Τον τρόπο με τον οποίο ένα από τα κεντρικά πρόσωπα του σκανδάλου των υποκλοπών, ο Ισραηλινός Ταλ Ντίλιαν, ο οποίος κρύβεται πίσω από την Intellexa, που εμπορεύεται το Predator, προσπάθησε μέσω καμπάνιας στο διαδίκτυο να μεταφέρει ένα θετικό αφήγημα γύρω από τον ίδιο και τις δραστηριότητές του, αποκαλύπτει το Solomon.
Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιώντας εργαλεία OSINT (Open-Source Intelligence), το Solomon αποκαλύπτει πώς ο ισραηλινός επιχειρηματίας επιχείρησε να ανασυστήσει την εικόνα του στο διαδίκτυο, χειραγωγώντας με μηχανικό τρόπο τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης (όπως η Google), προκειμένου να «θάψει» αρνητικές αναφορές και να ενδυναμώσει το θετικό αφήγημα γύρω από το όνομα και τη δραστηριότητά του.
Στα πλαίσια μιας πολύμηνης ηλεκτρονικής καμπάνιας, όπως αναφέρεται, φαίνεται να έχουν αξιοποιηθεί εκατοντάδες αυτοματοποιημένοι σύνδεσμοι, οι οποίοι δημοσιεύθηκαν σε διαφορετικές διευθύνσεις, που φιλοξενούνται σε τουλάχιστον 18 πλατφόρμες.
Η έρευνα και ανάλυση από το Solomon των δεδομένων γύρω από την εν λόγω καμπάνια, έδειξε πως εκατοντάδες άρθρα που παράχθηκαν με αυτοματοποιημένο τρόπο παραπέμπουν σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες, οι οποίες παρουσιάζουν τον Ταλ Ντίλιαν ως μια «επιχειρηματική διάνοια» και σκιαγραφούν ένα θετικό προφίλ της Intellexa.
Έτσι, συνεχίζει το δημοσίευμα, οι μηχανές αναζήτησης, διαπιστώνοντας πως πολλά άρθρα παραπέμπουν στις εν λόγω ιστοσελίδες (και θεωρώντας τες γι’ αυτό το λόγο «αξιόπιστες»), τις «ανεβάζουν» ψηλότερα στις προτιμήσεις. Αν κάποιος χρήστης δηλαδή κάνει αναζητήσεις για λέξεις-κλειδιά, όπως «Tal Dilian» και «Intellexa», τα πρώτα αποτελέσματα που εμφανίζονται είναι εκείνα που προωθεί η καμπάνια.
Παράλληλα, όμως, όπως τονίζει το Solomon, η καμπάνια επιτελεί και έναν ακόμη σκοπό: «σπρώχνει» χαμηλά στη λίστα των αποτελεσμάτων τα άρθρα που αφορούν τις ίδιες λέξεις-κλειδιά, αλλά παρουσιάζουν επιβαρυντικά στοιχεία ή δημιουργούν αρνητική δημοσιότητα.
Αξίζει να σημειωθεί πως περιηγούμενοι σε μια από τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως το περιεχόμενο των κειμένων που έχουν αναρτηθεί σε αυτή, όπως και ο τίτλος, δείχνουν να μην έχουν γραφτεί από ανθρώπινο χέρι, αλλά αυτοματοποιημένα.
Μάλιστα, αναζητώντας παρεμφερείς ιστοσελίδες, η έρευνα διαπίστωσε πως όλες οι φέρουν τα ίδια χαρακτηριστικά: παρεμφερείς τίτλους και διευθύνσεις, και κοινά λέξη προς λέξη κείμενα που εμφανίζονται να έχουν παραχθεί μηχανικά.
«Εντοπίσαμε τουλάχιστον 463 συνδέσμους. Εκτός από την weebly.com, οι σύνδεσμοι αυτοί φιλοξενούνται σε τουλάχιστον 17 παρεμφερείς πλατφόρμες, στις οποίες μπορεί επίσης να δημοσιεύσει κανείς εύκολα δωρεάν περιεχόμενο», επισημαίνεται στο δημοσίευμα.
Στον χώρο της τεχνολογίας και του SEO (Search Engine Optimization), δηλαδή των τεχνικών με τις οποίες μια διεύθυνση μπορεί να βρεθεί ψηλότερα στις μηχανές αναζήτησης, τέτοιου είδους καμπάνιες είναι γνωστές ως «Black Hat SEO campaigns» (αντίστοιχα με το Black Hat Hacking).
«Αφορούν σε μεθοδεύσεις για τη δημιουργία «μη-οργανικού» περιεχομένου (που δεν παράγεται από ανθρώπους), μέσα από αυτοματοποιημένες δημοσιεύσεις, με τις οποίες επιχειρείται η προτεραιοποίηση συγκεκριμένων αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης που χρησιμοποιούμε», συνεχίζει το δημοσίευμα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η καμπάνια φαίνεται να διήρκεσε από το Νοέμβριο του 2021 μέχρι τον Ιούνιο του 2022, διάστημα δηλαδή κατά το οποίο υπήρξαν σημαντικές αποκαλύψεις για το σκάνδαλο.
Όπως γράφει το Solomon, για να γίνει κατανοητός ο τρόπος λειτουργίας της καμπάνιας, πρέπει να παρατηρηθεί η χρονική σειρά των ενεργειών. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η διεύθυνση taldillian.com αγοράστηκε στις 25 Αυγούστου 2021, δηλαδή δυόμιση μήνες πριν την έναρξη της καμπάνιας.
Το αμέσως επόμενο διάστημα, θετική αρθρογραφία γύρω από το όνομα και την επιχειρηματική δραστηριότητά του εμφανίζεται σε εφημερίδες και περιοδικά στο διαδίκτυο, η οποία αναδημοσιεύεται από την ίδια ημέρα έως και το πολύ έξι ημέρες μετά. Τα άρθρα που αναδημοσιεύονται στην ιστοσελίδα είναι τα ίδια άρθρα που προσπαθεί να προωθήσει η καμπάνια.
Επίσης, στο σύνολό τους, και με μια μόνο εξαίρεση, τα άρθρα εμφανίζονται να έχουν δημοσιευθεί 1-2 μήνες πριν την έναρξη της καμπάνιας. Με την έναρξη της οποίας, τόσο αυτά όσο και η ιστοσελίδα του Ταλ Ντίλιαν διαδίδονται ευρέως και προτεραιοποιούνται για τις μηχανές αναζήτησης, μέσα από τις πολλαπλές παραπομπές σε αυτά.
Πριν τη δημοσίευση, το Solomon απηύθυνε στον Ταλ Ντίλιαν ερωτήματα σχετικά με την καμπάνια. Ζήτησε επίσης ένα σχόλιο για την κριτική που έχει δεχθεί ο ίδιος και η Intellexa για την εμπλοκή που τους αποδίδεται στο σκάνδαλο των υποκλοπών, αλλά δεν έλαβε απάντηση.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >