Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά η κατάθλιψη που βιώνεται μετά τη γέννα ενός παιδιού δεν αφορά μόνο την μητέρα. Μπορεί να αφορά και τον πατέρα!

Ads

Το στερεότυπο που υπάρχει στον τομέα της κατάθλιψης αυτού του τύπου θέλει να πάσχουν από αυτήν αποκλειστικά οι γυναίκες, δηλαδή οι νέες μητέρες. Εύκολα μπορεί να αλιεύσει κανείς στο διαδίκτυο ορισμούς σαν αυτόν: «Η επιλόχειος κατάθλιψη είναι η κατάθλιψη που εμφανίζεται σε αρκετές νέες μητέρες και ξεκινάει αμέσως μετά τη γέννηση του μωρού της ενώ μερικές φορές κάποια συμπτώματα αρχίζουν και από την εγκυμοσύνη. Οι έρευνες έδειξαν ότι ένα ποσοστό 10-15% των νέων μητέρων, παρουσιάζουν επιλόχειο κατάθλιψη.»

Ωστόσο το μαγικό κουτί της wikipedia έχει πιο σωστή προσέγγιση: «Η επιλόχεια κατάθλιψη είναι ένα είδος κλινικής κατάθλιψης η οποία μπορεί να επηρεάσει τις γυναίκες και λιγότερο συχνά τους άντρες μετά από τη γέννηση ενός παιδιού. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η επιλόχεια κατάθλιψη επηρεάζει το 15% των γυναικών, ενώ μόνο μία στις τέσσερις περιπτώσεις διαγιγνώσκεται από τους ιατρούς και αντιμετωπίζεται.»

Με αφορμή, λοιπόν, την Παγκόσμια Μέρα Ψυχικής Υγείας, η Ford έδωσε στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης, με ειδικά σεμινάρια, των υπαλλήλων  της που έχουν έγκυο γυναίκα και περιμένουν παιδί προκειμένου να τους βοηθήσει στη συνέχεια, όταν θα έχουν γίνει νέοι μπαμπάδες στην αντιμετώπιση της επιλόχειας (μεταγεννητικής) κατάθλιψης. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ενημέρωση για τις τακτικές των γονέων και τώρα επεκτείνεται καλύπτοντας ψυχολογικά θέματα που προκύπτουν από την ανάληψη πατρικών ευθυνών. Ενώ σύντομα, εκπαιδευτές πρώτων βοηθειών ψυχικής υγείας θα παρέχουν στους γονείς συμβουλευτικές υπηρεσίες σε προσωπικό επίπεδο. Το Ford Parent Network επιτρέπει στους εργαζόμενους να ανταλλάσσουν συμβουλές και πληροφορίες με άλλους γονείς και, κατ’ αυτόν τον τρόπο, να αλληλοϋποστηρίζονται.

Ads

image
 
«Πολλοί νέοι μπαμπάδες δεν έχουν ιδέα ότι οι άνδρες πάσχουν από μεταγεννητική κατάθλιψη. Υπάρχει μία τάση να καταπνίγουν τα συναισθήματά τους, να παραμένουν σιωπηλοί ή απλά να κλείνονται στον εαυτό τους, μέχρι του σημείου που η επαγγελματική και η οικογενειακή τους ζωή να πλήττεται ανεπανόρθωτα»  δήλωσε η Lara Nicoll, manager, Diversity & Inclusion, Ford Βρετανίας. «Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου οι άνδρες μπορούν να μιλάνε ανοιχτά για τους φόβους και τις ανησυχίες τους, τους επιτρέπει να νιώθουν λιγότερο απομονωμένοι και να γίνονται οι μπαμπάδες που θέλουν να είναι.»
 
Τα πράγματα λοιπόν δεν είναι καθόλου, μα καθόλου, απλά. Ανεξάρτητα αν η αιτία είναι η έλλειψη ύπνου, οι ανησυχίες οικονομικής φύσεως ή ακόμα και οι νέες ευθύνες, πολλοί είναι αυτοί που δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του ερχομού ενός νέου παιδιού στο σπίτι.
 
Σύμφωνα με σχετική έρευνα, το 25% των ανδρών πάσχει από μεταγεννητική κατάθλιψη τους πρώτους τρεις έως έξι μήνες από τη γέννηση ενός παιδιού – ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από αυτό της «συνήθους» κατάθλιψης που συνήθως παρατηρείται στους άνδρες. Ενώ ένας στους δέκα μέλλοντες μπαμπάδες θα υποφέρει από κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της συντρόφου του. Άνδρες που γίνονται για πρώτη φορά μπαμπάδες, κάτω των 25 ετών, και με ιστορικό θεμάτων ψυχικής υγείας είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι.
 
Κάπου εδώ έρχεται η Ford, στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής επαγγελματικής υγείας, να προσφέρει σεμινάρια πατρότητας, τα οποία δίνουν την ευκαιρία στους εργαζομένους να  μοιράζονται τις εμπειρίες και τους φόβους τους καθώς προετοιμάζονται για το ρόλο του γονέα.
 
Κάτι που ξεκίνησε σαν ένα καθαρά ενημερωτικό σεμινάριο για τις τακτικές των γονέων επεκτείνεται τώρα στις ψυχολογικές επιδράσεις που μπορεί να έχει η μετάβαση στη γονεϊκότητα, στους τρόπους υποστήριξης της συντρόφου και στη δημιουργία ενός οικογενειακού πλέγματος υποστήριξης. Οι μέλλοντες μπαμπάδες ενημερώνονται για τη μεταγεννητική κατάθλιψη και για αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης θεμάτων ψυχικής υγείας. Όσοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι πιστοποιημένοι εκπαιδευτές πρώτων βοηθειών ψυχικής υγείας υποστηρίζοντας τους γονείς με τετ α τετ συμβουλευτικές συνεδρίες στις οποίες θα μπορούν να συζητούν τις ανησυχίες και τα άγχη τους. Ενώ για την υποστήριξη των μπαμπάδων χρησιμοποιούνται και βιωματικές μέθοδοι. Για παράδειγμα οι νέοι μπαμπάδες φοράνε ακόμα και ρούχα εγκυμοσύνης (!) για να ανακαλύπτουν τι βιώνουν οι μέλλουσες μαμάδες, κουβαλώντας το βάρος ενός μωρού.

image
 
Τα σεμινάρια πατρότητας της Ford πραγματοποιούνται τρεις φορές το χρόνο και εντάσσονται στη στρατηγική ισότητας των φύλων και διαφορετικότητας που ακολουθεί η εταιρεία. Στη Μ. Βρετανία, μία γραμμή τηλεφωνικής υποστήριξης που λειτουργεί όλο το 24ωρο επιτρέπει στους εργαζομένους να αναζητούν βοήθεια για θέματα ψυχικής υγείας. Νυν και μέλλοντες γονείς σε Μ. Βρετανία και Γερμανία μπορούν επίσης να αναζητήσουν υποστήριξη από το Ford Parent Network (Δίκτυο Γονέων Ford), ένα ανοιχτό φόρουμ για γονείς όπου ανταλλάσσουν συμβουλές και πληροφορίες.
 
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Ford σημειώνεται ότι στη Μ. Βρετανία, η εταιρία προσφέρει σεμινάρια μητρότητας πάνω από είκοσι χρόνια, ενημερώνοντας για ευέλικτες εργασιακές επιλογές, νομοθετημένα δικαιώματα και θέματα ευεξίας. Τα σεμινάρια πατρότητας αποτελούν επέκταση αυτού του προγράμματος. 
 
Η Ford Βρετανίας είναι μέλος της καμπάνιας Working Forward της Επιτροπής Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που ενθαρρύνει την υιοθέτηση ευέλικτης εργασίας και την υποστήριξη των δικαιωμάτων μητρότητας και πατρότητας στο χώρο εργασίας. Το 2018, η Ford λανσάρισε την καμπάνια “Elephant in the Transit”  με τον οργανισμό Time to Change να αυξάνει την επίγνωση της ψυχικής υγείας στο χώρο εργασίας.
 
«Γνωρίζουμε ότι ενδέχεται να είναι δύσκολο να μιλήσουμε για την ψυχική υγεία, κυρίως σε έναν εργασιακό χώρο. Επιδοκιμάζουμε τη Ford για τη δημιουργία ενός χώρου όπου οι άνδρες εργαζόμενοι θα μπορούν να μιλούν ανοιχτά και ειλικρινά για τις εμπειρίες τους καθώς και για θέματα ψυχικής υγείας γενικότερα. Η κάθε άποψη μετράει και φέρνοντας στο φως το θέμα της πατρότητας, η Ford προετοιμάζει το δρόμο για να μπορούν οι άνδρες να βρίσκουν υποστήριξη χωρίς ταμπού ή το φόβο της κριτικής» δήλωσε ο Jo Loughran, director, Time to Change.
 
Τέλος, στην ανακοίνωση της εταιρίας σημειώνεται ότι η Ford Γερμανίας προσφέρει ψυχολογική υποστήριξη μέσω του τμήματος προστασίας υγείας εργαζομένων της, ενώ  η Ford Ρουμανίας παρέχει τετ α τετ συμβουλευτική υποστήριξη σε όλα τα θέματα ψυχικής υγείας.