Στη δικαιοσύνη ετοιμάζεται να παραπέμψει την ιταλική κυβέρνηση η γερμανική ΜΚΟ SOS Humanity, στην οποία ανήκει το πλοίο διάσωσης «Humanity 1» που παραμένει αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Κατάνιας χωρίς να του επιτρέπουν να αποβιβάσει το σύνολο των προσφύγων.

Ads

Συγκεκριμένα, ενώ σε 144 απ’ τους συνολικά 179 επιβαίνοντες επιτράπηκε η αποβίβαση καθώς κρίθηκαν ευάλωτοι, για άλλους 35 δεν ίσχυσε το ίδιο κατόπιν ιατρικού ελέγχου και έτσι οι ιταλικές αρχές διέταξαν στο πλοίο να φύγει, κατά τις επιταγές της αντιμεταναστευτικής ατζέντας της ακροδεξιάς κυβέρνησης της Μελόνι.

Ο καπετάνιος του πλοίου ωστόσο αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις των αρχών να εγκαταλείψει το λιμάνι.

Το Humanity 1 – το οποίο πλέει υπό γερμανική σημαία – ήταν ένα από τα δύο πλοία διάσωσης που επετράπη να ελλιμενιστούν στην Κατάνια μέσα στο Σαββατοκύριακο. Ήταν ήδη 13 μέρες στη θάλασσα περιμένοντας να δέσουν σε «τόπο ασφαλείας».

Ads

Σύμφωνα με τον Till Rummenhohl, επικεφαλής επιχειρήσεων της SOS Humanity, οι αποφάσεις για το ποιος χαρακτηρίστηκε ως ευάλωτος ελήφθησαν κάτω από «αυθαίρετες και ανεπαρκείς συνθήκες».

Η γερμανική οργάνωση λέει ότι ένα διάταγμα του Ιταλού υπουργού που επέτρεψε την κίνηση αυτή παραβιάζει τόσο το ιταλικό όσο και το διεθνές δίκαιο. «Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, μια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης ολοκληρώνεται με την αποβίβαση των επιζώντων σε ένα μέρος ασφαλείας», εξήγησε η Mirka Schäfer, δικηγόρος της SOS Humanity, σε σημερινό δελτίο Τύπου.

Η SOS Humanity προσφεύγει τώρα στο Διοικητικό Περιφερειακό Δικαστήριο της Ρώμης κατά του διατάγματος, και ταυτόχρονα ξεκινά διαδικασίες «fast track» στην Κατάνια, ώστε όσοι παραμένουν στο πλοίο να μπορούν να εκδικαστούν τα αιτήματά τους για άσυλο «στην ξηρά».

Η ιταλική κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί στην προειδοποίηση νομικής δράσης.

Η Κομισιόν, μέσω εκπροσώπου της, τόνισε ότι «είναι ηθικό και νομικό καθήκον η διάσωση ανθρώπων από τη θάλασσα στη βάση του διεθνούς δικαίου», μεταδίδει σχετικά η RAI.

Σχεδόν 600 περιμένουν διάσωση

Δύο άλλα πλοία παραμένουν στη θάλασσα. Συνολικά πρόκειται για περίπου 600 πρόσφυγες που αναζητούν ασφαλές λιμάνι.
Στο πλοίο Geo Barents, με σημαία Νορβηγίας, το οποίο εισήλθε στα ιταλικά ύδατα την Κυριακή και βρίσκεται στο λιμάνι της Κατάνιας, με συνολικά 572 διασωθέντες μετανάστες και πρόσφυγες, εξακολουθούν να βρίσκονται 214 άτομα, αφού οι ιταλικές αρχές επέτρεψαν χθες κατά τη διάρκεια της νύχτας την αποβίβαση σε 357.

Το γερμανικό πλοίο Rise Above, που μεταφέρει 89 άτομα, αναζήτησε προστατευμένη θέση ανατολικά της Σικελίας λόγω των καιρικών συνθηκών, ενώ και το πλοίο Ocean Viking, το οποίο διαχειρίζεται η οργάνωση SOS Mediteranee, με 234 μετανάστες, παρέμεινε στα διεθνή ύδατα, νότια του Στενού της Μεσσήνης.

«Δεν μπορούμε να αποβιβάσουμε στην ξηρά άλλους 100.000 ανθρώπους σε έναν χρόνο, ενώ η Ευρώπη ελέγχει ποιος μπαίνει και ποιος φεύγει», είπε ο ακροδεξιός υπουργός Υποδομών Ματέο Σαλβίνι μιλώντας σήμερα στο «Non stop news» στο ραδιόφωνο Rtl, όπου υποστήριξε ότι δεν ήταν μόνο άνθρωποι που διακινούνται σε όλο και πιο επικίνδυνα «οργανωμένα ταξίδια», αλλά και όπλα και ναρκωτικά.

«Πρέπει να εφαρμόσουμε ξανά την αρχή ότι ένα γερμανικό πλοίο πρέπει να αναζητά γερμανικό λιμάνι», συνέχισε, προσθέτοντας ότι στην Ευρώπη «θα επιστρέψουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε εδώ και χρόνια, ζητώντας μετεγκαταστάσεις, αναδιανομές. Όταν τα διατάγματα ασφαλείας ήταν σε ισχύ, οι αποβάσεις όχι μόνο μειώθηκαν αλλά οι νεκροί μειώθηκαν στο μισό. Μπορείτε να φανταστείτε έναν Ιταλό καπετάνιο σε ένα ιταλικό πλοίο σε ένα γερμανικό λιμάνι που προσπαθεί να υπαγορεύσει το νόμο; Παιδιά, γυναίκες και άρρωστοι αποβιβάστηκαν», συνέχισε. «Δεν είμαι εισαγγελέας, ξέρω ότι υπάρχει ανοιχτός φάκελος στην Κατάνια είναι νομικά ζητήματα σε αυτό το σημείο».

«Αυτά είναι οργανωμένα ταξίδια. Όσοι επιβαίνουν σε αυτά τα πλοία πληρώνουν περίπου 3 χιλιάδες δολάρια, τα οποία γίνονται όπλα και ναρκωτικά για τους διακινητές», υποστήριξε ο επικεφαλής της Λέγκας.

«Πρόκειται για ολοένα και πιο επικίνδυνα οργανωμένα ταξίδια. όπλα και ναρκωτικά που συνδέονται με την εμπορία ανθρώπων».