Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο –όσον αφορά το σκέλος των ασφαλιστικών εκκαθαρίσεων– φρονώ ότι δεν θα έπρεπε καν να ψηφιστεί χωρίς να γίνουν αρκετές σημαντικές τροποποιήσεις, εφόσον φαίνεται από το υφιστάμενο περιεχόμενο ότι έχει σχεδιαστεί από “ειδικούς” εκτός της ασφαλιστικής αγοράς και χωρίς εμπειρία στις ασφαλιστικές εκκαθαρίσεις. Σειρά ανακολουθιών εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο που θα προκαλέσουν σοβαρότατη δυσλειτουργία και θα οδηγήσουν σε αδιέξοδο.

Ads

Σε κάθε περίπτωση, και προκειμένου να περισωθεί τουλάχιστον η ομαλή πορεία των εν εξελίξει εκκαθαρίσεων, παρατίθενται τα εξής:

Σχετικά με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην οδηγία 2009/138/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Νοεμβρίου 2009, σχετικά με την ανάληψη και την άσκηση δραστηριοτήτων  ασφάλισης και αντασφάλισης (Φερεγγυότητα ΙΙ), στα αρ. 2 και 8 της Οδηγίας 2014/51/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 σχετικά με την τροποποίηση των οδηγιών 2003/71/ΕΚ και 2009/138/ΕΚ και των κανονισμών (ΕΚ) αριθμ. 1060/2009, (ΕΕ) αριθμ. 1094/2010 και (ΕΕ) αριθμ. 1095/2010, όσον αφορά τις εξουσίες της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (εφεξής ΕΑΑΕΣ) και της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών καθώς και στο αρ. 4 της Οδηγίας 2011/89/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Νοεμβρίου 2011, σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία των χρηματοπιστωτικών οντοτήτων που ανήκουν σς χρηματοπιστωτικούς ομίλους ετερογενών δραστηριοτήτων και συναφείς διατάξεις της νομοθεσίας περί της Ιδιωτικής Ασφάλισης» προτείνεται η τροποποίηση του αρ. 248 αυτού υπό τις ακόλουθες συμπερασματικά παραμέτρους :

1. Παράταση της θητείας των εκκαθαριστών κατά ένα εξάμηνο για όλους τους εκκαθαριστές και συνέχιση της θητείας των εκκαθαριστών, οι οποίοι δεν έχουν κλείσει πενταετία κατά την ψήφιση και θέση σε ισχύ του νόμου.

Ads

2. Υποχρέωση των εκκαθαριστών για την υποβολή εντός του ως άνω εξαμήνου προτάσεων για την επιτάχυνση των εργασιών της εκκαθάρισης ή υποβολής πλάνου λήξης της εκκαθάρισης.

3. Αξιολόγηση των εκκαθαριστών με βάση της προτάσεις τους.

Η άνευ άλλου “παύση” των εκκαθαριστών θα προξενήσει τεράστιο πρόβλημα στην εν γένει λειτουργία των ασφαλιστικών εκκαθαρίσεων. Με τη διάταξη αυτή, τίθενται στην ίδια μοίρα όλοι οι εκκαθαριστές, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος και της ποιότητας της δουλειάς τους. Σειρά εκκρεμών ζητημάτων τυγχάνουν επεξεργασίας από τους εκκαθαριστές και ιδιαιτέρως στις εκκαθαρίσεις μετά το έτος 2011, όπου ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί οι πίνακες δικαιούχων ασφαλίσματος λοιπών κλάδων.

Οι υφιστάμενοι εκκαθαριστές πρέπει να έχουν το χρόνο να ολοκληρώσουν τις εργασίες της εκκαθάρισης ειδικά σε αυτές τις εκκαθαρίσεις, ενώ και στις άλλες κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη μεταβατικής περιόδου τουλάχιστον έξι (6) μηνών για την ομαλή μετάβαση. Η σπουδή της άμεσης παύσης, ενώ στερείται λογικής και στόχου, κρίνεται και ιδιαιτέρως επικίνδυνη για αυτούς τους ίδιους τους δικαιούχους ασφαλίσματος που ήθελε να προστατεύσει ο Νομοθέτης του ν.δ. 400/1970.

Επισημαίνεται ότι, από πληροφορίες που έχουν περιέλθει στην αντίληψή μου, η άνω πρόβλεψη άμεσου “αποκεφαλισμού” των εκκαθαριστών (χωρίς καν προθεσμία ολοκλήρωσης ή αξιολόγηση), έχει δρομολογηθεί ήδη από διετίας περίπου με σκοπό την απομάκρυνση των υφιστάμενων εκκαθαριστών (οι οποίοι είναι έμπειροι επαγγελματίες Έλληνες πολίτες) και η τοποθέτηση πολυεθνικών στη θέση τους με βασικό “παίκτη” την KPMG. Το αποτέλεσμα θα είναι:

  • Οι επαγγελματίες, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει τις εκκαθαρίσεις, έχουν συνάψει συμβάσεις, έχουν υποστεί ακόμη και δέσμευση των προσωπικών τους περιουσιών και έχουν αναλάβει εν γένει τεράστιες ευθύνες, να χάσουν τις δουλειές τους και στη θέση τους να αναλάβουν πλέον το “εύκολο” κομμάτι (γιατί έτσι το θεωρούν) οι πολυεθνικές με πρώτη την KPMG.
  • Η KPMG, είναι η εταιρεία που έχει την εκκαθάριση των εταιρειών ASPIS και Commercial Value, έχει “πετάξει” από τον πίνακα των δικαιούχων ασφαλίσματος της Ασπίδας περίπου 240.000 εκ των 260.000 αναγγελθέντων δικαιούχων ασφαλίσματος, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα κοινωνικό, νομικό αλλά και ηθικό.
  • Τεράστιος κίνδυνος έκθεσης προκύπτει κατ’ αρχάς για την Κυβέρνηση, η οποία θα έλθει να εκτελέσει στην ουσία το σχέδιο εξόντωσης των ελλήνων επαγγελματιών προς όφελος των πολυεθνικών στη συγκεκριμένη μάλιστα κρίσιμη οικονομική συγκυρία.

Συγκεκριμένα, προτείνεται η ακόλουθη τροποποίηση:

«Από την αυτοδίκαιη παύση εξαιρούνται όσοι εκκαθαριστές δεν έχουν συμπληρώσει πενταετία στη θητεία τους μέχρι την ψήφιση και θέση σε ισχύ του παρόντος Νόμου, για τους οποίους, ως προς τον διορισμό και τη θητεία τους ισχύουν οι υφιστάμενες δικαστικές αποφάσεις. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου, ο ασφαλιστικός εκκαθαριστής υποβάλλει στην Εποπτική Αρχή σχέδιο επιτάχυνσης και περάτωσης της ασφαλιστικής εκκαθάρισης. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει έκθεση για τις μέχρι τότε εργασίες της ασφαλιστικής εκκαθάρισης και τους λόγους της καθυστέρησης και προτείνει μέτρα για την ταχεία περάτωσή της. Τα μέτρα αυτά μπορούν να περιλαμβάνουν παραίτηση της επιχείρησης από δικαιώματα, δικόγραφα και αιτήσεις, αν η επιδίωξη τούτων είναι ασύμφορη σε σχέση με τα προσδοκώμενα οφέλη ή αβέβαιη ή απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα ανωτέρω μέτρα μπορούν να περιλαμβάνουν και συμβιβασμούς, αναδιαπραγματεύσεις ή καταγγελία συμβάσεων, όπως και σύναψη νέων. Εφόσον το σχέδιο εγκριθεί από την Εποπτική Αρχή, ο ασφαλιστικός εκκαθαριστής ολοκληρώνει την ασφαλιστική εκκαθάριση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε αυτό».