Στόχος της Τροχαίας δεν είναι να επιβάλλει πρόστιμα, αλλά να έρθει η στιγμή που τα έσοδα από τα πρόστιμα θα μηδενιστούν, γιατί κανείς δεν θα παραβαίνει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – και βεβαίως θα μειωθούν και οι ανθρώπινες απώλειες στην άσφαλτο. Αυτό είναι το μήνυμα που έστειλε η Τροχαία Αττικής με την Ημερίδα «Οδηγώ με ασφάλεια» που διοργανώθηκε χθες στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
 
Είναι προφανές ότι η Ελληνική Αστυνομία επιχειρεί να προσεγγίσει τους πολίτες με έναν διαφορετικό τρόπο, αν θέλετε «με το καλό» – και μάλιστα για καλό σκοπό. Και φρόντισε να το μάθει αυτό το ευρύτερο κοινό προσκαλώντας τα μέσα μαζικής ενημέρωσης χθες το πρωί, στο «Φάρο» του ΙΣΝ. Το πώς, τώρα, οι προθέσεις θα γίνουν πράξη και πώς αυτό που εισπράξαμε εμείς παρακολουθώντας τις εργασίες της ημερίδας, θα φτάσει μέχρι τον απλό οδηγό, τον μοτοσικλετιστή, αλλά και τον πεζό – χρήστη της οδού – είναι βέβαια μια άλλη και μάλιστα πολύ μεγάλη υπόθεση.

Ads

Το πώς δηλαδή ο απλός τροχονόμος που βγαίνει να κάνει τη βάρδια του θα προσεγγίσει τον παραβάτη με τον σωστό τρόπο, με την ευγένεια που είδαμε εμείς στα πρόσωπα των ανθρώπων της ΕΛΑΣ – που βρέθηκαν στο ΙΣΝ να επιδείξουν τον εξοπλισμό τους στο πλαίσιο της σχετικής έκθεσης που ολοκληρώθηκε – είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Γιατί καλώς ή κακώς έχουμε μάθει να αντιδρούμε στην εξουσία, σε κάθε τι που περιορίζει την ελευθερία μας – και ενδεχομένως κάποιοι από αυτούς που οφείλουν να επιβάλουν την τήρηση των νόμων, υπερβάλλουν με την εξουσία που τους έχει παραχωρηθεί.

image
 
Η αλήθεια όμως είναι πικρή: κυκλοφορώντας στο δρόμο δεν μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε, είτε μας αρέσει είτε όχι. Γιατί κάθε χρόνο, στην Ελλάδα, χάνουμε ένα χωριό σχεδόν 800 κατοίκων – και σκεφτείτε πώς θα ακουγόταν η είδηση ότι ένα ολόκληρο χωριό καταπλακώθηκε και είχαμε αυτές τις απώλειες. Στην περίπτωση των τροχαίων, αυτό δεν συμβαίνει κάθε μέρα, συμβαίνει όμως κάθε χρόνο!
 
Σε συντονισμένη, λοιπόν, προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων φορέων με στόχο τη μείωση των τροχαίων καλεί η Ελληνική Αστυνομία, που δεν παραλείπει να επισημαίνει το ρόλο που μπορεί και πρέπει να παίξει η εκπαίδευση στην υπόθεση αυτή, με τον αρχηγό της, Αντιστράτηγο Αριστείδη Ανδρικόπουλο, να χαρακτηρίζει «Μείζον παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα» τα τροχαία ατυχήματα, επισημαίνοντας ότι «παρά τη μείωση κατά 56% στο διάστημα 2001-2016 εξακολουθούμε ως χώρα να βρισκόμαστε αρκετά πίσω, με περίπου 211.000 συμβάντα στο ίδιο διάστημα, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα σχεδόν 21.000 θανάτους – κάτι που ισοδυναμεί με την εξάλειψη μιας πόλης όπως η Θήβα.»

image
O Αντιστράτηγος Ανδρικόπουλος

Ads

«Μόνο η συνολική κοινωνική καταδίκη των κακών συμπεριφορών μπορεί να αποδώσει μόνιμα αποτελέσματα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Αντιστράτηγος Ανδρικόπουλος καθώς για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας χρειάζεται η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση του κοινού, όλων των οδηγών, αλλά και όλων των χρηστών της οδού. Και επειδή τα αποτελέσματα της όποιας εκπαίδευσης θέλουν το χρόνο τους για να φανούν, ο κ. Ανδρικόπουλος επεσήμανε ότι πρόθεση της ΕΛΑΣ είναι η ενίσχυση της εμφανούς αστυνόμευσης στο πλαίσιο του σχεδίου «Περσέας», προκειμένου να μειωθούν οι παραβάσεις του ΚΟΚ.
 
Δεν είναι τυχαίο που η έκθεση στον «Φάρο» του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος περιελάμβανε όλον τον σύγχρονο εξοπλισμό της Τροχαίας, που δεν περιορίζεται πλέον στα «απλά» αλκοολόμετρα, αλλά περιλαμβάνει και νέα ψηφιακά-φωτογραφικά ραντάρ για έλεγχο των ορίων ταχύτητας και φτάνει μέχρι το υπερσύγχρονο ηλεκτροκίνητο μικρό αεροσκάφος χωρίς οδηγό, με αυτονομία 3 ωρών, για την επιτήρηση του οδικού δικτύου, ιδιαίτερα κατά τις μεγάλες εξόδους.

imageimage
 
Από τη μεριά του, ο διευθυντής της Τροχαίας Αττικής, Ταξίαρχος Νικόλαος Σπανουδάκης επεσήμανε ότι «ο ρόλος μας δεν είναι τιμωρητικός».  Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι της Τροχαίας επιθυμούν να δείξουν ένα νέο, σύγχρονο πρόσωπο και να προσεγγίσουν τους απλούς πολίτες, που όταν εμπλέκονται σε ατύχημα δύσκολα παραδέχονται την ευθύνη τους. «Φταίει ο δρόμος, φταίνε οι συνθήκες, φταίνε όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σπανουδάκης, που παρουσιάζοντας στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα σημείωση ότι «το 2017 καταφέραμε να επανέλθουμε στα επίπεδα του 1966» ως προς τον αριθμό των θυμάτων, «αλλά έχουμε πολλή δουλειά ακόμα να κάνουμε με τα κινητά και τη ΛΕΑ».

image
Ο ταξίαρχος Νίκος Σπανουδάκης

image
 Η υπερβολική ταχύτητα συγκαταλλεγεται στις κύριες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων.

Στην ημερίδα μίλησε επίσης και ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας & Πρόεδρος της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, που επεσήμανε την πρόοδο που έχει σημειωθεί στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αλλά και το γεγονός ότι τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν στο ελληνικό κράτος περίπου 3,0 δισ. ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα η χώρα μας να έχει δαπανήσει πάνω από 81,2 δισ.  τα τελευταία 16 χρόνια (2000 – 2015):

image
Ο βουλευτής Γιώργος Ουρσουζίδης

«Το  2017  είχαμε  730  νεκρούς – 77 λιγότερους από το 2016. Είχαμε αντίστοιχα, 705 βαριά  τραυματίες – 150 λιγότερους. Και 12.070 ελαφρά τραυματίες – 728 λιγότερους από το 2016.»  Ωστόσο υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά να γίνει αφού «Το 2016 ο μέσος όρος τροχαίων θυμάτων της Ε.Ε. ήταν 51 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους, στη χώρα μας το 2016 ήταν 74 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους, δηλαδή 45% περισσότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. Ενώ για το 2017, που είχαμε την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών -αν μπορώ να το πω έτσι – ο αντίστοιχος δείκτης έχει περιοριστεί στους 68 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, περιορίζοντας αντίστοιχα τη διαφορά από τον μέσο ευρωπαϊκό δείκτη στο 33%.»

image
 
Στις ψυχολογικές επιπτώσεις των τροχαίων, που είναι ένα σημαντικότατο αλλά «αφανές» κόστος για την κοινωνία, στάθηκε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κώστας Κεπαπτσόγλου. «Είναι κάτι που αν δεν το έχεις ζήσει δεν μπορείς να το καταλάβεις» σημείωσε χαρακτηριστικά, καθώς τα ψυχικά τραύματα για όσους επιζούν από ένα ατύχημα αλλά και για τους συγγενείς των θυμάτων είναι τεράστια και τα κουβαλούν μαζί τους για όλη τους τη ζωή. Ο κ. Κεπαπτσόγλου επεσήμανε επίσης ότι ενώ έχουμε πλέον ένα μεγάλο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που προσφέρουν τη δέουσα ασφάλεια, στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο υπάρχουν σοβαρά προβλήματα καθώς δεν πραγματοποιείται η προβλεπόμενη συντήρηση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετά επικίνδυνα σημεία.

image
Ο Κώστας Κεπαπστόγλου 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Hellastron*, Βασίλης Χαλκιάς που τόνισε ότι τα 2133 χλμ. των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων πληρούν τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας και έχουν συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Με δείκτη θνησιμότητας 4,62 νεκρούς ανά δισεκ. οχηματοχιλιόμετρα οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι στέλνουν ένα μήνυμα αισιοδοξίας, καθώς  βρίσκονται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 5 νεκρών/δ.ο. Σημείωσε επίσης ότι απαιτείται να εκσυγχρονιστεί ο τρόπος επίδοσης κλήσεων στους παραβάτες και ότι πρέπει επίσης οι πολίτες να εκπαιδευτούν να αναφέρουν στην ΕΛΑΣ περιστατικά επικίνδυνης οδήγησης (δεν πρόκειται για “κάρφωμα” είπε χαρακτηριστικά) ενώ ζήτησε να ρυθμιστεί νομοθετικά το ζήτημα της παρέμβασης των υπηρεσιών των παραχωρησιούχων σε περιπτώσεις ατυχημάτων, καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα νομοθετικό κενό στον τομέα αυτόν, με αποτέλεσμα η όποια βοήθεια προσφέρεται από μή κρατική υπηρεσία να μην καλύπτεται νομικά.

image
Ο Βασίλης Χαλκιάς

*πρόκειται για τον φορέα «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ», (HELLENIC ASSOCIATION of TOLL ROAD NETWORK – HELLASTRON), που ιδρύθηκε στα τέλη του 2014 με τη συμμετοχή όλων των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων και υποδομών με διόδια που λειτουργούν στην Ελλάδα.

image

image

image

image
 
 Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η φωτογραφική έκθεση, με υλικό από το αρχείο της Τροχαίας.