Δεν μπορεί να είναι τυχαία η επιλογή της Θεσσαλονίκης από το Θόδωρο Αγγελόπουλο κάθε φορά που θέλει να πρωταγωνιστήσει σε ταινία του η ομίχλη. Δεν μπορεί, επίσης, να είναι τυχαία η τιτλοδοσία της ομάδας των σκηνοθετών που θέλουν να φέρουν την επανάσταση στο ελληνικό σινεμά ως «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη». Υποψιάζομαι, βέβαια, ότι η παρουσία του διάσημου σκηνοθέτη στον ιδρυτικό πυρήνα της ομάδας επηρέασε τα βαφτίσια. Εν τω μεταξύ, πολλά μεσολάβησαν, ο Αγγελόπουλος, αφού πρώτα πραγματοποίησε ένα πέρασμα και από την Ακαδημία των «Ομιχλιστών», την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια και οι αποστάτες ή απέχοντες (όπως θέλετε βαφτίστε τους εσείς) του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ξαναχτύπησαν, ανακοινώνοντας αποχή και από το επερχόμενο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στα μέσα του Μαρτίου. Υποστηρίζουν ότι η κίνησή τους αυτή είναι μια πράξη συνέπειας, αφού με την ημερομηνία λήξης της υποβολής συμμετοχών για τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, σήμερα, δεν έχει ακόμη κατατεθεί το υπεσχημένο, χρόνια τώρα, νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο. Εκτός αυτού, οι «Ομιχλιστές» καταγγέλλουν ότι μόνο το 17 % των χρημάτων που δίνονται ετησίως για τον κινηματογράφο φτάνουν στην παραγωγή, ενώ όλα τα υπόλοιπα (κάπου 50.000.000 ευρώ, την τελευταία πενταετία) διοχετεύονται σε «παράλληλες ενέργειες». Πρότειναν επίσης ότι οι 700.000 ευρώ που εξοικονομήθηκαν από τη φετινή μη απονομή των Κρατικών Βραβείων, θα πρέπει να διοχετευθούν στην ελληνική παραγωγή.

Ads

Απέναντί τους, ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος μάλλον δεν έδειξε ευχαριστημένος από την πίεση που δέχτηκε και με μια ανακοίνωση κατά τεκμήριο σκληρή, κατηγορεί τους «Ομιχλιστές» , επειδή δεν περιμένουν τα τέλη του Φεβρουαρίου, οπότε και θα καταθέσει το νομοσχέδιό του, προκειμένου να λάβουν τις τελικές αποφάσεις τους. Με τη σειρά τους, οι επαναστάτες ή αντάρτες (πάλι βαφτίστε τους όπως θέλετε) αναγνωρίζουν ότι ο νυν υπουργός Πολιτισμού φέρει τη μικρότερη ευθύνη για τις εξελίξεις, πλην όμως κάποτε το κράτος πρέπει να πάρει στα σοβαρά τους κινηματογραφιστές και να μην τους ταΐζει εσαεί υποσχέσεις. Όσο για την πρόταση που έγινε να καταθέσουν εμπρόθεσμα τις ταινίες τους οι Έλληνες ντοκιμαντερίστες, επιδεικνύοντας καλή θέληση και να τις αποσύρουν σε περίπτωση που δεν κατατεθεί το νομοσχέδιο ως την έναρξη του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, οι δημιουργοί αντέτειναν ότι δε θα ήθελαν να δημιουργήσουν πρόβλημα στο Φεστιβάλ, ακυρώνοντας τον αρχικό σχεδιασμό του.

Εκτός αυτών, όμως, δυναμικά στο παιχνίδι μπήκαν και οι βορειοελλαδίτες σκηνοθέτες (ως παράρτημα της επίσημης Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών), οι οποίοι με ανακοινώσεις τους επιτίθενται σ’ αυτούς που επιλέγουν την αποχή από τα κρατικά φεστιβάλ , καθώς με τον τρόπο αυτό υποβοηθούν την «κάθοδο» των Κρατικών Βραβείων στην Αθήνα, ενώ συγχρόνως η εξαγγελθείσα Ακαδημία για την απονομή τους δεν εγγυάται την επαγγελλόμενη αντικειμενικότητα. Από τα βόλια τους δεν ξεφεύγει ούτε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η διευθύντριά του Δέσποινα Μουζάκη, αφού με την παραχώρηση της φεστιβαλικής αίθουσας του ΟΛΥΜΠΙΟΝ για τις προβολές των «Ομιχλιστών» από την επόμενη Πέμπτη, ουσιαστικά βοηθάει αυτούς που «έφτυσαν» το θεσμό.

Μάχη μέσα στη θεσσαλονικιώτικη ομίχλη, μέσα σ’ ένα απλωμένο τοπίο στην ομίχλη, και το ποιοι είναι πραγματικοί γορίλες μέσα σ’ αυτήν σύντομα ο χρόνος θα το δείξει.

Ads