνουν ελάχιστα, περιορίζεται δηλαδή στο ελάχιστο η κλίση του αμαξώματος.

Ads

Electromechanical Roll Stabilization – eAWS: έτσι λειτουργεί
Το σύστημα αποτελείται από μία αντιστρεπτική ράβδο, σε κάθε άξονα, κομμένη στη μέση. Ανάμεσα στα δύο τμήματα βρίσκεται ένας ηλεκτρικός κινητήρας που μπορεί να περιστρέψει αυτά τα μισά σε αντίθετη κατεύθυνση το ένα από το άλλο, ώστε να δημιουργήσει ροπή που αντισταθμίζει τη ροπή που εφαρμόζεται από το αμάξωμα στις στροφές, ξεχωριστά για κάθε τροχό. Έτσι, μειώνει τη γωνία κλίσης του αμαξώματος και επεμβαίνει ενεργά αντισταθμίζοντας την επίδραση της αδράνειας.

Το σύστημα λαμβάνει τις εντολές του μέσω μονάδων ελέγχου στον εμπρός και στον πίσω άξονα, οι οποίες αποτελούν μέρος της Electronic Chassis Platform (ECP), που αποτελεί τον κεντρικό εγκέφαλο του πλαισίου. Μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, αξιολογείται μια ποικιλία παραμέτρων όπως η ταχύτητα, το ύψος οδήγησης, οι κλίσεις του αμαξώματος, ο συντελεστής τριβής του οδοστρώματος, η τρέχουσα κατάσταση οδήγησης (υποστροφή/υπερστροφή), συν τα δεδομένα από τα εμπλεκόμενα τμήματα του πλαισίου.

Η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια παρέχεται από ένα ισχυρό ηλεκτρικό σύστημα 48 Volt. Μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, το σύστημα υπολογίζει τις κατάλληλες τιμές στρέψης για τα επιμέρους τμήματα της αντιστρεπτικής. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες ανάμεσα στα μισά τμήματα των αντιστρεπτικών μεταδίδουν την ισχύ τους μέσω πλανητικών κιβωτίων ταχυτήτων τριών σταδίων, με ροπή που φτάνει έως 1.200 Nm.

Η σύγκριση με την παραδοσιακή αντιστρεπτική
Θυμίζουμε ότι στις στροφές, τυπικό χαρακτηριστικό ενός SUV είναι οι αυξημένες – σε σχέση με τα «ασφάλτινα» και χαμηλότερα ΙΧ – κλίσεις, λόγω της φυγοκέντρου. Είναι η κατάσταση κατά την οποία ο τροχός στο εξωτερικό της στροφής δέχεται ισχυρή πίεση, ενώ αυτός στο εσωτερικό της στροφής ελαφραίνει και το όχημα παρουσιάζει τη γνωστή κλίση γύρω από το διαμήκη του άξονα.

Οι «κλασικές» εύκαμπτες αντιστρεπτικές ράβδοι αποδεδειγμένα περιορίζουν αυτό το φαινόμενο. Εφαρμόζουν ροπή αντίστροφης στρέψης στην ανάρτηση στο εξωτερικό και στο εσωτερικό της στροφής, ισοσκελίζοντας σε κάποιο βαθμό την τάση του αμαξώματος να πάρει κλίση.

Έχουμε λοιπόν ένα στοιχείο της ανάρτησης που λειτουργεί παθητικά, ισορροπώντας απλώς τις κινήσεις ανάρτησης και στις δύο πλευρές μέσω μηχανικής ζεύξης και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την άνεση στην ευθεία ή κατά την οδήγηση σε δρόμους με σαμαράκια, εγκάρσιες ανωμαλίες ή λακκούβες. Αντίθετα, η Ηλεκτρομηχανική Σταθεροποίηση Κλίσης – eAWS προσφέρει συγκεκριμένο, «εξατομικευμένο» έλεγχο με βάση τις εκάστοτε συνθήκες, εξασφαλίζοντας «ιδανική» συμπεριφορά της ανάρτησης.

Από τεχνική σκοπιά, τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρομηχανικού συστήματος της Audi είναι ο υψηλός ενεργειακός βαθμός απόδοσης, η άμεση απόκριση – σε σχεδόν πραγματικό χρόνο- και οι μηδενικές απαιτήσεις συντήρησης, λόγω της απουσίας υδραυλικών στοιχείων.

Δείτε το πλήρες άρθρο με φωτογραφίες και τεχνικά σχέδια κάνοντας κλικ εδώ