Πολλά κεράκια θα σβήσουν φέτος στις τούρτες γενεθλίων της αυτοκινητοβιομηχανίες με κάποιες εταιρίες να γιορτάζουν έναν αιώνα ζωής και κάποιες να είναι ήδη υπεραιωνόβιες – και να βαδίζουν όλες μαζί προς το μηδενικών ρύπων πεπρωμένο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στον κατάλογο με τις εταιρίες που φέτος συμπληρώνουν 100 χρόνια ύπαρξης και δράσης στο χώρο του αυτοκινήτου (1920-2020) είναι και η Mazda μια εταιρία που έχει επανειλημμένα δείξει δείγματα μιας ιδιαίτερης προσέγγισης του αυτοκινήτου, τόσο σε επίπεδο design (από το πρώτο RX-7, το διαχρονικό διθέσιο (roadster) MX-5 ή ακόμα και το ταπεινό «αυγό» mazda 2 της δεκαετίας του ’90) όσο και σε επίπεδο τεχνολογίας, καταφέρνοντας να κρατήσει ζωντανό τον περιστροφικό κινητήρα Wankel για δεκαετίες όταν οι άλλοι δεν τολμούσαν να τον αγγίξουν.
Ήταν, επίσης, η πρώτη Ασιατική μάρκα που κέρδισε το Le Mans το 1991, ενώ παρουσίασε το εμβληματικό Cosmo Sport 110S, αλλά και, αρκετά αργότερα, τον πρώτο βενζινοκινητήρα στον κόσμο που συνδυάζει την αυτανάφλεξη με συμπίεση, και ανάφλεξη με σπινθήρα, τον κινητήρα Skyactiv-X.
Με αυτή την έννοια αξίζει να θυμηθούμε μερικές σταθμούς στην ιστορία αυτής της, τρόπον τινά, αντισυμβατικής εταιρίας, που ξεκίνησε από κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα, για να γίνει μία μεγάλη, καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία, που σκοπεύει μάλιστα να παρουσιάσει το εντυπωσιακό της παρελθόν το Μάρτιο, στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης. Παραθέτουμε λοιπόν κείμενα από την ανακοίνωση της εταιρίας, με αφορμή αυτήν την επέτειο:
Από τους φελλούς στα αυτοκίνητα
«100 χρόνια πριν ήταν ένας κατασκευαστής φελλών στη Hiroshima, μέχρι τη στιγμή που ένας βιομήχανος, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της Toyo Cork Kogyo Co. Ltd και το 1921 την μετέτρεψε πρώτα σε κατασκευαστή εργαλειομηχανών, και στη συνέχεια σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.
Το πρώτο μοντέλο ήταν ένα τρίκυκλο – το Mazda-Go – που ξεκίνησε να πωλείται το 1931. Το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές, καθώς δεχόταν συνεχείς βελτιώσεις. Παραδείγματος χάριν, το 1938 με το πρωτοποριακό κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων, πέτυχε την κατά 20% μείωση της κατανάλωσής του.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εργοστάσιο των φορτηγών ξεκίνησε και πάλι να λειτουργεί, λίγους μήνες μετά τη ρίψη της ατομική βόμβας στη Hiroshima.
Τα επαγγελματικά οχήματα εξακολούθησαν να αποτελούν προτεραιότητα της εταιρείας μετά τον πόλεμο και το πρώτο επιβατικό που ήταν το Mazda R360, παρουσιάστηκε το 1960. Το αυτοκίνητο αυτό ήταν μεγάλη επιτυχία στην κατηγορία των «kei-cars» στην Ιαπωνία, και άνοιξε το δρόμο στις μετέπειτα επιτυχημένες σειρές των αυτοκινήτων της Mazda που βλέπουμε μέχρι και σήμερα.»
Επιτυγχάνοντας το ακατόρθωτο
«Το 1961, η εταιρεία υπέγραψε μία συμφωνία με τη Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία NSU παίρνοντας τα δικαιώματα εξέλιξης και παραγωγής του νέου μικρού και ελαφρού περιστροφικού κινητήρα Wankel. Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή: οι Ιάπωνες μηχανικοί κατόρθωσαν αυτό που όλοι οι άλλοι θεωρούσαν ακατόρθωτο.
Το 1967, το φουτουριστικό Mazda Cosmo Sport 110S έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού success story, καθώς για πολλά χρόνια η εταιρεία παρουσίασε μεγάλο αριθμό μοντέλων, όπως το Mazda RX-7, καταγράφοντας πωλήσεις σχεδόν δύο εκατομμυρίων αυτοκινήτων εφοδιασμένων με περιστροφικό κινητήρα.
Η Mazda θα αποδείκνυε επίσης και την τεχνολογική της υπεροχή στους αγώνες, όντας η πρώτη Ασιατική μάρκα που κέρδισε τον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans το 1991, με το Mazda 787B. Ένα αγωνιστικό με τέσσερεις ρότορες, και το μοναδικό αυτοκίνητο με κινητήρα χωρίς πιστόνια, που έχει κερδίσει ποτέ το συγκεκριμένο αγώνα.»
Μοναδική ταυτότητα – η αγάπη για την οδήγηση
«Με τον περιστροφικό κινητήρα να αποτελεί τρανό παράδειγμα της αφοσίωσης της Mazda στην κατασκευή αυτοκινήτων ‘fun-to-drive’, ήταν λίγο μετά το 1984 όταν η εταιρεία μετονομάστηκε επισήμως σε Mazda Motor Corporation. Το 1989, η παρουσίαση ενός πανάλαφρου roadster με την ονομασία Mazda MX-5 τάραξε πραγματικά τα νερά, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή τα μικρά διθέσια ανοιχτά μοντέλα, ήταν σχεδόν εξαφανισμένα. Σήμερα, μετά από τέσσερις γενιές, το Mazda MX-5 παραμένει το κορυφαίο σε πωλήσεις roadster στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχοντας από το 2016, ξεπεράσει σε πωλήσεις το ιστορικό ρεκόρ του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων.»
Τα επόμενα 100 χρόνια
Σήμερα, η Mazda διαθέτει μία γκάμα μοντέλων, σχεδιασμένων με γνώμονα τη φιλοσοφία του Kodo – Soul of Motion (ψυχή εν κινήσει), που κατακτούν βραβεία σχεδίασης σε όλο τον κόσμο, ενώ η μάρκα εξακολουθεί να αμφισβητεί το κατεστημένο. Απόδειξη αυτής της αμφισβήτησης αποτελεί και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας, Mazda ΜΧ-30.
Πρόκειται για ένα μοντέλο του μέλλοντος, που σέβεται όμως και το παρελθόν της Mazda. To εσωτερικό του είναι φιλικό προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει στοιχεία από φελλό, επιστρέφοντας στις βάσεις πάνω στις οποίες ξεκίνησε η Toyo Cork Kogyo.
«Σκεπτόμενοι τα επόμενα 100 χρόνια, θα συνεχίσουμε να κυνηγάμε τις προκλήσεις, να δημιουργούμε μοναδικά προϊόντα, τεχνολογίες και εμπειρίες που οι πελάτες μας αγαπούν», δήλωσε ο Πρόεδρος και CEO Akira Marumoto.
Mazda Familia, 1964
Mazca Luce, 1966
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >