Στην προεκλογική συνέντευξη του Γιώργου Παπανδρέου προς τους bloggers, είχα κάνει την ερώτηση μου πολύ συγκεκριμένη και σαφή: τον ρώτησα αν γνωρίζει ότι, τα προβλήματα από την πολυδιαφημισμένη διάθεση των Δημόσιων Δεδομένων που θα κάνει η κυβέρνηση του, δεν θα προέλθουν από τη θέληση του ίδιου ή των υπουργών του, αλλά από τους χιλιάδες γραφειοκράτες σε όλη την την πυραμίδα του Δημοσίου που θεωρούν αυτά τα δεδομένα προσωπική τους περιουσία.

Ads

Ο ίδιος ο Παπανδρέου δεν απάντησε ευθέως στο πρόβλημα, αλλά δήλωσε “ανοιχτός σε κάθε καλή ιδέα” να τη συζητήσουμε. Τρεις μήνες μετά, ήλθε η επιβεβαίωση στην ουσία της ερώτησης μου. Η διοίκηση των Δημόσιων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), έδωσε την τελική της απάντηση στους διαχειριστές μιας πολύ χρήσιμης υπηρεσίας, του staseis.gr, ότι δεν τους επιτρέπει να χρησιμοποιοούν τα δεδομένα της για να παρέχουν στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης πληροφόρηση για τις στάσεις και τα δρομολόγια των λεωφορείων της πόλης.

Οι νεαροί developers που είχαν την καλή διάθεση να προσφέρουν κάτι χρήσιμο στους συμπολίτες τους, επιστρέφουν απογοητευμένοι «στας εργασίας τους» με την ουρά στα σκέλια, χαστουκισμένοι από “δημόσιους λειτουργούς” που νομίζουν ότι προστάτεψαν το δημόσιο συμφέρον από τους εισβολείς εκμεταλλευτές του. Αυτή είναι η ιστορία της Ελλάδας σε μια αποκαλυπτική μικρογραφία.

Η απάντηση του ΟΑΣΘ:

1. Η ακεραιότητα και ορθότητα των δεδομένων αυτών βαρύνει τον Ο.Α.Σ.Θ. ο οποίος ελέγχει, ελέγχεται και κρίνεται για τον τρόπο παρουσίασής τους.
2. Ο Ο.Α.Σ.Θ. δεν επιθυμεί σε καμία περίπτωση να υπονομεύσει το πλαίσιο σύμβασής του με τους επίσημους φορείς χρηματοδότησης για την υλοποίηση του έργου αυτού, καθώς και με την εταιρία υλοποίησής του.
3. Η οποιαδήποτε παροχή δεδομένων σε τρίτους που δύνανται να έχουν άμεση ή έμμεση εκμετάλλευση αυτών για εμπορικούς, διαφημιστικούς ή προωθητικούς σκοπούς δεν επιτρέπεται από τον Ο.Α.Σ.Θ.
4. Όπως καταλαβαίνετε ο Ο.Α.Σ.Θ. δεν επιθυμεί την ανέλεγκτη διάθεση των δεδομένων αυτών διότι θα μπορούσαν να καταλήξουν σε απροσδιόριστα σημεία με απροσδιόριστη μορφή ή/και τροποποιήσεις.
5. Η λήψη πληροφοριών on line δύνανται να επιβαρύνει τους υπολογιστές και τα συστήματα του Ο.Α.Σ.Θ. με απροσδιόριστα αποτελέσματα τα οποία ο Ο.Α.Σ.Θ. πρέπει να προφυλάξει.
6. Σκοπός του Ο.Α.Σ.Θ. είναι να παρέχει υπηρεσίες προς τους πολίτες και για το λόγο αυτό ο Οργανισμός έχει υποχρέωση να προφυλάσσει τα ΙΔΙΟΚΤΗΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ του (τα κεφαλαία δικά μου).

Ads

Επειδή τα δεδομένα αυτά ζητούνται από πολλές εταιρίες και φορείς, η πιθανή διάθεσή τους στο μέλλον από τον Ο.Α.Σ.Θ. θα γίνει με ελεγχόμενο τρόπο και ο Ο.Α.Σ.Θ. εξετάζει το ενδεχόμενο παραγωγής ενός API για την μερική διάθεση ηλεκτρονικών πληροφοριών στο μέλλον.

Είναι μια ανακοίνωση που εξοργίζει τον κάθε λογικά σκεπτόμενο πολίτη. Ο ΟΑΣΘ ξεφτιλίζει με αυτή την ανακοίνωση, και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, και την κοινοτική οδηγία 2003/98/ΕΚ η οποία κυρώθηκε με νόμο από το 2006.

Το ερώτημα είναι τι κάνει η νέα κυβέρνηση. Οι επιλογές είναι δύο:

1. Το θέμα περνά όπως περνούν όλα τα άλλα. Κάποιοι γραφικοί πολίτες θα διαμαρτυρηθούν, αλλά η κυβέρνηση δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με μικροζητήματα. Θα περάσει κι αυτό. Η διακυβέρνηση είναι δύσκολη υπόθεση. Και όταν είμαστε στην αντιπολίτευση λέμε και μια κουβέντα παραπάνω. Και όλοι έχουμε καταλάβει…

2. Ο Παπαδρέου δίνει εντολή στον υπουργό μεταφορών να δώσει ένα ισχυρό μήνυμα στη διοίκηση του ΟΑΣΘ, και μέσω αυτής σε όλη τη διοικητική πυραμίδα του Δημοσίου, να μην ξανατολμήσει κανείς να παρεμποδίσει πολίτες να χρησιμοποιήσουν πληροφορίες του Δημοσίου, πληροφορίες που τους ανήκουν.

Γιατί, καλή είναι η διαβούλευση, αλλά ακόμα καλύτερη είναι η (σωστή) διακυβέρνηση.

Άντε να δούμε…

www.nylon.gr