Κι όμως, παρά τις αντιδράσεις, το λογότυπο για το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα πολύ επιτυχημένο λογότυπο.

Ads

Για την ακρίβεια το λογότυπο είναι ό,τι πιο επιτυχημένο μπορεί να συναντήσει κανείς στην ταλαιπωρημένη, με πολλά ερωτηματικά ως προς τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος, αλλά και ως προς τη διαχείριση των μνημείων πολιτισμού που αποκαλύφθηκαν κατά τις ανασκαφές, ήδη 18ετή υπόθεση κατασκευής του Μετρό.

Πρώτα από όλα γιατί η απευθείας ανάθεση του λογοτύπου σε μια εταιρεία πρωτοεμφανιζόμενη, χωρίς προηγούμενη εμπειρία στον χώρο, είναι απολύτως αντιπροσωπευτική της διαχείρισης που ακολούθησαν οι σημερινοί κυβερνώντες κατά την κατασκευή του μεγάλου έργου.

Διαβάστε επίσης: Μετρό Θεσσαλονίκης / Kαταγγελίες – «φωτιά» από το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων για την απευθείας ανάθεση των 30.000 ευρώ για το λογότυπο

Ads

Μια διαχείριση η οποία παραπέμπει, αν αντιστραφεί, στο παλιό και πολύ επιτυχημένο διαφημιστικό σλόγκαν γνωστής ελληνικής αλυσίδας γρήγορου φαγητού:

«Γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι».

Αφού έκαναν ό,τι μπορούσαν για να καθυστερήσουν ένα έργο, του οποίου η εκτέλεση βρίθει πρόχειρων, αλλά πάντοτε σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, επιλογών.

Με μεγάλους χαμένους τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, που έμειναν χρόνια χωρίς Μέσα Σταθερής Τροχιάς, δέσμιοι του ΟΑΣΘ της δεκαετίας του 1950.

Αλλά μεγάλοι χαμένοι είναι και τα δημόσια ταμεία που στράγγισαν, λόγω παχυλών αποζημιώσεων σε εργολάβους, σε εποχές φτώχειας και ακρίβειας.

Και τέλος μεγάλος χαμένος είναι και ο πολιτισμός, που θρηνεί ένα σπουδαίο μνημείο που επέλεξαν να ξεριζώσουν από τη θέση που βρίσκονταν επί 18 αιώνες, να το τεμαχίσουν και να το μεταφέρουν αλλού, καταστρέφοντας τη ακεραιότητα και την αυθεντικότητά του.

Κι όλα αυτά ενώ υπήρχε τεχνική λύση, η οποία υλοποιούνταν ήδη όταν ανέλαβαν το 2019. Μια λύση που διασφάλιζε τόσο την γρήγορη ολοκλήρωση του έργου το 2020, όσο και την εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος, αλλά και την παραμονή του μνημείου αμετακίνητου στη θέση του και τη διατήρησή του ακέραιου και αυθεντικού, όπως ακριβώς αποκαλύφθηκε μετά από 18 αιώνες.

Δεύτερος λόγος που το λογότυπο είναι επιτυχημένο είναι γιατί η απευθείας ανάθεσή του με ένα κόστος 30.000 ευρώ, αντανακλά απολύτως το μοντέλο διαχείρισης δημόσιου χρήματος που ακολουθήθηκε από το 2019 μέχρι σήμερα στο μετρό της Θεσσαλονίκης.

Αφού σήμερα, κάνοντας έναν πρόχειρο απολογισμό, διαπιστώνεται ότι κοντά στα 200 εκατομμύρια ευρώ διεκδίκησαν και κέρδισαν οι εργολάβοι σαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που το δημόσιο προκάλεσε με τις επιλογές του από το 2019 μέχρι σήμερα. Με τα τελευταία 93,5 εκατομμύρια ευρώ να αποφασίζονται να δοθούν στους εργολάβους τον τελευταίο μήνα πριν την ολοκλήρωσή του, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες. Γιατί επίσημη ενημέρωση για το πραγματικό κόστος του έργου δεν υπάρχει πουθενά…

200 εκατομμύρια ευρώ αντιπαραγωγικού χρήματος ξοδεύτηκαν από τα δημόσια ταμεία από το 2019 μέχρι σήμερα σαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε.

Σε εποχή ακρίβειας και φτώχειας για όλους αυτούς που θα χειροκροτούν το μεγάλο επίτευγμα της κυβέρνησης στις 30 Νοεμβρίου, πλανημένοι από την επικοινωνιακή καταιγίδα στα ΜΜΕ.

Αν προστεθούν σε αυτά και άλλα 200 περίπου εκατομμύρια ευρώ που κόστισαν στο δημόσιο οι καθυστερήσεις του έργου προ του 2015, η εικόνα του «πάρτι για εργολάβους» που έγινε στο μετρό συμπληρώνεται απολύτως.

Με κερασάκι στην τούρτα τα 30.000 ευρώ με απευθείας ανάθεση για ένα λογότυπο που τελικά, όπως εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται, σχεδιάστηκε από κάποιους που δεν χρειάζονταν να διαγωνιστούν, αφού δεν διέθεταν την κατάλληλη εμπειρία.

Τρίτος λόγος για τον οποίο το λογότυπο είναι άκρως επιτυχημένο, είναι γιατί αυτή η τόσο… ευρηματική έμπνευση με το αρχικό μ, εκτός από μετρό υπονοεί και πολλά άλλα.

Μια ματιά στα κοινωνικά δίκτυα αφήνει πολλές και ευχάριστες εντυπώσεις.

Τέταρτη αιτία που κάνει το λογότυπο εξαιρετικά επιτυχημένο είναι γιατί είναι απολύτως συμβολικό αυτού που ονομάστηκε «έγκλημα στη Βενιζέλου».

Έχοντας καταστρέψει το μνημείο της Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Θεσσαλονίκης που βρέθηκε ατόφιο, ας υπάρχει και κάτι στο μετρό που να θυμίζει λίγο Βυζάντιο… Εκεί απέδωσαν, άλλωστε, οι ίδιοι οι κυβερνώντες την πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο λογότυπο.

Και τέλος, το λογότυπο είναι απολύτως επιτυχημένο, γιατί έγινε πηγή γέλιου και χαράς σε εποχή μεγάλης κατήφειας και δυσθυμίας.

Η εικόνα με το κουλούρι Θεσσαλονίκης μέσα στο οποίο εγγράφεται το Βυζαντινής έμπνευσης μ, είναι μια από τις πιο ευρηματικές και τις πιο επιτυχημένες. Και δεν κόστισε και τίποτε στο δημόσιο…

Με δυο λόγια το λογότυπο, τουλάχιστον επικοινωνιακά, πέτυχε απολύτως το στόχο του.

Όπως, άλλωστε, θα κερδίσουν επικοινωνιακά το στόχο τους και οι λαμπερές ρεπλίκες, κομμάτια και αποσπάσματα του αυθεντικού πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης του 3ου και 4ου αιώνα μ.Χ. που τοποθετούν προς τέρψη των… ιθαγενών στη Βενιζέλου.

  • Τι κι αν το μετρό της Θεσσαλονίκης το καθυστέρησαν τόσα χρόνια αδικαιολόγητα;
  • Τι κι αν το παραδίδουν ημιτελές, χωρίς να έχουν ολοκληρώσει τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που θα εγγυόνταν την απόλυτη ασφάλεια της λειτουργίας του;
  • Τι κι αν κατέστρεψαν την ακεραιότητα και την αυθεντικότητα ενός μοναδικού μνημείου της παγκόσμιας κληρονομιάς, κάνοντάς το μνημείο… κιτς, με την τοποθέτηση σήμερα στη Βενιζέλου αναπαραστάσεων του αυθεντικού;
  • Τι κι αν το μετρό κόστισε σχεδόν 50% επιπλέον του αρχικού του προϋπολογισμού, χαρίζοντας υπερκέρδη στους εργολάβους και φτωχαίνοντας τα δημόσια ταμεία;

Σημασία έχουν οι εντυπώσεις. Δηλαδή η επικοινωνία. Δηλαδή το… δούλεμα.

Και σε αυτό οι κυβερνώντες μόνο με… κουλούρια Θεσσαλονίκης δεν βαθμολογούνται.

*Γιάννης Α. Μυλόπουλος, Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Πρώην Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Επικεφαλής παράταξης ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ