Θα ξαναπάμε συναυλία; Πότε θα επιστρέψουν τα Φεστιβάλ; Θα χειροκροτήσουμε ξανά ένα αγαπημένο τραγούδι, μία ερμηνεία; Θα στριμωχτούμε όρθιοι τρεις ώρες ουρλιάζοντας από ενθουσιασμό για τον θεό Hoyem ξέρω γω; Η φετινή χρονιά χάθηκε, αλλά θα επιστρέψει η ζωή πριν το 2022;  Ή πάμε κατευθείαν για δύο χρόνια μετά, σύμφωνα με ορισμένες ακυρώσεις lives και concerts καλλιτεχνών και μετάθεση διοργανώσεων events για το 2023;

Ads

Με το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης να είναι κλειδωμένο και τα ποσοστά μόλυνσης να είναι υψηλά στις ΗΠΑ, μπορούν να συνεχίσουν τα φεστιβάλ και οι μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις;

Μετά το χτύπημα του κορωνοϊού, μετά από ένα χρόνο λοκντάουν, με τον αργό ρυθμό των εμβολιασμών στις περισσότερες χώρες του κόσμου, πολύ περισσότερο στη χώρα μας, κοιτάμε απλώς να φεύγει άλλη μία χρονιά χαμένη για τη μουσική, τον πολιτισμό , την ψυχαγωγία.

Μέχρι στιγμής στην Ελλάδα δεν έχει εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις  ούτε το 5% του πληθυσμού, και  -σύμφωνα με τους ειδικούς- πρέπει να υπερβούμε το 50% για να έχουμε λιγότερα κρούσματα και νοσηλείες, και τουλάχιστον να εμβολιαστεί το 60%-70% για να φτάσουμε στην συλλογική ανοσία. Με βάση τα παραπάνω, μοιάζει με όνειρο η επιστροφή στη λεγόμενη κανονικότητα πριν το 2022 και το άνοιγμα του πολιτισμού και  της μουσικής βιομηχανίας, όχι μόνο στη χώρα μας, σε όλη τη γη.

Ads

Ήταν η πρώτη που χτυπήθηκε η μουσική, και τελευταία θα επιστρέψει, καθώς φαίνεται. Μιλάμε για μία μεγάλη αλυσίδα που περιλαμβάνει από τη διαφήμιση και την διοργάνωση, έως τους ίδιους τους δημιουργούς, τους καλλιτέχνες, τους μουσικούς κι όλους που αποτελούν το on και το background της σκηνής.

Η παγκόσμια επιχείρηση συναυλιών το 2020, έχασε 9,7 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο από πωλήσεις εισιτηρίων, σύμφωνα με το Pollstar, ενώ άλλα 30 δισεκατομμύρια δολάρια χάθηκαν σε χορηγίες, παραχωρήσεις δικαιωμάτων κλπ. Πολλοί αναμένουν ότι η βιομηχανία συναυλιών θα επιστρέψει τελικά στην κερδοφόρα εποχή πριν από τον Covid, αλλά πότε δεν είναι κανείς σε θέση να απαντήσει με σιγουριά. Οι πιο αισιόδοξοι λέμε πως κάποια μικρά θερινά events μπορούν να γίνουν φέτος, αλλά τα στοιχεία της πανδημίας δεν συναινούν.

Η γκρίζα περιοχή ενός έτους στις ΗΠΑ

Σύμφωνα με το Rolling Stone, στις ΗΠΑ όπου προχωρά με καλύτερο ρυθμό ο εμβολιασμός, και υπολογίζουν να πετύχουν την μαζική ανοσία με τους εμβολιασμούς έως το φθινόπωρο φέτος, οι επιστήμονες λένε πως η επιστροφή σε υπαίθριες συναυλίες ίσως να γίνει μέχρι το επόμενο φθινόπωρο με κοινωνικές αποστάσεις και μάσκα, αλλά σε εσωτερικά περιβάλλοντα παραμένει υψηλή η απειλή, και δεν βλέπουν να γεμίζουν αίθουσες συναυλιών ή θέατρα μέχρι και τις αρχές του 2022. Σε κάθε περίπτωση, η βιομηχανία συναυλιών βρίσκεται σε αβεβαιότητα και δεν μπορεί καν να καταρτίσει πλάνο και χρονοδιάγραμμα επόμενων lives.

Μιλώντας για τις ΗΠΑ, μία πολύ διαφορετική αγορά, υπάρχει το ζήτημα των χώρων αλλά και των ίδιων των σταρ. Το να ανοίξεις τους χώρους σε μη πλήρη χωρητικότητα, είναι προβληματικό γιατί πιθανότατα δεν βγαίνει κερδοφόρα η παράσταση με μειωμένους θεατές, ενώ χάνουν και από την κατανάλωση ποτών διότι η χρήση μάσκας δεν βοηθά. Εξαρτάται επίσης από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, ποιος δεν θέλει να το ρισκάρει δίνοντας το καλό παράδειγμα και στους φαν, και ποιος θα βγει πιο νωρίς, με όλα τα αναγκαία μέτρα προφύλαξης, για να μη χάσει την επαφή με το κοινό.

Πάντως, η Metropolitan Opera στη Νέα Υόρκη ακύρωσε ολόκληρη τη σεζόν 2020-2021, το Φεστιβάλ South by Southwest θα είναι στο διαδίκτυο φέτος,  η παγκόσμια περιοδεία After Hours After Hours θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2022, τα δύο μεγάλα Φεστιβάλ της Καλιφόρνια Coachella και Stagecoach ακυρώθηκαν, ενώ οι εναλλακτικοί καλλιτέχνες δεν συζητούν καθόλου για περιοδείες, αλλά μόνο για μεμονωμένες παραστάσεις και με κρατήσεις ένα χρόνο νωρίτερα , χωρίς πραγματικά να γνωρίζουν πότε θα ανοίξουν πάλι όλα. Αυτή είναι η γκρίζα περιοχή, ένας χρόνος.

Κι όταν επιστρέψουν τα lives; Θα έρθουν μαζί με τον σκληρό ανταγωνισμό.  Οι λιγότερο γνωστοί και πιο νέοι καλλιτέχνες θα πληγούν περισσότερο από τους διάσημους, καθώς οι χώροι -όσοι θα έχουν απομείνει από την οικονομική κρίση που έφερε η υγειονομική- και οι ημερομηνίες είναι συγκεκριμένες, για να τους χωρέσουν όλους. Τίποτα δεν θα είναι ίδιο όπως πριν, λένε οι διοργανωτές. Νέα πρωτόκολλα ασφάλειας θα προκύψουν από την πανδημία, ήδη γίνεται έρευνα για την κατάλληλη τεχνολογία που θα μπορεί να διαγνωσθεί αν είναι θετικός ή όχι στον κορωνοϊό, αυτός που κρατάει το εισιτήριο εισόδου του στη συναυλία. Πάντως πριν από το 2022 δεν θα επιστρέψουν οι μεγάλες διοργανώσεις, τονίζουν.

Παρακολουθώντας τα covid-19 updates του liveforlivemusic, βλέπουμε πως καθημερινά ακυρώνονται συναυλίες, φεστιβάλ και παραστάσεις που είχαν προγραμματισθεί για το 2020-2021. Από περίφημες Συμφωνικές Ορχήστρες μέχρι τα Φεστιβάλ μεγάλων πόλεων, διαχρονικές διοργανώσεις , show διάσημων καλλιτεχνών, όλα ακυρώνονται. Υπάρχουν Φεστιβάλ που έχουν δώσει ήδη ημερομηνία για το 2023, σπουδαίες όπερες και Θέατρα που κλείνουν κονσέρτα σολίστ για το 2023. Και πάντως το βαρύ «πυροβολικό» των  καλλιτεχνών παγκοσμίως προγραμματίζουν για μετά το 2022.

Χωρίς «ρεαλιστικές» ημερομηνίες η Μ. Βρετανία , ακυρώθηκε ακόμη και το Glastonbury

Με τον Τζόνσον να μην αποκλείει λοκντάουν μέχρι το καλοκαίρι και τις κοινωνικές αποστάσεις να εμποδίζουν ουσιαστικά την πραγματοποίηση ενός φεστιβάλ, η τεράστια η μουσική βιομηχανία στο Ηνωμένο Βασίλειο πλήττεται βαθιά.

Είναι αυτή που συνεισέφερε 5,8 δισεκατομμύρια λίρες στην προ-COVID οικονομία της χώρας, το 1,1 δισεκατομμύριο μόνο από τις συναυλίες, υποστηρίζει δε 200.000 ανθρώπους – τα τρία τέταρτα των οποίων είναι αυτοαπασχολούμενοι. Οι εξαγωγές μουσικής στη Βρετανία παράγουν 2,9 δισ. λίρες το χρόνο. Το 2020, τα φεστιβάλ σημείωσαν πτώση των εσόδων κατά 90,2%, με το μισό εργατικό δυναμικό στο χώρο της ζωντανής μουσικής πιθανότατα να έχει χάσει τη δουλειά του.

Το Glastonbury έχει ήδη ανακοινώσει ότι ακύρωσε και για φέτος. Οι διοργανωτές και πολλοί δημιουργοί ζητούν στήριξη από την πολιτεία μέχρι να περάσει η κρίση της πανδημίας, εξετάζει το αίτημα η κυβέρνηση, σύμφωνα με το BBC, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι η ασφαλιστική αποζημίωση των φεστιβάλ για την οποία δεν δεσμεύεται το υπουργείο Πολιτισμού, γιατί δεν υπάρχουν «ρεαλιστικές» ημερομηνίες για τις εκδηλώσεις.

Όλοι γνωρίζουν πως το άνοιγμα εξαρτάται από τον εμβολιασμό. Όσο αυξάνονται τα επίπεδα εμβολιασμού, τόσο τα events θα γίνονται πιο ασφαλή. Οι επιστήμονες λένε πως μέχρι ώρας δεν μπορούμε να απαλλαγούμε από μάσκες και αποστάσεις στους δημόσιους χώρους, πόσο μάλλον όταν έχουμε μεταλλάξεις του ιού.

Μακριά από τις διακρίσεις μία covid free συναυλίας. Το κλειδί, έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα, είναι το εμβόλιο να κυκλοφορήσει αποτελεσματικά για όλους, σε όλο τον κόσμο. Είναι ανάγκη η διεθνής κοινότητα να διαχειριστεί το εμβόλιο ως παγκόσμιο δημόσιο αγαθό για να υπάρξει ισότιμη και καθολική πρόσβαση.

Μόνο τότε θα πάρουμε τις ζωές μας πίσω, θα ξανά βγούμε έξω, θα βγάλουμε εισιτήριο και θα βρεθούμε ξανά στο ίδιο διάζωμα και θα αποθεώσουμε ό,τι αγαπάμε.