Το όνειρο του αυτοκινήτου που δεν κάνει λάθη – και δεν αφήνει τον οδηγό του να υποπίπτει σε αυτά – δεν είναι άπιαστο. Τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης που παρεμβαίνουν σε τιμόνι και φρένα προκειμένου να αποτρέψουν ένα τροχαίο ατύχημα είναι ήδη εδώ. Και φαίνεται ότι δεν κοστίζουν πάντα ακριβά.

Ads

Με τα πάσης φύσεως ηλεκτρονικά στοιχεία και συστήματα να αντιστοιχούν στο 40% του συνολικού κόστους ενός σύγχρονου αυτοκινήτου δεν είναι παράξενο που βλέπουμε να «κυκλοφορούν» μια σειρά προηγμένα συστήματα που δείχνουν ότι το πλήρως αυτόνομο αυτοκίνητο, που δεν θα χρειάζεται οδηγό και – θεωρητικά τουλάχιστον – θα είναι απολύτως ασφαλές, βρίσκεται καθ’ οδόν προς την καθημερινή μας πραγματικότητα. Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτά τα συστήματα δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των ανώτερων εισοδηματικά τάξεων της κοινωνίας. Γιατί ήδη διατίθενται στην αγορά μοντέλα απολύτως προσιτά στο ευρύ κοινό, τα οποία μπορούν να προσφέρουν αυτές τις τεχνολογίες που αναβαθμίζουν σημαντικά το επίπεδο της προσφερόμενης ασφάλειας.

Δώδεκα αισθητήρες υπερήχων, τρία ραντάρ και δύο κάμερες αναλαμβάνουν να «σκανάρουν» το χώρο γύρω από το αυτοκίνητο για να υποστηρίξουν ένα πακέτο τεχνολογιών που η Ford ονομάζει “Ford Co-Pilot360” και τοποθετεί στο μικρότερο -και οικονομικότερο – μέλος της οικογένειας των SUV της, στο Ford Puma. Χάρη σε αυτά ένα όπως είπαμε προσιτό SUV μπορεί να φρενάρει μόνο του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (πχ. αν «πεταχτεί» εμπρός από αυτό ένας πεζός, ακόμα και τη νύχτα), να αναλάβει το τιμόνι για μην βγει από τη λωρίδα κυκλοφορίας (γνωρίζουμε δυστυχώς πολλές περιπτώσεις θανατηφόρων τροχαίων που οφείλονται στην έξοδο από το δρόμο λόγω κόπωσης) ή να κρατήσει απόσταση ασφαλείας από τον προπορευόμενο ελέγχοντας ταυτοχρόνως γκάζι και φρένο.

Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σε αυτό το ενδιαφέρον τεχνολογικό μενού:

Ads

Adaptive Cruise Control (ACC):

Γνωστό από παλιότερα το «απλό» cruise control, το σύστημα που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα ενός αυτοκινήτου, είχε ανέκαθεν ένα ελάττωμα: Ο οδηγός έπρεπε να είναι σε διαρκή ετοιμότητα να φρενάρει. Η προσθήκη μιας μόνο λέξης στην ονομασία του συστήματος αυτού (adaptive=προσαρμοζόμενο), δημιουργεί ένα άλλο περιβάλλον για τον οδηγό, φροντίζοντας να διατηρεί πάντα μια απόσταση ασφαλείας από τον προπορευόμενο, επιβραδύνοντας αυτόματα αν χρειαστεί. Ενώ στην περίπτωση που το Adaptive Cruise Control (ACC) συνδυάζεται με σύστημα Stop & Go, με το οποίο είναι εφοδιασμένο το Ford Puma, ο οδηγός απολαμβάνει όχι μόνο αυξημένη ασφάλεια, αλλά και ανέσεις ανώτερης κατηγορίας αυτοκινήτων. Βλέπετε το “Stop & Go” συνεπάγεται ότι το αυτοκίνητο μπορεί όχι απλά να φρενάρει, αλλά ακόμα και να ακινητοποιηθεί αν το προπορευόμενο αυτοκίνητο σταματήσει και να ξεκινήσει και πάλι αυτόματα όταν η κίνηση αποκατασταθεί.

Speed Sign Recognition:

Η λειτουργία της αναγνώρισης των οδικών σημάτων δεν περιορίζεται μόνο στην προειδοποίηση του οδηγού με τη σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων για τα όρια ταχύτητας. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με ACC, η ταχύτητα ρυθμίζεται αυτόματα με τη βοήθεια του Speed Sign Recognition και παραμένει εντός των νομίμων ορίων. Στοιχείο που όχι μόνο βελτιώνει την ασφάλεια, αλλά και αποτρέπει μια δυσάρεστη επικοινωνία με την Τροχαία…

Lane Keeping Aid:

Το σύστημα αυτό, το οποίο περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του Ford Puma, παρεμβαίνει διορθωτικά στο τιμόνι μόλις οι τροχοί του αυτοκινήτου πατήσουν τη διαγράμμιση της λωρίδας κυκλοφορίας. Το «σκούντηγμα» που νιώθει ο οδηγός στο τιμόνι είναι αρκετό για να του επιστήσει την προσοχή ή ακόμα και να τον ξυπνήσει, αλλά και για αποτρέψει την αποχώρηση από τη λωρίδα κυκλοφορίας.

Road Edge Detection:

Και επειδή δεν υπάρχουν σε όλους τους δρόμους οι σωστές διαγραμμίσεις για να οριοθετήσουν τη λωρίδα κυκλοφορίας που χρειάζεται το Lane-centring για να λειτουργήσει η Ford ήρθε να προσθέσει στο πακέτο ασφαλείας του Puma το σύστημα Road Edge Detection που έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει και την άκρη του δρόμου – ακόμα και αν δεν υπάρχει καμία διαγράμμιση. Είναι σε θέση, δηλαδή, να αναγνωρίσει και το πεζοδρόμιο ή το γρασίδι.

Lane-Centring:

Τα ταξίδια αποκτούν άλλη διάσταση, τόσο σε επίπεδο ασφάλειας, όσο και σε επίπεδο άνεσης, με τη βοήθεια του Lane-Centring, το οποίο διατηρεί το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι εδώ μιλάμε για κάτι που μπορεί να σου σώσει τη ζωή, ιδιαίτερα σε ένα μακρύ ταξίδι που η κόπωση μπορεί να κάνει τα χέρια του οδηγού επικίνδυνα «χαλαρά», αφού δεν αφήνει το αυτοκίνητο ούτε καν να πλησιάσει το όριο της λωρίδας κυκλοφορίας. Ενώ σε πιο ευνοϊκές συνθήκες επιτρέπει στον οδηγό να ταξιδεύει πολύ πιο χαλαρά, ασκώντας μια υψηλή «επιστασία» στον τρόπο που το Lane-Centric «οδηγεί» το αυτοκίνητο. Με αυτό το σύστημα ενεργοποιημένο είναι φανερό ότι το Ford Puma “αγγίζει” την αυτόνομη οδήγηση (το Lane Centric είναι σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 [κατά SAE]).

Pre-Collision Assist με Pedestrian και Cyclist Detection:

εδώ έχουμε μια άλλη σωτήρια παρέμβαση της τεχνολογίας που προστατεύει όχι μόνο τους επιβαίνοντες σε ένα αυτοκίνητο, αλλά και τους λεγόμενους «ευπαθείς χρήστες της οδού». Είναι το Pre-Collision Assist με Pedestrian και Cyclist Detection που όχι μόνο αποτρέπει ή μειώνει τη σφοδρότητα εμπρόσθιων συγκρούσεων άλλα οχήματα, αλλά ανιχνεύει πεζούς και δικυκλιστές που βρίσκονται ήδη ή ετοιμάζονται να βγουν στο δρόμο μπροστά από το Ford Puma. Είναι δε «σεταρισμένο» με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτρέπει πλήρως την επαφή με τους πεζούς, αξιοποιώντας και μία αναβαθμισμένη έκδοση της τεχνολογίας ευρυγώνιας κάμερας που βοηθά στον καλύτερο – και έγκαιρο – εντοπισμό των κινήσεων των πεζών.

Evasive Steering Assist:

Το σύστημα αυτό είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί τόσο στην πόλη, όσο και στον αυτοκινητόδρομο και χρησιμοποιώντας ραντάρ και μία κάμερα για την έγκαιρη ανίχνευση οχημάτων που είτε κινούνται πιο αργά είτε είναι σταματημένα. Αν, λοιπόν, αναγνωριστεί ότι το Ford Puma βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με άλλο, το Evasive Steering Assist θα υποστηρίξει τους ελιγμούς αποφυγής του οδηγού, ώστε τελικά να αποτραπεί το ατύχημα.

Post-Collision Braking:

στην περίπτωση που η παρέμβαση των παραπάνω συστημάτων δεν σταθεί ικανή να αποτρέψει μια σύγκρουση, το Ford Puma είναι σε θέση να φρενάρει μόνο του και να ακινητοποιηθεί αμέσως μετά από αυτήν. Το Post-Collision Braking εξασφαλίζει με αυτόν το τρόπο την ελαχιστοποίηση της πιθανότητας μιας δευτερεύουσας σύγκρουσης αφού δεν αφήνει το αυτοκίνητο να κυλήσει ακυβέρνητο.
Blind Spot Information System (BLIS) με Cross Traffic Alert:

άλλη μια περίπτωση που ένα σχετικά διαδεδομένο σύστημα προειδοποίησης (αυτό της επιτήρησης του τυφλού σημείου του καθρέπτη) αναβαθμίζεται και αναλαμβάνει να παρέμβει στο σύστημα πέδησης για να αποτρέψει μια σύγκρουση. Το BLIS είναι, λοιπόν, σε θέση να προειδοποιήσει τον οδηγό του Ford Puma για πιθανή διέλευση άλλων οχημάτων όταν βγαίνει με την όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης (τα οποία κινούνται κάθετα στην δική του πορεία και εξ αντικειμένου είναι αδύνατον να τα αντιληφθεί), ενώ μπορεί και να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο, επεμβαίνοντας στα φρένα για την αποφυγή μιας σύγκρουσης ή τη μείωση των επιπτώσεών της, εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει εγκαίρως. Και όσο και αν εδώ φαίνεται ότι το σύστημα Blind Spot Information System (BLIS) με Cross Traffic Alert της Ford αποτρέπει κυρίως υλικές ζημιές, σκεφτείτε ότι η ακινητοποίηση που επιβάλλει όταν χρειαστεί μπορεί να επιτρέψει μια επαφή με διερχόμενο μοτοσικλετιστή.

Wrong Way Alert:

Tο σύστημα χρησιμοποιεί μία κάμερα τοποθετημένη στο παρμπρίζ και πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης του Ford Puma προκειμένου να προειδοποιήσει τον οδηγό του – με οπτικά ή ηχητικά σήματα – στην περίπτωση που αυτός βρεθεί από λάθος του ανάποδα σε μονόδρομο ή σε στο λάθος ρεύμα ενός αυτοκινητόδρομου.
Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ