Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr
Ας υποθέσουμε, καλοπροαίρετοι όντες, ότι η κυβέρνηση είναι απολύτως αθώα για το δυστύχημα των Τεμπών, όπως η ίδια ισχυρίζεται.
Υπάρχουν ήδη μια σειρά από αναπάντητα ερωτήματα που αποδυναμώνουν έως και αποδομούν πλήρως το τεκμήριο της αθωότητάς της. Τα οποία, δυο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα, αντί να απαντώνται πληθαίνουν, καθώς η ένοχη στάση της κυβέρνησης προσθέτει διαρκώς νέα ερωτήματα που επιβαρύνουν τη θέση της στην κοινή, τουλάχιστον, συνείδηση.
Ας τα εξετάσουμε κατά χρονολογική σειρά, όπως εμφανίστηκαν.
- Γιατί ο πρώην υπουργός μεταφορών Κώστας Καραμανλής δεν αντέδρασε καθόλου, έστω και για τους τύπους, στις οχλήσεις του πρώην διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ που παραιτήθηκε πριν το ατύχημα, εξ αιτίας των ζητημάτων ασφαλείας που είχε υποδείξει; Κι ακόμη, γιατί δεν έκανε το παραμικρό για τις επανειλημμένες επιστολές έγκαιρης διαμαρτυρίας των μηχανοδηγών ότι η τηλεδιοίκηση και μια σειρά από άλλες ασφαλιστικές δικλείδες δεν λειτουργούσαν τον τελευταίο καιρό πριν το δυστύχημα; Γιατί, δηλαδή, ο πρώην αρμόδιος υπουργός, μπροστά στις διογκούμενες διαμαρτυρίες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, αντί να διεξάγει μια έρευνα για να διαπιστώσει αν αυτές ευσταθούσαν, εκείνος κραύγαζε υποκριτικά στη Βουλή λίγες μέρες πριν το δυστύχημα, κατηγορώντας όσους ήγειραν ερωτήματα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και επιρρίπτοντάς τους τη μομφή της ντροπής;
- Γιατί ο πρωθυπουργός, τη δεύτερη ακόμη ημέρα μετά το δυστύχημα και πριν καν ακόμη ξεκινήσει οποιαδήποτε έρευνα από τις αρμόδιες αρχές, έσπευσε να προδικάσει το αποτέλεσμα της έρευνας και της πραγματογνωμοσύνης, επιρρίπτοντας το σύνολο της ευθύνης για τη μετωπική σύγκρουση των τρένων σε ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη; Τη στιγμή, μάλιστα, που η ίδια η κυβέρνηση τον είχε διορίσει σε αυτή τη θέση, παρά το γεγονός ότι αυτός δεν είχε τις απαραίτητες γνώσεις, εμπειρία, δεξιότητες και προϋποθέσεις ηλικίας για την κατάληψη της θέσης; Γιατί ο πρωθυπουργός έσπευσε να απονείμει ευθύνες σε συγκεκριμένο άνθρωπο και δεν περίμενε πρώτα τις ανακριτικές αρχές να κάνουν τη δουλειά τους, ιδίως όταν είχε εντωμεταξύ γίνει γνωστό ότι υπήρχαν προειδοποιήσεις για δυστύχημα, οι οποίες δεν είχαν ληφθεί υπόψη από την κυβέρνησή του;
- Γιατί ο ΟΣΕ καθυστέρησε να παραδώσει στην αστυνομία τα ηχογραφημένα ντοκουμέντα από τους διαλόγους μεταξύ σταθμάρχη και μοιραίου μηχανοδηγού, τα οποία έπρεπε να έχουν τεθεί αμέσως μετά το δυστύχημα στη διάθεση των αρχών; Γιατί αυτά παραδόθηκαν μέρες μετά από στελέχη του ίδιου του Οργανισμού, κατά τρόπο που αφήνει ανοικτό οι διάλογοι να έχουν εντωμεταξύ αλλοιωθεί, προκειμένου να συγκαλυφθούν κρίσιμες μαρτυρίες που θα έριχναν φως στην υπόθεση;
- Γιατί η κυβέρνηση έσπευσε να δώσει εντολή να μπαζωθεί ο τόπος του δυστυχήματος τις πρώτες ακόμη μέρες μετά από αυτό και πριν ακόμη να έχει ολοκληρωθεί η περισυλλογή των πτωμάτων και πριν καν αρχίσει η έρευνα των ανακριτικών αρχών; Δεν είναι αυτή μια κορυφαία μαρτυρία απόκρυψης κρίσιμων πρωτογενών δεδομένων που θα οδηγούσαν στην αποκάλυψη των αιτίων του δυστυχήματος και της έκρηξης που ακολούθησε και η οποία έγινε αιτία να εξαϋλωθούν τα περισσότερα θύματα; Δεν είναι εύλογη η απορία του πραγματογνώμονα των οικογενειών των θυμάτων και καθηγητή του ΕΜΠ, γιατί, άραγε, το ένοχο μπάζωμα να έχει ξεκινήσει όσο ακόμη οι πυροσβέστες βρίσκονταν στον τόπο του δυστυχήματος;
- Γιατί ο πρωθυπουργός και πάλι έσπευσε, σε συνέντευξή του στον δημοσιογράφο Σταύρο Θεοδωράκη, να αποδώσει τη μοιραία έκρηξη που ακολούθησε τη σύγκρουση των δυο αμαξοστοιχιών σε… λάδια της μηχανής, τη στιγμή που τα επιστημονικά δεδομένα αποκλείουν τέτοια έκρηξη να προκλήθηκε από λάδια; Γιατί, δηλαδή, ο πρωθυπουργός, χωρίς να είναι ο ίδιος ειδικός και χωρίς να έχει στα χέρια του κάποια πραγματογνωμοσύνη, έσπευσε να αποκλείσει εμφατικά και κατηγορηματικά στην τηλεόραση το υπαρκτό ενδεχόμενο, σύμφωνα με τα πραγματικά στοιχεία, η εμπορική αμαξοστοιχία να μετέφερε παράνομο υλικό νόθευσης της βενζίνης; Γιατί επιχειρεί να κλείσει άρον άρον το ζήτημα της μεταφοράς παράνομου υλικού από την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο δυστύχημα;
- Γιατί η κυβέρνηση είναι τόσο κατηγορηματικά απορριπτική απέναντι στην πραγματογνωμοσύνη του ΕΜΠ και δεν την δέχεται ούτε καν σαν ένα πιθανό ενδεχόμενο; Και γιατί επιτίθεται τόσο σφοδρά στις οικογένειες των θυμάτων, που το μόνο που ζητούν είναι να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να δικαιωθούν τα θύματα της τραγωδίας;
- Γιατί η κυβέρνηση, δια του υπουργού υγείας Άδωνη Γεωργιάδη, προχωρεί στην ύβρη, σύμφωνα με την αρχαία έννοια του όρου, να επιχειρεί να μειώσει τα αγνά κίνητρα των συγγενών των θυμάτων και όσων τους υποστηρίζουν, στο φτηνό επίπεδο της ιδιοτέλειας και της επιδίωξης χρηματικού κέρδους; Γιατί αντιδρά τόσο έντονα στο αίτημα για αποκάλυψη της αλήθειας και για δικαίωση των νεκρών;
- Γιατί καθυστερεί τόσο η εισαγγελική έρευνα, δυο χρόνια μετά το δυστύχημα, χωρίς να αντιδρά η πολιτική ηγεσία; Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα, μια εισαγγελική έρευνα για ένα δυστύχημα, καθυστερεί δυο χρόνια χωρίς να υπάρχουν αντιδράσεις;
- Γιατί η κυβέρνηση αποδίδει στην αντιπολίτευση προθέσεις υποκίνησης των τεράστιων συγκεντρώσεων και των λαϊκών αντιδράσεων για τη συγκάλυψη της αλήθειας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα; Γιατί ανησυχεί για τις αντιδράσεις, αν η ίδια είναι πράγματι αθώα;
- Γιατί σε μια δημοκρατία είναι κακό η αντιπολίτευση να συναντάται με την κοινή γνώμη και να εκφράζει το λαϊκό αίσθημα και γιατί της αποδίδεται μομφή, όταν υποστηρίζει μεγάλες λαϊκές αντιδράσεις, ειδικά σε ένα αίτημα κάθαρσης και δικαίωσης 57 άδικων θανάτων; Σε μια δημοκρατία, αν η κυβέρνηση εξακολουθεί να εκφράζει το δημόσιο αίσθημα, δεν θα έπρεπε και η ίδια να συναινεί με την κοινωνία στο μέγα αίτημα για κάθαρση και δικαίωση των θυμάτων;
- Γιατί μια κυβέρνηση που μας έχει συνηθίσει στην επίδειξη ισχυρών αντανακλαστικών αυτοάμυνας και πολιτικής επιβίωσης, δέχεται τόσο εύκολα να απεμπολήσει την πολιτική της κυριαρχία και να παραδεχτεί ότι η αντιπολίτευση έχει τη δύναμη να ξεσηκώνει παλλαϊκές συγκεντρώσεις, διεκδικώντας ένα καθαρά κοινωνικό αίτημα; Αν πράγματι οι λαϊκές αντιδράσεις υποκινούνται από την αντιπολίτευση, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζει ότι η αντιπολίτευση έχει τεράστια επιρροή στο λαό. Κάτι, βέβαια, που αν και θα το επιθυμούσε διακαώς η αντιπολίτευση, δεν προκύπτει από καμία δημοσκόπηση. Από τις οποίες, αντίθετα, προκύπτει ένα καθολικό αίσθημα αδικίας και αντίδρασης στη διαφθορά και στη συγκάλυψη των πραγματικών αιτίων του δυστυχήματος των Τεμπών από πλευράς πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης.
Με δυο λόγια, όσο η κυβέρνηση εξακολουθεί να αντιπολιτεύεται την αποκάλυψη της αλήθειας και συνεχίζει την επιχείρηση συγκάλυψης του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, τόσο οι υποψίες σε βάρος της αυξάνουν και τόσο ενισχύεται η αντίληψη για κυβερνητική ενοχή στο λεγόμενο κοινό περί δικαίου αίσθημα.
![](https://tvxs.gr/app/uploads/2025/01/final-50-1.jpg)
*Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Επικεφαλής Παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >