Συνεχίζονται οι έρευνες για την εξαφάνιση του βαθύ σκάφους Titan ενώ έκανε ψυχαγωγική βόλτα στο ναυάγιο του Τιτανικού, με τον χρόνο να μετράει αντίστροφα αφού μέχρι τις 2 το μεσημέρι της Πέμπτης αρκεί ο διαθέσιμος αέρας στο εσωτερικό του σκάφους.
Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της ΕΡΤ Αλέξανδρος Μόρντουντακ, πρόκειται για ένα βαθύ σκάφος με πολύ περιορισμένες αυτόνομες δυνατότητες υποτυπώδεις. «Οι επιβάτες πριν τη βύθιση υποχρεούνται να υπογράψουν δήλωση παραίτησης αξιώσεων στην οποία επιπλέον των αναμενόμενων προειδοποιήσεων περί των κινδύνων του εγχειρήματος εν συνόλω, αναφέρεται πως το συγκεκριμένο σκάφος είναι πειραματικό και δεν έχει εγκριθεί ούτε έχει πιστοποιηθεί από κάποιο ρυθμιστικό σώμα. Το απόλυτο χρονικό όριο είναι την Πέμπτη στις 2 το μεσημέρι ώρα Ελλάδας, οπότε και εκτιμάται ότι θα εξαντληθεί το οξυγόνο που έχουν στη διάθεσή τους οι επιβαίνοντες».
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, «προς το παρόν στην επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης συμμετέχουν τέσσερα αεροσκάφη, δύο σε C-130 τα οποία προσπαθούν να εντοπίσουν το βαθυσκάφος στην επιφάνεια της θάλασσας εάν έχει καταφέρει να αναδυθεί και δύο αεροσκάφη τα οποία βυθίζουν σόναρ ούτως ώστε να το εντοπίσουν ηχητικά υπό την επιφάνεια της θάλασσας. Μιλάμε για πολύ μεγάλο βάθος. Αναμένεται και ένα ειδικό υποβρύχιο το οποίο μπορεί να φτάσει σε βάθος 6 χιλιομέτρων. Όμως το πρόβλημα εκεί είναι πως πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο βαθυσκάφος το οποίο δεν είναι σαφές πώς μπορεί να βοηθήσει πέραν του εντοπισμού. Την ίδια ώρα η εταιρεία που διοργανώνει τις εξερευνήσεις του ναυαγίου του Τιτανικού υποστηρίζει πως απαραίτητος εξοπλισμός παραμένει εκτός της Αμερικής και του σημείου όπου γίνονται οι έρευνες λόγω γραφειοκρατικής αργοπορίας από την πλευρά της αμερικανικής κυβέρνησης».
Όλο το χρονικό
Ομάδες έρευνας και διάσωσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά δίνουν μάχη με τον χρόνο για να εντοπίσουν τουριστικό υποβρύχιο με πέντε επιβαίνοντες, που επρόκειτο να κάνει περιήγηση στο θρυλικό ναυάγιο. Η επαφή με τον Τιτάνα, όπως ονομάζεται το σκάφος, χάθηκε μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του το απόγευμα της Κυριακής.
Οι επιβάτες του Τιτάνα είχαν πληρώσει 250.000 δολάρια ο καθένας για να θαυμάσουν από κοντά το κουφάρι του Τιτανικού. Ανάμεσά τους ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος εξερευνητής Χάμις Χάρντινγκ, κάτοχος τριών ρεκόρ Γκίνες, ο Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ κι ένας από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες του Πακιστάν, ο Σαχζάντα Νταβούντ με τον 19χρονο γιο του.
Στη μοιραία κατάδυση του Τιτάνα πιστεύεται ότι βρισκόταν και ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της ιδιοκτήτριας εταιρείας του σκάφους Στόκτον Ρας. Σε παλαιότερο βίντεο ο ίδιος είχε αναλάβει την ξενάγηση στο εσωτερικού του, εστιάζοντας στο πόσο απλός είναι ο χειρισμό τους.
Με μήκος 6,7 μέτρων και βάρος 10 τόνων το υποβρύχιο σκάφος διαθέτει κάμερες, φώτα και σαρωτές ενώ χρησιμοποιεί τη δορυφορική τεχνολογία Starlink του Ιλον Μασκ για την επικοινωνία του. Χρειαζόταν περίπου δύο ώρες για να καταδυθεί 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού, όπου βρισκόταν το ιστορικό ναυάγιο.
Rescuers in the remote Atlantic raced against time to find a missing submersible carrying five people on a mission to document Titanic wrecakge. The sub carried a pilot, a British adventurer, two members of an iconic Pakistani family and one other. https://t.co/xv6ounzyCQ
— The Associated Press (@AP) June 20, 2023
RMS TITANIC EXPEDITION 2023
4am start this morning on the RMS Titanic Expedition Mission 5 with @oceangateexped. The sub had a successful launch and Hamish is currently diving.
Stay tuned for further updates!@the_explorers_club @ActionAviation0 #titanic #titansub #discovery pic.twitter.com/qVGoYeHVwd
— Action Aviation (@actionaviation) June 18, 2023
Ποιοί είναι οι επιβάτες του βαθυσκάφους
Μια ημέρα μετά την εξαφάνιση του βαθυσκάφους έγινε γνωστό ότι εκτός από τον προβεβλημένο Χαρντινγκ σε αυτό βρίσκονται ο Πακιστανός μεγιστάνας Σαχζλαντα Νταούντ, ο 19χρονος γιος του Σουλεμάν, ο Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που διοργανώνει το ταξίδι στον Τιτανικό, Στόκτον Ρας, o οποίος στις αρχές του Ιουνίου είχε αναρτήσει φωτογραφία από το ναυπηγείο όπου είχε κατασκευαστεί ο Τιτανικός.
«Είμαστε βαθύτατα ευγνώμονες για τη βοήθεια που λάβαμε από πολλές κυβερνητικές υπηρεσίες και εταιρείες ανοιχτής θαλάσσης, στις προσπάθειές μας να αποκαταστήσουμε την επαφή με το σκάφος», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η OceanGate.
Για τον εντοπισμό του υποβρυχίου που χρειάζεται δύο ώρες να αναδυθεί από το σημείο του διάσημου ναυαγίου έχει ξεκινήσει μεγάλη επιχείρηση έρευνας της Αμερικανικής Ακτοφυλακής στον Ατλαντικό Ωκεανό με τη συμμετοχή του ναυτικού και της ακτοφυλακής των ΗΠΑ και του Καναδά καθώς και με αεροπορικά μέσα.
Στο λογαριασμό της στο Τwitter η Action Aviation έχει αναρτημένη την είδηση της έναρξης της αποστολής πριν από λίγες ημέρες, το εξής στο «Το υποβρύχιο είχε μια επιτυχημένη εκκίνηση».
Σύμφωνα με τον σύμβουλο της εταιρείας, το υποβρύχιο έχει επάρκεια οξυγόνου για 96 ώρες. Όπως μεταδίδει το BBC, η εταιρεία OceanGate Expeditions χρεώνει τους επισκέπτες 250.000 δολάρια για μια θέση στην 8ήμερη αποστολή της ώστε να δουν το ναυάγιο ενώ στην ιστοσελίδα της χαρακτηρίζει το ταξίδι με το υποβρύχιο ως μια «ευκαιρία να ξεφύγετε από την καθημερινότητα και να ανακαλύψετε κάτι πραγματικά εξαιρετικό».
Σύμφωνα με αξιωματούχο της εταιρείας γίνονται ενέργειες για να στείλουν το συντομότερο δυνατό στο σημείο του ναυαγίου ένα τηλεχειριζόμενο όχημα που μπορεί να φτάσει σε βάθος 6.000 μέτρων.
Ο υποναύαρχος John W. Mauger δήλωσε στο Fox News ότι το υποβρύχιο μπορεί να έχει κολλήσει στα συντρίμμια – και είπε ότι η ακτοφυλακή δεν έχει τις δυνατότητες να το προσεγγίσει αν συμβαίνει κάτι τέτοιο.
‘Δεν διαθέτουμε εξοπλισμό επί τόπου που να μπορεί να κάνει έρευνα του πυθμένα… υπάρχουν πολλά συντρίμμια [σε αυτό το ναυάγιο], οπότε ο εντοπισμός θα είναι δύσκολος” είπε και πρόσθεσε ότι “Δεν έχουμε τις δυνατότητες αυτή τη στιγμή. Αυτή τη στιγμή, επικεντρωνόμαστε στην προσπάθεια να το εντοπίσουμε“.
Aντίθετα, ο ειδικός στο ναυάγιο του Τιτανικού Λάρι Ντέιλι δήλωσε στο αμερικανικό κανάλι Fox ότι είναι αισιόδοξος για την διαδικασία εύρεσης του εξερευνητικού υποβρυχίου και διάσωσης των επιβαινόντων καθώς “η κατάδυση με υποβρύχια μέσα αν είναι πολύ επικίνδυνη, είναι πολύ υψηλής τεχνολογίας».
To υποβρύχιο Τitan με τις επιφανείς επιβαίνοντες είχε ξεκινήσει το ταξίδι του στις 4:00 τα χαράματα της Δευτέρας (19/6) τοπική ώρα, αλλά η τελευταία επικοινωνία του με το μητρικό σκάφος έγινε περίπου μία ώρα και 45 λεπτά από την έναρξη της δίωρης κατάδυσής του. Επιστήμονες εκτιμούν ότι το ιδιωτικό βαθυσκάφος μπορεί να καθηλώθηκε κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, που βρίσκεται σε απόσταση 370 μιλίων από το Νιουφάουντλαντ του Καναδά, σε αμερικανικά χωρικά ύδατα.
Τα σενάρια
Εξετάζοντας τα σενάρια για την εξαφάνιση του σκάφους, ειδικοί επισημαίνουν πως τα ενδεχόμενα είναι πολλά: θα μπορούσε είτε να έχει εγκλωβιστεί στα συντρίμμια του «Τιτανικού» είτε απλώς να προέκυψε κάποιο πρόβλημα στην παροχή ρεύματος ή στο σύστημα επικοινωνίας ή ακόμα και μια διαρροή ή φωτιά.
Ο Eric Fusil, ειδικός σε υποβρύχια και αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας, δήλωσε στο CNN πως ένας μεγάλος κίνδυνος είναι η διακοπή ρεύματος, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει και την απώλεια επικοινωνίας. «Ορισμένα υποβρύχια διαθέτουν γεννήτρια αλλά δεν είναι σαφές αν το σκάφος «Titan» είχε εφεδρικό σύστημα ενέργειας όταν χάθηκε το ίχνος του», σημείωσε.
Επίσης, ένα βραχυκύκλωμα θα μπορούσε να προκαλέσει πυρκαγιά στο τουριστικό υποβρύχιο. Κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό καθώς όχι μόνο θα καταστρέφονταν τα συστήματα επικοινωνίας, αλλά οι τοξικές αναθυμιάσεις σε ένα τόσο μικρό και κλειστό χώρο, θα αποτελούσαν σημαντικό κίνδυνο για τους επιβαίνοντες.
Ένα άλλο σενάριο είναι αυτό της διαρροής. Και σε αυτή την περίπτωση η κατάσταση θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη για τους επιβαίνοντες. Η πίεση που δέχονται τα σκάφη σε αυτά τα βάθη είναι τεράστια, ωστόσο σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια εταιρεία το «Titan» είναι εξοπλισμένο με ένα καινοτόμο σύστημα ασφαλείας που ελέγχει την πίεση στο σκάφος και ενεργοποιεί μια προειδοποίηση στον χειριστή του εάν εντοπιστούν προβλήματα.
Ειδικοί στον Guardian εκτιμούν πως το πιθανότερο σενάριο είναι το υποβρύχιο να έχει παγιδευτεί στα συντρίμμια του Τιτανικού, τα οποία βρίσκονται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων στον πυθμένα του ωκεανού, παραμένουν εκεί πάνω από έναν αιώνα. «Υπάρχουν κομμάτια του παντού. Είναι επικίνδυνο», δήλωσε ο Frank Owen, συνταξιούχος αξιωματικός του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής του προγράμματος διαφυγής και διάσωσης υποβρυχίων».
Μιλώντας στο βρετανικό μέσο, o Alistair Greig, καθηγητής θαλάσσιας μηχανικής στο University College του Λονδίνου, σημειώνει πως «εάν έχει κατέβει στον πυθμένα και δεν μπορεί να ξαναβγεί με τη δική του ισχύ, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες». «Ενώ το υποβρύχιο μπορεί να παραμένει άθικτο, εάν βρίσκεται στον πυθμένα είναι ελάχιστα τα σκάφη που μπορούν να φτάσουν τόσο βαθιά, και σίγουρα όχι δύτες».
Ο Chris Parry, απόστρατος αντιναύαρχος του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, δήλωσε στο Sky News ότι η διάσωση στο βυθό είναι «μια πολύ δύσκολη επιχείρηση». «Ο Τιτανικός βρίσκεται σε μία τάφρο. Υπάρχουν πολλά συντρίμμια τριγύρω. Έτσι, η προσπάθεια να εντοπιστεί με το σόναρ, ώστε να στοχεύσουμε σε συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία θέλουμε να ψάξουμε με ένα άλλο υποβρύχιο θα είναι πράγματι πολύ δύσκολη».
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >