Τι γίνεται τελικά με τις άδειες οδήγησης;  Ομαλοποιήθηκε η κατάσταση και τι τελικά άλλαξε; Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:

Ads

Ο Νόμος 4599, του σωτηρίου έτους για την Οδική Ασφάλεια, 2019… είναι πλέον γεγονός!  Με πολλούς αστερίσκους  και πολλά ερωτήματα! Θέλω να σας μεταφέρω την μεγάλη εικόνα που υπάρχει σήμερα:
– Ένας κλάδος σε αμηχανία, ανησυχία και προβληματισμό 100000 πολίτες σε αναμονή!
– Ένας υπουργός που ακούει μεν τους πάντες (και αυτούς που δεν έχουν καμιά σχέση, η εμπειρία με την εκπαίδευση), αλλά νομοθετεί κατά το δοκούν!
– Ένας νόμος του Κράτους, ο οποίος θέλει άλλες 20 τουλάχιστον υπουργικές αποφάσεις για να λειτουργήσει, και ένα καταστροφικό μεταβατικό στάδιο στο οποίο, αποφάσεις έρχονται σε αντίθεση με κείμενες νομοθεσίες χωρίς να γνωρίζει κανείς, τι πρέπει να ακολουθηθεί..!

Εξηγούμαι:
Ένα πολύπαθο νομοσχέδιο πήρε τελικά ΦΕΚ και όλες οι υπηρεσίες μεταφορών και όλος ο κλάδος των εκπαιδευτών, περιμένει τι θα εφαρμόσει!
Ξέρετε… Σύμφωνα με το νέο νόμο, ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω, αλλάζει μόνο την διαδικασία των εξετάσεων και όχι όλο το ξεπερασμένο σύστημα: Εκπαίδευσης –  Αξιολόγησης –  Δια βίου μάθησης, όπως πρότεινε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (Π.Σ.Ε.Ο.) οι αλλαγές γίνονται σταδιακά σε μεταβατικές διατάξεις.  Τώρα διανύουμε την πρώτη και έχει πάρα πολλά προβλήματα, με αποτέλεσμα, να μην γίνονται πλέον οι εξετάσεις, περιμένοντας ένα ασφαλιστικό προϊόν το οποίο… ΔΕΝ υπάρχει!
 
Τι αλλάζει;
Οι Θεωρητικές εξετάσεις παραμένουν απελπιστικά ίδιες, με τις ίδιες θεματικές ενότητες, τα ίδια λάθη και την ίδια παρωχημένη διαδικασία.
Οι πρακτικές εξετάσεις στην τελική τους φάση πραγματοποιούνται από έναν εξεταστή και χωρίζονται πλέον σε δύο στάδια,
1ο στάδιο Ελιγμοί (Παρκάρισμα. Γωνία. Αναστροφή)
2ο στάδιο Πορεία (Οδήγηση στο αστικό ιστό)
Αν απορριφθεί ο μαθητής στο 2ο στάδιο, επαναλαμβάνει στην επαναληπτική εξέταση και τα δύο στάδια
Επίσης θεσπίζεται η εποπτεία και η αξιολόγηση εξεταστών και εκπαιδευτών.  Στην ουσία δηλαδή μια μορφής VAR, για να χρησιμοποιήσω ποδοσφαιρική διάλεκτο, η οποία θα αξιολογεί το καταγεγραμμένο υλικό της εξέτασης σε περίπτωση καταγγελίας

Οι ενστάσεις…
Μέχρι εδώ ας πούμε καλά, είναι μια έστω και μικρή αναβάθμιση!  Ωστόσο ο νόμος στις μεταβατικές διατάξεις ορίζει και τα παρακάτω: 

Ads
  1. Ορίζει παριστάμενο εκπαιδευτή, ο οποίος δεν έχει σχέση εργασίας με την σχολή που εξετάζει (αρά οι εξετάσεις δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν διότι η σε ισχύ απόφαση των εξετάσεων, η υ.α. 50984/2013, απαιτεί σχέση εργασίας του παρισταμένου εκπαιδευτή με την σχολή που εξετάζει)
  2. Χωρίζει την Ελλάδα στα δύο, στην Νησιωτική, που δεν θα ισχύει η παραπάνω διάταξη, και στην Ηπειρωτική Ελλάδα, καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η ισονομία, πάει περίπατο!..
  3. Δεν διευκρινίζει με σαφήνεια το ασφαλιστικό προϊόν κάλυψης για τον υποψήφιο οδηγό, ο οποίος εξετάζεται, και για το οποίο οι ασφαλιστικές εταιρείες συνεχώς εναλλάσσουν στάση και απαλλαγές!
  4. Δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία της επιλογής για το σώμα των εξεταστών και δεν έχουν καθοριστεί τα βασικά ελάχιστα που πρέπει να ενσωματώνουν.
  5. Δεν υπάρχουν πίστες για το στάδιο των ελιγμών και οι χώροι οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν εναλλακτικά,  δεν υπάρχουν στον ορίζοντα
  6. Ο  προγραμματισμός γίνεται εξαιρετικά δύσκολος γιατί οι υπάρχοντες εξεταστές δεν επαρκούν και σε ορισμένες υπηρεσίες μεταφορών, δεν θα διενεργούνται καν, μια και ο εξεταστής των θεωρητικών, δεν μπορεί να εξετάσει τον υποψήφιο στις πρακτικές εξετάσεις… κ.λ.π.

Όλη αυτή η διαδικασία είναι δυσλειτουργική και κατά την γνώμη μας  δεν προσιδιάζει σε καμιά περίπτωση διαφάνεια και απεμπλοκή από όλες αυτές τις γκρίζες διαδικασίες που έρχεται να καταργήσει!

Οι προτάσεις μας
Εμείς ως συλλογικότητα, ως Π.Σ.Ε.Ο. θεωρούμε ότι η εξέταση πρέπει να αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και όχι αξιολόγηση μιας στιγμιαίας επίδοσης!
Ξέρετε σήμερα η αξιολόγηση ενός υποψηφίου οδηγού, είναι η καταγραφή μιας στιγμιαίας σε συνθήκες έντονης συναισθηματικής φόρτισης απόδοσης και τίποτα άλλο. Αν υποθέσουμε ότι ένας μαθητής απορρίφθηκε σήμερα το πρωί, με μια συγκεκριμένη εξεταστική επιτροπή, ο ίδιος μαθητής με τις ίδιες δεξιότητες το απόγευμα με μια άλλη εξεταστική επιτροπή θα είχε επιτύχει! Είναι φανερό ότι απαιτούνται αλλαγές – και από την Ε.Ε. οι οποίες είναι μάλιστα καθ΄ οδόν.

Ωστόσο έχουμε πει σε όλους τους τόνους ότι: Η δική μας δουλειά είναι η εκπαίδευση! Δεν θέλουμε να έχουμε καμιά σχέση με τις εξετάσεις! Για μας η Εκπαίδευση και οι Εξετάσεις είναι δυο διαφορετικές διαδικασίες και δεν πρέπει να εμπλέκονται σε καμία περίπτωση!

Ρώτησα ευθέως και τον υπουργό στην βουλή γιατί μας εμπλέκετε; ΔΕΝ μου απάντησε!  Μάλιστα συνέχισα την ερώτησή μου ρητορικά λέγοντας ότι μας θέλετε για δύο λόγους:
– Διότι δεν είστε σε θέση να τις πραγματοποιήσετε, με όλα αυτά τα οποία έχετε θέσει ως προαπαιτούμενα και
– Μας θέλετε ως άλλοθι, σε οποιαδήποτε δυσλειτουργία της διαδικασίας των εξετάσεων
Μας θεωρούν υποχρεωμένους να είμαστε άμισθοι υπάλληλοι του ΥΠΜΕ και των περιφερειών!

Όμως για μας οι εξετάσεις πρέπει να γίνουν προσφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι τιμωρία η μέσο διαφθοράς και έχουμε προτείνει ολοκληρωμένο σχέδιο στο ΥΠΜΕ που περιλαμβάνει ολιστικές παρεμβάσεις με βασικό ορίζοντα το Δίπλωμα Κινητικότητας το οποίο θεωρούμε ως το μέλλον της Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ)..!