Εναλλακτικές θεωρίες σχετικά με την κλιματική αλλαγή καλούνται να διδάξουν σχολεία στις αμερικανικές πολιτείες Texas, Louisiana και South Dakota. Η κίνηση αυτή φαίνεται να συνδέεται με τις προσπάθειες να διδαχθεί η θεωρία της δημιουργίας στα δημόσια σχολεία, η επιβολή της οποίας έχει κριθεί αντισυνταγματική από τα δικαστήρια. Αλλά τώρα δεν θα είναι τόσο εύκολο να επικρατήσει η επιστήμη.

Ads

Την προηγούμενη εβδομάδα η πολιτεία της South Dakota υιοθέτησε ρύθμιση η οποία «καλεί» τα σχολεία να υιοθετήσουν μια «ισορροπημένη» προσέγγιση» για τη διδασκαλία της κλιματικής αλλαγής, καθώς η επιστημονική κοινότητα δεν είναι «σίγουρη» και έχει επηρεαστεί από «πολιτικούς και φιλοσοφικούς προβληματισμούς.»

Οι απόψεις οι οποίες αναφέρονται συνήθως κάνουν λόγο για αλλαγές στην ηλιακή δραστηριότητα, απορρίπτοντας ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη οφείλεται σε ανθρώπινες πρακτικές. Oι θιασώτες των απόψεων αυτών τονίζουν ότι δεν βλέπουν το λόγο να πληγεί η οικονομία της χώρας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, τη στιγμή που δεν είμαστε καν σίγουροι.

Είναι γεγονός, πάντως, ότι από τότε που δικαστήριο της Pennsylvania το 2005 έκρινε ότι η θεωρία της δημιουργίας έχει θρησκευτικές αποχρώσεις και, ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατή η διδασκαλία της στα σχολεία, διάφορες πολιτείες έχουν χρησιμοποιήσει πιο αφηρημένες έννοιες όταν καλούν τα σχολεία να διδάξουν θεωρίες αντίθετες με τις αποδεκτές επιστημονικές. Γι αυτό ακόμα κι αν οι νέες αυτές ρυθμίσεις δεν αναφέρονται ρητά στη θεωρία αυτή, δεν παύουν να τη θυμίζουν έντονα.

Ads

Το 2008, λοιπόν, η πολιτεία της Louisiana ενέκρινε νόμο σύμφωνα με τον οποίο απαιτείται «ανοικτός και αντικειμενικός διάλογος» σχετικά με την κλιματική αλλαγή, τη θεωρία της εξέλιξης και την κλωνοποίηση. Το Kentucky σκέφτεται τώρα να υιοθετήσει ανάλογη ρύθμιση. Το Μάρτιο του 2009 η πολιτεία του Texas υιοθέτησε ρύθμιση ορίζοντας ότι «πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν διαφορετικές απόψεις σχετικά με την ύπαρξη προβλήματος κλιματικής αλλαγής.»

Η διαφορά τώρα είναι ότι δεν είναι τόσο εύκολο για τους επιστήμονες να αντιταχθούν στη διδασκαλία εναλλακτικών θεωριών για την κλιματική αλλαγή, καθώς οι θεωρίες αυτές αυτοπροσδιορίζονται ως «επιστημονικές.» Και μπορεί το σύνταγμα να απαγορεύει τη διδασκαλία «θρησκευτικών θεωριών» στα σχολεία, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με «κακές επιστημονικές θεωρίες.»

Πηγή: New Scientist