Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει και για παράπλευρες απώλειες. Η αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται – και αυτή – τις συνέπειες από τον πόλεμο στην Ουκρανία, με τη ρώσικη AVTOVAZ, την εταιρεία που κατασκευάζει τα Lada να αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα, παρά το γεγονός ότι κυριαρχεί στην τοπική αγορά κατέχοντας το 20% της πίτας των πωλήσεων.

Ads

H ανακοίνωση της Renault για διακοπή των εργασιών της παραγωγής στο εργοστάσιό της στη Μόσχα, το οποίο κατασκευάζει τα μοντέλα Renault Duster*, Renault Captur και Nissan Terrano να ήρθε λίγο καθυστερημένα σε σύγκριση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά ήρθε. Και είναι αποτέλεσμα του Πολέμου στην Ουκρανία – ένας συνδυασμός των κυρώσεων που αποφάσισε να επιβάλει η Δύση στη Ρωσία σε και των αντικειμενικών ελλείψεων σε εξαρτήματα και πρώτες ύλες που δημιούργησε η ρωσική εισβολή. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό το μέγα πρόβλημα που προέκυψε για πολλές βιομηχανίες της Δύσης και είναι η έλλειψη καλωδιώσεων οι οποίες προέρχονται από εργοστάσια στην Ουκρανία δυτικών επίσης εταιρειών. Τι σχέση έχει τώρα αυτό με τη Lada; Την πολύ απλή θα λέγαμε, ότι το γκρουπ Renault κατέχει το 67,6% της AVTOVAZ, ποσοστό το οποίο του δίνει το απόλυτο έλεγχο της εταιρείας.

Το εργοστάσιο της Renault στη Μόσχα είχε ήδη σταματήσει την παραγωγή από τα τέλη Φεβρουαρίου λόγω των ελλείψεων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ενώ τα εργοστάσια της AVTOVAZ είχαν πρακτικά σταματήσει να δουλεύουν από τις αρχές του Μάρτη, παρά το γεγονός ότι κατά διαστήματα από τις γραμμές παραγωγής έβγαιναν κάποια συγκεκριμένα μοντέλα – τα περισσότερα άγνωστα στην Ελλάδα (Lada Granta, Lada Vesta). Eνώ σε κάποια φάση παρήχθησαν και αρκετά Lada Niva Legend – η σύγχρονη εκδοχή του διαχρονικά θρυλικού – και ιδιαίτερα δημοφιλούς στη χώρα μας – τετρακίνητου Lada Niva.

Μία μέρα μετά την ανακοίνωση της Renault, η διοίκηση της AVTOVAZ έδινε στη δημοσιότητα την ακόλουθη ανακοίνωση:

Ads

«Σε σχέση με την πρόσφατη δήλωση του Ομίλου Renault, η διοίκηση του ομίλου AVTOVAZ παρακολουθεί στενά την κατάσταση και βρίσκεται σε συνεχή επαφή με ομοσπονδιακές και περιφερειακές αρχές, καθώς και τις εταιρείες μετόχους. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν ληφθεί όλα τα δυνατά μέτρα για να διασφαλιστεί η διατήρηση των θέσεων εργασίας των 40.800 εργαζομένων. Εν μέρει, η εταιρεία έχει λάβει απόφαση να παρατείνει την εταιρική καλοκαιρινή άδεια του 2022 στις 4-24 Απριλίου, σε μια περίοδο που καταβάλλουμε τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια για την επαναλειτουργία της εφοδιαστικής μας αλυσίδας. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια για την αντικατάσταση ορισμένων από τα κρίσιμα εξαρτήματα εισαγωγής με εναλλακτικές λύσεις. Η εταιρεία διαθέτει επίσης έτοιμες ειδικές εκδόσεις ορισμένων μοντέλων LADA, τα οποία δεν επηρεάζονται εξαρτήματα εισαγωγής. Αυτά θα είναι σταδιακά διαθέσιμα στους πελάτες μας τους επόμενους μήνες».

Τι μπορεί να σημαίνουν τώρα όλα αυτά; Προφανώς η AVTOVAZ (η οποία κατέχει τη μερίδα του Λέοντος – το 21% της πίτας των πωλήσεων της ρώσικης αγοράς των 1,8 εκ. οχημάτων ετησίως) προσπαθεί να κερδίσει χρόνο μεταφέροντας τις άδειες των εργαζομένων της τον Απρίλιο, ενώ από την άλλη είναι προφανές ότι τα μη εξαρτημένα από εξαρτήματα που έρχονται από το εξωτερικό μοντέλα θα είναι αυτοκίνητα τα οποία δεν θα έχουν κάποια ηλεκτρονικά συστήματα – ενδεχομένως και βασικά όπως το ABS ή το ESP.

Τώρα το αν Renault θα θελήσει να παραμείνει στη Ρωσία ή θα αποχωρήσει πουλώντας και το μερίδιό της στην AVTOVAZ είναι ένα ερώτημα στο οποίο κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με βεβαιότητα. Σημειώστε ότι ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε ότι θα εθνικοποιήσει κάθε δυτική επιχείρηση που αρνείται να συνεχίσει τις δραστηριότητές της στη Ρωσία.

Σημειώστε τέλος ότι οι εξελίξεις αυτές ανάγκασαν τη Renault να αναθεωρήσει την πρόβλεψη για τα φετινά της κέρδη από το 4% στο 3%.

*Μην απορείτε για το Renault πριν από το Duster, στη ρωσική αγορά υπάρχουν αρκετά μοντέλα τα οποία φέρουν σήμα διαφορετικής μάρκας από αυτής που φέρουν στην ευρωπαϊκή αγορά
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ