Στην εκδήλωση για την παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο Διαδίκτυο, στο Ωδείο Αθηνών, μίλησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας πως η καθολική απαγόρευση των social media δεν είναι αποτελεσματική λύση.

Ads

Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για ένα πρόβλημα που όλοι βλέπουμε μπροστά μας αλλά μέχρι τώρα αδυνατούσαμε να βρούμε αποτελεσματικές πολιτικές. Σημείωσε ότι η προστασία της παιδικής ψυχής είναι αυτονόητη υποχρέωση μιας κοινωνίας και εξέφρασε την αμφιβολία του για το κατά πόσο θα ήταν αποτελεσματική μια καθολική απαγόρευση των social media.

«Το πρόβλημα νομίζω είναι πολύ σαφές και έχει να κάνει και υπερβολική εξάρτηση, του εθισμού των παιδιών και εφήβων από το διαδίκτυο, από συγκεκριμένες εφαρμογές οι οποίες κατά κανόνα τα παιδιά μας τις βλέπουν στο τηλέφωνο. Είναι η εικόνα παιδιών κολλημένων σε ένα κινητό, ολίγον ως ζόμπι, τα οποία χάνουν την επαφή με τον κόσμο. Ανακαλύπτουμε στην πορεία ότι πολλά από τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν έντονα ψυχολογικά προβλήματα, διαφορετικά για τα κορίτσια, διαφορετικά για τα αγόρια. Κατάθλιψη, απομόνωση, διάσπαση προσοχής το πιο συνηθισμένο βίωμα το οποίο μας μεταφέρουν οι εκπαιδευτικοί μας. Καταλαβαίνουμε ότι εδώ κάτι συμβαίνει, το οποίο σαφώς είναι προβληματικό και το οποίο έχει να κάνει με την σκοτεινή πλευρά της τεχνολογίας» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε:

«Ποιες λοιπόν μπορούν να είναι οι παρεμβάσεις; Και μπορεί η καθολική απαγόρευση των social media να είναι μία λύση, αμφιβάλω ότι κάτι τέτοιο θα ήτανε αποτελεσματικό και για αυτό και η στρατηγική που επεξεργαζόμαστε είναι πολύ πιο προσαρμοσμένη στην ίδια την πραγματικότητα της χρήσης των μέσων επικοινωνίας από τα παιδιά και από τους εφήβους και ξεκινάει από τη βασική παραδοχή ότι πρέπει πάνω από όλα να συζητήσουμε για το πρόβλημα. Ποιοι να συζητήσουμε; Εμείς με τα παιδιά μας, άρα οι γονείς οι οποίοι έχουν ένα πολύ μεγάλο μερίδιο ευθύνης να θέσουν τα απαραίτητα όρια στα παιδιά τους».

Ads

Ο πρωθυπουργός συζήτησε για το ζήτημα με 16χρονη μαθήτρια της Β’ Λυκείου.

 

 

«Θεωρώ ότι δυστυχώς στη γενιά μου υπάρχει πρόβλημα. Βασικότερα δεν αναγνωρίζουμε ότι ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι μια μορφή εθισμού. Έχει γίνει δεύτερη φύση μας το κινητό. Βλέπω ότι δεν μπορώ να διαβάσω παραπάνω από 1,5 ώρα χωρίς να τσεκάρω αν μου έχει στείλει κάποιος στα social media. Ισχύει ότι περνάμε πολλές φορές και αυτό που χαρακτηρίζει αυτή τη συνήθεια είναι μια αίσθηση ενοχής ότι αυτές τις ώρες θα μπορούσα να τις χρησιμοποιήσω για κάτι άλλο», ανέφερε η μαθήτρια.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι το kids wallet ευελπιστεί να τύχει και ευρωπαϊκής εφαρμογής σημειώνοντας ότι υπάρχει δυνατότητα ελέγχου του χρόνου που περνάμε στο κινητό αλλά και το τι βλέπουμε. «Μετά η ευθύνη περνάει στο παιδί. Πρέπει να λέμε όχι και στα παιδιά μας», σημείωσε. «Η πολύ μεγάλη πρόκληση της επόμενης ημέρας είναι πώς θα πιέσουμε τις πλατφόρμες να σχεδιάζουν τις εφαρμογές λαμβάνοντας υπόψη την παιδική και εφηβική χρήση. Ήδη κάποιες το κάνουν», συνέχισε φέρνοντας ως παράδειγμα το Instagram.

«Βεβαίως υπάρχει ρόλος για την Ελλάδα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το να προτάξουμε τεχνολογικές λύσεις και να δούμε και τα κανονιστικά ζητήματα, τα οποία αφορούν και τα δικαιώματα», συμπλήρωσε. «Πιστεύω ότι η Ευρώπη θα παίξει μεγαλύτερο κανονιστικό ρόλο να πιέσει τις μεγάλες αμερικανικές πλατφόρμες να επιτρέψει ευρύτερες παρεμβάσεις», πρόσθεσε. «Η Ευρώπη, χωρίς να πάμε σε υπερβολική ρύθμιση, να προσδιορίσει πλαίσιο και δικαιωμάτων πρωτίστως στα δικαιώματα των παιδιών και των εφήβων», τόνισε.

«Όλα αυτά ξεκινούν από τη σωστή ενημέρωση των γονιών, των καθηγητών και των δασκάλων, των ειδικών της υγείας, να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι δεν υπάρχει υποκατάστατο από το να αθληθείς και να έχεις πραγματικές επαφές. Ο ψηφιακός κόσμος μπορεί να είναι χρήσιμος αλλά δεν μπορεί να είναι υποκατάστατο των πραγματικών εμπειριών», υπογράμμισε.

«Για μένα είναι μια μεγάλη ευκαιρία να παίξουμε έναν ρόλο ευρύτερο, πέραν των ορίων της πατρίδας μας. Τα ζητήματα αυτά απασχολούν τους πάντες», σημείωσε.

Κουτσούμπας: Πολυδιάστατη η πρόκληση

«Πολυδιάστατη η πρόκληση η αντιμετώπιση του προβλήματος για τον εθισμό των ανηλίκων» δήλωσε στην εναρκτήρια ομιλία του ο κ. Bασίλης Κουτσούμπας, από την Προεδρία της Κυβέρνησης, Σύμβουλο Ψηφιακής Πολιτικής και Εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης λέγοντας ότι η πολιτεία θα θεσπίσει κατάλληλους κανόνες για να διαμορφώσουν ένα φιλικό περιβάλλον για τα παιδιά.

«Η κυβέρνηση αξιοποιεί την τεχνολογία για να κάνουμε το κράτος πιο αποτελεσματικό» σημείωσε λέγοντας ότι «οι εθνικές και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες μπορούν να βελτιώσουν την ψηφιακή καθημερινότητα», σημείωσε ο κ. Κουτσούμπας.

Αρτινοπούλου: Το έγκλημα έχει μεταφερθεί από το φυσικό στον ψηφιακό χώρο

Από την πλευρά της η Βάσω Αρτινοπούλου τόνισε ότι στόχος είναι η εκπόνηση μιας ολιστικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση της βίας στο διαδίκτυο. «Το έγκλημα έχει μεταφερθεί από το φυσικό στον ψηφιακό χώρο» δήλωσε με αφορμή την παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής Προστασίας των Ανηλίκων από τον εθισμό στο Διαδίκτυο.

«Ο εθισμός είναι ένα βήμα το δηλώνει μια παθολογία» είπε και πρόσθεσε ότι οι παρεμβάσεις στοχεύουν στην πρόληψη προσθέτοντας ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα παράθυρο στον κόσμο. Μετά την πανδημία ένα μεγάλο ποσοστό εφήβων αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού εστιάζοντας στο ρόλο των πλατφορμών.

Τσέκερης: Τα δικαιώματα του παιδιού είναι ύψιστης προτεραιότητας
Από την πλευρά της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής μίλησε ο πρόεδρος της Χαράλαμπος Τσέκερης τονίζοντας ότι τα δικαιώματα του παιδιού είναι ύψιστης προτεραιότητας.

Χρηστίδη: Τα παιδιά χάνουν το τρένο της εφηβείας και είναι μελαγχολικά
Η Στέλλα Χρηστίδη, ψυχολόγος, μίλησε για το πώς επιδρά ο εθισμός των παιδιών στο διαδίκτυο στον εγκέφαλο τους αναφέροντας ότι παρατηρείται πρόβλημα στο να ελέγχουν την παρόρμησή τους και στο να επιλύουν προβλήματα. «Τα παιδιά χάνουν το τρένο της εφηβείας και είναι μελαγχολικά» σημείωσε μεταξύ άλλων η ειδικός ψυχικής υγείας.

«Όταν μιλάμε για πρόληψη θα πρέπει να δώσουμε μεγάλη έμφαση στην ψυχική υγεία των παιδιών και της οικογένειάς τους» πρόσθεσε η κα Χρηστίδη.

Ζυγουράκη: Έλλειψη προσοχής στο μάθημα

Η εκπαιδευτικός Σταυρούλα Ζυγουράκη, αναφέρθηκε στο πώς επηρεάζεται η συμπεριφορά των παιδιών τονίζοντας ότι το πιο συχνό χαρακτηριστικό είναι η έλλειψη προσοχής κατά τη διάρκεια του μαθήματος. «Δεν συνεργάζονται. Επικοινωνούν με μηνύματα», πρόσθεσε η εκπαιδευτικός.

«Όταν το παραβατικό πρότυπο είναι ήρωας σε ένα παιχνίδι, τι να κάνουμε εμείς ως εκπαιδευτικοί;» διερωτήθηκε επισημαίνοντας ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να ενισχύουν την κριτική σχέση των παιδιών και να αυξήσουν την συναισθηματική τους νοημοσύνη.

«Τα παιδιά απορροφούν τις επιρροές τους αλλά το πιο σημαντικό είναι πώς τα παιδιά θα διαχειριστούν όλη αυτή την πληροφορία που δέχονται καθημερινά», πρόσθεσε η κα Ζυγουράκη.

Αλπέρτη: Το χρονικό όριο πρέπει να το τηρήσει και ο γονέας

Την οπτική ενός γονέα έδωσε η ψυχολόγος Ιωάννα Αλπέρτη, παρουσιάζοντας τον τρόπο διαχείρισης του χρόνου που περνά το παιδί της στο Διαδίκτυο. «Σημαντικό όριο είναι να θέσω ένα χρονικό όριο και να τηρήσω και εγώ», ανέφερε η μητέρα μιας 11χρονης προσθέτοντας ότι επιζητά να γνωρίζει τις πλατφόρμες τις οποίες χρησιμοποιεί. «Βασίζομαι στη συλλογική επίδραση» είπε αναφερόμενη και στο ρόλο των συμμαθητών σε αυτό το ζήτημα.

Ζαχαράκη: Ο ψηφιακός κόσμος είναι καθρέπτης της ζωής μας

Η Σοφία Ζαχαράκη, Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, αναφέρθηκε στις δράσεις που θα ληφθούν. «Είναι αλήθεια ότι ο ψηφιακός κόσμος είναι καθρέπτης της ζωής μας αλλά έχει και πάρα πολλές προκλήσεις. Αυτές τις προκλήσεις θα αγγίξουμε με την Εθνική Στρατηγική» είπε τονίζοντας ότι η Συμβουλευτική θα μπει στον δημόσιο διάλογο.

«Το υπουργείο μας είναι το σημείο επαφής για τη σημαντική πολιτική για το παιδί» σημείωσε η κ. Ζαχαράκη αναφερόμενη ότι η επαφή με τα άλλα υπουργεία θα είναι σημαντική στην προσπάθεια να προστατευθούν τα παιδιά που είναι το μέλλον.

Βαρτζόπουλος: Κεντρική ιδέα η γονική μέριμνα

«Η γονική μέριμνα είναι η κεντρική ιδέα αυτού του προγράμματος» σημείωσε από την πλευρά του ο Δημήτρης Βαρτζόπουλος, υφυπουργός Υγείας προσθέτοντας ότι το κράτος θα παράσχει στους γονείς όσο το δυνατόν πιο εύληπτη πληροφορία και συνεδρίες εξ αποστάσεως για όλους όσοι το επιθυμούν. Παράλληλα προανήγγειλε ειδικές δράσεις απολύτως δωρεάν για τον πολίτη.

Μακρή: Η εμπλοκή της οικογένειας είναι απολύτως απαραίτητη

Η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ζέττα Μακρή, αναφέρθηκε στο μέτρο της απαγόρευσης χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία λέγοντας ότι χρειάζονται όρια στη χρήση. «Η εμπλοκή της οικογένειας είναι απολύτως απαραίτητη» σημείωσε. «Το αποτύπωμα της εθνικής στρατηγικής θα είναι πολύ ισχυρό» δήλωσε προσθέτοντας ότι είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχει ελληνική λύση σε ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο πλέον θα πρέπει να εφαρμοστεί.

Παπαστεργίου: Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι πως καθορίζεις την ηλικία του χρήστη

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, αναφέρθηκε στο πώς τα άλλα κράτη αντιμετωπίζουν το πρόβλημα του εθισμού των εφήβων στο Διαδίκτυο.

«Ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι πως καθορίζεις την ηλικία του χρήστη» σημείωσε ο κ. Παπαστεργίου τονίζοντας ότι η λύση είναι ο διάλογος και το πώς θα μιλήσουμε στα παιδιά μας. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρθηκε στην ψηφιακή παραμέληση που παρατηρείται σήμερα σε πολλές οικογένειες. Παράλληλα αναφέρθηκε στο εργαλεία γονικού ελέγχου μέσα από την εφαρμογή pαrco.gov.gr. Όπως τόνισε από τα πρώτα πράγματα που μπορούν να ρυθμιστούν είναι ο χρονικός περιορισμός χρήσης των εφαρμογών, ο περιορισμός τους και οι ημέρες και ώρες ενασχόλησης.

«Οι γονείς θα πρέπει να εγκαταστήσουν την εφαρμογή στα κινητά. Πρότασή μας είναι οι νέες εφαρμογές να είναι προ εγκατεστημένες στα κινητά. Τίποτα δεν θα γίνει εάν εμείς ως γονείς δεν το ελέγξουμε» προσθέτοντας ότι η Ελλάδα βγαίνει μπροστά σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όπως είπε σύντομα αυτή η ιδέα θα μετουσιωθεί σε πράξη και δεν θα χρειαστεί να χαθεί μια γενιά.

Με το μήνυμα «η ζωή δεν είναι να κουνάς παθητικά τον αντίχειρα σε μια οθόνη, η ζωή είναι εκεί έξω και είναι υπέροχη» θέλησε να ευχαριστήσει όλους όσοι συνέβαλαν σε αυτό το σχέδιο. Κλείνοντας ανέφερε τη φράση ενός παιδιού ότι «όταν ανοίγει ένα κινητό κλείνει μια παρέα».