Το πρόβλημα του χώρου που καταλαμβάνουν οι μπαταρίες σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υπόσχεται να λύσει η Volvo με ένα νέο τύπο συσσωρευτών που μπορούν να αποτελέσουν δομικό τμήμα του αυτοκινήτου – να ενσωματωθούν δηλαδή στο αμάξωμά τους. Οι πρώτες δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες υπήρξαν, σύμφωνα με τους Σουηδούς, ενθαρρυντικές και αν όλα πάνε καλά θα επηρεαστεί καθοριστικά η μορφή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Ουσιαστικά πρόκειται για μία εντελώς νέα δομική ύλη που βασίζεται στη χρήση ανθρακονημάτων, συσσωρευτών νανοτεχνολογίας και υπερπυκνωτών πολύ υψηλής χωρητικότητας. Από το συνδυασμό των παραπάνω προκύπτει ένα εύπλαστο υλικό, που διαθέτει παράλληλα και την απαιτούμενη ακαμψία για να ενσωματωθεί σε τμήματα του αμαξώματος ενός αυτοκινήτου.

Το υλικό αυτό διαθέτει τα λειτουργικά χαρακτηριστικά ενός συσσωρευτή και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές από τις εξωτερικές επιφάνειες του αυτοκινήτου, υποκαθιστώντας τα υλικά που παραδοσιακά χρησιμοποιούνται. Στο μέλλον, η μεγάλης έκτασης προσθήκη επιφανειών με χαρακτηριστικά συσσωρευτή με ταυτόχρονη αφαίρεση πλαστικών ή μεταλλικών τμημάτων, θα εφοδιάζει το αυτοκίνητο με τις μπαταρίες που απαιτούνται για την κίνησή του με ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς το πρόσθετο βάρος που αυτό συνεπαγόταν ως σήμερα!

Ο νέος τύπος συσσωρευτή έχει τη μορφή πολύ λεπτής επιφάνειας τύπου «σάντουιτς». Ανθρακονήματα και μία πολυμερής ρητίνη, ενώνονται για να δημιουργήσουν μία ουσία η οποία έχει το πάχος χιλιοστών του χιλιοστού. Η ουσία αυτή μορφοποιείται σε επίπεδα φύλλα και θα αποτελέσει τα εξωτερικά περιβλήματα που περικλείουν και προστατεύουν το συσσωρευτή, ο οποίος δομικά βασίζεται σε υπερπυκνωτές, όπως χαρακτηριστικά ονομάζονται οι προηγμένοι πυκνωτές πολύ μεγάλης χωρητικότητας.

Ads

Οι επιφάνειες είναι σε θέση να μορφοποιηθούν ώστε να ταιριάζουν στη δομή του αμαξώματος. Μπορούν να πάρουν τη μορφή πάνελ για τις πόρτες, πέμπτης πόρτας, να αποτελέσουν τμήμα της οροφής κλπ. Ο τρόπος κατασκευής ξεκινά από τη διαμόρφωση σε συγκεκριμένα σχήματα και μετά από διάφορα στάδια καταλήγει σε ψήσιμο σε φούρνο σε υψηλές θερμοκρασίες, οπότε οι μορφοποιημένες επιφάνειες αποκτούν πλέον και την αναγκαία ακαμψία. Οι υπερπυκνωτές εμπεριέχονται ως μεσαία στρώση στις επιφάνειες αυτές.

Οι συγκεκριμένες επιφάνειες, τοποθετημένες σε διάφορα σημεία του αυτοκινήτου, λειτουργούν ως συσσωρευτές, με χαρακτηριστικά πλήρους φόρτισης και εκφόρτισης, παρέχοντας την αναγκαία για την κίνηση ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα, σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι όχι μόνο φορτίζονται ταχύτερα, εκμεταλλευόμενες στο έπακρο τα λειτουργικά χαρακτηριστικά των υπερπυκνωτών, αλλά έχουν και πολύ καλή δομική συμπεριφορά!

Η νέα τεχνολογία συσσωρευτών δοκιμάζεται ήδη με επιτυχία σε μοντέλα δοκιμών της Volvo. Έχοντας αντικαταστήσει αρχικά μόλις δύο επιφάνειες, μία στη θύρα του χώρου αποσκευών και άλλη μία στο χώρο του κινητήρα, η ενέργεια που παρέχεται υπερκαλύπτει αυτήν που θα πρόσφερε ένας παραδοσιακός συσσωρευτής, με ταυτόχρονη μείωση του βάρους κατά 50%.

Υπολογισμοί έδειξαν ότι πιο εκτεταμένη χρήση της νέας τεχνολογίας θα κατέληγε σε συνολική μείωση του βάρους του αυτοκινήτου κατά 15%. Ήδη τα πρώτα αποτελέσματα ερευνητικών δοκιμών αφήνουν μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας για εκτεταμένη χρήση της νέας τεχνολογίας, για τους απαραίτητους συσσωρευτές για την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων.

Η νέα τεχνολογία συσσωρευτών είναι αποτέλεσμα ερευνητικού προγράμματος που τυγχάνει μερικής χρηματοδότησης και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το φημισμένο πανεπιστήμιο Imperial College London έχει την ακαδημαϊκή ευθύνη του προγράμματος ενώ η Volvo είναι ο μοναδικός εκπρόσωπος από την αυτοκινητοβιομηχανία. Συνολικά, εμπλέκονται εννέα εταιρίες ή φορείς από πέντε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες. Αξίζει να τονιστεί, ότι στο ερευνητικό πρόγραμμα, που βρίσκεται ήδη στον τέταρτο χρόνο του, συμμετέχει και η ελληνική εταιρία Inasco Hellas.