Τίτλοι τέλους γράφτηκαν για το χρονικό της μεγάλης κλοπής, που θυμίζει σενάριο κινηματογραφικής ταινίας, και τις πρώτες εικόνες από τους δύο πίνακες που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη – το Γυναικείο Κεφάλι του Πικάσο και τον Ανεμόμυλο Στάμμερ του Μοντριάν- παρουσίασαν ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Δόθηκαν επίσης, στη δημοσιότητα και τα στοιχεία του δράστη, καθώς ο ίδιος ομολόγησε.
«Η Εθνική Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της»
«Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη νωρίτερα σήμερα, σχετικά με την ανάκτηση του πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι» που είχε κλαπεί στις 9/1/12 μαζί με τον πίνακα του Πιετ Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ».
Στην διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη η κ. Μενδώνη δήλωσε μεταξύ άλλων: «Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821. Ο πίνακας του Πικάσο φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία για τον ελληνικό λαό καθώς ο Πικάσο το αφιέρωσε στον αγώνα του ελληνικού λαού εναντίον του φασιστικού άξονα και φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του ζωγράφου. Γι’ αυτό και άλλωστε ο πίνακας είναι αδύνατο να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί καθώς είναι απολύτως ταυτοποιημένος ως προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για ανακαίνιση το 2012 λίγο μετά την κλοπή. Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής» είπε η κ. Μενδώνη και προσέθεσε:
«Στις 14 Μαΐου άρχισε να υποδέχεται το κοινό της. Η Εθνική Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, την κλοπή του 2012 και το έργο επιστρέφει στη νέα ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από τις πινακοθήκες της Ευρώπης. Το 2021 είναι η χρονιά της Πινακοθήκης» κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού εκφράζοντας ευχαριστίες στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και τους συνεργάτες του για την αδιάλειπτη έρευνα και την ανάκτηση των έργων.
Υπενθυμίζεται ότι το «Γυναικείο Κεφάλι» φιλοτεχνήθηκε από τον Πάμπλο Πικάσο το 1939 και είναι πορτρέτο της συντρόφου του, Ντόρα Μάαρ. Το 1949 ο Πικάσο πρόσφερε το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής.
Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος Τιμής από τον Πικάσο)
Πώς εξιχνιάστηκε η κλοπή
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο 49χρονος εντοπίστηκε από τους αστυνομικούς της Ασφάλειας μετά από συνδυαστική μελέτη των στοιχείων που είχαν συγκεντρωθεί όλα αυτά τα χρόνια και προσήχθη στην ΓΑΔΑ όπου ομολόγησε την συμμετοχή του στην κλοπή και υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο που έκρυβε τους δύο πίνακες. Οι πίνακες βρέθηκαν στην Κερατέα σε σημείο μέσα σε ρεματιά συσκευασμένοι και προστατευμένοι για να μην υποστούν φθορές .
Όπως ανέφερε η κ. Μενδώνη, το”γυναικείο κεφάλι” που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939, το δώρισε ο μεγάλος ζωγράφος, Πάμπλο Πικάσο, το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση κατά τη γερμανική κατοχή. Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού “Ο ανεμόμυλος Στάμμερ” ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.
Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ένα ακόμη έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια για το οποίο δεν έχει ανακιοινωθεί κάτι επίσημο από την αστυνομία.
Υπενθυμίζεται ότι η μεγάλη κλοπή των πινάκων είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 από δύο άτομα εκ των οποίων ο ένας μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη παραβιάζοντας μια πόρτα αλουμινίου, έκοψε με κοπίδι τους πίνακες από τις κορνίζες και διέφυγε.
Παρακολουθούσε για έξι μήνες ο δράστης
Λεπτομέρειες για τον τρόπο που έδρασε ο δράστης δόθηκαν, επίσης, στη δημόσιότητα στη συνέντευξη Τύπου από τους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. ενώ και ο δικηγόρος του δράστη Σάκης Κεχαγιόγλου δήλωσε ότι ο πελάτης του ομολόγησε.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά ο δράστης για 6 μήνες παρακολουθούσε τους φύλακες και όλο το προσωπικό της Εθνικής Πινακοθήκης για να γνωρίζει λεπτομερώς το πρόγραμμά τους. Είχε μελετήσει μέχρι και τις κάμερες αλλά και το πως χωρίζονταν οι χώροι.
O δράστης σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ είναι οικοδόμος 49 ετών και αυτό όπως εξήγησαν τον βοήθησε στην διάρρηξη την οποία έκανε μόνος του. Πήγε στην Εθνική Πινακοθήκη τον Ιανουάριο του 2012 με το Μετρό και αφού έβαλε τα έργα σε έναν σάκο έφυγε πάλι με το Μετρό.
Το τρίτο έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση το πέταξε στην τουαλέτα και θεωρούσε πως το κατέστρεψε όπως και έγινε.
Τυχαία η επιλογή
Επίσης, η επιλογή των έργων είναι τυχαία σύμφωνα με τις ανακοινώσεις και ο δράστης επισκεπτόταν πολύ συχνά την Βρετανία και την Ολλανδία. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι είχε πάθος με τα έργα τέχνης και ήθελε να τα έχει σπίτι του.
Τα είχε κρύψει σε μια ρεματιά στον Κουβαρά και όπως υποστηρίζει ο ίδιος το είχε βάρος στην συνείδησή του.
Τα έργα τέχνης του Πικάσο, του Μοντριάν και του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) ήταν κρυμμένα στην κρύπτη μέσα στην τουαλέτα και ποτέ δεν βγήκαν στο εξωτερικό. Τα είχε συσκευάσει και τα μετέφερε στην ρεματιά μετά από κάποια δημοσιεύματα καθώς φοβήθηκε.
Ο συγκεκριμένος άνδρας 49 ετών είναι χωρισμένος με δυο παιδιά και είχε φίλους στον καλλιτεχνικό χώρο. Είχε απασχολήσει στο παρελθόν τις αρχές για κλοπές σε καταστήματα.
«Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε», δήλωσε ο συνήγορός του Σάκης Κεχαγιόγλου.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >