Πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης των σχολικών βιβλίων προωθεί το υπουργείο Παιδείας, με την ελπίδα να μπει τέλος στην παράδοση που συνηθίζεται από αρκετούς μαθητές να καταστρέφουν τα βιβλία της χρονιάς που ολοκλήρωσαν.

Ads

Μέσω εθελοντικού προγράμματος επαναχρησιμοποίησης των σχολικών βιβλίων, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου λέει προς του μαθητές: «Αντί να καταστρέφετε τα βιβλία, προσφέρετέ τα στους επόμενους μαζί με ένα σημείωμά σας».

Σε εγκύκλιο του γενικού γραμματέα του υπουργείου Β.Κουλαϊδής που εστάλη στα σχολεία προβλέπεται για πρώτη φορά και ηθική επιβράβευση των μαθητών και των σχολείων που θα συγκεντρώσουν στο τέλος της χρονιάς τα περισσότερα βιβλία σε καλή κατάσταση.

Θα βραβευτούν τα πρώτα 50 σχολεία με παροχή εκπαιδευτικού υλικού από τον ΟΕΔΒ, ενώ υπάρχουν και σκέψεις να παραδώσουν οι ίδιοι οι μαθητές τα βιβλία τους στους επόμενους.

Ads

Πάντως σε κάθε βιβλίο που θα φτάνει στην επόμενη μαθητική γενιά προβλέπεται να υπάρχει και ένα σημείωμα από τον προηγούμενο κάτοχο προς τον επόμενο ως μήνυμα.

Σκοπός του υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του, είναι κυρίως η εξοικονόμηση κονδυλίων καθώς κάθε χρόνο τυπώνονται περίπου 25% περισσότερα βιβλία από τον αριθμό των μαθητών, ενώ έχει υπολογιστεί ακόμα και ποσοστό της τάξης του 10% αν μπορούσε να εξοικονομηθεί θα απέφερε όφελος 2-3 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, στόχος είναι και η εδραίωση του σεβασμού για το σχολικό βιβλίο και η ανάπτυξη αίσθησης ευθύνης στη διαχείριση ενός δημόσιου αγαθού.

Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση ότι η πρωτοβουλία αυτή, όπως και η επικείμενη κατάργηση του ΟΕΔΒ και μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους σε άλλο φορέα ο οποίος θα επιμελείται και το ψηφιακό υλικό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει την κατάργηση της δωρεάν διανομής εντύπων σχολικών βιβλίων.

Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες 15χρονοι παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο απόδοσης των συμμαθητών τους από τις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, αν και εμφανίστηκαν με βελτιωμένες τις επιδόσεις τους στον τελευταίο μαθητικό διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες εβδομάδες, η Ελλάδα βελτίωσε τη θέση της και τη βαθμολογία της στην ανάγνωση/κατανόηση κειμένου και τη βαθμολογία της στα μαθηματικά, πεδίο όπου διατήρησε την ίδια θέση. Αντιθέτως, στις φυσικές επιστήμες οι Έλληνες μαθητές εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με την έρευνα του 2006.