Τις τελευταίες εβδομάδες, δύο από τις μεγαλύτερες αλυσίδες εστίασης στον κόσμο, η McDonald’s και η Starbucks, ανακοίνωσαν σημαντική μείωση των παγκόσμιων πωλήσεων και κερδών τους. Και οι δύο εταιρείες αποδίδουν αυτές τις μειώσεις, τουλάχιστον εν μέρει, στα συνεχιζόμενα μποϊκοτάζ λόγω της φιλοισραηλινής στάσης τους στον πόλεμο στη Γάζα.

Ads

Τα ισραηλινά McDonald’s παρείχαν δωρεάν γεύματα στις δυνάμεις ασφαλείας και τον στρατό του Ισραήλ κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων.  «Η εταιρεία με τα δεκάδες υποκαταστήματά της τροφοδοτεί για δεκαετίες την πολεμική μηχανή του Ισραήλ και το απαρτχάιντ”, εξηγησε η ομάδα «Μποϊκοτάζ, Αποεπένδυση, Κυρώσεις » (BDS), που ξεκίνησε την εκτρατεία και χρησιμοποιεί το hashtag #BoycottMcDonalds.

Λίγο μετά την έναρξη του πολέμου στις 7 Οκτωβρίου του 2023,  το Starbucks Workers United, το συνδικάτο που εκπροσωπεί περισσότερους από 10.000 υπαλλήλους της αλυσίδας, εξέφρασε την αλληλεγγύη του  στον λογαριασμό του X. Eνα tweet  έγραφε «Αλληλεγγύη με την Παλαιστίνη!» και περιείχε την εικόνα μιας μπουλντόζας που σπάει τον φράχτη που περιβάλλει τη Γάζα.

Η Starbucks μύνησε το συνδικάτο για ζημιά στη φήμη της και παραπλάνηση των καταναλωτών,  ώστε να πιστεύουν ότι η ίδια η εταιρεία υποστηρίζει την Παλαιστίνη. Τα νέα της αγωγής έγιναν viral στο διαδίκτυο, μαζί με εκκλήσεις στους καταναλωτές να σταματήσουν να αγοράζουν από την αλυσίδα.

Ads

Πρόσφατα η McDonald’s ανακοίνωσε την πρώτη μείωση των παγκόσμιων πωλήσεών της από το 2020, με τα καθαρά κέρδη να μειώνονται κατά 12% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παρομοίως, η Starbucks ανέφερε μια πτώση 2% στις πωλήσεις στην Αμερική και μια εντυπωσιακή πτώση 23% στα διεθνή κέρδη.

Και οι δύο εταιρείες επικαλέστηκαν διάφορους παράγοντες για αυτές τις μειώσεις, συμπεριλαμβανομένων των συναλλαγματικών διακυμάνσεων και της ακρίβειας. Ωστόσο, επισήμαναν επίσης τον αρνητικό αντίκτυπο της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή ως σημαντικό ζήτημα.

Και άλλες εταιρείες αποτελούν στόχο μποϊκοτάζ, λόγω της στάσης τους στη σύγκρουση στη Γάζα και ευρύτερα απέναντι στην Παλαιστίνη: .

Η Coca-Cola αντιμετωπίζει εκκλήσεις για μποϊκοτάζ, λόγω των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της στο Ισραήλ.

Παρόμοια με την Coca-Cola, η PepsiCo έχει επικριθεί για τις δραστηριότητές της στο Ισραήλ και γίνονται εκκλήσεις για μποϊκοτάζ από φιλοπαλαιστινιακούς ακτιβιστές.

Η Nestlé έχει στοχοποιηθεί για την ιδιοκτησία εμπορικών σημάτων όπως η Nespresso και τους επιχειρηματικούς δεσμούς της με το Ισραήλ.

Η Heineken έχει συμπεριληφθεί σε λίστες μποϊκοτάζ λόγω των δραστηριοτήτων της στο Ισραήλ, οι οποίες, σύμφωνα με τους ακτιβιστές, συμβάλλουν στην κατοχή.

Η Unilever για τα εμπορικά της σήματα που πωλούνται στο Ισραήλ, καθώς ακτιβιστές προσπαθούν να πιέσουν την εταιρεία να επανεξετάσει τις επιχειρηματικές της πρακτικές.

Η Amazon έχει επικριθεί για τις επιχειρηματικές της σχέσεις με ισραηλινές εταιρείες και έχει αντιμετωπίσει εκκλήσεις για μποϊκοτάζ από ακτιβιστές που ανησυχούν για τον ρόλο της στη σύγκρουση.

Η Airbnb αντιμετώπισε αντιδράσεις για την καταχώριση ακινήτων σε ισραηλινούς οικισμούς στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση του μποϊκοτάζ. Μετά την ανακοίνωση των αρνητικών αποτελεσμάτων από τις McDonald’s-Starbucks , νέες αναρτήσεις πανηγύριζαν την πτώση των πωλήσεων των δύο εταιρειών. Ηashtags όπως «Το #BDS λειτουργεί!» έγιναν viral, υπογραμμίζοντας τη δύναμη του ψηφιακού ακτιβισμού. Ενα καλό παράδειγμα και για την Ελλάδα, όπου πολλοί αγανακτούν για τη γενοκτονία στη Γάζα και αναρωτιούνται τι μπορεί να κάνουν.