Νέο σύστημα εξέτασης των υποψήφιων οδηγών, που θα είναι πιο κοντά στις ραγδαίες εξελίξεις και τα λεγόμενα «έξυπνα» αυτοκίνητα, ενώ θα στηρίζεται στη διά βίου μάθηση, προτείνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ). Παρεμβαίνοντας σε ένα πρόβλημα που έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, ο πρόεδρος του συλλόγου Αρης Ζωγράφος αντιπροτείνει διαδικασίες που οδηγούν στην κυκλοφοριακή εκπαίδευση και όχι απλώς στη χορήγηση ενός διπλώματος οδήγησης, εισηγούμενος να γίνει υποχρεωτικό μάθημα από το Δημοτικό και να καθιερωθεί δωρεάν επιμόρφωση των ενηλίκων. Βάζει μάλιστα μια νέα παράμετρο στην οδική ασφάλεια που περιλαμβάνει και τον πεζό.

Ads

«Δεν μας ακούνε οι υπουργοί», επισημαίνει με αφορμή το νομοσχέδιο που προωθεί εδώ και πολύ καιρό το αρμόδιο υπουργείο, το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει την απομάκρυνση των εκπαιδευτών από τη διαδικασία εξέτασης του υποψηφίου οδηγού με στόχο να πάψουν να υπάρχουν τα λαδώματα. Σε αυτό το κρίσιμο σημείο έχει ιδιαίτερη σημασία η τοποθέτηση του προέδρου του ΠΣΕΟ, που μίλησε στις «Νησίδες».
 
Το τελευταίο διάστημα, λόγω της περικοπής των υπερωριακών αποζημιώσεων στους εξεταστές, αλλά και του νομοσχεδίου για τον νέο τρόπο εξέτασης για τις άδειες οδήγησης, έχουν παγώσει οι διαδικασίες. Αληθεύει ότι πάνω από 50.000 πολίτες είναι σε αναμονή;
 
Αυτή είναι, δυστυχώς, η πικρή αλήθεια! Για τρίτο χρόνο, Εκπαιδευτές Οδήγησης και Πολίτες, εγκλωβισμένοι. Για μια ακόμη φορά το Υπουργείο Μεταφορών κωφεύει στην  απαίτηση της κοινωνίας για διαφάνεια και αλλαγή κατεύθυνσης στον πολύπαθο τομέα των αδειών οδήγησης. Διακόπτει βίαια, για άλλη μια φορά, την εκπαιδευτική διαδικασία για τις άδειες οδήγησης των πολιτών και συνεχίζει να ταλαιπωρεί υποψηφίους και εκπαιδευτές, αφενός με την ύπαρξή του και μόνο, ως σύστημα,  και αφετέρου με τις παλινωδίες ενός νομοσχεδίου που περιφέρεται χωρίς κανείς να ξέρει γιατί και προς ποια τελική κατεύθυνση. 

Παράλληλα με το ιδιότυπο lock out που έχει κηρύξει απέναντι στους εκπαιδευτές και τους πολίτες, έχει δημιουργήσει μια εκρηκτική ατμόσφαιρα με όχημα την μεγάλη πλειοψηφία των υπαρχόντων εξεταστών, που απέχουν απαιτώντας τα δεδουλευμένα, και συμπληρώνοντας τις διεκδικήσεις τους με απαίτηση αλλαγής αυτού του διεφθαρμένου τρόπου αξιολόγησης οδηγών.
Θεωρούμε ότι ήρθε η ώρα να ολοκληρώσει ο υπουργός αυτό το μετέωρο βήμα και να μετασχηματισθούν σε πράξη όλες αυτές οι προσδοκίες και οι προτάσεις.  Να αλλάξει επιτέλους αυτή η κατάπτυστη και παρωχημένη διαδικασία αξιολόγησης, 

  • να αλλάξει  εκ βάθρων η λογική και οι  θεματικές ενότητες αξιολόγησης τόσο  σε θεωρητικό  όσο και σε πρακτικό  επίπεδο,
  • να γίνουν οι εξετάσεις προσφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι τιμωρία η μέσο διαφθοράς
  • να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά οδηγών με κριτήρια την σύγχρονη κινητικότητα και την οδική ασφάλεια
  • να τελειώσει η ομηρία του κόσμου!

Πώς το βιώνουν το «πάγωμα» οι εκπαιδευτές;

Ads

Ένδεια και αγανάκτηση είναι οι δυο λέξεις που εκφράζουν την εκπαιδευτική κοινότητα του αυτοκινήτου. Ένας κλάδος σε αναμονή – χρόνια τώρα – πολίτες σε απόγνωση και η αντιμετώπισή τους από την πολιτεία σχεδόν αδιάφορη. Με ένα κόλπο γκρόσο το ΥΠΜΕ και οι περιφέρειες, κατάφεραν να συνδέσουν την αποζημίωση των εξεταστών με την αλλαγή ενός άθλιου συστήματος εκπαίδευσης-αξιολόγησης το οποίο έχει πεθάνει εδώ και 20 χρόνια και προσπαθούνε με ενέσεις να το κρατήσουμε στην ζωή.

Παράλληλα επιμένουν να μας θεωρούν άμισθους υπάλληλους τους, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να συντηρούμε οχήματα και υπαλλήλους για να γίνονται οι εξετάσεις..!
Έχω την αίσθηση ότι  ο υπουργός, οι συνομιλητές του αλλά και οι σημερινοί εξεταστές, ΔΕΝ θέλουν να αλλάξει τίποτα από αυτό το άθλιο σύστημα αξιολόγησης και έχουν επιλέξει να «εξαφανίσουν» τους εκπαιδευτές οδήγησης και ιδιαίτερα τους αυτοαπασχολούμενους!

Πώς κρίνετε τις προθέσεις του υπουργείου για τις αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών;

Ήμουνα νιός και γέρασα… κάθε υπουργός αυτό λέει 20 χρόνια τώρα. Και ο σημερινός υπουργός δεν ξέφυγε από τον κανόνα. Όμως το βήμα είναι μισό. Το νομοθέτημα που υπάρχει ασχολείται μόνο με την διαδικασία των εξετάσεων, πάνω σε ένα μνημόνιο αξιολόγησης γραμμένο το 1985! Ξέρετε η αξιολόγηση ενός υποψηφίου οδηγού, είναι η καταγραφή μιας στιγμιαίας απόδοσης και τίποτα άλλο. Αν υποθέσουμε ότι ένας μαθητής απορρίφθηκε σήμερα το πρωί, με μια συγκεκριμένη εξεταστική επιτροπή, ο ίδιος μαθητής με τις ίδιες δεξιότητες το απόγευμα με μια άλλη εξεταστική επιτροπή θα είχε επιτύχει..!

Έχουμε επανειλημμένως τοποθετηθεί στο ζήτημα της αξιολόγησης ενός υποψηφίου οδηγού, την οποία θεωρούμε τόσο μια συνεχή παιδαγωγική διαδικασία, όσο και βάση για την παρακολούθηση της πορείας μάθησης-αλλαγής συμπεριφοράς. Μέσω της αξιολόγησης πρέπει να προσδιορίζονται τα τελικά αποτελέσματά της εκπαίδευσης του υποψηφίου και να εκτιμώνται τα οδηγητικά χαρακτηριστικά του, τα οποία σχετίζονται με την φιλοσοφία και το παραγόμενο έργο της Νέας Σχολής Οδήγησης και Κινητικότητας, και τον καθιστούν έτοιμο για την εισαγωγή του στην Κοινωνία της Κυκλοφορίας ( ΚτΚ). Τα παραπάνω δυστυχώς απουσιάζουν από το νομοσχέδιο, το οποίο όμως έρχεται να ταράξει τα λιμνασμένα νερά μιας κατάπτυστης διαδικασίας αξιολόγησης.

Με την εκπαίδευση όμως και τις ανάγκες της Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ) τι γίνεται; Τι θα μαθαίνουμε στους νέους οδηγούς  στην ανατολή  του 2019, σε τι θα εξετάζονται και από ποιους;
Ξεκίνημα στον ανήφορο, παρκάρισμα και οπισθοπορεία με στροφή; Τι προσόντα πρέπει να έχει κάποιος, τι εκπαιδευτική εμπειρία και ποιες πιστοποιήσεις για να εξετάζει τους υποψηφίους οδηγούς και οδηγούς; Δεν μας το λέει! Θα είναι η εξέταση check up με νέες θεματικές ενότητες και αντίστοιχο πολλαπλασιαστή ανά ενότητα;

Ποιο, λοιπόν, είναι κατά τη γνώμη σας το ιδανικό σύστημα εξέτασης των υποψηφίων οδηγών;

Εμείς πιστεύουμε ότι οι πρακτικές εξετάσεις πρέπει να γίνονται με την μορφή θεματικής αξιολόγησης, να παράγεται κατά την διαδικασία έκθεση αξιολόγησης και το αποτέλεσμα να εξάγεται συνολικά από συγκεκριμένο αλγόριθμο. Η διαδικασία να καταγράφεται και να παραδίδεται στο μαθητή σε ηλεκτρονική μορφή, έτσι ώστε να διαδραματίζει ουσιαστικό επανορθωτικό ρόλο στην επιπλέον εκπαίδευση του εξεταζόμενου, σε περίπτωση απορριπτικού αποτελέσματος.

Θα υπάρχει αξιολόγηση του αξιολογητή, και παράδοση έκθεσης αξιολόγησης στον μαθητή,  όπως έχει προτείνει ο σύλλογος, ή θα είναι on-off;

Και επειδή στο νομοσχέδιο δεν γίνεται καμιά αναφορά για το θέμα της θεωρητικής αξιολόγησης να πούμε ότι πρέπει άμεσα να αλλάξει, ή μάλλον έπρεπε να είχε αλλάξει από χθες. Οι μαθητές μαθαίνουν παρωχημένες τεχνικές και γνώσεις με λάθος τρόπο και η συγκεκριμένη διαδικασία πολύ λίγο συμβάλει στην ανάπτυξη κουλτούρας σύγχρονης κινητικότητας, όπως έχουμε προτείνει

Πρότασή μας: Να αλλάξει το σύστημα θεωρητικής εκπαίδευσης και αξιολόγησης με αναθεώρηση και εμπλουτισμό των υπαρχόντων ερωτήσεων, εισαγωγή  άγνωστων ερωτήσεων σε ποσοστό τουλάχιστον 30% και key studies που να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης κινητικότητας. Οι εξετάσεις να γίνονται on-line από πιστοποιημένα ΚΕΘΕΥΟ με καταγραφή και εποπτεία σε πρώτο χρόνο από κάμερες.
 
Τι εννοείτε με τον όρο κινητικότητα;

Όλοι θεωρούν ότι ο δρόμος ανήκει στα μηχανοκίνητα οχήματα. Έχουμε δημιουργήσει πόλεις τέρατα, αυτοκινητοκεντρικές πόλεις που «πας μη εποχούμενος, βάρβαρος». Στον δρόμο όμως συνυπάρχουμε και ως πεζοί και ως επιβάτες, και ως ποδηλάτες και ως οδηγοί. Σήμερα κανείς, εκτός από εμάς, δεν μιλάει για την κινητικότητα και την ανάγκη συνύπαρξης όλων αυτών σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
Μόνο οι οδηγοί μηχανοκίνητων οχημάτων χρησιμοποιούν τον δρόμο; Έχετε δει τι αγωνιώδεις προσπάθειες κάνουν οι μαμάδες με τα καροτσάκια να διασχίσουν ένα δρόμο; Έχετε δει ανάπηρους να ψάχνουν ράμπα να συνεχίσουν την πορεία τους; Έχετε δει ηλικιωμένους να βρίσκονται σε απόγνωση για το που θα περπατήσουν; Έχετε δει τα παιδιά μας πως πάνε και πως φεύγουν από τα σχολεία;

Για μας η αναγκαιότητα προσαρμογής, αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού του συστήματος παραγωγής χρηστών των δρόμων, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, με τις νέες προκλήσεις και εξελίξεις είναι αίτημα των καιρών, όπως και η αναγκαιότητα του να αποτελέσει η διαδικασία για την απόκτηση άδειας οδήγησης μια συνέχεια ενός προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα ξεκινάει από το Νηπιαγωγείο, θα συνεχίζεται ως υποχρεωτικό μάθημα σε όλη την βασική εκπαιδευτική διαδικασία (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) και θα οδηγεί στο Δίπλωμα Κινητικότητας, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης.
 
Μιλάτε για διαρκή εκπαίδευση…
 
Ναι. Πιστεύουμε ότι χρειάζεται επικαιροποίηση των δεξιοτήτων, σε τακτά χρονικά διαστήματα και για να διατηρεί την φρεσκάδα και την γοητεία της επάρκειας, θα συνυπάρχει σε όλη του την κυκλοφοριακή-οδηγητική πορεία με την μορφή της δια βίου μάθησης. Δείτε, η τεχνολογία καλπάζει. Συνυπάρχουμε ήδη με τα ημιαυτόνομα συστήματα οδήγησης  και η αυτόνομη οδήγηση είναι προ το πυλών! Το δίπλωμα οδήγησης με την μορφή που γνωρίζουμε είναι πλέον ξεπερασμένο!  Ξέρετε,τα εγγόνια μας ίσως να μην χρειαστεί να μάθουν να οδηγούν!
 
Ωραία είναι όλα αυτά, αλλά έχουν ακουστεί πολλά για τους «δάσκαλους»…

Όταν κάτι είναι σάπιο, όταν κάτι πεθαίνει και είναι πιο βίαιο και από ταινία του Ταραντίνο, δεν το εξωραΐζεις αλλάζοντας διαδικασίες, ή, ψεκάζοντάς το με δήθεν διαφάνεια και δόσεις διαδικτύου. Απλά, το διαλύεις και το χτίζεις από την αρχή με όραμα, νόμους, κανόνες, λογική, και φροντίδα, ώστε να μπορεί ο κόσμος που συναλλάσσεται με αυτό – και πολλές φορές είναι μέρος του – να το αγκαλιάσει και να το αγαπήσει!

Τώρα, δείτε, υπάρχουν δύο κατηγορίες εκπαιδευτών, αυτοί οι οποίοι διεκπεραιώνουν μία κατάσταση, την οποία την βαπτίζουν και εκπαίδευση… Και κάποιοι άλλοι οι οποίοι όχι μόνο Εκπαιδεύουν, αλλά παράγουν και πρωτόκολλα εκπαίδευσης για το μέλλον! Είναι αυτοί οι οποίοι θέλουν να βάζουν οι ίδιοι την σφραγίδα στην εκπαίδευση τους και σε αυτό το οποίο έχουν παράξει και να είναι υπεύθυνοι για αυτό!
Οι πρώτοι έχουν κτίσει την εργασία τους πάνω και γύρω από τις εξετάσεις, τις οποίες διενεργούν άσχετοι με το αντικείμενο υπάλληλοι και στοιχίζονται πίσω από τις διαθέσεις τους, με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα!

Και οι δεύτεροι οι οποίοι θεωρούν ότι η εκπαίδευση η αξιολόγηση και η δια βίου μάθηση είναι μια ενιαία διαδικασία συνεχώς αξιολογούμενη και αυτό παλεύουν..!
Αυτούς τους δεύτερους έχω την τιμή να εκπροσωπώ!
 
Τα λαδώματα όμως υπάρχουν δεν έχετε και εσείς ευθύνη;
 
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι η γενίκευση είναι αρχή φασισμού! Είναι γνωστό πως η διαφθορά ελλοχεύει σε αρκετές δημόσιες υπηρεσίες, στις οποίες υπάρχουν επίορκοι κρατικοί λειτουργοί, δύναται λοιπόν να συναντήσει κανείς αντίστοιχα περιστατικά και στο δικό μας το χώρο, δυστυχώς. Δεν θα ήταν σωστό όμως ούτε δίκαιο, βάσει αυτού του γεγονότος, να “τσουβαλιάζει” κανείς έναν ολόκληρο κλάδο.

Εξηγούμαι: Δείτε τη μεγάλη εικόνα της κοινωνίας σήμερα. Όλοι ξέρουν, και ο ίδιος ο υπουργός το αναφέρει, τι γινόταν στις πολεοδομίες. Αν δεν έβαζες το αντίστοιχο «γρηγορόσημο», ο φάκελός σου θα πήγαινε στα αζήτητα..! Άλλο παράδειγμα, η κατάσταση στα νοσοκομεία:  Αν ένας ασθενής δώσει φακελάκι που απαιτεί ένας γιατρός για να τον εγχειρήσει, φταίει ο ασθενής; Έχετε ακούσει κάποιον υπουργό Υγείας να λέει διεφθαρμένους τους ασθενείς;

Το 2009, σε έρευνα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης “Διεθνής Διαφάνεια”, το 97% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα έδινε χρήματα για να περάσουν τις εξετάσεις οδήγησης.
Υπάρχει λοιπόν μια γενικότερη “άποψη” η οποία ορίζει πως ένα αγαθό ή μια δεξιότητα δεν την κερδίζεις, ούτε τη δικαιούσαι, απλά την αγοράζεις! Είναι η ίδια ισχυρή φερόμενη άποψη που διαμορφώνει και τις διαθέσεις «αν δεν λαδώσεις δίπλωμα δεν παίρνεις» 

Συμπληρώνοντας την εικόνα αυτή, εκεί στο υπουργείο βλέπουν τα πράγματα με δικά τους γυαλιά ή μάλλον κλείνουν τα μάτια στην αλήθεια.
Σύμφωνα με τον υπουργό –αλλά και τον κάθε υπουργό που πέρασε από το εν λόγω υπουργείο– οι γκρίζες διαδικασίες, οι περίεργες ζώνες επιρροής και τα συμφέροντα εξακολουθούν να υπάρχουν και να λυμαίνονται τον χώρο των διπλωμάτων. Και εδώ ρωτάμε εμείς:

  • Γιατί λοιπόν δεν τις καταργεί;
  • Γιατί εμπλέκει και εμάς τους εκπαιδευτές στη διαδικασία της εξέτασης;
  • Γιατί απαξιώνει τον μοναδικό φορέα εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας που, μέσα από τις πιο άθλιες επαγγελματικές συνθήκες, προσπαθεί να λειτουργήσει επανορθωτικά σε μια κοινωνία που παράγει Οδική Ανασφάλεια;
  •  Μήπως έχει κάτι άλλο στο μυαλό του, ή απλούστατα θέλει άλλοθι;

Απαντώντας λοιπόν στο αρχικό ερώτημα: και βέβαια ο κλάδος μας φέρει ευθύνη, με το να μην αντιστέκεται, να μην αγωνίζεται να αλλάξει τη σαθρή πραγματικότητα που περιέγραψα παραπάνω!
Να επισημάνω όμως ότι, στον αντίποδα όλων αυτών, σε μια Κοινωνία της Κυκλοφορίας που εμείς οραματιζόμαστε, η νέα και ο νέος που έχουν διαμορφώσει κυκλοφοριακή κουλτούρα από το σχολείο, που έχουν αποκτήσει δεξιότητες συμπεριφοράς και οραματίζονται μια άλλη κοινωνία, όπου η Οδική ασφάλεια δεν θα είναι το ζητούμενο, αλλά το αυτονόητο, θα είναι η νέα γενιά που θα θεωρεί την απόκτηση άδειας οδήγησης, φυσικό επακόλουθο μιας μακρόπνοης εκπαιδευτικής διαδικασίας, και όχι ένα αλισβερίσι καταρράκωσης της αξιοπρέπειας της!
 
Ο υπουργός λέει ότι πολλοί συνάδελφοί σας δεν θέλουν αλλαγές και αρνούνται να παραχωρήσουν τα οχήματά τους για τις εξετάσεις

Μέγιστη ανακρίβεια και υπεκφυγή! Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι εμείς, δεν θέλουμε να συμμετέχουμε σε καμιά διαδικασία αξιολόγησης. Θεωρούμε όμως πως η αξιολόγησης ενός μαθητή είναι υψίστη υπηρεσία οδικής ασφάλειας και ως εκ τούτου δεν μπορεί να είναι πάρεργο ή υπερωριακή απασχόληση αλλά πρέπει να γίνεται από πιστοποιημένους προς τούτο αξιολογητές με εκπαιδευτική θητεία!

Οι εκπαιδευτές θα παραχωρήσουν την περιουσία τους για τις εξετάσεις και θα διευκολύνουν άλλη μια φορά το υπουργείο, όταν ξέρουν ότι αυτός που θα την χρησιμοποιήσει θα την σεβαστεί!
Ξέρετε για μας ένα εκπαιδευτικό όχημα είναι το μέσο βιοπορισμού μας! Όμως οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν ασφαλίζουν τον υπό εξέταση οδηγό όταν μέσα στο εκπαιδευτικό όχημα δεν βρίσκεται ο δάσκαλος!
Ακόμη περιμένουμε το υπουργείο και τις ασφαλιστικές εταιρείες να βρουν φόρμουλα να ασφαλίσουν με μικτή ασφάλεια τα οχήματά μας, τους επιβαίνοντες και τον υποψήφιο οδηγό όταν δεν βρίσκεται μέσα ο εκπαιδευτής.

Παράλληλα θεωρούμε ότι θα πρέπει η ασφαλιστική κάλυψη να καλύπτει και την απώλεια εισοδήματος σε περίπτωση ζημιάς του οχήματος.

Επίσης σημειώστε ότι έχουμε καταθέσει εδώ και 15 χρόνια μια ολιστική πρόταση στο ΥΠΜΕ  για την παραπάνω διαδικασία, όταν γίνονται εξετάσεις και  δεν υπάρχει στο όχημα δάσκαλος (Μοτοσικλέτες, Ειδικές δοκιμασίες συρμών κλπ), να θεσμοθετήσει το προδίπλωμα του υποψηφίου για εξετάσεις, ώστε να λυτρωθούν όλοι και οι εκπαιδευτές και ο κάθε υποψήφιος και οι ασφαλιστικές εταιρείες
Υπάρχει όμως και το εξής το οποίο θέσαμε στο υπουργείο. Ποιοι θα χρησιμοποιούν τα οχήματά μας; Δεν πρέπει να πιστοποιηθούν όλοι αυτοί από επιτροπή που θα συμμετέχουμε  και εμείς; Πως θα αντιδράσει ένας που δεν είναι εκπαιδευτής σε έναν κίνδυνο; Υπάρχουν οχήματα τα οποία απαιτούν όχι μόνο ειδικές γνώσεις αλλά και εμπειρία. Σήμερα υπάρχουν εξεταστές που εξετάζουν φορτηγό, λεωφορείο η νταλίκα χωρίς καμιά εμπειρία.  Αύριο αν τους πούμε να κάτσουνε στην θέση του δασκάλου  να είστε σίγουροι θα το αρνηθούν!
Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τα παραμύθια και την μετάβαση ευθυνών. Θέλετε ολιστικές αλλαγές; Ιδού ο δρόμος!

Πώς κρίνετε την καθιέρωση επαναληπτικών εξετάσεων για τους 75άρηδες;

Θεωρούμε ότι η διαδικασία που επιλέχτηκε είναι πρόχειρη, είναι ήδη απαξιωμένη από την κοινωνία και βρίσκεται σε διαδικασία απόσυρσης, ενώ δεν μπορεί να δώσει πειστικά αποτελέσματα. Ξεκινώντας από μια αυθαίρετη παραδοχή ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο επικίνδυνοι, σε αντίθεση με τα στατιστικά δεδομένα και τις έρευνες, υποβάλλονται σε εξέταση προσόντων και συμπεριφοράς αρχικής χορήγησης!
Νομίζουμε ότι η ελευθερία κίνησης και η κινητικότητα ως σημείο αναφοράς, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ανθρώπινη ευεξία, διαμορφώνουν το προσδόκιμο ζωής και ως εκ τούτου πρέπει να προσεγγίσουμε το θέμα με εντελώς διαφορετική οπτική, εφόσον αναλύσουμε τις πραγματικές ανάγκες των ηλικιωμένων οδηγών.

Θεωρούμε ότι η Διεπιστημονική θεώρηση του θέματος και η διαμόρφωση σύγχρονων πρωτοκόλλων εκτίμησης της ικανότητας οδήγησης των ηλικιωμένων, καθώς και των ατόμων με ειδικές παθήσεις, σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης θα μπορέσει να δώσει απάντηση στο παραπάνω ζήτημα! Πιστεύουμε ότι η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί και να επανέλθει με άλλη φιλοσοφία προσέγγισης.
Πιστεύουμε ότι η πρόταση του συλλόγου μας, στην οποία περιγράφεται η διαδικασία θεσμοθέτησης του Διπλώματος Κινητικότητας και η δια βίου κατάρτιση για κάθε ομάδα τακτικών οδηγών, μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για μια ολιστική λύση στην πιστοποίηση της επάρκειας ενός οδηγού καθόλη την διάρκεια της συμμετοχής του στην ΚτΚ.

Επικουρικά θα μπορούσε να αποσυμφορηθεί η διαμορφωμένη κατάσταση, με επαναληπτικά μαθήματα από ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο. τα οποία θα εξελιχθούν σε Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας, που θα περιλαμβάνουν:

  • Επικαιροποίηση κανόνων κυκλοφορίας και
  • Αξιολόγηση αντιληπτικοκινητικών δεξιοτήτων.

Με την ολοκλήρωση της παραπάνω διαδικασίας, θα χορηγείται πιστοποιητικό επιτυχίας και μαζί με τις ιατρικές εξετάσεις θα ανανεώνεται το δίπλωμά τους.
Όλα αυτά έχουμε προτείνει να γίνονται ΔΩΡΕΑΝ στα παραπάνω κέντρα που θα είναι υπό την εποπτεία του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (Π.Σ.Ε.Ο.)

Επίσης, θεωρούμε ότι στις εποχές ένδειας και οικονομικής κρίσης που ζούμε, η δια βίου μάθηση και οι επιμέρους αξιολογήσεις των χρηστών του δρόμου, ΔΕΝ πρέπει να αποτελούν μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση για τους ηλικιωμένους, αλλά να χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Εκπαίδευσης Κινητικότητας. Το οποίο έχουμε προτείνει να αναλάβει την χρηματοδότηση εξολοκλήρου της εκπαιδευτικής διαδικασίας, γιατί πιστεύουμε ότι η πολιτεία την εκπαίδευση των πολιτών της για την συμμέτοχή τους στον δρόμο με οποιαδήποτε μορφή, πρέπει να την παρέχει δωρεάν.
Είπα στην επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής ότι πρέπει το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής να γίνει υποχρεωτικό μάθημα με εξετάσεις σε κάθε βαθμίδα που θα διατρέχει όλη την βασική εκπαιδευτική διαδικασία και είναι πιο σοβαρό από όλα τα άλλα μαθήματα..!

Και παρεξηγήθηκα από πολλούς όταν ανέφερα ότι ΔΕΝ γνωρίζω κάποιο τροχαίο συμβάν να έγινε επειδή ο πολίτης δεν ήξερε θρησκευτικά! Αλλά γνωρίζω χιλιάδες τροχαία συμβάντα τα οποία γίνονται κάθε χρόνο γιατί οι πολίτες δεν ξέρουν πως λειτουργεί ο δρόμος!

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών