Ο σιδηρόδρομος στην Ισπανία είναι ένα από τα πιο σίγουρα και το φθηνότερο μέσο μεταφοράς.

Ads

Τον χρησιμοποίησα από τη Λα Κορούνια στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα (απόσταση των 2 πόλεων 75 χλμ – 7 ευρώ το εισιτήριο) και από το Σαντιάγκο στην πόλη Βίγκο (90 χιλιόμετρα απόσταση 7,5 το εισιτήριο). Οι συρμοί ήρθαν στην ώρα τους, ήταν καλά οργανωμένοι με φωτεινούς πίνακες στα βαγόνια και γεμάτοι επιβάτες.

Με τις πολλαπλές διαδρομές και τις άλλες εκπτώσεις η τιμή των εισιτηρίων πέφτει περισσότερο. Παρότι έχει τρένο κάθε μία – δύο ώρες, δυσκολεύτηκα να βρω εισιτήριο. Όλος ο κόσμος παίρνει το τρένο.

Η κυβέρνηση Σάντσεθ έθεσε τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων στο επίκεντρο του σχεδίου της για αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης μετά το COVID, με στόχο τη “βιώσιμη, ασφαλή και συνδεδεμένη κινητικότητα». Ανακοίνωσε επενδύσεις ρεκόρ ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ είναι χρήματα από το Ταμείο ανάκαμψης της ΕΕ.

Ads

Στη χώρα που έχει το θλιβερό αρνητικό ρεκόρ -και- των τροχαίων δυστυχημάτων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έδωσε από το Ταμείο Ανάκαμψης 420 εκατομμύρια (σε χαμηλότοκα δάνεια) σε 2 εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων! Στο σιδηροδρομικό δίκτυο μόλις 130 εκατομμύρια ευρώ: κάπου 77 φορές λιγότερα από τους Ισπανούς και 3,5 φορές λιγότερα από ότι στις -φιλικές- εταιρείες ενοικίασης.

Η Ισπανία διαφημίζει σήμερα ότι διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών ταχυτήτων στον κόσμο, με 3.973 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής. Η Ελλάδα ασχολείται με τα έλαια σιλοκόνης, αφού πριν έχει σκοτώσει τα παιδιά της. Ο πρωθυπουργός της ανακοίνωσε ότι οι σιδηρόδρομοι θα είναι ασφαλείς το 2027. Μέχρι τότε, για όσους πάρουν το τρένο, η οδηγία είναι απλή: η ταυτότητα στα δόντια( για την αναγνώριση).

Να ήταν μόνο οι σιδηρόδρομοι..

Χθες, ο Πέδρο Σάντσεθ, ζήτησε να ασκηθεί «πίεση στο Ισραήλ για να σταματήσει τη σφαγή στη Γάζα», αναφέροντας πως η Ισπανία θα προτείνει το Διεθνές Δικαστήριο «να αποφανθεί» για την πρόσβαση της ανθρωπιστικής βοήθειας στον παλαιστινιακό θύλακα. «Η πολύ σοβαρή ανθρωπιστική κρίση που εκτυλίσσεται στη Γάζα από τον Οκτώβριο του 2023 προκάλεσε περισσότερους από 50.000 θανάτους, 100.000 τραυματίες και δύο εκατομμύρια εκτοπισμένους», πρόσθεσε.

Ο Έλληνα πρωθυπουργός δεν έχει αναφερθεί ούτε μια φορά στους χιλιάδες αδικοσκοτωμένους Παλαιστίνιους στη Γάζα, γυναίκες και παιδιά. Υποφέρει από ένα είδος αφωνίας, γιατί κάνει μπίζνες με τον εγκληματία πολέμου Νετανιάχου.

Στο ουκρανικό έκανε το τσιράκι του Μπάιντεν και τώρα που ο Τραμπ άλλαξε κατεύθυνση έχει πάθει κοκομπλόκο. Παρότι παραδοσιακός εχθρός της Ρωσίας, η Τουρκία φιλοξενεί τις ειρηνευτικές συνομιλίες στην Κωνσταντινούπολη. Η Ελλάδα έχει θυσιάσει τις ιστορικές της σχέσεις με Ρωσία και Ουκρανία, στο βωμό της Ουάσιγκτον. Τον Έλληνα πρωθυπουργό δεν τον καλούν πια ούτε στις διεθνείς συσκέψεις. Έχει δηλώσει προβλέψιμος, τι να τον κάνεις;

Από όπου και αν το πιάσεις, παθαίνεις κατάθλιψη. Η ισπανική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ένα φιλόδοξο σχέδιο για την κατασκευή και ανακαίνιση περίπου 180.000 κατοικιών κοινωνικής και προσιτής στέγασης τα επόμενα χρόνια. Αυξάνει την προσφορά για να πέσουν οι τιμές. Η ελληνική δίνει επιδόματα και δάνεια που αυξάνουν τη ζήτηση, με αποτέλεσμα οι τιμές ενοικίου και αγοράς να ανεβαίνουν. Αυτό λέγεται Mitsota-conomics.

Χρειάστηκε να επισκεφθώ ένα δημόσιο κέντρο υγείας στο Σαντιάγκο. Ήταν εξαιρετικά καλά οργανωμένο, καθαρό και επικρατούσε απόλυτη ηρεμία. Eπρεπε να περιμένω 45 λεπτά γιατί είχε πολύ κόσμο στην αναμονή, αλλά εξυπηρετήθηκα.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός πρωτοστατεί στην αύξηση των αμυντικών δαπανών της ΕΕ, παρότι αναπόφευκτα αυτό οδηγεί στην περικοπή των κοινωνικών. Ο Ισπανός ομόλογος του δήλωσε ότι θα αυξήσει τις δαπάνες σε ύψος 2% του ΑΕΠ. Το αριστερό Sumar που συμμετέχει στην κυβέρνηση δηλώνει ότι δεν θα ψηφίσει αυξήσεις, ούτε λόγος να γίνεται για το 5% που ζητάει το ΝΑΤΟ και ο Τραμπ από τα κράτη μέλη.

Δεν είναι ότι τα πράγματα δουλεύουν ρολόι στην Ισπανία. Υπάρχει και εκεί αυξημένο ποσοστό φτώχειας, στεγαστικό πρόβλημα και διαφθορά. Ακόμη και για τη διαχείρηση των τρένων, η αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην κυβέρνηση.

Αλλά με όλους τους περιορισμούς της περιρρέουσας διεθνούς ατμόσφαιρας, μετά τις (ανάλογες με την Ελλάδα) περιπέτειες με το ΔΝΤ, στην Ισπανία γίνεται μία προσπάθεια αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου. Αυτή την κατεύθυνση εξυπηρετεί και η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Εδώ χάθηκε μία μεγάλη ευκαιρία να αξιοποιηθεί το Ταμείο Ανάκαμψης, για να αλλάξει πορεία η οικονομία. Σίγουρα τα δις του Ταμείου συμβάλλουν σήμερα στους συγκριτικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά οι δομικές αδυναμίες παραμένουν και το ευρωπαϊκό λεφτόδενδρο θα μαραθεί το 2026. Μετά θα γυρίσουμε στα ίδια, στα υψηλά ελλείμματα και στην τουριστική μονοκαλλιέργεια.

Όσο για τον τουρισμό και αυτός γίνεται τσάτρα- πάτρα και υπονομεύεται, με ευθύνες ξανά της κυβέρνησης αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος είναι το μόνο διεθνές αεροδρόμιο που συχνά επιμένει να μην χρησιμοποιεί τις φυσούνες αποβίβασης, αλλά να ταλαιπωρεί τους επιβάτες ανεβοκατεβάζοντας τους στα λεωφορεία. Το καλοκαίρι μέσα στη ζέστη, το χειμώνα με βροχή.

Ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα

 

Από το Βιετνάμ μέχρι χθες στο Βίγκο και το Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα, σε όποιο αεροδρόμιο έχω πάει τα λεωφορεία έχουν καταργηθεί, τουλάχιστον για όλες τις διεθνείς πτήσεις. Τόσα χρόνια δεν έχω βγάλη άκρη γιατί δεν γίνεται το ίδιο στην Ελλάδα. Οι αεροπορικές εταιρείες κατηγορούν το αεροδρόμιο και αυτό τις εταιρίες.

Στην προσγείωση χθες στην Αθήνα, μεσημέρι με 25 βαθμούς, οι επιβάτες από τη Μαδρίτη ταλαιπωρήθηκαν ξανά. Παρότι υπήρχαν πάλι φυσούνες ελεύθερες. (το αεροδρόμιο έχει έτοιμη επέκταση γιατί έχει ανέβει η κίνηση, αλλά δεν την αξιοποιούν για να μην επενδύσουν και προσλάβουν κόσμο)

Το μόνο ευχάριστο ήταν ότι έλαβα από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας(Vodafone) γραπτό μήνυμα Sms, που έγραφε: «Kαλώς ήρθατε στην Ισπανία. Πείτε αντίο στις χρεώσεις κλπ».

Ήταν η πρώτη φορά που μου συνέβη κάτι τέτοιο. Στη αρχή λες ότι ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα επίσης πάσχει όλο και περισσότερο. Τελικά σκέφτομαι ότι μάλλον το κάνουν επίτηδες. Για να γλυκάνουν την ανώμαλη προσγείωση.