Μια ακόμα έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει ότι οι Έλληνες οδηγοί έχουν τις δικές τους κακές συνήθειες στην οδήγηση, επιβεβαιώνοντας ότι αν θέλει κανείς να βελτιώσει την οδική ασφάλεια θα πρέπει να επενδύσει σοβαρά στην παιδεία και την εκπαίδευση τόσο των οδηγών όσο και των άλλων χρηστών της οδού.

Ads

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος προσπαθεί να διερευνήσει τον τρόπο που λειτουργούν οι οδηγοί. Τα ετήσια στοιχεία του ευρωβαρόμετρου οδικής ασφάλειας, τα οποία όπως αντιλαμβάνεστε καλύπτουν το σύνολο της Ευρώπης είναι ένας σημαντικός δείκτης του επιπέδου αφενός της κουλτούρας και της οδηγικής παιδείας, και αφετέρου του επιπέδου εκπαίδευσης των ανδρών και γυναικών που πιάνουν τιμόνι στα χέρια τους. Ενώ παράλληλα, σημαντική πληροφόρηση παρέχεται από τέτοιου τύπου έρευνες σε σχέση με τη συμπεριφορά των πεζών, των ποδηλατών.

Τη φορά αυτή έχουμε να κάνουμε με έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου που έρχεται να αποκαλύψει ότι οι Έλληνες οδηγοί στη συντριπτική πλειοψηφία τους πατάνε γκάζι, αντί φρένο στο πορτοκαλί, μιλάνε τακτικότατα στο κινητό ενώ οδηγούν(πολλές φορές μάλιστα χωρίς τη χρήση συστήματος ανοιχτής ακρόασης – κάτι που βέβαια είναι παράνομο), περίπου οι μισοί τυχαίνει να παραβιάσουν το όριο ταχύτητας, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό τυχαίνει άλλοτε να παραβιάσουν το “stop” και άλλοτε να «ξεχάσουν» να βάλουν τη ζώνη ασφαλείας.

Και όλα αυτά παρά το ότι θεωρούν ως δεύτερο κατά σειρά σπουδαιότητας, μετά τον καρκίνο, ζήτημα δημόσιας υγείας την οδική ασφάλεια.

Ads

Η μεθοδολογία της έρευνας
Όπως αναφέρεται και στη σχετική επίσημη ανακοίνωση, η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν με τηλεφωνικές συνεντεύξεις 1.600 άτομα (Άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω (με τυχαία κλήση τηλεφωνικών αριθμών, με διαδικασία RDD), πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 28/8/2020 έως 9/9/2020 και οι συμμετέχοντες σε αυτήν προέρχονταν από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. H έρευνα πραγματοποιήθηκε από 34 ερευνητές και 3 επόπτες, ενώ το μέγιστο δειγματοληπτικό σφάλμα στο σύνολο του δείγματος της έρευνας (που αντιστοιχεί σε p=50% και n=1.600) είναι ±2,5%.

Βασικό ερώτημα ήταν το πόσες φορές τους τελευταίους τρείς μήνες παραβίασαν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας σε σχέση με τη ζώνη ασφαλείας (και το κράνος για τους μοτοσικλετιστές), τα όρια ταχύτητας, το πορτοκαλί φανάρι, το “stop”, την κατανάλωση αλκοόλ, τη χρήση κινητού (συνομιλία ή και ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων), τον προγραμματισμό συστήματος πλοήγησης, την κίνηση στη λωρίδα εκτάκτου ανάγκης και τη στάθμευση.

Τα οδηγικά «αμαρτήματα»

  1. Ζώνη ασφαλείας: το 24% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 1.260.00 οδηγοί – οδήγησαν από μια έως δέκα φορές χωρίς ζώνη ασφαλείας το τελευταίο τρίμηνο, με τα πρωτεία να τα έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί!
  2. Υπέρβαση ορίου ταχύτητας: το 49% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 2.800.000 οδηγοί – παραβίασαν τα όρια ταχύτητας, με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους τους επαγγελματίες
  3. «Γκάζι» στο πορτοκαλί φανάρι: το 54% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 3.116.000 οδηγοί – πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο στη θέα του πορτοκαλί φαναριού στο σηματοδότη.
  4. Παραβίαση “stop”: 346.000 οδηγοί, ποσοστό 6%. Δυστυχώς οι περισσότεροι ήταν επαγγελματίες
  5. Κατανάλωση αλκοόλ: το 13% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας:  750.000 οδηγοί – οδήγησαν έχοντας κάνει πιει περισσότερο από ένα ποτό. Σημειώστε ότι οι μοτοσικλετιστές δείχνουν πιο επιρρεπείς στο ποτό, αφού το 4% από αυτούς δήλωσε ότι στη διάρκεια του τριμήνου βρέθηκε να οδηγεί επί την επήρεια αλκοόλ περισσότερες από 10 φορές (το αντίστοιχο ποσοστό για τους οδηγούς αυτοκινήτων είναι 1%). Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι η τάση προς την παραβατικότητα, ιδιαίτερα στους άντρες οδηγούς, αυξάνει σημαντικότατα όταν οδηγούν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ (π.χ. το 69% από αυτούς κινούνται με υπερβολική ταχύτητα)
  6. Κινητό χωρίς ανοιχτή ακρόαση: το 49% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 2.827.000 οδηγοί – μιλούσαν ενώ οδηγούσαν. Και ενώ η χρήση του κινητού δεν απαγορεύεται στο σύνολό της, οι ειδικοί συστήνουν να αποφεύγεται ακόμα και με νόμιμο τρόπο (ανοιχτή ακρόαση) γιατί και σε αυτήν την περίπτωση επηρεάζονται τα αντανακλαστικά και ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού. Ανησυχητικά ενδιαφέρον το ποσοστό των μοτοσικλετιστών και των επαγγελματιών στο σύνολο όσων έκαναν χρήση κινητού με τον τρόπο αυτό.
  7. Αποστολή/ανάγνωση sms στο κινητό: το 10% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 577.000 οδηγοί – έστειλαν ή διάβασαν μήνυμα ενώ οδηγούσαν
  8. Προγραμματισμός GPS: το 18% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 1.038.000 οδηγοί – αποφάσισαν να εισαγάγουν τον προορισμό τους στο σύστημα πλοήγησης, καθ’ οδόν – και όχι πριν ξεκινήσουν, όπως είναι το σωστό και ασφαλές
  9. Παραβίαση ΛΕΑ: το 7% των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 404.000 οδηγοί – κινήθηκαν στη Λωρίδα Εκτάκτου Ανάκγης (ΛΕΑ) προκειμένου να κερδίσουν χρόνο
  10. Στη μοτοσυκλέτα δίχως κράνος: το 35% των οδηγών μοτοσικλέτας – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 180.000 δικυκλιστές – οδηγούσαν χωρίς κράνος, με το 14% από αυτούς να μην φορούν κράνος ποτέ! Ενώ εξίσου – αν όχι περισσότερο ανησυχητικό – είναι το γεγονός ότι οι συνεπιβάτες σε ποσοστό 24% επίσης δεν φορούν ποτέ κράνος
  11. Παράνομο παρκάρισμα: το 15%των οδηγών – και σε αναγωγή επί του συνόλου της χώρας: 865.000 οδηγοί – πάρκαραν παράνομα, ενώ το 21% – 1.211.000 οδηγοί, πάντα με αναγωγή – ανέφεραν ότι διπλο-πάρκαραν!

Η παρουσίαση της πραγματοποιήθηκε σε ειδική διαδικτυακή εκδήλωση, παρουσία του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη, κ. Ελευθέριου Οικονόμου, ο οποίος επίσης μίλησε στην εκδήλωση, από τον Διευθυντή του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Καθηγητή Παναγιώτη Μπεχράκη, ο οποίος μεταξύ άλλων δήλωσε:

«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε -όπως κάναμε με το κάπνισμα- τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής. Η επιστημονική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας είναι στην διάθεση της  Πολιτείας, φορέων αλλά κι οποιουδήποτε θέλει να βοηθήσει στην επίλυση  του προβλήματος».

Δείτε το πλήρες άρθρο με γραφήματα και φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ