Η στροφή προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πλέον δεδομένη. Το πόσο γρήγορα θα τρέξουν οι εξελίξεις φαίνεται εν μέρει στα σχέδια των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
 
Πριν από ένα περίπου μήνα, μαθαίναμε ότι το σύνολο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (ηλεκτρικών μπαταρίας “BEV” και plug-in υβριδικών PHEV”) που είχαν πωληθεί σε όλο τον κόσμο έφτασε τα 4 εκ. μονάδες. Το επόμενο εκατομμύριο οχημάτων αυτής της κατηγορίας υπολογίζεται ότι θα βρίσκεται στους δρόμους πολύ πιο γρήγορα καθώς προβλέπεται σημαντική αύξηση της ηλεκτρικής αγοράς, με πλήθος νέων μοντέλων.

Ads

Μια ματιά στα σχέδια των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, που παρουσιάζονται εδώ με βάση την κατάταξη στον πίνακα των πωλήσεων – παγκοσμίως – το 2017, μας αποκαλύπτει τις μας επιφυλάσσει το μέλλον. Παραθέτουμε επίσης τα σχέδια κάποιων μικρότερων σε μέγεθος εταιριών που παίζουν έναν ιδιαίτερο ρόλο στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Tesla.
Σημειώνουμε ότι με τον όρο ηλεκτρικά δεν υπονοούνται πάντα τα μηδενικών ρύπων οχήματα μπαταρίας (BEVs), αλλά και τα «επαναφορτιζόμενα» υβριδικά (PHEVs). Διεθνώς χρησιμοποιείται τόσο ο όρος “electric” (ηλεκτρικός) όσο και ο όρος “electrified” (που θα μπορούσε ίσως να αποδοθεί ως «εξηλεκτρισμένα»).

image

Μερικές χρήσιμες διευκρινήσεις
BEV
s (Battery Electric Vehicles) Τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα που λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρία και ηλεκτροκινητήρα.
Ε-RΕVs (Extended Range Electric Vehicles) Αποτελούν υποκατηγορία των BEVs. Διαθέτουν μικρό βενζινοκινητήρα και γεννήτρια για τη φόρτιση της μπαταρίας σε περίπτωση που αυτή αδειάσει και δεν υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης στο δίκτυο
FCEVs (Fuel Cell Electric Vehicles) Τα ηλεκτρικά οχήματα που αντί της μπαταρίας αντλούν την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται από κυψέλες καυσίμου (υδρογόνου).
PHEVs (Plug in Electric Vehicles) Τα υβριδικά που διαθέτουν δυνατότητα κίνησης με ηλεκτροκινητήρα για τουλάχιστον 50 χιλιόμετρα. Αυτά διαθέτουν και βενζινοκινητήρα που αποτελεί την κύρια πηγή ισχύος και τους δίνει τη δυνατότητα να κινηθούν όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα, χωρίς πρόβλημα αυτονομίας.
HEVs (Hybrid Electric Vehicles) Τα “πλήρως υβριδικά” (ή απλώς “υβριδικά”), με πρώτο διδάξαντα το Toyota Prius, που χρησιμοποιούν μονίμως το βενζινοκινητήρα τους έχοντας όμως και έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα να συμβάλλει στη μείωση ρύπων και κατανάλωσης.
Mild Hybrids Πρόκειται για οχήματα που από την άποψη τη λειτουργίας τους μοιάζουν περισσότερο με τα σημερινά συμβατικά βενζινοκίνητα ή ντίζελ οχήματα, καθώς διαθέτουν έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που παίζει καθαρά βοηθητικό ρόλο, βοηθώντας σε μικρή μείωση της κατανάλωσης.
image

Ads

 
1. Volkswagen Group (10,740 εκ. πωλήσεις)

  • 50 πλήρως ηλεκτρικά BEV & 30 υβριδικά PHEV μοντέλα το 2025
  • 10 εκ. ηλεκτρικά ετησίως μέχρι το 2025
  • 1,0 εκ. BEVs ετησίως μέχρι το 2025 (10-15% των πωλήσεων του γκρουπ)
  • € 44,0 δισ. επένδυση μέχρι το 2023

Το 2030 προβλέπεται εξηλεκτρισμός ολόκληρης της γκάμας – όλα τα μοντέλα (περισσότερα από 300) θα διαθέτουν και κάποια ηλεκτρική έκδοση. Σήμερα το γκρουπ διαθέτει ήδη 6 plug-in υβριδικά και 3 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ ήδη έχει λανσάρει τη δική του εξειδικευμένη μάρκα “I.D.”. Ενδεικτική της στροφής στην ηλεκτροκίνηση είναι η ανακοίνωση για παραγωγή 330.000 ηλ. οχημάτων ετησίως στο εργοστάσιο του Zwickau ( αρχή παραγωγής το Νοέμβριο του 2019 με το νέο I.D. hatchback – συνολικά εκεί θα κατασκευάζονται 6 μοντέλα μεταξύ των οποίων τα I.D. Crozz και I.D. Lounge). Ηλεκτρικά οχήματα του γκρουπ θα κατασκευάζονται στη Δρέσδη και σε 14 ακόμα εργοστάσια σε Ευρώπη, Κίνα και ΗΠΑ.
image

2. Renault – Nissan – Mitsubishi (10,608 εκ. πωλήσεις)

  • 12 BEVs μέχρι το 2022
  • 3,0 εκ. πωλήσεις ηλεκτρικών ετησίως μέχρι το 2025

Η γαλλοϊαπωνική «συμμαχία» Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance υπολογίζει ότι θα καταφέρει να μειώσει το κόστος των μπαταριών κατά 30% μέχρι το 2022, γεγονός που θα της επιτρέψει να πιάσει τον στόχο των 3,0 εκ. πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το χρόνο, μέχρι το 2025 (ίσως και νωρίτερα). Ιδιαίτερο ρόλο σε αυτήν τη διαδικασία αναμένεται να παίξει η Nissan (5,816 εκ. πωλήσεις το 2017) που στοχεύει στο 1,0 εκ. ηλ. οχήματα ετησίως, μέχρι το 2022. Σημαντικότατη θα είναι η συμβολή της Renault (3,761 εκ. πωλήσεις, πέρυσι) που διαθέτει ήδη μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων, επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών (Zoe, Kangoo Van ZE). Η Mitsubishi (1,030 εκ. πωλήσεις) από την πλευρά της διαθέτει μεγάλη εμπειρία στον τομέα των PHEV υβριδικών.
image

3. Toyota (10,386 εκ. πωλήσεις)

  • 10 BEVs στις αρχές της δεκαετίας του ‘20
  • 5,5 εκ. ηλεκτρικά ετησίως, μέχρι το 2030
  • 1,0 εκ. ηλεκτρικά BEV & FCEV το χρόνο, έως το 2030
  • € 11,4 δισ. επένδυση στην εξέλιξη μπαταριών

Έχοντας ρίξει μεγάλο βάρος στα πλήρως υβριδικά (HEVs) οχήματα, η Toyota σκοπεύει να κινηθεί πολύ δυναμικά τα επόμενα χρόνια στον τομέα των μηδενικών ρύπων, αξιοποιώντας και την τεχνογνωσία της στον τομέα των οχημάτων κυψελών υδρογόνου (FCEVs). Μέχρι, λοιπόν, το 2020, η ιαπωνική εταιρία σκοπεύει να παρουσιάσει ένα νέο τύπο μπαταρίας που θα δώσει άλλη πνοή στην ηλεκτροκίνηση, ενώ λίγο μετά τη χρονιά αυτή θα λανσάρει 10 νέα ηλεκτρικά μοντέλα. Επί του παρόντος η Toyota δεν διαθέτει BEVs στην αγορά, ενώ το μοναδικό PHEV που έχει στη γκάμα της είναι η σχετική έκδοση του Prius.
image

 
4. GM/General Motors (9,600 εκ. πωλήσεις)

  • 20 ηλεκτρικά μεταξύ 2020 και 2023
  • Μείωση του κόστους των μπαταριών στα 100 $/kWh

Η GM αναμένεται να είναι η δεύτερη εταιρία που θα πουλήσει φέτος περισσότερα από 200.000 ηλ. οχήματα στις ΗΠΑ. Τα σχέδιά της περιλαμβάνουν δύο νέα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα, βασισμένα στο Bolt EV (στην Ευρώπη είχε λανσαριστεί ως Opel Ampera-e) μέχρι τα τέλη του 2019 και άλλα 18 ηλεκτρικά βασισμένα σε νέες πλατφόρμες της εταιρίας, την επόμενη πενταετία. Ανάμεσά τους 7 SUV και 2 βαν. Στόχος, η μείωση του κόστους των μπαταριών από τα σημερινά 145 δολάρια ανά kWh, στα 100 $/kWh. Σύμφωνα με δηλώσεις της CEO της εταιρίας, Mary Barra η GM θα κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα που θα “αφήνουν κέρδος” μέχρι το 2021. Η GM ρίχνει μεγάλο βάρος στην Κίνα, ετοιμάζοντας 10 ηλεκ. μοντέλα μέχρι το 2020, τα οποία θα παράγονται επί τόπου, για την τοπική αγορά.
image

 
5. Hyundai Kia (7,250 εκ. πωλήσεις)

  • 38 «πράσινα» μοντέλα μέχρι το 2025 (εκ των οποίων 7 μέχρι το 2022)
  • € 18,9 δισ. επένδυση μέχρι το 2023

Η γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων του γκρουπ αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει τα: Kia Soul EV, Kia Optima PHEV, Kia Niro EV, Kia Niro PHEV, Hyundai Kona EV, Hyundai Kona PHEV, Hyundai Ioniq EV, Hyundai Ioniq PHEV και Hyundai Sonata PHEV. Η Hyundai προωθεί επίσης και μοντέλα κυψελών καυσίμου (όπως το Nexo FCEV), ενώ η «πολυτελής» – και γνωστή στις ΗΠΑ – μάρκα του γκρουπ Genesis θα παρουσιάσει, το 2021, ένα μεγάλο ηλεκτρικό BEV σεντάν με αυτονομία άνω των 500 χιλιομέτρων.
image

 
6. Ford (6.607 εκ. πωλήσεις)

  • 40 ηλεκτρικά μέχρι το 2025
  • €11 δισ. επένδυση μέχρι το 2022

Στις αρχές της χρονιάς η Ford ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2025 θα έχει στη γκάμα της 40 ηλεκτρικά μοντέλα, εκ των οποίων 16 πλήρως ηλεκτρικά BEVs (σε αυτά περιλαμβάνεται και ένα SUV). Μέχρι στιγμής, τα BEVs που διέθετε η εταιρία αποτελούσαν τροποποιημένες εκδόσεις συμβατικών μοντέλων (π.χ. Focus). To πρώτο «εξειδικευμένο» ηλεκτρικό Ford, που θα είναι χτισμένο πάνω σε νέα πλατφόρμα, αναμένεται το 2020. Πρόκειται για crossover που θα διαθέτει αυτονομία της τάξης των 500 χιλιομέτρων.
image

7. Honda (5,199 εκ. πωλήσεις)

  • 2/3 των πωλήσεων στην Ευρώπη ηλεκτρικά μέχρι το 2025
  • 2/3 των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικά μέχρι το 2030

Τα 2/3 των πωλήσεών της Honda στην Ευρώπη – μέχρι το 2025 – θα είναι ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά, πλήρως υβριδικά και ηλεκτρικά με κυψέλες υδρογόνου (FCEVs), ενώ μέχρι το 2030 ηλεκτρικά οχήματα θα είναι επίσης των πωλήσεων της εταιρίας – αλλά σε ολόκληρο πλέον τον κόσμο. Το μικρό ηλεκτρικό Urban EV, που μέχρι στιγμής έχουμε δει σε μορφή πρωτοτύπου θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες στις αρχές του 2019, ενώ ένα νέο compact BEV προβλέπεται μέχρι το 2020. Ετοιμάζεται επίσης η παραγωγή του Everus EV ειδικά για την Κίνα.
image

 
8. Fiat Chrysler (4,7 εκ. πωλήσεις)

  • 20% των πωλήσεων BEVs και PHEVs μέχρι το 2022
  • 40% mild hybrid μέχρι το 2022
  • € 9,0 δισ. επένδυση μέχρι το 2023

To 2020 θα κάνει την εμφάνισή του πλήρως ηλεκτρικό Fiat 500e το οποίο θα είναι διαθέσιμο και σε mild hybrid έκδοση, ενώ μέχρι το 2022 το γκρουπ θα έχει πραγματοποιήσει μια μεγάλη στροφή στην ηλεκτροκίνηση με 6 PHEVs από την Alfa Romeo (Giulietta, Giulia, Stelvio, 4C Spider/Coupe και δύο νέα μοντέλα) αλλά και 4 BEVs και 10 PHEVs από την Jeep (με το Renegade AWD PHEV να λανσάρεται το 2020), καθώς το γκρουπ θα επικεντρωθεί σε πιο premium μοντέλα που έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους. Επίσης, μέχρι το 2022 η γκάμα της Maserati θα έχει πλήρως εξηλεκτριστεί με 4 BEVs και 8 PHEVs (ανάμεσά τους και η Alfieri, το 2022). Αναμένονται επίσης τρία mild hybrid 48V συστήματα (ένα τοποθετείται ήδη στο Wrangler)
image

 
9. Groupe PSA (3,23 εκ. πωλήσεις)

  • 7 BEVs και 8 PHEVs μέχρι το 2021
  • Κάθε νέο μοντέλο και σε ηλεκτρική έκδοση από το 2019

15 εξηλεκτρισμένες εκδόσεις (πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα BEV, ή PHEVs με 49g CO2/km) θα λανσαριστούν από το γκρουπ PSA τα επόμενα δύο χρόνια (2019-2021). Σε αυτά περιλαμβάνονται 8 PHEVs (DS 7 Crossback E-tense 4×4, Peugeot 3008, Peugeot 508 και 508 SW, Citroën C5 Aircross και Opel/Vauxhall Grandland X), 7 πλήρως ηλεκτρικά (BEVs) μεταξύ των οποίων το DS 3 Crossback E-tense (2020) το πρώτο ηλεκτρικό όχημα νέας γενιάς της εταιρίας. Προβλέπεται, δε, πλήρης εξηλεκτρισμός της γκάμας του γκρουπ μέχρι το 2025 (περιλαμβάνεται και το πλήρως ηλεκτρικό Corsa νέας γενιάς). Ως βάση για τα BEVs θα χρησιμοποιηθεί η νέα “Common Modular Platform” (CMP) που εξελίχθηκε σε συνεργασία με την κινεζική Dongfeng Motors και επιτρέπει κατασκευή μοντέλων με αυτονομία έως 450 χιλιόμετρα, ενώ για τα PHEVs θα αξιοποιηθεί η Efficient Modular Platform (EMP2).
image
 
10. Mercedes Benz (2,29 εκ. πωλήσεις)

  • 10 BEVs & 50 PHEVs μέχρι το 2022
  • €10 δισ. επένδυση στην μάρκα EQ

Ολόκληρη η γκάμα της Mercedes θα έχει κάποιας μορφής ηλεκτρική εναλλακτική πρόταση μέχρι το 2022. Μέχρι τώρα, η γερμανική εταιρία έδινε το ηλεκτρικό παρών κατά κύριο λόγο με το ηλεκτρικό Smart, που σταδιακά θα διατίθεται με τα σήματα της EQ. Ήδη πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του πρώτου μοντέλου της μάρκας αυτής, του EQC. Πρόκειται για ένα πλήρως ηλεκτρικό SUV που θα αρχίσει να παράγεται στη Βρέμη, το 2019, ενώ θα ακολουθήσει σε παραγωγή περιορισμένης κλίμακας η υδρογονοκίνητη (FCEV) GLC F-CELL, που επιπλέον έχει τη δυνατότητα κίνησης και αποκλειστικά με μπαταρία για περίπου 50 χιλιόμετρα.  
image

 
11. BMW Group (2,08 εκ. πωλήσεις)

  • 15-25% των πωλήσεων BEVs και PHEVs μέχρι το 2025
  • 12 BEVs και 13 PHEVs μέχρι το 2025

Το βαυαρικό γκρουπ έχει επιδείξει αξιόλογη δραστηριότητα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, καθώς ήταν το πρώτο που – το 2013 – δημιούργησε την εξειδικευμένη μάρκα “ΒΜW i” για τα BEVs και στη συνέχεια την “BMW iPerformance” για τα PHEVs μοντέλα του. Tο 2017 πούλησε 103.080 ηλεκτρικά οχήματα (31.482 BMW i3, 2.194 BMW i8, 63.605 BMW iPerformance, 5.799 MINI Countryman PHEV), ενώ το 2018 οι πωλήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τις 140.000. Μέχρι το τέλος του 2019 αναμένεται να έχει στην κυκλοφορία 500.000 συνολικά BEVs και PEVs. Μετά το 2021 το γκρουπ θα χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα τόσο για τα συμβατικές όσο και για τις PHEV και BEV εκδόσεις κάθε μοντέλου του.
image

 
* Tesla (103.000 πωλήσεις)

  • 500.000 BEVs το 2020
  • 1,0 εκ. BEVs μέχρι το 2025

Τις 500.000 πωλήσεις ετησίως μέχρι το 2020 έχει θέσει ως στόχο της η πασίγνωστη πλέον αμερικανική Tesla, η οποία κατασκευάζει αποκλειστικά και μόνον ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEVs). Το βάρος της παραγωγής θα πέσει στο περίφημο Gigafactory, που με 500.000 παραγωγή θα ξεπεράσει οποιαδήποτε άλλη παραγωγική μονάδα (τα περισσότερα μεγάλα εργοστάσια κατασκευάζουν 200.000-300.000 οχήματα το χρόνο)
image

 
* Volvo (571.000 πωλήσεις)

  • 5 νέα BEVs μεταξύ 2019 και 2021
  • 1,0 εκ. συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών έως το 2025

Από το 2019 όλα τα μοντέλα της Volvo θα διατίθενται και σε έκδοση με μικρό ή μεγάλο ηλεκτροκινητήρα. Τα σχέδια της σουηδικής εταιρίας περιλαμβάνουν μια πλήρη σειρά plug-in υβριδικών (PHEV) βενζίνης και πετρελαίου, αλλά και ήπιων υβριδικών (mild hybrids) 48 Volt, ενώ στο διάστημα 2019 – 2021 αναμένεται να λανσαριστούν πέντε πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα (BEVs), από τα οποία τρία θα φέρουν το σήμα της Volvo, ενώ τα άλλα δύο θα είναι αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, με τα σήματα της Polestar. Στόχος, οι συνολικές πωλήσεις των πάσης φύσεως ηλεκτρικών μοντέλων της εταιρίας να φτάσουν το 1,0 εκατομμύριο οχήματα έως το 2025.
image

Πηγή: ΕΘΝΟΣ