Έκρηξη στο μηχανοστάσιο βύθισε το ρωσικό φορτηγό πλοίο «Ursa Major» στη Μεσόγειο Θάλασσα μεταξύ Ισπανίας και Αλγερίας και δύο μέλη του πληρώματός του αγνοούνται, ανακοίνωσε το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών.

Ads

Όπως αναφέρει ο Guardian, το πλοίο, που ναυπηγήθηκε το 2009, ελεγχόταν από την «Oboronlogistika», μια εταιρεία που ανήκει στις στρατιωτικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις του ρωσικού υπουργείου Άμυνας, η οποία είχε δηλώσει προηγουμένως ότι κατευθυνόταν προς το ρωσικό λιμάνι του Βλαδιβοστόκ στην Άπω Ανατολή με δύο γιγαντιαίους λιμενικούς γερανούς προσδεμένους στο κατάστρωμα.

Το κέντρο κρίσης του υπουργείου Εξωτερικών ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι 14 από τα 16 μέλη του πληρώματος του πλοίου διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν στην Ισπανία, αλλά δύο μέλη του πληρώματος εξακολουθούν να αγνοούνται. Δεν ανέφερε τι προκάλεσε την έκρηξη.

Η πρεσβεία της Ρωσίας στην Ισπανία αναφέρθηκε από το ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων RIA λέγοντας ότι εξετάζει τις συνθήκες του ναυαγίου και βρίσκεται σε επαφή με τις αρχές της Ισπανίας.

Ads

Η Oboronlogistika και η SK-Yug, μια εταιρεία που η LSEG (London Stock Exchange Group) αναφέρει ως μέρος του ομίλου και είναι η άμεση ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια του πλοίου, αρνήθηκαν να σχολιάσουν το ναυάγιο. Και οι δύο επιχειρηματικές οντότητες τέθηκαν υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ το 2022 για τους δεσμούς τους με τον ρωσικό στρατό, όπως και το ίδιο το Ursa Major.

Ανεπιβεβαίωτο βιντεοληπτικό υλικό που δείχνει το πλοίο να γέρνει έντονα προς τη δεξιά πλευρά του με την πλώρη του πολύ χαμηλότερα στο νερό από ό,τι συνήθως, τραβήχτηκε στις 23 Δεκεμβρίου από διερχόμενο πλοίο και δημοσιεύτηκε στο ρωσικό ειδησεογραφικό δίκτυο Life.ru την Τρίτη.

Η υπηρεσία ναυαγοσωστικής διάσωσης της Ισπανίας δήλωσε ότι έλαβε σήμα κινδύνου από το Ursa Major τη Δευτέρα, όταν εντοπίστηκε περίπου 57 μίλια από τις ακτές της Αλμερίας. Είπε ότι επικοινώνησε με ένα κοντινό πλοίο, το οποίο ανέφερε κακές καιρικές συνθήκες, μια σωσίβια λέμβο στο νερό και είπε ότι το Ursa Major είχε κλίση προς τη δεξιά πλευρά.

Δύο σκάφη και ένα ελικόπτερο στάλθηκαν στο σημείο και τα 14 επιζώντα μέλη του πληρώματος μεταφέρθηκαν στο ισπανικό λιμάνι της Καρθαγένης. Η υπηρεσία ναυαγοσωστικής επικαλούμενη το πλήρωμα είπε ότι το πλοίο μετέφερε άδεια εμπορευματοκιβώτια καθώς και τους δύο λιμενικούς γερανούς στο κατάστρωμα. Ένα ρωσικό πολεμικό πλοίο έφτασε αργότερα στο σημείο, ανέφερε, και ανέλαβε τις επιχειρήσεις διάσωσης.

Η Oboronlogistika, η τελική πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, ανέφερε σε δήλωσή της στις 20 Δεκεμβρίου ότι το πλοίο, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG ονομαζόταν προηγουμένως Sparta III, μετέφερε ειδικούς λιμενικούς γερανούς που επρόκειτο να εγκατασταθούν στο Βλαδιβοστόκ, καθώς και ανταλλακτικά για νέα παγοθραυστικά.

Δύο γιγάντιοι γερανοί φαίνονταν δεμένοι στο κατάστρωμα στο ανεπιβεβαίωτο βίντεο. Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της LSEG δείχνουν ότι το πλοίο αναχώρησε από το ρωσικό λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης στις 11 Δεκεμβρίου και εθεάθη για τελευταία φορά να στέλνει σήμα στις 2204 GMT τη Δευτέρα μεταξύ Αλγερίας και Ισπανίας.

Κατά την αναχώρησή του από την Αγία Πετρούπολη είχε υποδείξει ότι το επόμενο λιμάνι προσέγγισής του ήταν το ρωσικό λιμάνι του Βλαδιβοστόκ και όχι το συριακό λιμάνι της Ταρτούς στο οποίο είχε προσεγγίσει στο παρελθόν.

Η υπηρεσία στρατιωτικών πληροφοριών HUR της Ουκρανίας – η οποία παρακολουθεί τις κινήσεις των ρωσικών πλοίων – ανέφερε σε ανάρτηση στο επίσημο κανάλι της Telegram τη Δευτέρα ότι ένα διαφορετικό ρωσικό φορτηγό πλοίο, με την ονομασία Sparta, αντιμετώπισε προσωρινά τεχνικά προβλήματα στα ανοικτά των ακτών της Πορτογαλίας.

Η HUR ανέφερε σε μια ενημέρωση ότι το πλήρωμα του Sparta είχε διορθώσει το πρόβλημα και ότι το πλοίο βρισκόταν καθ’ οδόν για τη Συρία για να συλλέξει στρατιωτικό εξοπλισμό και πυρομαχικά μετά την πτώση του στενού συμμάχου της Ρωσίας Μπασάρ αλ Άσαντ.

Το Reuters δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τους ισχυρισμούς του HUR σχετικά με τον προορισμό ή την αποστολή του Sparta.