Οι εξελίξεις στο χώρο της λεγόμενης «αυτόνομης οδήγησης» τρέχουν και η Mercedes-Benz παρουσίασε, στις 3 Ιουλίου, το πρώτο φορτηγό που ταξίδεψε σε εθνική οδό χωρίς οδηγό. Πρόκειται για το Mercedes-Benz Future Truck που κινήθηκε αυτόματα κατά µήκος ενός τµήµατος του αυτοκινητοδρόµου Α14, κοντά στην πόλη του Μαγδεµβούργου, σε εντελώς ρεαλιστικές συνθήκες οδήγησης. Πίσω από αυτή την επιτυχία βρίσκεται το σύστηµα Highway Pilot που θα αναπτυχθεί περαιτέρω για χρήση σε οχήµατα παραγωγής και -αν όλα πάνε καλά- θα λανσαριστεί το 2025, τουλάχιστον σύμφωνα με όσα δηλώνουν οι άνθρωποι της εταιρίας. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

Πριν ακόμα κλείσει χρόνος από το αυτόνομο ταξίδι της S-Class Intelligent Drive που είχε καλύψει – χωρίς οδηγό φυσικά – απόσταση 100 χιλιομέτρων, η Mercedes κάνει ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς την αυτοματοποίηση της οδήγησης. Το πέρασμα μιας τέτοιας τεχνολογίας στο χώρο του επαγγελματικού αυτοκινήτου θα μπορούσε να δώσει εντελώς άλλη διάσταση στις οδικές μεταφορές.

Το Future Truck 2025 είναι εξοπλισµένο µε το ευφυές σύστηµα υποβοήθησης Highway Pilot, που του επιτρέπει να οδηγείται εντελώς αυτόνοµα σε ταχύτητες µέχρι 85 km/h βασίζεται δε στην εκτεταµένη τεχνολογική ειδίκευση της Daimler. Η Mercedes-Benz, έχοντας εγκαταστήσει εκατοντάδες χιλιάδες συστήµατα cruise control και αυτόµατης πέδησης, ευστάθειας και διατήρησης λωρίδας, προσθέτει στο οπλοστάσιό της ένα επιπλέον σύστηµα, γνωστό ως “Predictive Powertrain Control” που χρησιµοποιεί πληροφορίες σχετικά µε την τοπογραφία του δρόµου αλλά και χαρακτηριστικά της διαδροµής προκειµένου να ρυθµίζει τη λειτουργία του συστήµατος µετάδοσης και να µεγιστοποιεί την οικονοµία καυσίµου.

Επιπρόσθετα συστήµατα υποβοήθησης θα ακολουθήσουν τα επόµενα χρόνια. Τα συστήµατα αυτά θα επικοινωνούν µεταξύ τους και θα δίνουν τη δυνατότητα στα οχήµατα να λειτουργούν χωρίς καµία παρέµβαση του οδηγού, ιδιαίτερα στις εθνικές οδούς και τους µεγάλους οδικούς άξονες. Ιδανική επιτάχυνση και πέδηση θα βοηθήσουν να διασφαλιστεί µια οµοιογενής ροή της κυκλοφορίας καθώς και µείωση στην κατανάλωση καυσίµου και στις εκποµπές ρύπων του Future Truck 2025. H αυτόνοµη οδήγηση θα ρυθµίσει επίσης τον πιο ακριβή προγραµµατισµό των µεταφορών. Η κυκλοφοριακή συµφόρηση και οι σχετικές δαπάνες θα µειωθούν. Τέλος, ο κίνδυνος ατυχήµατος που προκαλείται από ανθρώπινο λάθος θα είναι µικρότερος, µειώνοντας τα ασφαλιστικά έξοδα.

Ads

Η επίσημη άποψη της εταιρίας, όπως εκφράστηκε δια στόματος του Dr Wolfgang Bernhard, µέλους του ∆ιοικητικού Συµβουλίου της Daimler και υπεύθυνου για τα φορτηγά και τα λεωφορεία του οµίλου, είναι χαρακτηριστική: “H αυτόνοµη οδήγηση θα φέρει την επανάσταση στις οδικές µεταφορές και θα δηµιουργήσει σηµαντικά οφέλη για όλους τους εµπλεκόµενους. Με το φορτηγό του µέλλοντος 2025 (Future Truck 2025), η Daimler Trucks τονίζει και πάλι τον πρωτοπόρο ρόλο της στις καινοτόµες τεχνολογίες και εγκαινιάζει µια νέα εποχή στον κλάδο των µεταφορών. Στόχος µας είναι να είµαστε ο No1 κατασκευαστής στην αγορά του µέλλοντος, η οποία πιστεύουµε ότι θα αποφέρει σταθερά έσοδα και µακροπρόθεσµα κέρδη”.

Στο δελτίο τύπου που έδωσε η Mercedes στη δημοσιότητα, επισημαίνεται ότι η µελέτη “World Τransport Reports” που διεξήχθη από τους ειδικούς της εταιρείας ProgTrans προβλέπει ότι ο όγκος των εµπορευµατικών µεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα αυξηθεί κατά περίπου 20% µεταξύ 2008 και 2025. Αντιθέτως, δεν θα υπάρξει σχεδόν καµία αλλαγή στα µερίδια που αντιστοιχούν στα µέσα µεταφορών. Αυτό σηµαίνει ότι τα φορτηγά θα συνεχίσουν να αντιπροσωπεύουν περίπου το 75% του συνόλου των εµπορευµάτων που µεταφέρονται οδικώς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο όγκος των οδικών µεταφορών, µόνο στη Γερµανία θα αυξηθεί από 3,7 δισεκατοµµύρια τόνους σήµερα, σε περίπου 5,5 δισεκατοµµύρια τόνους έως το 2050, σύµφωνα µε το Υπουργείο Μεταφορών της χώρας.

Βέβαια, για να περάσει στην καθημερινή ζωή μια τέτοια τεχνολογία απαιτείται και ένα ανάλογο νομοθετικό πλαίσιο, γεγονός που επισημαίνεται ήδη από την πλευρά της εταιρίας, η οποία φαίνεται ότι ήδη κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προς την κατεύθυνση αυτή, ούτως ώστε τα πρώτα φορτηγά χωρίς οδηγό να κυκλοφορήσουν στα μέσα της επόμενης δεκαετίας.

Τέλος, οι Γερμανοί πιστεύουν ότι το σύστηµα Highway Pilot θα αναβαθµίσει σηµαντικά το προφίλ εργασίας των οδηγών φορτηγών, καθώς θα τους απελευθερώσει, όχι µόνο από την υποχρέωση να εκτελούν µονότονα καθήκοντα, αλλά θα τους δώσει επίσης περισσότερο χρόνο για εργασίες που διεξάγονταν στο παρελθόν από υπαλλήλους γραφείου.