Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr
Τα όσα συνέβησαν στις ημέρες μας με το λαθρεμπόριο ναυτιλιακών καυσίμων τα καταγράψαμε και τα παρουσιάσαμε αναλυτικά στο Κεφάλαιο 3, (σελίδα 27 έως 35) μελέτης μας, που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 σε συνεργασία με τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών, Εμπόρων της Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ). Η μελέτη έφερε τον τίτλο «Νοθεία και Λαθρεμπόριο καυσίμων Μέτρα πολιτικής» (Αναλυτικά η μελέτη).
Ads
Είχε προηγηθεί μια πρώτη μας έρευνα για το λαθρεμπόριο καυσίμων στα χερσαία σύνορά της χώρας (με Αλβανία, FYROM, Βουλγαρία και Τουρκία), τον Ιανουάριο του 2012, με τίτλο «Πώς χάνονται βυτιοφόρα στο τρίγωνο των Βερμούδων». Ως προς το λαθρεμπόριο των ναυτιλιακών καυσίμων, στη σελίδα 28 της μελέτης σημειώνονται μήνες πριν, αυτά που ζήσαμε πρόσφατα.
Διαβάστε αναλυτικά:
Κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων: Η δράση και ο ρόλος του Σπανού
Αναλυτικότερα, οι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας, αφού το εν λόγω καύσιμο διατίθεται στα πλοία ατελώς. H όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα «σλέπια», δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία Τελωνειακών, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.
Παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν, πολλές φορές εν αγνοία πλοιάρχου και μηχανικού, εικονική αίτηση αγοράς, την οποία καταθέτουν στο τελωνείο.
Προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, αντί όμως αυτή να καταλήξει στο σύνολό της στο πλοίο ένα μεγάλο μέρος ξεφορτώνεται σε βυτία τα οποία τη μεταφέρουν σε παράνομες δεξαμενές.
Στο τελωνείο κατατίθεται έγγραφο που βεβαιώνει ότι η ποσότητα παραδόθηκε, χωρίς να είναι δυνατόν να ελεγχθεί από τις αρχές εάν πράγματι παραδόθηκε στον νόμιμο αποδέκτη. Στις δεξαμενές το καύσιμο αποχρωματίζεται και τη χειμερινή περίοδο διατίθεται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ την θερινή ως πετρέλαιο κίνησης μέσω των πρατηρίων.
Από τη σελίδα 29 -35 προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση των λαθραίων ναυτιλιακών καυσίμων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το λαθρεμπόριο καυσίμων το κράτος χάνεις 2,5 δις ευρώ φόρους κάθε έτος!
Υπάρχει σωρεία μέτρων και βέλτιστων πρακτικών που εφαρμόζονται σε όλο τον κόσμο για την αντιμετώπιση της μάστιγας αυτής. Δε χρειάζεται εμείς να ανακαλύψουμε τον τροχό!
Το μόνο που περιμένουμε από την όποια κυβέρνηση είναι ένα μόνο πράγμα: Να πάψει να αυτοεπιβεβαιώνεται για την αναποτελεσματικότητά της και όχι μόνο! Η λίστα Λαγκάρντ ανέδειξε μια άλλη πτυχή του πολιτικού μας συστήματος, που είναι το μέγεθος της φαυλότητας του. Το λαθρεμπόριο καυσίμων απλά το αυξάνει!
* Ο Δημήτρης Μάρδας είναι καθηγητής στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >