Ένα σχολείο στο Ρέθυμνο ζήτησε να αναβληθεί η προγραμματισμένη εκδρομή για να ψωνίσουν οι μαθητές στη Black Friday κι ένα γραφείο κηδειών, εν είδει τρολαρίσματος, είχε προσφορά 50% για τους… τυχερούς που επέλεξαν να εγκαταλείψουν χθες το μάταιο αυτόν κόσμο.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, ιδιαίτερα για τους νέους που έκαναν ουρές έξω από τα καταστήματα ηλεκτρονικών, οι χθεσινές εκπτώσεις έδωσαν την ευκαιρία να αποκτήσουν προϊόντα που δύσκολα θα αγόραζαν άλλες μέρες.
Όμως η μεγαλύτερη προσφορά του χθεσινού πανδαιμόνιου είναι κοινωνιολογική: αντίθετα με τις ΗΠΑ ή και τη Μεγάλη Βρετανία όπου οι εκπτώσεις φθάνουν στο 70%, στην Ελλάδα όπως και την υπόλοιπη Ευρώπη είναι πολύ μικρότερες. Από αυτές που κάνουν πλέον σχεδόν κάθε εβδομάδα πολλά καταστήματα. Άλλωστε ο όρος Black Friday εφευρέθηκε για πρώτη φορά στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ και αναφερόταν την μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, που στην Αμερική πέφτει Πέμπτη και είναι αργία.
Αργότερα εξελίχθηκε σε ημέρα εκπτώσεων και κατανάλωσης – ίσως για να ρεφάρουν οι καταστηματάρχες από την αργία στη μέση της εβδομάδας – και τα τελευταία χρόνια μετακόμισε στην Ευρώπη.
Από όσους αγόρασαν χθες κάτι, μετά από πολύ στριμωξίδι και ουρά, λίγοι το είχαν πραγματικά ανάγκη. Αλλά όπως ακριβώς συμβαίνει και με τη διαφήμιση, ο καπιταλισμός μπορεί να δημιουργεί τεχνητές ανάγκες. Έστω και αν αφορά γραφεία τελετών. Σύμφωνα με μια φράση που αποδίδεται στον Λένιν οι καπιταλιστές είναι ικανοί να σου πουλήσουν το σκοινί με το οποίο θα τους κρεμάσεις. Στις μέρες μας είναι ικανοί να σε διευκολύνουν, να πεθάνεις ανήμερα Black Friday.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >