Σαν ένα «ουρανοκατέβατο», σχεδόν «φυσικό» φαινόμενο παρουσιάζει η κυβέρνηση τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, την ώρα που η κοινωνική δυσφορία για την ακρίβεια σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας μεγαλώνει.
Μπορεί η δήλωση της Σοφίας Βούλτεψη, η οποία προέτρεψε τους πολίτες να πάνε διακοπές στο χωριό και στην ενδοχώρα, λόγω των ακριβών ακτοπλοϊκών, να προκάλεσε αντιδράσεις, ωστόσο η πραγματικότητα είναι πως απηχεί το πνεύμα της κυβέρνησης.
Η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, καλεσμένη στο Open, ισχυρίστηκε πως «οι άνθρωποι βρίσκουν διεξόδους», προσθέτοντας πως μπορούν «να πάνε στο χωριό και στην ενδοχώρα που υπάρχουν καλύτερες τιμές».
«Να σας πω τώρα ήμουνα στο Βερολίνο και ένα σνίτσελ τόσο, τόσο παιδιά (σ.σ δείχνει με τα χέρια της το μέγεθος του σνίτσελ) έκανε 32 ευρώ και όχι σε ακριβό εστιατόριο» ανέφερε νωρίτερα σε ερώτηση για τις ανατιμήσεις στην χώρα.
Η ίδια άλλωστε και παλαιότερα, για την ακρίβεια το καλοκαίρι του 2023, σχετικά με τις πανάκριβες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, είχε δηλώσει πως η κυβέρνηση «προφανώς δεν μπορεί να ορίσει τις τιμές αλλά να ενημερωθεί για ποιο λόγο βρίσκονται εκεί».
Στο ερώτημα αν γινόταν όλος αυτός ο ντόρος απλώς για ενημέρωση, η Σοφία Βούλτεψη είχε απαντήσει ότι «στην ελεύθερη οικονομία της αγοράς δεν μπορείς να παρέμβεις νομοθετικά».
Διαβάστε επίσης: Καλοκαίρι 2024 / Πόσο κοστίζουν φέτος οι διακοπές στην Ελλάδα
Η νέα δήλωση της Βούλτεψη
Με σημερινή δήλωσή της πάντως, απευθυνόμενη κυρίως στον ΣΥΡΙΖΑ, η Σοφία Βούλτεψη έκανε λόγο για δολοφονία χαρακτήρα και διαστρέβλωση.
«Σε τηλεοπτική συζήτηση για το ύψος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αφού επανέλαβα πολλές φορές ότι πρόκειται για σύνθετο πρόβλημα για το οποίο αναζητούνται και πρέπει να βρεθούν λύσεις, αφού δήλωσα ότι οι διακοπές είναι ανθρώπινο δικαίωμα, αφού είπα ότι δεν μπορείς να λες “θα δουλεύεις όλον τον χρόνο και δεν θα πας πουθενά” προχώρησα στην απλή διαπίστωση ότι “οι άνθρωποι βρίσκουν διεξόδους, χωρίς να λέω ότι δεν πρέπει να υπάρχει λύση, να πάνε στο χωριό ή στην ενδοχώρα”», αναφέρει μεταξύ άλλων.
«Κατέληξα λέγοντας ότι “στα νησιά υπάρχει ζήτημα, δεν υπάρχει αμφιβολία, και πρέπει να βρεθούνε περισσότερες λύσεις, αλλά όποιος λέει ότι έχει μια μαγική λύση, αυτό δεν γίνεται πιστευτό”. Η τελευταία φράση μου ήταν “άρα πρέπει να ψάξουμε σίγουρα, να αναζητηθούν λύσεις, δεν υπάρχει αμφιβολία”», προσθέτει.
«Δεν χωράμε όλοι»
Ας μην ξεχνάμε βέβαια και τις δηλώσεις του Άρη Πορτοσάλτε, οι οποίες είχαν προκαλέσει επίσης αντιδράσεις, ο οποίος προέτρεπε τους πολίτες να μην πηγαίνουν διακοπές από τις 15 Ιουλίου ως τις 31 Αυγούστου για να …. «χωρούν οι τουρίστες».
«Τα μπάνια του λαού δεν μπορούν να γίνονται μόνο από τις 15 Ιουλίου μέχρι τις 30 Αυγούστου. Αυτό προσπαθώ να πω καιρό τώρα» είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο δημοσιογράφος του Σκάι.
«Έτσι όπως πάμε, αν θέλουμε τουρισμό και ο τουρισμός να μας φέρνει 20+ δισ. ευρώ στον τόπο, είναι γεγονός ότι εμείς οι κάτοικοι αυτού του τόπου θα υποχωρούμε έναντι των τουριστών. Διότι δεν χωράμε» πρόσθετε ο ίδιος.
Είναι η ελεύθερη αγορά ηλίθιε…
Ενδεικτική της κυβερνητικής πολιτικής είναι και η απάντηση πριν από λίγες ημέρες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από σχετική ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, το οποίο έκανε λόγο για «αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών», επικαλούμενο δηλαδή την ελεύθερη αγορά, όπως έκανε και η Σοφία Βούλτεψη.
Ειδικότερα, από το Υπουργείο Ναυτιλίας στην απάντηση των Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ τονιζόταν μεταξύ άλλων: «στις τιμές των εισιτηρίων στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2932/2001 (Α’ 145), όπως κωδικοποιήθηκε με το ν.4948/2022 (Α’ 125), από την 1η Νοεμβρίου 2002 εφαρμόζεται η αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών, με σκοπό την εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με τον Κανονισμό (ΕΟΚ) 3577/1992 του Συμβουλίου της 7ης Δεκεμβρίου 1992.
..Σε συμμόρφωση με το ως άνω θεσμικό πλαίσιο, έχει εκδοθεί η υπ΄ αριθμ. 3323.1/02/08/21-03-2008 απόφαση, σύμφωνα με την οποία δεν υφίσταται ανώτατη επιτρεπόμενη τιμολόγηση σε συνδέσεις λιμένων που πληρούν συγκεκριμένα-κριτήρια-προϋποθέσεις απελευθέρωσης των ναύλων, όπως ο ελάχιστος αριθμός διακινούμενων επιβατών και ο αριθμός των δραστηριοποιούμενων εταιρειών. […]
Αντίθετα, τόσο στις συνδέσεις που δεν πληρούν τα κριτήρια απελευθέρωσης όσο και στις συνδέσεις που εξυπηρετούνται με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενα δρομολόγια) εφαρμόζεται το κρατικό τιμολόγιο, δηλαδή το Υπουργείο καθορίζει την ανώτατη επιτρεπόμενη τιμολόγηση της οικονομικής ή ενιαίας θέσης επιβατών, των Ι.Χ.Ε. οχημάτων μήκους μέχρι 4,25 μέτρα και την τιμή ανά μέτρο στα φορτηγά».
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ τόνιζαν μάλιστα πως με μια πρόχειρη έρευνα οι τιμές στα εγχώρια ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους ίδιους, στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη που είναι οριακά μεγαλύτερη από την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος και συγκεκριμένα 316 ναυτικά μίλια, έναντι 296 στην διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος, μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την αντίστοιχη διαδρομή το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ.
Ιδιαίτερα αναφορά, έκαναν οι βουλευτές του κόμματος στο φαινόμενο που παρατηρείται με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων όπου υπάρχει μια μόνο εταιρία στη γραμμή και όπωςα αυτές διαμορφώνονται όταν εισέλθει και δεύτερη εταιρεία στο ίδιο δρομολόγιο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της γραμμής: Ηράκλειο – Μύκονος, τη μία ημέρα που το πλοίο που συνδέει τη γραμμή είναι ένα, η τιμή του εισιτήριου είναι 105,70 ευρώ.
Την επόμενη μέρα υπάρχει και δεύτερο ανταγωνιστικό πλοίο με τιμή εισιτηρίου στα 79 και αναγκάζεται έτσι η εταιρεία να ρίξει την τιμή του εισιτηρίου από τα 105.7 στα 83 ευρώ και της γραμμής Ηράκλειο – Σαντορίνη τις ημέρες που μόνο ένα πλοίο ή μια εταιρεία με δύο πλοία εξυπηρετεί τη γραμμή, η τιμή είναι 92.70 ευρώ. Όμως τις ημέρες που αλλά πλοία, άλλης εταιρείας μπαίνουν στη γραμμή αυτή η τιμή μειώνεται μέχρι και τα 59 ευρώ.
Την απάντηση του ΥΠΕΝ σχολίασε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Φραγκίσκος Παρασύρης, υπογραμμίζοντας πως «το αόρατο χέρι της αγοράς «ρυθμίζει» ελεύθερα τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Τα αποτελέσματα τα αντιλαμβάνονται καλύτερα οι οικογένειες που το φετινό καλοκαίρι αντιμετώπισαν δυσκολίες ακόμα και ολιγοήμερων μετακινήσεων προς τα νησιά. Η ελεύθερη αγορά που επικαλείται το Υπουργείο δεν αφήνει περιθώρια παρέμβασης. Στις μεγάλες και περισσότερες γραμμές, οι τιμές των ναύλων τραβούν το ράλι της ανηφόρας. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ παρουσιάζει δεκάδες ελλείψεις οργανικών θέσεων, καλείται από το Υπουργείο Ναυτιλίας να συνεργαστεί για τον έλεγχο της αγοράς. Ουδεμία αντίληψη της πραγματικότητας, δηλαδή».
Διακοπές: Λίγοι θα κάνουν, πολλοί θα «κόψουν»
Αξίζει να σημειωθεί πως οι παραπάνω δηλώσεις και η παρουσίαση του φαινομένου της ακρίβειας ως κάτι αναπόδραστο, έρχεται την ώρα που σύμφωνα με έρευνες, ολοένα και λιγότεροι θα κάνουν διακοπές, ενώ αρκετοί αναβάλλουν διάφορες υποχρεώσεις, εξαιτίας της ακρίβειας.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μόλις 1 στους 2 Έλληνες θα κάνει διακοπές.
Ωστόσο δεν είναι το μοναδικό εύρημα που έχει ενδιαφέρον. Ενδεικτικά:
- Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
- Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
- Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
- Το 42% (έναντι 49% το 2023) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
- Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
- Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
- Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Επιπλέον, με σημερινές δηλώσεις του στην ΕΡΤ, ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσσές, ανέφερε ότι πολλοί τουρίστες, είτε εγχώριοι είτε ξένοι, προτιμούν να μειώσουν τις δαπάνες για γεύματα σε εστιατόρια, επιλέγοντας να μαγειρεύουν στα καταλύματά τους ή να αγοράζουν έτοιμο φαγητό από σούπερ μάρκετ και άλλες πηγές πώλησης.
Διαβάστε επίσης: «Staycation» / Η αφραγκία ως trend και η παγίδα της προσαρμογής
Τέλος, ας μην ξεχνάμε και τις περίφημες συμβουλές για «Staycation» που είδαμε σε πληθώρα δημοσιευμάτων πριν από λίγο καιρό, για διακοπές δηλαδή στο σπίτι ή σε κοντινό προορισμό, μετατρέποντας την αφραγκία με την οποία έρχονται αντιμέτωποι πάρα πολλοί πολίτες σε ένα ακόμη trend, και προτάσσοντας την διαρκή «προσαρμογή» αντί για μια λύση στο πρόβλημα.
Συνεπώς, για να είμαστε ξεκάθαροι, οι πολίτες μπορούν να πάνε διακοπές στα χωριά για να εξοικονομήσουν χρήματα. Αν θέλουν να πάνε στα νησιά, θα πρέπει να το κάνουν σε μια «νεκρή» περίοδο κι όχι στην καρδιά της τουριστικής, καθώς «δεν χωράμε όλοι». Αν πάλι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα από τα δύο, τότε μπορούν να κάτσουν σπίτι. Συζητήσεις για αυξήσεις μισθών, παρεμβάσεις, έλεγχο μονοπολίων και φαινόμενα αισχροκέρδειας δεν προβλέπονται…
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >