Οι τοίχοι πάλλονται. Ουρλιάζουν. Με συνθήματα, ονόματα και γέλια των ανθρώπων από τις χώρες που έτυχε να βρίσκονται στη λάθος πλευρά του χάρτη.

Ads

Εκείνες, που αντί για δρόμους έχουν πέτρες και στάχτη, και αντί για ουρανό έχουν βόμβες και μαύρα σύννεφα. Ακόμα και όταν ο χώρος είναι άδειος, το κτίριο αντηχεί από τις ιστορίες των μεταναστών που περπάτησαν στους διαδρόμους του.

Είναι το Ορφανοτροφείο. Που από τις αρχές του Δεκέμβρη προσφέρει στέγη σε μετανάστες/ριες που βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη, για όσο καιρό ορίσει το προσωπικό ταξίδι του καθενός/μιας.

image

Ads

Το επισκέφτηκα ένα κρύο απόγευμα του Γενάρη για να το γνωρίσω από κοντά, να συνεισφέρω και να ενημερωθώ. Με αφορμή μια εκδήλωση για τις αυτο-οργανωμένες δομές αλληλεγγύης προς μετανάστριες/ες σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Λέσβο. Με το που μπήκα μέσα, εντυπωσιάστηκα από αυτήν την ενεργή κοινότητα ανθρώπων από τόσες χώρες του κόσμου:  Έλληνες, μετανάστες, αλληλέγγυοι/ες απ’ όλη την Ευρώπη. Παρ’ όλο που αρχικά δεν ήξερα κανέναν, πολύ σύντομα ένιωσα την αίσθηση φιλοξενίας που διαπερνάει τους ανθρώπους και τους χώρους του. Μέσα σε μία ώρα ένιωσα σαν να βρισκόμουν σπίτι μου. Στη συνέχεια βέβαια, συνάντησα πολλές φίλες, φίλους και γνωστούς που το επισκέπτονταν είτε για κάποια εκδήλωση είτε για μία βάρδια είτε για τη συνέλευση, ανακαλύπτοντας έτσι ότι όλες οι ενεργές συλλογικότητες του ριζοσπαστικού χώρου της Θεσσαλονίκης, στηρίζουν και παρακολουθούν το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα.

image

Φιλόδοξο, όχι μόνο λόγω του μεγέθους και του έργου που επιτελεί προσφέροντας στέγη σε μετανάστες/ριες επί 24ωρου βάσης, αλλά και λόγω της πολυπλοκότητας των καταστάσεων που καλείται να αντιμετωπίσει για να βοηθήσει ανθρώπους που προέρχονται από τόσο διαφορετικές και μακρινές χώρες. Αυτό σημαίνει ότι κάθε στιγμή της ημέρας και της νύχτας, πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του κτιρίου και έτοιμοι να αντιμετωπίσουν οτιδήποτε μπορεί να προκύψει, από μια καινούρια άφιξη μεταναστών/ριών, μέχρι κάποιο προσωπικό πρόβλημα με ανθρώπους που μιλάνε διαφορετικές γλώσσες. Για να γίνει αυτό εφικτό, χρειάζονται άνθρωποι και ομάδες εργασίας που είτε πρέπει να βρίσκονται εκεί για να συμμετέχουν στις βάρδιες φύλαξης, είτε είναι ομάδες αλληλέγγυων που επισκέπτονται το ορφανοτροφείο όταν χρειαστεί για να προσφέρουν ό,τι μπορεί ο καθένας, όπως ομάδες νομικών, γιατρών και μεταφραστών. Ταυτόχρονα, όσες και όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο εγχείρημα μπορούν να παρακολουθούν τις ανοιχτές συνελεύσεις, στις οποίες λαμβάνονται αποφάσεις και οργανώνονται δράσεις, συλλογικά.

image

Την περίοδο αυτή, το ορφανοτροφείο βρίσκεται σε μια κρίσιμη στιγμή αγώνα. Η εκκλησία Α.Ε. στην οποία ανάμεσα σε πολλά άλλα, ανήκει και αυτό το κτίριο, επιθυμεί την εκκένωση και κατεδάφισή του, ώστε να προβεί στην οικονομική του αξιοποίηση. Το κτίριο βέβαια είναι εγκαταλελειμμένο εδώ και αρκετά χρονιά, ενώ η κατάληψη που ξεκίνησε στις αρχές Δεκέμβρη αξιοποίησε το άδειο προηγουμένως κτίριο μετά από καιρό, με γνώμονα την αλληλεγγύη και τις αντικειμενικές ανάγκες μια κοινωνίας που μαστίζεται από μια πρωτοφανή οικονομική, κοινωνική και προσφυγική κρίση. Σε μια περίοδο που το κράτος εμφανίζεται εντελώς ανεπαρκές να αναλάβει τις ευθύνες του, η κοινότητα του ορφανοτροφείου θέτει τις βάσεις για μια διαφορετική κοινωνία στην πράξη, όπου ο άνθρωπος δεν αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμα αριθμός σε μία λαοθάλασσα υπό διωγμό, αλλά ως ένας ζωτικής σημασίας κρίκος μιας  αλληλέγγυας κοινωνίας, αδιακρίτως φυλής, χρώματος και θρησκείας. Την κρίσιμη αυτή περίοδο, το ορφανοτροφείο χρειάζεται τη συμμετοχή στις δράσεις και την υποστήριξη όλων. Πάνω απ’ όλα των ανθρώπων της γειτονιάς που στην πλειοψηφία τους το έχουν αγκαλιάσει έμπρακτα και ουσιαστικά, καθώς βέβαια και του κινηματικού κόσμου της Θεσσαλονίκης που το στηρίζει καθημερινά. Σε αυτήν τη γειτονιά της Τούμπας χτυπάει η καρδιά της αλληλεγγύης ολόκληρης της πόλης.

Όμως το Ορφανοτροφείο δεν είναι μόνο ευθύνες. Πάνω απ’ όλα είναι μια πολυπολιτισμική κοινότητα μοιράσματος, μέσα από την οποία ο καθένας/μια που έρχεται για να συμμετέχει, μπορεί να μάθει πάρα πολλά. Και να περάσει υπέροχα. Να συζητήσει, να βοηθήσει, να γνωρίσει ανθρώπους από άλλες χώρες, να μάθει τις ιστορίες τους, να ακούσει μουσική, να παίξει παιχνίδια, να μοιραστεί αστεία, να μαγειρέψει μαζί τους, να χορέψει τους χορούς τους.

Γιατί έτσι είναι το Ορφανοτροφείο. Αν πας για μία ώρα για να προσφέρεις λίγη από τη βοήθειά σου, θα θέλεις σύντομα να τη δώσεις ολόκληρη, όσο πιο απλόχερα γίνεται. Δεν θα μπορείς να φύγεις. Έτσι έγινε και με μένα που πήγα για να ενημερωθώ και να γράψω ένα άρθρο και το ορφανοτροφείο έγινε μέρος της ζωής μου.

image

Μέσα σε αυτό το χώρο, άνθρωποι που ταξιδεύουν χωρίς πατρίδα βρίσκουν κάπου στη μέση της διαδρομής ένα φιλόξενο σπίτι, όπου θα ζήσουν για λίγο όλες και όλοι μαζί, στη βάση της ισότητας και της αλληλεγγύης. Μέσα στη Δύση της κρίσης, που οι ζωές των πολλών συνοψίζονται στη σκλαβωμένη εργασία, την κατανάλωση, την ατομικότητα και τον ανταγωνισμό, σκέφτομαι αν θα ξαναέχουν ποτέ την ευκαιρία να ζήσουν όπως έζησαν στο ορφανοτροφείο, περιτριγυρισμένοι από ευγένεια, ζεστασιά και συλλογικό ενδιαφέρον. Και με πιάνουν τα δάκρυα όταν σκέφτομαι όχι το επικίνδυνο ταξίδι που διένυσαν ή που θα διανύσουν για να φτάσουν στις χώρες μας, αλλά τη ζωή που τους περιμένει στην καπιταλιστική «γη της επαγγελίας» μακριά από τη γη που τους μεγάλωσε και τους ανθρώπους που καταλαβαίνουν τα ίδια αστεία.

Και τελικά, το μόνο που μου δίνει ελπίδα είναι ότι κάποιοι, κάπου, κάποτε, στις χώρες όπου θα ριζώσουν, θα σπείρουν παρόμοιες δομές αλληλεγγύης, μακριά και πέρα από την καταπίεση, τον ρατσισμό, την ανισότητα και τη φιλανθρωπία, για να μεταφέρουν το δώρο της φιλοξενίας και της διεκδίκησης αξιοπρέπειας που πήραν από το Ορφανοτροφείο.

image

*Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν με τη σύμφωνη γνώμη της συνέλευσης από τη Χριστίνα Σακαλή

Μπορείτε να έρθετε σε επαφή με την Κατάληψη Στέγης Μεταναστριών/ών Ορφανοτροφείο στα στοιχεία επικοινωνίας:

Email: [email protected]

Τηλέφωνο ομάδας αποθήκης: 6989388475

Τηλέφωνο ομάδας υποδοχής μεταναστών/ιων και λειτουργίας: 6989389150

Facebook σελίδα: Κατάληψη Στέγης Μεταναστών / Housing squat for immigrants Orfanotrofeio

Πηγή: Το Περιοδικό

Μπάουμαν: Ζούμε σ’ ένα μεσοδιάστημα «Βρισκόμαστε σ’ ένα μεσοδιάστημα, μεταξύ μιας εποχής που οι άνθρωποι είχαν βεβαιότητες και μιας άλλης, όπου οι παλιές μέθοδοι πλέον δεν λειτουργούν» ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ DOCTV.GR: Κ. ΚΑΤΡΙΟΣ 27.01.2016 Έχετε περιγράψει την ανισότητα ως «μετάσταση». Βρίσκεται η δημοκρατία σε κίνδυνο; Θα μπορούσαμε να περιγράψουμε αυτό που συμβαίνει αυτό τον καιρό ως κρίση της δημοκρατίας, ως κατάρρευση της εμπιστοσύνης· την πεποίθηση πως οι ηγέτες μας δεν είναι απλά διεφθαρμένοι ή ανόητοι, αλλά ανίκανοι. Οι πράξεις απαιτούν την εξουσία, τη δυνατότητα να κάνεις πράγματα, και χρειαζόμαστε και την πολιτική που είναι η ικανότητα να αποφασίσουμε τι πρέπει να γίνει. Όμως αυτός ο γάμος μεταξύ εξουσίας και πολιτικής στο πλαίσιο του εθνικού κράτους έχει τελειώσει. Η εξουσία έχει παγκοσμιοποιηθεί αλλά η πολιτική είναι όσο τοπική ήταν πάντα. Στην πολιτική κόπηκαν τα χέρια. Οι άνθρωποι δεν πιστεύουν πλέον στο δημοκρατικό σύστημα, γιατί δεν κρατά τις υποσχέσεις του. Αυτό το βλέπουμε για παράδειγμα με την προσφυγική κρίση -πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο, όμως ακόμη δρούμε τοπικιστικά. Οι δημοκρατικοί μας θεσμοί δεν έχουν σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση καταστάσεων αλληλεξάρτησης. Η παρούσα κρίση της δημοκρατίας είναι μια κρίση των δημοκρατικών θεσμών. Προς ποια κατεύθυνση κινείται αυτή τη στιγμή το εκκρεμές που περιγράφετε, μεταξύ ελευθερίας και ασφάλειας; Αυτά είναι δύο αγαθά τα οποία είναι τρομερά δύσκολο να συμβιβαστούν. Αν θέλεις περισσότερη ασφάλεια, θα πρέπει να αναγκαστείς να δώσεις ένα ορισμένο ποσοστό ελευθερίας, αν θέλεις περισσότερη ελευθερία, θα πρέπει να εγκαταλείψεις την ασφάλεια. Αυτό το δίλημμα θα συνεχίζεται για πάντα. Σαράντα χρόνια πριν, πιστεύαμε ότι η ελευθερία έχει θριαμβεύσει και ξεκινήσαμε ένα όργιο καταναλωτισμού. Τα πάντα έμοιαζαν δυνατά μέσω του δανεισμού χρημάτων. Σπίτια, αυτοκίνητα… και απλώς τα πλήρωνες αργότερα. Το ξυπνητήρι του 2008 ήταν πικρό, όταν τα δάνεια στέρεψαν. Η καταστροφή, η κοινωνική κατάρρευση που ακολούθησε, χτύπησε τη μεσαία τάξη ιδιαίτερα σκληρά, παρασύροντάς την σε μια αβέβαιη κατάσταση, όπου και παραμένει. Οι άνθρωποι δεν ξέρουν αν η εταιρία τους θα συγχωνευθεί με άλλη και θα απολυθούν, δεν ξέρουν αν αυτά που αγόρασαν τους ανήκουν στ’ αλήθεια. Η σύγκρουση δεν είναι πλέον μεταξύ τάξεων, αλλά μεταξύ κάθε ατόμου και της κοινωνίας. Δεν υπάρχει μόνο έλλειψη ασφάλειας αλλά και ελευθερίας. Λέτε πως η πρόοδος είναι μύθος, επειδή οι άνθρωποι δεν πιστεύουν πλέον ότι το μέλλον θα είναι καλύτερο από το παρελθόν. Βρισκόμαστε σε ένα μεσοδιάστημα, μεταξύ μιας εποχής που οι άνθρωποι είχαν βεβαιότητες και μιας άλλης, όπου οι παλιές μέθοδοι πλέον δεν λειτουργούν. Δεν γνωρίζουμε τι θα ακολουθήσει. Πειραματιζόμαστε να λειτουργούμε με νέες μεθόδους. Η Ισπανία προσπάθησε να αμφισβητήσει τα πράγματα μέσω του κινήματος της 15ης Μαΐου, όταν οι άνθρωποι κατέλαβαν τους δημόσιους χώρους, διαφωνώντας και προσπαθώντας να αντικαταστήσουν τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες με ένα είδος άμεσης δημοκρατίας. Αυτό δεν κράτησε πολύ. Οι πολιτικές λιτότητας θα συνεχιστούν, κανείς δεν μπορούσε να τις εμποδίσει, αλλά οι άνθρωποι μπορούν ακόμη να είναι σχετικά αποτελεσματικοί στο να βρίσκουν νέους τρόπους να κάνουν πράγματα. Έχετε υποστηρίξει πως τα κινήματα όπως το παγκόσμιο κίνημα Occupy και το κίνημα της 15ης Μάη γνωρίζουν «πώς να ανοίξουν τον δρόμο αλλά όχι πώς να δημιουργήσουν κάτι σταθερό». Οι άνθρωποι παραμέρισαν τις διαφορές τους για λίγο στις πλατείες, για έναν κοινό σκοπό. Αν αυτός ο σκοπός είναι αρνητικός, το να θυμώσεις με κάποιον, τότε έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Θα μπορούσε να είναι μια έκρηξη αλληλεγγύης κατά κάποιο τρόπο, οι εκρήξεις όμως είναι πολύ ισχυρές αλλά και βραχύβιες. Πιστεύετε πως, εκ φύσεως, δεν υπάρχει χώρος για ηγεσίες στους συνασπισμούς ετερόκλητων χώρων; Ακριβώς επειδή τέτοια κινήματα δεν έχουν ηγεσίες, μπορούν και επιβιώνουν. Για τον ίδιο λόγο όμως είναι που δεν μπορούν και να μετατρέψουν τους σκοπούς τους σε πράξεις. Στην Ισπανία, το κίνημα της 15ης Μάη βοήθησε να δημιουργηθούν νέες πολιτικές δυνάμεις. Αντικαθιστώντας ένα κόμμα με ένα άλλο, δεν θα λυθεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα δεν είναι ότι τα κόμματα κάνουν λάθη, το πρόβλημα είναι πως δεν ελέγχουν τίποτα. Τα προβλήματα της Ισπανίας είναι μέρος ενός παγκόσμιου προβλήματος. Είναι λάθος να νομίζεις πως μπορείς να λύσεις τα πράγματα εκ των έσω. Τι πιστεύετε για το πρόγραμμα ανεξαρτητοποίησης της Καταλονίας; Θεωρώ πως ακολουθούμε ακόμη τις αρχές των Βερσαλλιών, όταν εισήχθη για πρώτη φορά η ιδέα πως κάθε έθνος έχει δικαίωμα να αυτοδιοικείται. Αλλά αυτό ανήκει στη φαντασία στη σημερινή εποχή, όταν πλέον δεν υπάρχουν ομοιογενείς περιοχές. Σήμερα κάθε κοινωνία είναι ένα σύνολο από ανθρώπους της διασποράς. Οι άνθρωποι διαλέγουν τις κοινωνίες στις οποίες είναι πιστοί και πληρώνουν τους φόρους τους, αλλά την ίδια στιγμή δεν θέλουν να αφήσουν την ταυτότητά τους. Η σύνδεση του πού ζεις, με την ταυτότητα που έχεις, έχει διαρραγεί. Η κατάσταση στην Καταλονία, όπως στη Σκωτία ή τη Λομβαρδία, είναι μια αντίφαση μεταξύ φυλετικής ταυτότητας και πολιτικής ιθαγένειας. Είναι Ευρωπαίοι αλλά δεν θέλουν να μιλάνε στις Βρυξέλλες μέσω Μαδρίτης αλλά μέσω Βαρκελώνης. Η ίδια λογική αναδεικνύεται σε όλες σχεδόν τις χώρες. Ακολουθούμε τις ίδιες αρχές που ορίστηκαν στο τέλος του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, αλλά έχουν συμβεί πολλές αλλαγές στον κόσμο από τότε. Είστε δύσπιστος με τον τρόπο που οι άνθρωποι διαμαρτύρονται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, τον λεγόμενο ακτιβισμό του καναπέ, και λέτε πως το Internet μας αποχαυνώνει με φτηνή ψυχαγωγία. Θα λέγατε λοιπόν πως τα κοινωνικά δίκτυα είναι το νέο όπιο του λαού; Το ερώτημα της ταυτότητας έχει αλλάξει -από κάτι με το οποίο γεννιέσαι, έχει γίνει μια αποστολή: πρέπει να δημιουργήσεις τη δική σου κοινότητα. Οι κοινότητες όμως δεν δημιουργούνται, είτε ανήκεις σε μία είτε όχι. Αυτό που μπορούν να κάνουν τα κοινωνικά δίκτυα είναι να δημιουργήσουν ένα υποκατάστατο. Η διαφορά ανάμεσα σε ένα δίκτυο και μια κοινότητα είναι ότι σε μια κοινότητα ανήκεις ενώ ένα δίκτυο ανήκει σε σένα. Αισθάνεσαι ότι έχεις τον έλεγχο. Μπορείς να προσθέσεις φίλους, αν το θέλεις, μπορείς να τους διαγράψεις. Έχεις τον έλεγχο των σημαντικών ανθρώπων με τους οποίους θα συνδέεσαι. Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι νιώθουν λίγο καλύτερα, γιατί η μοναξιά, η εγκατάλειψη, είναι ο μεγάλος φόβος της ατομιστικής μας εποχής. Είναι όμως τόσο εύκολο να προσθέσεις ή να αφαιρέσεις φίλους στο Internet, που οι άνθρωποι δεν μαθαίνουν ποτέ τις πραγματικές κοινωνικές δεξιότητες που χρειάζεσαι όταν βγαίνεις στον δρόμο, όταν πηγαίνεις στη δουλειά σου, όταν βρίσκεσαι με διάφορους ανθρώπους με τους οποίους θα χρειαστεί να έχεις μια εύλογη αλληλεπίδραση. Ο πάπας Φραγκίσκος, ο οποίος είναι ένας σπουδαίος άνθρωπος, έδωσε την πρώτη του συνέντευξη μετά την εκλογή του στον Ευγένιο Σκαλφάρι, έναν Ιταλό δημοσιογράφο ο οποίος είναι δηλωμένος άθεος. Έδωσε ένα μήνυμα: ο αληθινός διάλογος δεν είναι να μιλάς με ανθρώπους που πιστεύουν το ίδιο με σένα. Τα κοινωνικά δίκτυα δεν μας μαθαίνουν τον διάλογο, γιατί είναι τόσο εύκολο να αποφύγεις την αντιπαράθεση… Αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα για να ενωθούν, να ανοίξουν κι άλλο τους ορίζοντές τους αλλά, αντιθέτως, για να φτιάξουν για τους εαυτούς τους μια ζώνη άνεσης, όπου οι μόνοι ήχοι που ακούγονται είναι η ηχώ της φωνής τους και το μόνο που βλέπουν είναι αντανακλάσεις του δικού τους προσώπου. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πολύ χρήσιμα, παρέχουν ευχαρίστηση, αλλά είναι παγίδα. Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα El Pais και μεταφράστηκε από τον Κώστα Κατριό για το Doctv.gr [Πηγή: www.doctv.gr]