Εξακολουθούν να συμφέρουν τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα, όπως το Renault Clio Hybrid E-TECH 140hp της δοκιμής μας, αφού προσφέρουν και χαμηλή κατανάλωση, και μειωμένες εκπομπές ρύπων, και άλλη ευκολία οδήγησης -χωρίς να υστερούν σε επιδόσεις και χωρίς να χρειάζεται να μπαίνουν στην πρίζα.

Ads

Ως βάση, πάνω στην οποία χτίστηκε το υβριδικό Clio χρησιμοποιήθηκε η νέα σπονδυλωτή πλατφόρμα CMF-B της Renault (που χρησιμοποιήθηκε και για άλλα υβριδικά μοντέλα της γαλλικής εταιρίας), ενώ η αρχιτεκτονική του συστήματος κίνησης E-TECH περιλαμβάνει έναν εξελιγμένο βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων χωρίς τούρμπο, έναν ηλεκτροκινητήρα συνδεδεμένο με τον θερμικό κινητήρα μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (multi-mode) χωρίς συμπλέκτη, έναν δεύτερο ηλεκτροκινητήρα – μια μίζα/γεννήτρια υψηλής τάσης HSG (High-Voltage Starter Generator) και μία μπαταρία 1,2 kWh (με τάση 230V) που εξασφαλίζει θεωρητικά τη δυνατότητα έως 80% αμιγούς ηλεκτροκίνησης σε αστικό περιβάλλον και σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου (της τάξης του 40% σε σχέση με ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης).

O πρώτος ηλεκτροκινητήρας, αυτός που υπό προϋποθέσεις κινεί τους εμπρός τροχούς και συνδράμει τον βενζινοκινητήρα, έχει μέγιστη ισχύ 49 PS και μέγιστη ροπή 205 Nm. O δεύτερος λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες και έχει μέγιστη ισχύ 20 PS και μέγιστη ροπή 50 Nm.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το Clio E-TECH 140 hp επιτυγχάνει εκπομπές CO2 χαμηλότερες από 100 g/km (τιμές WLTP) ενώ όλα τα επιπλέον στοιχεία του υβριδικού συστήματος κίνησης δεν αυξάνουν το συνολικό βάρους του υβριδικού Clio E-TECH παραπάνω από 10 κιλά, σε σχέση με το πετρελαιοκίνητο Clio 1.5 Blue dCi 115hp.

Απόδοση που την εισπράττεις
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι όλα αρχίζουν και τελειώνουν στα 5,3 λίτρα ανά 100 km – δηλαδή στην ένδειξη της κατανάλωσης στο trip κομπιούτερ, του Renault Clio Hybrid E-TECH 140hp, της υβριδικής δηλαδή έκδοσης του δημοφιλέστατου γαλλικού σουπερμίνι. Η οποία για τα δεδομένα ακόμα και ενός σχετικά μικρού αυτοκινήτου, όπως το Clio, αποτελεί σίγουρα μία ασυνήθιστα καλή επίδοση. Μία επίδοση που στις μέρες μας είναι το ζητούμενο από κάθε οδηγό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το υβριδικό Clio δεν μπαίνει στην πρίζα – και αυτό μπορεί θεωρητικά να μην το φέρνει τόσο κοντά στο αύριο της αυτοκίνησης, δηλαδή τη μηδενικών ρύπων κινητικότητα – ωστόσο το γεγονός ότι ανήκει στην κατηγορία των “full hybrid” οχημάτων, των πλήρως υβριδικών που φορτίζουν τη μπαταρία μόνα τους, εν κινήσει, του επιτρέπει να κινείται κατά ένα μεγάλο ποσοστό με τον ηλεκτροκινητήρα του προς όφελος, βέβαια, της οικονομίας.

Ads

Και αυτό χωρίς ο οδηγός να χρειάζεται να κάνει κάτι. Δεν χρειάζεται δηλαδή να φορτίσει τη μπαταρία η οποία “γεμίζει” ενέργεια αυτόματα, μόνη της κατά την κυκλοφορία του αυτοκινήτου. Αυτό το χαρακτηριστικό δηλαδή η “απαρατήρητη” κίνηση με τον ηλεκτροκινητήρα (αφού η συντριπτική πλειοψηφία των αστικών διαδρομών πραγματοποιείται με τον ηλεκτροκινητήρα σύμφωνα με τη Renault) είναι που κατεβάζει τόσο χαμηλά την κατανάλωση. Βεβαίως υπάρχει και η συνδυασμένη λειτουργία των δύο μονάδων ισχύος, του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα, η οποία επίσης προσφέρει τη μείωση της κατανάλωσης.

Στην πράξη ο οδηγός συχνά-πυκνά εισπράττει το μέγα όφελος της ροπής του ηλεκτροκινητήρα – άμεσα διαθέσιμης όταν πατάει το γκάζι, χωρίς να χρειάζεται να περιμένει να ανέβουν οι στροφές του βενζινοκινητήρα. Ενώ πολλές φορές επίσης ξεκινάει εντελώς αθόρυβα, «ηλεκτρικά».

Πέρα όμως από τα σημαντικότατα οφέλη της οικονομίας και της ροπής (του «τραβήγματος» δηλαδή από χαμηλές στροφές και ταχύτητες) ο οδηγός απολαμβάνει επίσης ένα ακόμα μεγάλο όφελος: το μέγα προσόν του «αυτόματου» αυτοκινήτου. Βλέπετε, δεν χρειάζεται να ασχοληθεί με κάτι άλλο πέρα από το «γκάζι-φρένο» κατά την οδήγηση, με ότι ωραίο αυτό συνεπάγεται – ιδιαίτερα για την κίνηση στην πόλη. Το μοναδικό καθήκον στον τομέα της αλλαγής ταχυτήτων που έχει ο οδηγός είναι να φέρει τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου στη θέση “D” (Drive) και να ξεκινήσει, ενώ υπάρχει και η επιλογή “B” (Brake) που σημαίνει φρενάρισμα κατά την επιβράδυνση – και αυτή είναι που θα χρησιμοποιήσει κάνεις είτε σε κατηφόρα είτε σε κάποια σε κάποια ορεινή διαδρομή στην οποία χρειάζεται τα κατεβάσματα των ταχυτήτων.

Δυο λόγια για την τεχνολογία E-TECH
Η τεχνολογία E-TECH του Groupe Renault βασίζεται στην εναλλαγή της σειριακής και της παράλληλης υβριδικής λειτουργίας. Οι κινητήρες μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα ή σε συνδυασμό μεταξύ τους, διοχετεύοντας την ισχύ τους στους τροχούς. Το σύστημα κίνησης διαχειρίζεται τη λειτουργία των κινητήρων και την παροχή ισχύος, ανάλογα με τις απαιτήσεις ισχύος καθώς και ανάλογα με τις ευκαιρίες ανάκτησης ενεργείας, για τη φόρτιση της μπαταρίας. Ο τρόπος αυτός διαχείρισης πραγματοποιείται βάσει 15 συνδυασμών λειτουργίας των κινητήρων και της επιλεγμένης σχέσης στο κιβώτιο. Κατά τη διάρκεια της κίνησης, η εναλλαγή μεταξύ των προγραμμάτων κίνησης είναι σχεδόν ανεπαίσθητη και δεν χρειάζεται καμία απολύτως παρέμβαση από τον οδηγό.

Το δικό της – σημαντικό ρόλο – στη διαμόρφωση της απόδοσης των υβριδικών συστημάτων E-TECH παίζει η ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα.

Έτσι, μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι και ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στη θέση “D” (Drive), ο βασικός ηλεκτροκινητήρας επιβραδύνει αυτόματα το αυτοκίνητο και λειτουργώντας σαν γεννήτρια μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική ώστε να φορτίζει την μπαταρία. Ενώ όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο, ο ηλεκτροκινητήρας παρέχει επιπλέον δύναμη πέδησης, ανακτώντας ταυτόχρονα και το ποσοστό της επιπλέον κινητικής ενέργειας που το επιστρέφει στη μπαταρία.
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ