Μπορεί οι κατά καιρούς καμπάνιες και οι έλεγχοι της τροχαίας να απέδωσαν καρπούς, και να μπορούμε να πούμε ότι σήμερα, οι περισσότεροι οδηγοί «φοράνε» τη ζώνη ασφαλείας, όμως δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τη χρησιμοποιούν σωστά. Το ίδιο ισχύει και για τους επιβάτες των αυτοκινήτων.
Το πρώτο και πολύ σύνηθες λάθος για έναν οδηγό είναι να βάζει τη ζώνη του αφού έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδρομή του. Αυτό από μόνο του μπορεί να προκαλέσει στιγμιαία απόσπαση της προσοχής και να οδηγήσει σε ατύχημα, έστω και μικρό. Κατά συνέπεια, τη ζώνη τη φοράμε ΠΡΙΝ ξεκινήσουμε, όταν το αυτοκίνητό μας είναι ακόμα ακίνητο.
Κουμπώνοντας την αγκράφα, πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχουν «μπόσικα» πουθενά και ότι η ζώνη εφάπτεται σφιχτά στο σώμα μας. Τεντώστε το οριζόντιο τμήμα της ζώνης κατά μήκος της λεκάνης, τραβώντας το διαγώνιο τμήμα της προς τον ώμο. Στη μέση μας η ζώνη δεν πρέπει να βρίσκεται ψηλά, στο στομάχι, αλλά να «πιάνει» τη λεκάνη, ενώ ρυθμίζουμε το ύψος της ώστε αυτή να μην πιέζει στο λαιμό, αλλά και να μην καταλήγει να βρίσκεται εκτός ώμου.
Βεβαιωθείτε επίσης ότι η ζώνη δεν έχει συστραφεί και ότι δεν έχει «πιαστεί» κάπου μέσα στο αυτοκίνητο. Μην ρυθμίζετε την πλάτη του καθίσματος σε πολύ «ξαπλωτή» θέση. Η ζώνη ασφαλείας είναι σχεδιασμένη για καθίσματα που οι πλάτες τους βρίσκονται σε σχετικά όρθια θέση.
Σε περίπτωση εγκυμοσύνης το διαγώνιο τμήμα της ζώνης πρέπει να περνά από τον ώμο, ανάμεσα από το στήθος στη συνέχεια από το πλάι της κοιλιάς – σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να περνά από επάνω της. Το οριζόντιο θα πρέπει να βρίσκεται πάνω στους μηρούς και να περνά όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, κάτω από την κοιλιά.
Σημειώνουμε ότι «δεμένοι» πρέπει να είναι όλοι ανεξαιρέτως οι επιβαίνοντες σε ένα αυτοκίνητο είτε στο εμπρός κάθισμα βρίσκονται είτε στο πίσω – και αυτό είναι κάτι που εκτός από την κοινή λογική επιβάλλει και ο Κώδικας Οδικής κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση κάποιας σύγκρουσης κατά την οποία η ζώνη ασφαλείας καταπονήθηκε για να σας συγκρατήσει, είναι καλό να γίνει ένας έλεγχος και αν χρειαστεί να αντικατασταθεί. Έχετε υπόψη ότι μια σύγχρονη, αυτόματη ζώνη ασφαλείας μπορεί να μπλοκάρει και να μην μπορείτε να την «ξετυλίξετε»:
- αν την τραβήξετε απότομα
- σε ένα απότομο φρενάρισμα ή σε κάποιο έντονο κραδασμό
- σε περίπτωση που το αυτοκίνητο πάρει μεγάλη κλίση
- Σε μια τέτοια περίπτωση πρέπει να σπρώξετε τη ζώνη προς τα μέσα, σα να θέλετε να την τυλίξετε πίσω στη θέση της και μετά, ώστε να ξεμπλοκάρει ο μηχανισμός για να μπορέσετε και πάλι να την τραβήξετε.
Θυμίζουμε ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (αρ. 33) ορίζει ότι:
3. Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να
μεριμνά για την ασφάλεια των συνεπιβατών του και ειδικότερα να ελέγχει αν
φορούν τις ζώνες ασφαλείας και το προστατευτικό κράνος κατά τη μεταφορά
τους.
4. Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με
διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.
Επίσης, με την ΚΥΑ 43917/5066/2006 (ΦΕΚ 1468/Β΄) ορίζεται σαφώς ότι ζώνη ασφαλείας πρέπει να φορούν ΟΛΟΙ οι επιβαίνοντες σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο, ενώ για τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούνται ειδικά μέσα, ανάλογα με την ηλικία τους.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >